Filmrecorder. „Úgy szeretek beülni a moziba, hogy nem tudok semmit a filmről" - Ujj Mészáros Károly-interjú

2018.11.19. 10:00, vferi

umk_web.jpg

Az utóbbi évek magyar filmtermésének legkellemesebb meglepetése volt a Liza, a rókatündér. Egy bohókás, ötletgazdag fekete komédia, ami úgy lett hatalmas siker, hogy szájról-szájra terjedt a jó híre a nézők körében. Rendezője, Ujj Mészáros Károly nem ismétli önmagát, második filmje, az X - A rendszerből törölve című kíméletlenül zord thriller csak abban hasonlít a Lizára, hogy a főszerepet ezúttal is élettársa, Balsai Móni játssza. Az ötvenéves rendezővel szpojlerekről, nézőszámokról, kontroll- és monomániáról, illetve Kulka János nyugalmáról is beszélgettünk. (Ez az interjú először a Recorder magazin 67. számában jelent meg.)

Azt mondtad, az X – A rendszerből törölve itt és most játszódik Magyarországon, vannak apróbb politikai utalások is, mégis fiktív pártok szerepelnek benne. Megkísértett, hogy konkrétabban kötődjön a film a mai valósághoz?

Nem. Sem személyeskedni, sem aktuálpolitizálni nem szerettem volna, mert az könnyen elavulttá válhat. Az X nem egy valós történetet dolgoz fel, mint például Az elnök emberei, hanem egy fiktív történetet, ami valamilyen szinten kötődik a reális viszonyokhoz. Azokkal a kérdésekkel akartam foglalkozni, amik nagyon hosszú idő óta lezáratlanok, vagy nem úgy oldódtak meg, ahogy optimális lett volna.

molnar.jpg
Molnár Áron az X - A rendszerből törölve című filmben | Fotó: Pintér Leó

 

Az utóbbi időben csak azok a magyar krimik voltak sikeresek a moziban, amik megtörtént esetet dolgoztak fel, mint például A martfűi rém és A Viszkis. Milyen nézőszámra számítasz?

Nagyon kíváncsi vagyok a nézőszámra, de én képtelen vagyok megítélni, mire lehet számítani. Annak idején a forgalmazó azt mondta, a Liza, a rókatündért maximum 30 ezren fogják megnézni, Andy Vajna 15 ezret tippelt. Arra senki nem gondolt, hogy 130 ezerig elmehet. Én sem.

Szokatlanul nagy a titkolózás a film cselekménye körül.

Egy kriminél szerintem ez indokolt. Az előzetes vágásánál is arra törekedtünk, hogy minél kevesebbet adjunk ki a történet fordulataiból. Én úgy szeretek beülni a moziba, hogy nem tudok semmit a filmről. Próbálom elkerülni, hogy megnézzem az előzetesét, vagy bármit olvassak róla, maximum a kritika utolsó bekezdését futom át. Tiszta lappal szeretek indulni, csak az számít, hogyan hat a film.

balsai_web.jpg
Balsai Móni az X - A rendszerből törölve forgatásán | Fotó: Pintér Leó

 

Volt olyan film, amit tönkretett számodra egy szpojler?

Nem is egy. Amikor óvatlanabbul pásztáztam egy kritikát, megakadt a szemem egy mondaton, és az lőtt le egy olyan poént, amit jobb lett volna nem tudni. Annyira furcsán működik az emberi tudat, hogy a leghalványabb utalás is nagyon konkrét következtetésre juttathat.

Fontos szerepet játszik a filmben Kulka János, akinek ez volt az első színészi munkája a két évvel ezelőtti sztrókja óta. Milyen érzés volt számodra ebben a megváltozott állapotában látni őt?

Mindkét szülőm kapott sztrókot, láttam ilyen betegséggel élő embereket, akik sokkal-sokkal rosszabb állapotban voltak, mint János, és velük is kellett tudnom kommunikálni, ráérezni a nyelvükre, hogy mit akarnak mondani. Nagyjából át tudtam érezni, milyen lehet az a maga szörnyűségében, ha valaki ilyen intellektussal rendelkezik, ilyen pozíciót foglal el egy ország kulturális életében, és ez történik vele. Jánost úgy ismertem meg személyesen, hogy már beteg volt, és úgy gondoltam, hogy bármi, ami őt segíti, vagy fejleszti az elvesztett képességeit, az mind hasznos. Úgy gondolom, ez a filmforgatás is egy ilyen dolog volt.

kulka_web.jpg
Kulka János az X - A rendszerből törölve forgatásán | Fotó: Pintér Leó

 

A nyilatkozataiból úgy tűnik, Kulka megbékélt a helyzetével.

