Szinte csak férfiak zenéjét hallgattuk az elmúlt tíz évben a Spotifyon

2018.10.11. 14:29, Gaines

dod_ftr_new_20181010190118_5f614320.jpg

Tíz éve, egész pontosan 2008. október 7-én indították útjára a mára egyeduralkodónak számító, a teljes zeneipart és a zenehallgatási szokásainkat gyökeresen átalakító streaming szolgáltatást. A svéd vállalat a jubileum alkalmából közzétette, hogy ez idő alatt mely előadókat hallgattuk a legtöbbet.

Igazán meglepő név nincs a top 10-ben, a névsor többé-kevésbé lefedi a 2010-es évek popmezőnyét, a legnépszerűbb sztárokat. Természetesen a legkülönfélébb streaming rekordokat döntögető Drake áll az első helyen, őt Ed Sheeran és Eminem követi. A lista egyértelműen férfiközpontú, mindössze két női előadó fért fel rá: Ariana Grande a tizedik helyet csípte meg, míg Rihanna a névsor kellős közepén tanyázik.

A legtöbbször streamelt albumok és dalok listáján még szélsőségesebben borul a nemek aránya: csak férfielőadók lemezei fértek bele a legjobb tízbe, míg a dalok között egyedül Halsey nevét találjuk meg, az övét is csak mint közreműködőt a The Chainsmokers Closer című számában. Holott 2013-ban éppenséggel Rihanna volt az, aki elsőként lépte át a bűvös egymilliárd streames határt, őt követte még ugyanabban az évben Eminem és David Guetta. Minden idők legnépszerűbb dala – lábjegyzet: a Spotify történetében – a Shape Of You című sláger Ed Sheerantől; Drake a második helyen landolt (One Dance), Justin Bieber pedig háromszor is feltűnik a listán: a 8. és 9. helyezett két saját dala (a Love Yourself és a Sorry), a 7. helyen pedig Luis Fonsi Despacito-remixe található, amelyen Bieber is vendégeskedik. Érdekes még, hogy az albumlistán 2014-es a legkorábbi fecske, Ed Sheeran: x című lemeze.

A tizedik évfordulóra időzítve jelent meg egy pro és kontra érveket felsorakoztató értékelés a Spotify eddigi történetéről a Guardianon. A szerkesztői összegzések inkább negatív irányba hajlanak, még a pozitívumok közül is idézőjelbe tesznek egyet-kettőt, például, hogy gyengébb ugyan a hangminőség egy CD-hez képest, de ez a túlnyomó többséget nem fogja zavarni. „A Spotify a zenerajongók néma többségét szólítja meg”, vonja le a cikk a következtetést, kiemelve, hogy a zenehallgatás radikális demokratizálódása révén már azok is tudnak korlátlan mennyiségű zenét hallgatni, akiknek előtte nem lett volna pénzük megvenni a cédéket vagy a digitális letöltéseket. A kontra szekcióban is ismert ellenérvekkel találkozunk: a Spotify egyeduralma arra kényszeríti a zenészeket, hogy idomuljanak a szolgáltatóhoz, a személyre szabott lejátszási listák pedig korlátozzák a zenei kalandozást, szűkítik a látókört, passzivitásra ösztönöznek. Liz Pelly pedig saját kísérleteivel megerősítette, hogy a Spotify lejátszási listái nagyban hozzájárulnak a zeneipar szexizmusának fenntartásához: „ha a felhasználó elsősorban férfiközpontú lejátszási listákat hallgat, ezek termelődnek újra.”

MIT ADOTT NEKÜNK A STREAM? - TETTÜK FEL A KÉRDÉST IDÉN


A közreadott listákat itt lehet végigböngészni, a Spotify pedig Decade of Discovery címmel állított össze egy playlistet a legtöbbet kattintott dalokból.

https://recorder.blog.hu/2018/10/11/szinte_csak_ferfiak_zenejet_hallgattuk_az_elmult_tiz_evben_a_spotifyon
Szinte csak férfiak zenéjét hallgattuk az elmúlt tíz évben a Spotifyon

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr7414295817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.