Szívüket, lelküket beletették – 33 klasszik LP a soul aranykorából

2018.07.01. 10:00, rerecorder

00_marvin_gaye.jpg

Annyira burjánzó volt az r&b, soul, southern soul, Chicago soul, country soul, pszichedelikus soul, northern soul, smooth soul, Philly soul, blue eyed soul, funk, p-funk, deep funk a hetvenes évek elején, hogy bátran nevezhetjük ezt a műfaj aranykorának. Soul és pop fókusztémánk utolsó előtti cikke következik (nyitóképen Marvin Gaye).

A legnépszerűbb volt 1963-ban, a legjobb lemezeket adta 1971-nek, ebből lett a disco, de még a hiphop is és minden évtizedben meg tudott újulni. Mindig újjászületik és mindig nagyon népszerű. A hiphop mellett manapság is a soul uralja a popzenét. Ám a műfajt Magyarországon soha nem kezelték rangján. A 62. Recorder magazin  Soul & pop fókusztémáját egy idővonallal (a legnagyobb mérföldkövek) nyitottuk, jött a műfaj alapjainak bemutatása, majd ugrottunk a funktörténet felé, aztán a kilencvenes évek legfontosabb műfaji fejleményéről, a neosolulról szóltunk. A történeti vonal zárásaként pedig az utóbbi bő másfél évtized fejleményeiről

Az aranykor legjobb albumainak tárgyalásakor azért érdemes visszamenni 1967-ig, amikortól nagyszámban kezdtek megjelenni a végig lenyűgöző, no filler-nagylemezek. Egy önkényes határvonalat pedig simán meg lehet húzni 1975-nél, hiszen onnantól a disco számított a legdivatosabb tánczenének. Minden előadótól csak egy album játszott, máskülönben kifolyna a lista az oldalról. Szóval ez itt csak néhány Recorder-kedvenc a soul aranykorából (a lemezek a címekre kattintva hallgathatók).


areatha.jpg#

Aretha Franklin:

I Never Loved A Man The Way I Loved You

(1967)

Franklin közepes Columbia-LP-i után leszerződött az Atlantic-hoz, elutazott Muscle Shoals-ba, leült a zongorához és felvette a világ egyik (= top 3?) legjobb soullemezét. Slágerek, évekig jó albumok, soulkirálynőség követte.


dusty_1.jpg#

Dusty Springfield:

Dusty In Memphis

(1969)

A blue eyed soul terminust rá szabták, de ez lényegtelen. Már korai dalaival is kiemelkedő soulénekes volt, itt pedig a definíció szerinti memphisi hangzással és a tökéletes dalokkal megszületett a másik „egyik legjobb soullemez”.


isaac.jpg#

Isaac Hayes:

Hot Buttered Soul

(1969)

Szimfonikus popzene és pszichedelikus rock, csak éppen egy nagyon feszes soulzenekar játssza. Hayes bámulatos történetmesélő és úgy játszik az énekes és a spoken wordös részek váltogatásával, mint aki drámát rendez.


meters.jpg#

The Meters:

The Meters

(1969)

A lelkes stúdiózenészek megtanulták James Browntól a leckét és megcsinálták az egyik első végig jó funklemezt. Persze, nyilván a dobos élő breakbeatelése lopja el a show-t, a többiek viszont feledtetik az ének hiányát.


doris.jpg#

Doris Duke:

I’m A Loser

(1969)

Ezzel ott is vagyunk a kismillió „nem, vagy nem eléggé kanonizált” soul-mestermű tartományában. Atyaég, milyen precíz hangszerelés, mekkora előadás és milyen súlyos szenvedés a szövegekben. 100% déli soul.


candi.jpg#

Candi Staton:

I’m Just A Prisoner

(1970)

Mielőtt disco- és house-díva lett volna belőle, Candi Staton összehozott három perfekt déli soulalbumot, amelyek közül talán ez a debüt a legnyersebb. Reggeli ébresztőként például abszolút működik.


curtis_1.jpg#

Curtis Mayfield:

Curtis

(1970)

Ez az LP mennyire forradalminak hathatott 1970-ben! És szerencsére az az unikális kategória, hogy még ma is előremutatónak tűnik. Pszichsoul, korai krimifunk, avantgárd rock soullal, társadalmi tudatossággal. Curtis még évekig nem hibázott.


donny.jpg#

Donny Hathaway:

Everything Is Everything

(1970)

A legnagyobbakkal egy ligában a helye Hathawaynek, Mayfieldhez és Gaye-hez hasonlóan ő is új szintre emelte a műfajt összetett hangszerelésű dalaival. Mindhárom önálló stúdiólemeze kiváló.