Igen, azt mondta, nyugalmat talált, belső békét. Anyukámon is ezt láttam. Szinte egy mosolygó buddhává vált az összes iszonyú nehézség ellenére, amivel szembe kellett néznie a betegség miatt.

A Lizához képest ez egy sokkal zordabb hangulatú film, ennek ellenére jó párszor nevettek a nézők a vetítésen.

Érdekes módon még többet is nevettek, mint amennyit gondoltam, hogy fognak. Egy ilyen filmben elég nagy nyomás nehezedik a nézőre, bármilyen kis humorszerűségnek örül, ami akár egy pillanatra is felszabadíthatja ezt a nyomasztó érzetet.

renato.jpg
Olasz Renátó az X - A rendszerből törölve forgatásán | Fotó: Pintér Leó

 

Balsai Móni, az élettársad játssza a filmben a főszerepet, aki beszélt is róla, hogy lelkileg nagyon megterhelő volt számára ez a szerep. Hogyan vészeltétek át a forgatást? Milyenek voltak az esték otthon?

Móni akkor színésznő, amikor annak kell lennie, a hétköznapi életbe nem viszi magával a szerepét. Ettől függetlenül nem volt könnyű az az időszak, nemcsak azért, mert komoly színészi kihívás ezt a fajta létezést előhívni és tartani akár több felvételen keresztül, hanem azért is, mert nagyon sok színházi elfoglaltsága is volt a forgatás közben. A forgatás után, este még be kellett mennie játszani a színházba.

Kontrollmániás rendező hírében állsz. Ez az eredeti helyszíneken, végig kézikamerával forgatott film ki tudott ebből mozdítani?

Egy picit igen. A Liza, a rókatündérben mindent kitaláltam előre, minden egyes beállítást nagyon precízen kicsiszolgattunk, mielőtt megnyomtuk a felvétel gombot. Bár az X-hez is készítettünk storyboardot, a forgatás akkora háború volt, olyan intenzív és komoly harc, és hajtás, hogy egy idő után nem volt arra energiám, hogy különösebben figyeljek a beállításokra. De tény, hogy maximalista vagyok magammal és a munkatársaimmal szemben is.

forgatasi1.jpg
Balsai Móni, Ujj Mészáros Károly és Schmied Zoltán az X -A rendszerből törölve forgatásán | Fotó: Pintér Leó

 

A rajtaütés-jelenet alá a The Exploited nevű legendás skót punkegyüttes egyik számát raktad. Egy régi álmod valósult meg ezzel?

Ők nagy kedvenceim voltak tinédzserkoromban, és annyira adta magát, hogy abba a jelentbe egy Exploited-szám kell. Sok hónapig tartott, míg megszereztük a jogokat. Volt egy koncertjük Magyarországon, akkor lett volna rá mód találkozni velük. De egyrészt az pont a forgatás alatt volt, tehát nem volt reális, hogy odamenjek, másrészt el is maradt, mert megbetegedett az énekes. Aztán múlt tavasszal eljutottam egy Exploited-koncertre, de nem férkőztem közel a zenészekhez.

Szívhez szóló levelet sem írtál nekik?

Nem. Annak idején Marko Haavistóval próbálkoztam, aki a Lizában a finn countryszámot énekli. Ő egy nagyon kedves levelet írt, amikor odaadta a zenét, és jópár évvel később visszaírtam neki, hogy megyek Helsinkibe egy filmfesztiválra, tök jó lenne, ha tudnánk találkozni. Semmit nem reagált rá. Ezután valahogy letettem arról, hogy megpróbáljak közvetlen kapcsolatot teremteni azokkal, akiknek a zenéjét használom.

Van benned türelmetlenség, hogy gyorsan sok filmet szeretnél még csinálni?

