Elhunyt Roy Hargrove, a kortárs jazz nagyja

2018.11.04. 15:28, Gaines

hargrove.jpg

A kétszeres Grammy-díjas amerikai trombitás, zeneszerző a modern jazz egyik legelismertebb alakja volt, de számos más műfajba is sikerrel kirándult. Halálát veseelégtelenségből fakadó hirtelen szívmegállás okozta, hosszú évek óta dialízisre szorult. Mindössze 49 éves volt.

A texasi születésű Hargrove trombitajátékára még fiatalkorában figyelt fel a hangszer egyik mestere, Wynston Marsalis, amikor ellátogatott a dallasi Booker T. Washington Előadó- és Képzőművészeti Gimnáziumba. Egy évig tanult a Berklee-n, majd átiratkozott a New York-i New Schoolba, ám mindenekelőtt a Greenwich Village-i jazzklubok és jam sessionök állandó vendége volt. Első szólólemeze 1990-ben jelent meg Diamond In The Rough címmel, amelyen sztenderdeket és saját szerzeményeket egyaránt játszott. Ezt követően még több tucat saját lemezt adott ki különböző felállásokban (Roy Hargrove Quintet, The RH Factor, Roy Hargrove Big Band). 1997-ben Habana című lemezével a legjobb latin jazz albumnak járó Grammyt ítélték oda neki, 2002-ben pedig a legjobb instrumentális jazz album kategóriájában győzedelmeskedett a Herbie Hancockkal, Michael Breckerrel, John Patituccival és Brian Blade-del rögzített Directions In Music: Live At Massey Hall címet viselő koncertlemezzel.

Fő irányvonalát a hard bopban határozta meg, ám mint azt az első Grammyje is mutatja, sok crossover projektben is részt vett, és bár mindig haladt a korral, nagy hangsúlyt fektetett a hagyományok életben tartására, a jövőbe tekintés mellett a múlt ismeretére. Szorgalmazta, hogy a fiatal jazz-zenészek is játsszanak Charlie Parkert, Dizzy Gillespie-t, és ne akarjanak egyből újítani. „Ha nincs meg a zenében a swinges lüktetés, akkor mi értelme az egésznek?” – nyilatkozta az iRock Jazz magazinnak. „Manapság mindenki egyből sztárrá akar válni, és rögtön a saját útját járni, de ha nem töltekezel jazztörténeti ismeretekkel, nincs mire építeni.”

A jazz-funk-hiphop fúziójában mozgó RH Factoron kívül számos groove-os produkcióban közreműködött, legyen szó Hammond-orgonás funkról (Jimmy Smith: Damn!), neo-soulról (Erykah Badu: Mama’s Gun, Worldwide Underground; D’Angelo: Voodoo, Black Messiah), hip-hopról (Common: Like Water For Chocolate) vagy blues ihletésű popról (John Mayer: Continuum). ?uestlove – akivel a Soulquarian nevű kollektíva részeként dolgoztak együtt Badu, Common és D’Angelo lemezein – így emlékezett zenésztársára az Instagramon: „Szó szerint ő az az egy személyes fúvósszekció, aki megszólal a fülemben, ha a zenére gondolok. Elképesztő volt látni, ahogy saját magával harmonizál, kilenc fúvós szólamot rétegez egymásra irdatlan hosszú, 10 perces dalokban, és szinte SOHA nem kell visszahallgatnia magát ahhoz, hogy emlékezzen rá, mit játszott.”

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

The Great Roy Hargrove. He is literally the one man horn section I hear in my head when I think about music. To watch him harmonize with himself stacking nine horn lines on mamouth 10 mins songs RARELY rewinding to figure out what he did. Or not even contemplating what the harmony was (this is up there with Jay Z never writes his rhymes territory) —-like you can hear an incomplete Dangelo song once—-like an 11 min song—-and then in 20 secs you know the EXACT SPOT ON line to bob in and weave out?!!!! I know I’ve spoken in every aspect of Soulquarian era recording techniques but even I can’t properly document how crucial and spot on Roy was with his craft man. We NEVER gave him instructions: just played the song and watched him go —-like “come back in 45 mins I’ll have something” matter of fact now that I think of it —-I was so amped to put handclaps on @Common’s #ColdBlooded @JamesPoyser and i didn’t even take proper time out to approve what he worked on, it was like I already knew. So when you hear us SCREAMING/laughing at the 1:51 mark (me/com/d/rahzel/james) that’s us MIND BLOWN at another #Game6 esque performance from Roy. And all that stuff towards the end? We just reacting in real time to greatness. Such a key component. And a beautiful cat man. Love to the immortal timeless genius that will forever be Roy Hargrove y’all. #RoyHargroveRip

Questlove Gomez (@questlove) által megosztott bejegyzés,

Roy Hargrove haláláig koncertezett, Magyarországon utoljára épp idén tavasszal lépett fel a Budapest Jazz Clubban a kvintettjével.

Címkék: gyász roy hargrove
https://recorder.blog.hu/2018/11/04/elhunyt_roy_hargrove_a_kortars_jazz_nagyja
Elhunyt Roy Hargrove, a kortárs jazz nagyja

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr5014352245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.