Hogyan lehet a magyar rock a magyarok kedvence, miközben a magyarok ki nem állhatják a magyar rockot?

2018.07.30. 12:30, Recorder.hu

bodmate-6473.jpg

Az idei Telekom VOLT Fesztivál látogatói között végzett felmérés szerint a magyar rock egyszerre a leginkább és a legkevésbé kedvelt zenei műfajuk – és ez csak egy az érdekességek közül, ami a kutatás félidejében kiderült. Az adatokat gyűjtő, a komfortzonankivul.hu oldalon elérhető Telekom-alkalmazás fő célja persze nem az volt, hogy ellentmondásokba kergesse a fesztiváljárókat: sokkal inkább arra akarta rávenni őket, hogy mozduljanak ki a komfortzónájukból, és olyan előadók koncertjeit is meghallgassák, amelyek talán nem vágnak egybe a zenei ízlésükkel – ehhez kellett először is letapogatni, mi mindent imádnak és mi mindent utálnak eleve a Depeche Mode-ra vagy éppen az Iron Maidenre kíváncsi tömegek. Mielőtt belemennénk a részletekbe, mondjuk a legfontosabbat: a Sziget Fesztiválon ismét be lehet majd szállni a kísérletbe és bele lehet szólni a végeredménybe. Ha ott leszel, feltétlenül próbáld ki: nemcsak egyedülálló új élményekkel gazdagodhatsz, hanem hasznos ajándékokkal is.

A komfortzonankivul.hu egy olyan játékos eszköz, amivel feldobhatod a fesztiválozást, ha sokadjára vagy kint a Szigeten, ha pedig először, akkor hasznos, egyénre szabott tippeket kaphatsz arról, milyen koncertekre látogass el, sőt, még a látókörödet is tágíthatod. A Telekom VOLT Fesztiválon úgy működött a dolog, hogy miután regisztráltál az oldalon, egy rövid zenei tesztet követően kétféle programajánlót kaptál az egész fesztiválra, napi bontásban: egy saját ízlésedre szabottat, és egy olyat, amivel kiléphettél a zenei komfortzónádból. A játékhoz pontgyűjtés is társult: ha a saját programajánlódból választott koncerten készítettél egy szelfit, amit adott hashtaggel feltettél az Instagramra, pontokat kaptál, amelyeket aztán praktikus fesztiválkellékekre válthattál be. A komfortzónán kívül eső koncertekért pedig tripla pont járt.

_zagwq4q.jpg


A Telekom VOLT Fesztiválon szerzett tapasztalatokból a szervezők máris levontak egy-két érdekes következtetést, ám mielőtt szemezgetünk az adatokból, pár mondat arról, hogy az oldal hogyan határozza meg a felhasználók zenei ízlését. Egyrészt hozzáférést adhatunk a Spotify-fiókunkhoz. A streamingszolgáltató majdhogynem végtelen mennyiségű, száznál több műfaj és preferenciák alapján felparaméterezett zenét kínál; az oldal algoritmusa ezen a szűrőn engedi át a felhasználók egyéni fiókjairól gyűjtött adatokat, és ebből születnek a komfortzónán belüli ajánlások. A komfortzónán kívüli listához a Spotify műfajok közötti kapcsolódási hálóját veszik alapul (melyik az, amelyik távol áll az illető ízlésétől), ehhez társítják a fesztivál fellépőinek műfaji kategóriáit, kizárva a komfortzónán belüli ajánlásokat. Másrészt az oldal által felkínált zenei hangminták alapján is besorolhatnak minket: ezek viszonylag ismeretlen előadók ismeretlen számrészletei, széles zenei spektrumot lefedve az EDM-től az ambienten vagy a hiphopon át a stadionpopig vagy a metálig.

És hogy mi derült ki a Telekom VOLT Fesztivál látogatóiról? Például az, hogy a legkedveltebb zenei műfajuk a magyar rock, majd a magyar pop és a magyar hiphop következett a sorban. Ennek fényében igazán meglepő adat, hogy a komfortzónán kívüli, azaz a felhasználók ízlésétől távol álló műfajok között szintén a magyar rock végzett az élen, gyakorlatilag kettéosztva a közönséget. Előkelő helyezést ért el ezen a listán a magyar metál, sőt a „bármilyen magyar” zene is, ami vélhetőleg azt tükrözi, hogy a fesztiválozók maguktól inkább a rádiókban hallható, nagyobb nevű előadók koncertjeit látogatnák elsősorban. Az öt legtöbbet ajánlott komfortzónán belüli koncert is ezt támasztja alá: a Telekom VOLT Fesztivál egyik külföldi headlinere, a Depeche Mode mellett az örökké népszerű Bëlga, a hazai klub- és fesztiválkedvenc Vad Fruttik, a veterán Pál Utcai Fiúk és a Tesco Disco bulija képviseltette magát.

magyartelekom_fesztival_pr-cikk.jpg


Kilépni a komfortzónából tehát nemcsak kockázatmentes bátorságpróbának és önismereti játéknak, de rendhagyó közvéleménykutatásnak sem utolsó: minél többen tesztelik, képesek-e lemondani egy-egy már sokszor hallott előadó koncertjéről azért, hogy új stílusokat és izgalmas szubkultúrákat ismerjenek meg, annál átfogóbb kép rajzolódhat ki a magyar fesztiválozók zenei ízlésvilágának határairól és azok rugalmasságáról. A Sziget line-upjánál pedig tényleg nincs változatosabb, sokrétűbb idehaza, ahogyan látogatottságban is ez a legerősebb fesztiválunk – ha tehát igazán részletgazdag felmérést akarnak készíteni a magyar fesztiválozók kalandvágyáról, kíváncsiságáról, vagy egyáltalán, zenei ízléséről, nem igazán kínálkozik jobb alkalom ennél.

Szóval ha ott leszel, te is hozzájárulhatsz ahhoz, hogy egy jópofa aktivitás segítségével jobban átláthatóvá váljon, milyen zenét miért szeretnek vagy nem szeretnek a magyarok, miközben nemcsak új kedvenceket fedezhetsz fel, de akár ingyen lecserélheted mondjuk a telefonod töltőjét is egy újabbra.

(A cikk a Telekom támogatásával készült.)

https://recorder.blog.hu/2018/07/30/hogyan_lehet_a_magyar_rock_a_magyarok_kedvence_mikozben_a_magyarok_ki_nem_allhatjak_a_magyar_rockot
Hogyan lehet a magyar rock a magyarok kedvence, miközben a magyarok ki nem állhatják a magyar rockot?
süti beállítások módosítása