Filmrecorder. Véget ért a legjobb sorozat, amit nem nézett senki – Foglalkozásuk: amerikai (kritika)

2018.06.06. 08:47, Gaines

americans-5.jpg

A Trónok harca és A szolgálólány meséje árnyékában bújik meg a Foglalkozásuk: amerikai, a visszafogott kémsorozat mégis kivívta a jogot, hogy egy lapon említsük a Dróttal, a Maffiózókkal vagy a Mad Mennel. Spoilermentesen emlékezünk meg a nagyszerű szériáról és a tévétörténet egyik legsokoldalúbb házaspárjáról. A 63. Recorder magazin Filmrecorder rovatának cikke.

A hetvenötödik résszel befejeződött a Foglalkozásuk: amerikai (The Americans), és a sorozattal mintha egy korszak is lezárult volna. Az FX szériája 2013 januárjában indult, egy szélcsendesebb időben, amikor nem vetélkedett évi ötszáznál is több sorozat a figyelmünkért. A tévés szakírók mindig úgy hivatkoztak rá, mint a legjobb sorozatra, amit senki nem néz – rajtuk kívül. Nem döntött nézettségi mutatókat, és az Emmy-díjátadó fontos kategóriáiban sem tudott nyerni. Nem kerekedett belőle óriási szenzáció.

Pedig az alapsztori nem egy rétegsorozatot ígér. A nyolcvanas évek eleje, a hidegháború pattanásig feszült környezetet teremt. Hőseink egy amerikai házaspár, Philip (Matthew Rhys) és Elizabeth Jennings (Keri Russell), látszólag idilli életet élnek két gyerekükkel; valójában szovjet kémek, akik évtizedek óta folytatnak aknamunkát Amerikában. Új szomszédjuk, Stan (Noah Emmerich) FBI-ügynök. Az első részben van szex, erőszak, autós üldözés Fleetwood Mac-dalra, feloldhatatlannak tűnő, kiélezett konfliktusok.

A Foglalkozásuk: amerikai azonban mégsem olyan szexi kémthriller, mint az Alias vagy a Homeland. Az alkotói, Joe Weisberg (volt CIA-ügynök) és Joel Fields lassúra vették a tempót, és már a második évadra áthelyezték a hangsúlyt a dögös kémakciókról a babramunkára. Erőszakban, csábításban ezután se volt hiány, ahogy csodálatos betétdalokban sem, de – akár egy jó John le Carré-regényben – az operatív ügyek hosszabb távon, módszeres aprólékossággal kezdtek kibomlani, évadokon keresztül húzódtak, formálódtak. Türelmet igényeltek.

Az is kiderült, hogy az írókat mélyebb, bonyolultabb témák érdeklik, amiket a kémkedéssel járó életveszély és morális dilemmák csak felnagyítanak. A sorozat a címből is fakadóan az identitásról szól. Hogyan lehet összeegyeztetni az amerikai életbe való beilleszkedést az otthonról hozott hagyományok ápolásával? Hogyan adhatjuk át a szüleink, a szülőföldünk értékeit a gyerekeinknek, ha nem beszélhetünk arról, honnan érkeztünk? Valódi-e egy célszeméllyel, hátsó szándékból kötött, ugyanakkor évekig ápolt barátság, kapcsolat?

208759_1522022429_8746.jpg
Matthew Rhys és Keri Russell a Foglalkozásuk: amerikai című tévésorozatban

 

Ezekre a kérdésekre az elmúlt huszonöt év talán legjobb tévés házaspárja keresett válaszokat. (Az egyetlen érdemi vetélytárs Eric és Tami Taylor a Friday Night Lightsból.) Rögtön az első részekben csavartak egyet a tipikus dinamikán azzal, hogy a férj rendelkezik a femininnek gondolt jellemvonásokkal – aggódóbb, gondoskodóbb, érzelmesebb –, míg a feleség ortodox fanatizmussal hajtja végre a KGB legszörnyűbb utasításait is. Az érdekházasságból ráadásul szerelemmel megélt, meghitt viszony lett, amitől rosszabb ügynökökké, viszont sokrétűbb karakterekké váltak. (Ironikus adalék: a színészek összejöttek a forgatáson, azóta házasok.)

A temérdek mellékszállal, emlékezetes mellékszereplővel operáló sorozat az utolsóelőtti évadban hangyányit megbicsaklott, idén azonban egy örökranglistás záróévaddal hálálta meg a belé fektetett bizalmat. Hű maradt magához: felpöröghetett volna sokszoros fordulatszámra, mint a Breaking Bad (Stan és Walter White sógorának helyzete közt elég sok a hasonlóság), ehelyett befelé fordult; az igazi tét nem abban rejlett, lebukik-e a Jennings-házaspár, hanem abban, hogy a sorozatfináléra egyben maradhat-e a házasságuk.

noah-emmerich-in-the-americans.jpg
Noah Emmerich a Foglalkozásuk: amerikai című tévésorozatban

 

Így tudta a hatodik évad maximalizálni az érzelmi hatást, és az összes epizódra rátelepedő szorongást, feszültséget a végletekig fokozni. Akadtak pillanatok, amikor levegőt se bírtam venni. Máskor úgy éreztem magam, mint a kisfiú, aki elszorult szívvel hallgatja az emeletről a szülei veszekedését, és azért fohászkodik, ne az legyen a vége, amitől retteg. A tíz rész alatt veszélyben forgott a glasznoszty, antihőseink élete, mégis egy egyszerű telefonbeszélgetésnél tört el a mécses, mert a házaspár belső konfliktusában az hozott fordulópontot.

Már csak azért is érdemes volt a Jennings-házaspárra fókuszálni a finisben, mert így Matthew Rhys és Keri Russell ismét szemléltethette, milyen elsöprő erejű alakításokat lehet nyújtani egészen minimális eszközzel. Elég egy pillantást vetni Rhys kiüresedett tekintetére, magába roskadt arcára, hogy megértsük, milyen lélekölő a kémkedés. A Russell acélos, rendíthetetlen eltökéltsége mögött meghúzódó szenvedély pedig jócskán megnehezíti, hogy pálcát törjünk a válogatott szörnyűségeket elkövető Elizabeth fölött, másfelől viszont azt is, hogy felmentsük.

americans_610_final_dnx175-sub-46.jpg
Matthew Rhys és Keri Russell a Foglalkozásuk: amerikai című tévésorozatban

 

Belátom, nem könnyű eladni a Foglalkozásuk: amerikait, még 2018-ban sem, amikor az aktuálpolitikai áthallások, nagyhatalmi konfliktusok időszerűbbé teszik a témáját. A sorozat megérdemelné, hogy egyre többen találjanak rá, és évek múltán a fejüket csapkodják, miért nem nézték, amíg még futott. Nekem meg el kell valahogy engednem Elizabethet és Philipet. Az se lesz könnyű.

szerző: Huszár András

https://recorder.blog.hu/2018/06/06/filmrecorder_veget_ert_a_legjobb_sorozat_amit_nem_nezett_senki_the_americans_sorozatkritika
Filmrecorder. Véget ért a legjobb sorozat, amit nem nézett senki – Foglalkozásuk: amerikai (kritika)
süti beállítások módosítása