A Citigroup Putting The Band Together címmel közreadott egy friss kutatási eredményt, miszerint a zeneipar továbbra is aprópénzre váltja az alapját képező zenészek tehetségét, akiknek jelenleg a turnézás képezi az elsődleges bevételforrását.
A jelentés szerint az amerikai zeneipar 2017-es bevételei 43 milliárd dollárra rúgtak, ebből pedig alig 5 milliárd jutott el a zenészekig. Az elképesztően alacsony 12 százalék még annak fényében is lehangoló, hogy 2000-hez képest jelentősen növekedtek az akkor még csak hét százalékkal rendelkező zenészek bevételei, ugyanakkor a zenehallgatási szokások drasztikus változásaival még nem jár együtt a zeneipar szerkezeti felépítésének mélyreható átalakulása: ugyanúgy számos közvetítő, forgalmazó fölözi le a fogyasztóktól befolyó pénzeket, a rádiók és a lemezkiadók mellett a streaming szolgáltatók is a régi elavult rendszerbe ágyazódnak be.
A kutatás az internet és az okostelefonok elterjedésében állapítja meg a főbb trendeket, mindenekelőtt, hogy a 2007 óta tartó okostelefon-érában óriásit csökkent az illegális letöltések száma, és az amerikai fogyasztók többek költenek zenehallgatásra (évente legalább 20 milliárd dollárt), mint azelőtt bármikor – igaz, a vásárlás helyett egyre gyakoribb, hogy csupán „kölcsönzik” a zenéket a különféle online szolgáltatóktól. A fizikai hordozón megjelenő zenék eladásai egyenletesen zuhanó tendenciát mutatnak, cserébe viszont növekednek a koncertezésből származó bevételek.
Yep, touring is still the top way for musicians to earn money -> Musicians only received 12% of the $43 billion the music industry generated in 2017, and it mostly came from touring https://t.co/xyqHISR3Cv pic.twitter.com/bmANYE97c5
— Glenn Gabe (@glenngabe) August 7, 2018
Magyarán szólva, a zenészek elsősorban turnézással tudják pótolni a közvetítők miatt kieső bevételeket, amely az élő koncertek és a fesztiválok malmára hajtja a vizet. Ennek tudható be a 7 százalékról 12 százalékra való emelkedés, nem pedig az előfizetéses szolgáltatásoknak: hisz a lemezcégek a Spotify / Apple és a fogyasztók közé még mindig be tudnak ékelődni.
A DIGITÁLIS CSATORNÁK TÉRNYERÉSÉRŐL ITT ÍRTUNK
A Citigroup a lehetséges jövőbeli megoldásokat abban látja, ha a zeneipar kiiktat minél több közvetítőt, és csökken a szerkezeti tagoltsága. A streaming cégek ez esetben lemezcégekként is funkcionálhatnak, míg a koncertszervezők, promóterek fúzionálhatnak a forgalmazásért felelős vállalatokkal (mondjuk, a Live Nation a Spotifyjal). Ez persze újabb összeférhetetlenségből adódó konfliktusokhoz, még nagyobb monopolhelyzetbe kerülő vállalatóriások létrejöttéhez vezethet. Egyelőre tehát annyit tehetünk, hogy minél több koncertre járunk.