marvin.jpg#

Marvin Gaye:

What’s Going On

(1971)

Ha az ember évekig olvas egy lemezről és csak elképzelni tudja (helló, streaming előtti idők!), akkor az első hallgatás könnyen csalódás lehet, de a What’s Going On elsőre szerelem. És századszorra is rengeteget ad minden idők egyik legjobb LP-je.


sly.jpg#

Sly & The Family Stone:

There’s A Riot Going On

(1971)

Pszichedelikus funksoul? Persze, hiszen ez minden idők egyik legtöbb kábítószerbe került lemeze. Mármint, amit a stúdióban elfogyasztottak az alkotók. Azért így is átjön a Gaye-nek adott válasz – lázadás a konvenciók ellen, az folyik itt.


funka.jpg#

Funkadelic:

Maggot Brain

(1971)

A funkrock itt kezdődik! George Clinton zenekarai nagyon sok mindent tudnak, elsősorban P-funkban táncoltatni, de ami itt zajlik az addig hallatlan volt. És lényegében azóta sem sűrűn jelenik meg ilyen elszállt zene.


lee.jpg#

Lee Moses:

Time And Place

(1971)

Ez az egyetlen nagylemez adatott meg Lee Moses gitáros-énekesnek, de ez legalább valami elképesztően élettel teli, nyers, teljes szívvel átadott. Nagyjából tökéletes album, teljesen érthetetlen, miért nem lett folytatása.


tempt.jpg#

The Temptations:

Sky’s The Limit

(1971)

Több mint korrekt, sikeres Motown-vokálegyüttesből a pszichedelikus soul egyik úttörői lettek Norman Whitfield vezetésével, itt, három lemezzel később pedig már a műfajleágazással is magabiztosan játszottak.


gil.jpg#

Gil Scott-Heron:

Pieces Of A Man

(1971)

Spoken word, de ha akarom korai rap. Úttörő souljazz vagy jazzfunk, de ha akarom nagyon korai UK bass. Ez a lemez nemcsak bekategorizálhatatlan, de máig eszméletül friss megszólalású. És persze, hogy: tiszta soul.


chilites.jpg#

The Chilites:

(For God’s Sake) Give More Power To The People

(1971)

Túl negédes – szokta megkapni a kritikát ez az album. Mégis milyen lenne? Soul a műfaja! Jóhogy negédes néha. Nem, ez bizony ott van a műfaj csúcsteljesítményei között. Mesterien felépített, megkapó szimfonikus soulrock.


stylis.jpg#

The Stylistics:

The Stylistics

(1971)

A Philly soul egyik alaplemeze, a Delfonics (némileg egyenetlenebb) kicsit korábbi bemutatkozása mellett definiálta is a stílust. Lágy vonósok, gondosan elhelyezett fúvósok, színesítő hangszerek, megnyerő falzett.


al.jpg#

Al Green:

I’m Still In Love With You

(1972)

A memphisi soulhangzás beteljesítése. Green ekkoriban született lemezein nem tudott hibázni, a Hi Records fejével, Willie Mitchell producerrel nyerő párost alkottak, négy LP is simán pályázhat a „legjobb Al” titulusra.


bill.jpg#

Bill Withers:

Still Bill

(1972)

Egy másik fejezet a műfajban. A folkos-jazzes-soulos előadó igazából a dalszerző-énekesek mezőnyében is kiemelt lehetne, csak éppen ő soulban mártotta meg briliáns szerzeményeit. Megunhatatlan LP.


bobby.jpg#

Bobby Womack:

Understanding

(1972)

A kiterjedt zenészcsaládból származó, ikonikus hanggal megáldott Womack ekkoriban emelt tétet azzal, hogy a tipikus Muscle Shoals-i hangzást keresztezte pszichedelikus soullal és még azt is beoltotta egy kis krimifunkkal.


terry.jpg#

Terry Callier:

What Colour Is Love

(1972)

Callier – Withers-hez hasonlóan – igazából egy folkjazz-szerző, aki soulos hangszereléssel dolgozik és ez olyan nyerő kombináció, hogy egyrészt a műfajon belül is nagyon egyedi, másrészt simán Nick Drake szintje.


esther.jpg#

Esther Phillips:

From A Whisper To A Scream

(1972)

Már egyedül a nyitó Home Is Where The Hatred Is miatt megérdemelné, hogy szerepeljen itt, de persze az egész lemez kiemelkedő, Phillips igen sokat tudó (nyilvánvalóan jazzes gyökerű) énekes.


war.jpg#

War:

The World Is A Ghetto

(1972)

