Filmrecorder. A fura lány és a faarcú fiú – Winona Ryder és Keanu Reeves

2018.09.15. 10:00, Gaines

keanu_winona.jpg

Winona Ryder és Keanu Reeves negyedszer állnak közösen kamerák elé a Végállomás: esküvő című cinikus-romantikus komédiában, és hosszú út vezetett idáig azóta, hogy a Drakulában egymás karjaiba omlottak. Hollywood nem mindig tudott mit kezdeni színészi erősségeikkel, gyakran alábecsülte mindkettejüket, ők viszont minden bukás után felálltak, mindig megújultak. A 65. Recorder magazin Filmrecorder rovatának cikke.

1984-1990

1_billted_beetlejuice.jpg

Keanu Reeves: A különlegesen szép, finom arcvonásokkal megáldott Reeves kezdetben ügyeletes szívtipró, most még nem tőle kell tartani, hanem az őt körülvevő, veszélyes alakoktól (Féktelen folyó, Veszedelmes viszonyok). Aztán Beavis és Butt-head, Dumb és Dumber előfutáraként befut Bill és Ted, és a közönség rajong a buta kamaszokért. Bill innentől definiálhatná a karrierjét, beleragadhat a bamba tökfilkó szerepbe. Nem így lesz.

Winona Ryder: Alig tizenkilenc éves, még csak négy éve van a pályán, de máris nemzedéki ikon, merőben új tinédzsertípus a vásznon. A Beetlejuice világfájdalmas, goth Lydiája csak a háttérben húzódhatna meg egy John Hughes-filmben, a Gyilkos játékok szatírájában nemcsak vagány, de egyenesen veszélyes, az Ollókezű Edwardban szörnyeteghez vonzódó szépség. Már ekkorra címlapsztár, akinek minden egyes lépéséről mindent tudni akar a bulvársajtó.


1991-1993

2_drakula.jpg

KR: Hogyan kerül a lökött komikus szerepből a kilencvenes évek első felében felfutó fiatal színészgeneráció élvonalába? Úgy, hogy olyan rendezők merész filmjeiben szerepel, mint Francis Ford Coppola (Drakula), Gus Van Sant (Otthonom, Idaho) és Bernardo Bertolucci (A kis Buddha). Ezek pályája legsokoldalúbb évei, játéka néha nagyon jó, máskor nagyon rossz. Első mérföldköve akciósztárként a Holtponttal még csak kultsiker, de sok mindent előrevetít.

WR: Amennyire modern alkat, annyira szeretné mindenki századelős kosztümökbe öltöztetni. Naiva szerepeket kap történelmi drámákban, ám a lencsibaba szempár csalóka: Az ártatlanság korában ravaszabb, mint a környezete képzeli, és az sem kérdés, hogy Drakula mellé jobban passzol, mint sótlan vőlegényéhez. Jim Jarmusch kedvéért még a gótikából is kimozdul, és láncdohányos, gépzsíros, géppuskanyelvű taxisként helyezi vissza a jelenkorba a menőséget.


1994-1998

3_speed_bites.jpg

KR: A második akciófilmes mérföldkő, a sztárcsináló pillanat: a Féktelenüllel rendhagyó akcióhőst avat fel, aki se nem izompacsirta, se nem kezelhetetlen, csak vérprofi, elhivatott, sztoikusan intenzív, és még romantikus hősnek sem utolsó. Az akciót és a románcot ezután különválasztja, de egyik műfajban sem tudja kamatoztatni sikerét – visszatérő sorminta –, mígnem Az ördög ügyvédjében egy túlfűtött Al Pacino mellett megerősíti sztár státuszát.

WR: 1994 Ryder karrierjében is fordulópont. Míg neve eddig egyet jelentett a különcséggel, addig a Nyakunkon az élet végleg az X generáció képviselőjévé, a céltalan, iróniába menekülő huszonévesek védőszentjévé teszi. Utána variál: a tétovaságot határozott útkeresésre cseréli a Kisasszonyokban, rokonszenves hősnőből manipulatív gonosztevővé avanzsál (A salemi boszorkányok), az első nagy blockbustere (Alien 4 – Feltámad a Halál) viszont mellényúlás.


1999-2004

4_matrix_girl.jpg

KR: A harmadik akciófilmes mérföldkő, a Mátrix-trilógia forradalmasítja a műfajt, és a csúcsra katapultálja Reevest, ám árnyékában bukások is lapulnak. Bevállal egy halálos betegséggel tetézett, giccses romantikus drámát (Édes november), bár később Diane Keaton oldalán oldottabb sármőr (Minden végzet nehéz). Neo krisztusi figuráját viszont jó érzékkel egy velejéig romlott gazfickóval ellepontozza (Rossz álmok).

