Tavaly Zomborácz Virág kisebb csodát csinált az Egynyári kalanddal, amikor olyan vagány poénokkal és átélhető párkapcsolati dilemmákkal töltötte fel a gyengén induló balatoni retrót, hogy a második évadba rögtön beleszerettünk. A harmadik évad nem ilyen bravúros, de az üdítően abszurd Egynyári kalandnak így is bérelt helye van a legjobb magyar sorozatok között. A 63. Recorder magazin Filmrecorder rovatának cikke.
Három éve az Egynyári kaland annak köszönhette sikerét, hogy jókor volt jó helyen. A szocializmusban még őrülten népszerűek voltak az ifjúsági sorozatok, a rendszerváltás óta viszont csak elvétve született néhány, a köztévé így akkor is hiányt pótolt, ha csak merő nosztalgiázásból elevenítette fel a balatoni héderezések báját. Az első évadban még se igény, se ambíció nem volt arra, hogy túllépjen a lángosmajszolás, a vízibiciklizés és a bikinis csajok szentháromságán, a második viszont már új csapattal, friss stílusban készült, és Zomborácz Virággal a humor és a vagányság is megérkezett a sorozatba.
Fehér Balázs Benő, Király Dániel, Schmidt Sára, Walters Lili és Zomborácz Virág író-rendező az Egynyári kaland forgatásán |
Modoros párbeszédek és nevelő célzatú kalandok helyett végre valódi problémákat kaptunk, és miközben az Utóélet író-rendezője lazán lebontott egy százéves mozimítoszt (az egymást irritáló, de aztán összemelegedő szerelmesek nem illenek össze, ha tényleg csak idegesítik egymást), olyan húzós témákra is kitért a rá jellemző fanyar poénok és abszurd képi gegek között, hogy hogyan lehet feldolgozni egy megcsalást, vagy túllépni a kisszerű, hétköznapi szexuális zaklatáson.
A zenék klasszak, az új szereplők – különösen az imádnivalóan kattant Luca (Walters Lili) – telitalálatok voltak, de a régiekből is a legjobbat hozták elő – a talpraesett, szarkasztikus jócsajból, Dórából (Dobos Evelin) például a komoly társra vágyó, bizonytalan szerelmest.
Rubóczki Márkó, Piti Emőke, Király Dániel és Walters Lili az Egynyári kaland harmadik évadában |
A második évadban tökéletes egységbe forrtak az életszagú pillanatok a könnyed, szitkomos szórakoztatással, és akkor is úgy éreztük, hogy ez a sorozat nekünk és rólunk szól, ha épp totál elszállt figurák, például lófejes hotelvendégek szállították a poénokat. Ez az érzés a harmadik évadban is régi ismerősként köszön vissza, mert Zomborácz még mindig annak minden esetlen bájával és halálosnak tűnő világfájdalmával mesél a felnőtté válásról.
Csak az egyensúly veszett el, mert az új évad nem működik jól romantikus komédiaként: egyszerűen nincs olyan pár, akinek a kapcsolatáért szurkolhatnánk. A lányok hol felszínes hipszterbe (A Viszkis címszerepét játszó Szalay Bence itt is remek), hol felszínes csajozógépbe (Fehér Balázs Benő karaktere totálisan jellegtelen) szeretnek bele, a kedves mackó Leviből (Király Dániel) pedig megkeseredett, sótlan szinglit faragnak a Dórával való szakítása után. Ez megágyaz ugyan néhány aktuális viccnek a csalódásból fakadó nőgyűlöletről, de ettől még az egész sorozat legizgalmasabb románca végezte a kukában Dobos Evelin távolmaradásával, aki a második Nemes Jeles-film, a Napszállta forgatása miatt nem tudott visszatérni.
Schmidt Sára és Szalay Bence az Egynyári kaland harmadik évadában |
A színészek lemorzsolódását most nem sikerült olyan frappánsan ellensúlyozni, mint Döbrösi Laura vagy Vecsei H. Miklós esetében; Dobos típuskarakterét még jól hozza a másik izgalmas új arc, a kényszeresen bulizó és félrelépő irodista (Piti Emőke bravúrosan természetes), de kár, hogy a zseniálisan szórakoztató horgászkockát, Gábort (Héricz Patrik) ebben az évben csak a fináléra tartogatták.
A benyomások tehát vegyesek, de az Egynyári kalandot a hibáival együtt is csak imádni lehet. Jót tett a harmadik évadnak, hogy felköltöztették a sztorit a Balatonról Budapestre, mert a tóparti hassüttetésből már mindent kihoztak, és az is új poénokra adott lehetőséget, hogy kihasználták a Dorothy’s Legs-zel elektronikus furapopot játszó Walters Lili énekesi tehetségét.
A lényeg persze, hogy az Egynyári kaland humora mit sem kopott, és a jól eltalált mellékfigurák (a szófosó, tuskó taxis), a bizarr vizuális gegek, meg persze a cukin bunkó Luca továbbra is bolondossá teszik a sorozatot. Míg a legtöbb magyar vígjáték kínosan erőltetett, és a legrosszabb kabaréhagyományainkat tartja életben, az Egynyáriban nincs olyan epizód, amiben ne villanna meg néhányszor az abszurd zsenialitás – és ez a mellényúlások ellenére is reményt ad, hogy a negyedik évad talán megint olyan szuper lesz, mint a második.
Az Egynyári kaland szombat esténként fut a Duna TV-n, a kritikához a teljes évadot megnéztük.
szerző: Soós Tamás