Az Animals énekesével indult zenekar döcögős funkrockkal kezdett, de aztán a híres énekes (Eric Burdon) kiválása után magára talált és lehengerlő funkzenekar lett belőle. E legjobb LP-je 1973 legkelendőbb albuma volt az USA-ban.


eddie.jpg#

Eddie Kendricks:

People… Hold On

(1972)

A Temptations kulcsénekese a zenekar fenti lemeze után vált ki és ezen a második szólóján találta meg saját hangját. Ütősökben gazdag, lassú pszichedelikus soulban és pre-disco táncdalokban.


stevie.jpg#

Stevie Wonder:

Innervisions

(1973)

Csodagyerekből, a Motown egyik fejőstehenéből, a hasonló státuszú Gaye-jel nagyjából egy időben önállósodott Wonder, majd egy pazar lemezsorozattal bizonyította igazát és lett a korszak zsenije. Pszichsoulfunk szintikkel, új magasságokban.


STEVIE WONDER ÉS MICHAEL JACKSON PÁRHUZAMOS KARRIERRAJZA.


ov.jpg#

O.V. Wright:

Memphis Unlimited

(1973)

Willie Mitchell tökéletes arányokkal dolgozó memphisi soulja O.V. Wright Otis Reddinget idéző hangjával keresztezve csak nyerő kombináció lehet. Attól, hogy Al Green lemezei is ilyenek, Wright még kaphatna több elismerést.


betty-davis-betty-davis.jpg#

Betty Davis:

Betty Davis

(1973)

Egyrészt a legjobb példa, hogy a funk nem csak a férfiak terepe, másrészt Prince-nek is példát mutató ötvözetet rakott össze Davis soulból, funkból, rockból, jazzből. Harmadrészt Miles Davis feleségének legjobb albumai máig nagyon frissek.


ojay.jpg#

The O’Jays:

Ship Ahoy

(1973)

Az O’Jays a semmiből megcsinálta 1972-ben a Philly soul egyik kulcslemezét (Back Stabbers), majd felbátorodott és 7-10 perces dalokkal csatlakozott a zeitgeisthez és vitte el a philadelphiai hangzást pszichedelikusba.


millie.jpg#

Millie Jackson:

Caught Up

(1974)

Aki Feelin’ Bitchy és Back To The S..t! címmel ad ki lemezeket (utóbbi borítóján ráadásul egy vécén trónol hozzá), attól nem annyira meglepő egy konceptlemez a megcsalásról a házasságba beletipró nő szemszögéből.


ann.jpg#

Ann Peebles:

I Can’t Stand The Rain

(1974)

Al Green és O.V. Wright albumainak receptje (memphis sound, Willie Mitchell producer, bámulatos ének) naná, hogy működik Ann Peebles esetében is. Missy Elliott a kilencvenes évekre aktualizálta a címadó dalt.


little.jpg#

Little Beaver:

Party Down

(1974)

Az egyik legegyedibb LP ebben a gyűjtésben: a funky souljazzes, smooth soulos megszólalás mindentől elüt. Beaver gitárja és végtelenül nyugis előadása tökéletes parti háttérzene, vízparti autós zene és vasárnap reggeli pihentető.


shuggie.jpg#

Shuggie Otis:

Inspiration Information

(1974)

A Callier/Withers-iskolába tartozó Otis bámulatosan ugrál souljazzből pszichedelikus soulba, slágereket is írt, perfekcionizmusa miatt mégis derékba tört karrierje. Kultusza viszont lett és idén elkészítette a folytatást – 44 év albumcsend után.


harold.jpg#

Harold Melvin & The Blue Tones:

Wake Up Everybody

(1975)

Philadelphiai, mégsem teljesen tipikus Philly soul Melvinék zenéje, ami erre a negyedik, igen szofisztikált, de már a disco szelétől is megcsapott lemezre érett be teljesen. Ezután nem is tudták megismételni a formulát.


parli.jpg#

Parliament:

Mothership Connection

(1975)

Clinton másik zenekara kevésbé rockos, ebből következően még funkosabb, de sci-fi mániás és ezen a lemezen slágeres is. Give Up The Funk – szól a sikerdal, de persze eszükbe sem jutott feladni a funkot, kitartottak a disco-korszakban is.

Dömötör Endre


(a sorozatot hamarosan a Recorder szerzőinek kedvenc soul/funk LP-jével és dalával zárjuk)

https://recorder.blog.hu/2018/07/01/szivuket_lelkuket_beletettek_33_klasszik_lp_a_soul_aranykorabol
Szívüket, lelküket beletették – 33 klasszik LP a soul aranykorából

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr3614085427

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.