Inkább jó lenne egy picit élni. A filmkészítés iszonyatosan monomániás tevékenység. Az X három és fél évig készült, és ez idő alatt ritkán fordult elő, hogy nem épp a storyboard-rajzolóval ültem, vagy nem helyszínt kerestem, nem próbáltam a színészekkel, nem forgattam, vagy nem ültem a vágószobában. Iszonyú jó volt, hogy a nyáron volt három hetünk Mónival egy kicsit élni, de mondanom sem kell, abban az időszakban is már egy új munkáról beszéltünk folyamatosan. Ez egy ilyen élet, de szerintem néha jót tenne egy picit eltávolodni tőle.

Ehhez képest mindjárt kezded forgatni az Alvilág című RTL Klub-sorozatot, aminek Balsai Móni lesz a főszereplője. Megsértődne Móni, ha nem ő játszhatná a főszerepet valamelyik munkádban?

Szerintem nincsen ilyen jellegű elvárása velem szemben. Most egymás után volt két film Mónival, és jön ez a harmadik munka, ami komoly női főhőssel bír, és nagyon közelről az ő sorsával foglalkozik. De van a fejemben sok olyan filmterv is, amiben nem neki szánom a főszerepet. Meglátjuk, hogy mit hoz a jövő.

45640731_2162219930476655_6155769801206661120_n.jpg
Balsai Móni az Alvilág című sorozat forgatásán | Forrás: RTL Klub

 

Láttál valami jó filmet mostanában?

Miközben otthon az elliptikus trénerrel edzettem, megnéztem több felvonásban a Kicsinyítést, amit iszonyúan lehúztak a kritikák. Én tudtam élvezni, egy nagyon szép szándékú film. Bírtam benne ezt a világvége hangulatot, és ezt a bizarr látomást, hogy az ember lekicsinyítheti magát, akkor is ugyanolyan hülye marad.

Mérettől függetlenül ugyanazt hozza létre maga körül, de még azt is mondhatjuk, hogy a civilizáltság mértékétől függetlenül az emberiség majdnem mindig ugyanazt a szart tolja maga előtt. A vadászó, gyűjtögető homo sapiens megjelent az ausztrál kontinensen és kiirtotta az ott honos állatok zömét, növénytermesztőként sivataggá varázsolta Chile északi részét, most pedig nem áll messze attól, hogy kipusztítsa a saját fajtáját is.

interjú: Varga Ferenc
headerfotó: Valuska Gábor

Az X - A rendszerből törölve érdekes kísérletre vállalkozik: az északi krimik stílusát magyar környezetben próbálja megidézni. Az összeomlás küszöbén álló női főhős (Balsai Móni) összefüggést talál néhány balesetnek és öngyilkosságnak látszó haláleset között a parlamenti választások előtt nem sokkal. Miközben próbál rájönni, ki és miért gyilkol nyugdíjasokat, saját traumáival is meg kell küzdenie.

kritika.jpg

Intelligens és látványos film az X, amit azok biztosan értékelni fognak, akiket a skandináv krimik nyomasztó, szenvtelen világa már beszippantott. A szürkés-hideg színek, a diszfunkcionális emberi kapcsolatok, a nyomozás alatt is zajló lelki dráma erős atmoszférát teremt itt is. A minden kockájában gondosan megkomponált látvány és a jeleneteket energiával megtöltő zenék viszont inkább dekoratív, mint realisztikus irányba mozgatják el a filmet. Nem lett volna szájbarágós, ha a bűntények megoldását a nézők kedvéért egy leheletnyivel jobban elmagyarázzák, és valószínűleg az is az előnyére vált volna, ha a főhősnőt nem ennyire vérszegényre írják meg.

Az X hibáiért kárpótol, hogy végre mai magyar közegben játszódik, mai gondolatok visszhangoznak benne, és mai problémák elmosódott vonalai sejlenek föl halványan a rendőrpalota csupa üveg épületének kék tükrében.

kritika: Dömötör Ági

 

https://recorder.blog.hu/2018/11/19/filmrecorder_csak_az_szamit_hogyan_hat_a_film_ujj_meszaros_karoly-interju
Filmrecorder. „Úgy szeretek beülni a moziba, hogy nem tudok semmit a filmről" - Ujj Mészáros Károly-interjú

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr9614377793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.