WR: Minden jel arra mutatott, hogy Ryder karrierje belátható ideig sínen van, de Hollywood sokszor cserben hagyja a harmincas színésznőket, ha pedig botrányba keverednek, akkor nincs kegyelem. Az Észvesztőben Angelina Jolie elorozza a kritikai sikert, majd 2001-ben bolti tolvajláson kapják, kiteregetik drogproblémáit, és hirtelen persona non grata lesz. Nagy kasszasikere, A kismenő című Adam Sandler-vígjáték így egy korszak vége.


2005-2009

5_scanner.jpg

KR: Míg Rydernek egyetlen ballépés kisiklatja a karrierjét, addig Reevesszel megengedőbb Hollywood, mindig bizalmat szavaznak neki, pedig a 2000-es évekre felhígul a filmográfiája. Ennek az öt évnek még egészen pozitív a mérlege: a Constantine újabb ördögös-okkult főszerep, kultkedvenc; a közönség ismét kíváncsi rá és Sandra Bullockra (Ház a tónál), a Kamera által homályosannal pedig kritikai elismeréseket zsebel be.

WR: Ryder olyannyira süllyesztőbe kerül, hogy kisebb felzúdulást kelt, amikor Richard Linklater újra összehozza Reevesszel rajzolt drogtripjében; a kokainfüggő karakterrel való áthallások evidensek. A Gyilkos játékok írója kitart mellette, de új közös projektjük, illetve egy Bret Easton Ellis-adaptációja is elhasal. A Star Trek rebootban utoléri a kiöregedettnek ítélt színésznők végzete: egy nyúlfarknyi, érdektelen anyaszerep.


2010-2013

6_ronin_swan.jpg

KR: A legmélyebb hullámvölgy, amelyből a nagy dobásnak szánt, hazánkban forgatott 47 ronin sem tudja kirángatni, sőt, csúfos visszhangjával még mélyebbre löki. Noha színészileg leszerepel, rendezőként és producerként épp ekkortájt debütál érdekesen: A Tai Chi harcosa profin összerakott B-film, melyben önzetlenül harcművész tanárára osztja a főszerepet, a Side by Side című doksijával pedig az analóg és digitális fényképezés sfatétaváltását örökíti meg.

WR: Ez az! Végre! Beköszönt a Winona Ryder-reneszánsz! Ezt hittük legalábbis, amikor Darren Aronofsky rá osztotta a parkolópályára küldött, lecsúszott egykori balettüdvöske szerepét a Fekete hattyúban. A mellékszereplői jelöléseket azonban ismét elorozza előle egy feltörekvő tehetség, ezúttal Mila Kunis. Maradnak a a hálátlan feleségszerepek, meg egy Tim Burton-figura hangjának kölcsönzése a Frankenweenie-ben. A visszatérés még várat magára.


2014-

7_wick_stranger.jpg

KR: Nem természetes. Túl fapofa. Nem tud jól szöveget mondani. Sokszor támadják Reeves színészi képességeit, de a negyedik akciófilmes mérföldkő, a John Wick-széria is szemlélteti: ha nem is Shakespeare-színész, hűvös magabiztossággal vegyes intenzitása, fizikai jelenléte, tűpontos mozgása, megfeszített koncentrációja elsőrangú akcióhőssé teszi. Három évtized alatt háromszor szabott új irányt az akciófilm műfajának. Tőle szokatlan mellékszerepeket vállal (Neon démon). Ha kell, bolondot csinál magából (Keanu). Mit bizonyítson még?

WR: Egy 2010-es Lifetime tévéfilm (When Love Is Not Enough: The Lois Wilson Story) már megelőlegezte, hogy Rydert ugyanúgy a tévében fogják megtalálni a jó szerepek, mint oly sok más kolléganőjét. David Simon-sorozatban szerepelni önmagában nívós dolog, és miután a Mutassatok egy hőst! visszahelyezi a térképre, a Stranger Thingset már vele reklámozzák. A retrósorozat nosztalgiafaktorába az ő szerepeltetése is beleszámít, és a mentálisan labilis, de végsőkig elszánt anyatigris Joyce Byers szerepében végre ismét ikonikus alakítás nyújthat.

szerző: Huszár András

https://recorder.blog.hu/2018/09/15/filmrecorder_a_fura_lany_es_a_faarcu_fiu_winona_ryder_es_keanu_reeves
Filmrecorder. A fura lány és a faarcú fiú – Winona Ryder és Keanu Reeves

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr3514241169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.