A Tribe Called Pest – Hangszeres hiphop- és souljazz-színtér itthon (2. rész)

2018.04.04. 20:06, rerecorder

amoeba.jpg

Az ezredforduló után tört át Magyarországon a soulos, jazzes instrumentális tört ütem és néhány elkötelezett beatmakerből mára egy rendes méretű, laza kollektíva kerekedett, mindenféle leágazással. Szcéna-történet és pillanatkép két részben a friss, 60. Recorder magazinból. Először a színtér gyökereit mutattuk be, most jöjjön az aktuális tabló. (Nyitóképen az Amoeba.)

Aktuális Pest-krú

Az A Tribe Called Quest Midnight Marauders lemezborítója a hiphop 1993-as ki-kicsodája volt. A Beastie Boys-tól a De La Soulon át Busta Rhymes-ig mindenki egy fejhallgatóval grimaszolt. A tavaly karácsonyi, Akváriumban tartott magyar instrumentális neosoul-jazzhop-szcéna évzárójához készült flyer jól mutatja, ma már nem kell New Yorkig elmennünk, hogy telerakjunk egy lemezborítót a hazai színtér arcaival. Nézzük végig a tablófotókat!

Amikor Sabák elkezdett dolgozni egy Senával közös, végül meghiúsult új projekten (ebből három dalkezdemény felkerült 2013-as második Sena-albumra, a Lots Of Trees-re), elkezdett összeszedni egy zenekart is, és persze akkor még nem sejtette, hogy legfontosabb zenésztársait találja meg Boros Levente (Lev Toystore) és Sági Viktor (Vanis) személyében (utóbbi Crainnel közös Vanis & Crain-mixtape-jei szintén alapvetők a műfaj hazai történetében: a Building Blocks – 2006 full instrumentál, a Mekvárt Szleng – 2007 mc-zős). Ez a trió képezi az Amoeba alaptagságát. A 2015-ös Keep The Funk Alive debüt újraélesztette a magyar funkot (amit az ugyanebben az évben kiadott deep funk revivalös, afrobeates Dokkerman And The Turkeying Fellaz első album, az Illegal Move is csak erősített - és előzményként fontos megemlíteni a The Qualitons korai korszakát). Az Amoebától hamarosan várható egy közös lemez Berger Dalmával (Volkova Sisters) és egy új saját LP is, thundercates, kaytranadás és James Blake-es hatásokkal.

soulclap_budapest.jpg

SoulClap Budapest egy hattagú, instrumentális hiphopkollektíva, akikhez mindig csatlakoznak vendégzenészek, a decemberi koncerten például a berlini Wayne Snow, de a magyar színtér előadói is egymás kezébe adják a mikrofont. Két éve megjelent mixtape-ük, az Abony Sessions felszabadult jammelésből született, de érdemes a billentyűsük, Bognár Szabi Elevate EP-jét is pörgetni.

window_3.jpg

Az előző zenekarokhoz hasonlóan a Window is egy olyan alaptagsággal bíró zenekar, amelyhez aztán vendégzenészek is csatlakoznak. Tavaly megjelent, Take What You Want lemezük profi soulos elektronika, ami jól egyensúlyoz Kaytranada, Majid Jordan és Chet Faker hatásai közt, a Something Beautiful és a Roles bassline-jai pedig bólogató főhajtást érdemelnek.

slow_village.jpg

DJ Slow már 2015-ös State Of High lemezével elnyerte a respektet az instrumentális hiphop-berkekben, de régóta tervezett egy klasszikus rapfomációt is, így született meg három MC-vel (Tink, Nash és Goulasch) a Slow Village kvartett, ők pedig tavaly megjelent 201X című lemezükkel bizonyították, hogy a 2010-envalahányas év Slum Village-e.

mork.jpg

A poposabb világból érkező Mörk nem veszi túl komolyan magát, ám őket érdemes komolyan venni. Első nagylemezük, a 2016-os You Are Free To Choose óta felléptek több, rangos európai fesztiválon, a német Reeperbahnon és a holland Eurosonic showcase-en is. Mire rájössz, hogy az új számok a Dap Kings vintage-Motown-soundját és a BADBADNOTGOOD / Vulfpeck funkos soulját idézik, Zentai Márk hangja már le is vitte a fejedet.

babe_sila_2.jpg

Babé Sila elektronikus r&b-je túlmutat Banks és Tei Shi hatásain – nem csak az alapok frissessége (az énekesnőn kívül többek között High Love, Dope est Dope és Siaga produceri munkáit dicsérik), hanem az érett dalszövegek miatt is. Tavalyi, August című második lemezét követően már az a berlini Budde Music szerződtette le, akik az Apparatot és MØ-t is a soraikban tudják. És ebben nincs semmi meglepő: ha csak a Blues vagy a Luna című dal váltakozna még tízszer a lemezen, akkor is egy hibátlan album lenne.

roqa.jpg

Róqa korábban a SoulClap dj-je volt, 2017-es Malom EP-jét a Slow Village-es Tinkkel vette fel. A Rímsugárúthoz nyugdíjas babonázó panelrapvideó jött ki, de az EP összes üteme forrón pattog a beton pingpongasztalon.

call_me_unique.jpg

A mindig mosolygós, birminghami származású mc/énekeső, Call Me Unique énekelt már Róqa- és Monkeyneck-számokban is, de először az Amoeba lemezén tűnt fel, sőt, hamarosan megjelenő bemutatkozó albumát is velük vette fel.

m3nsa.jpg

A ghánai FOKN BOIS egyik felére, Mensa Ansah-ra, aka M3NSA-ra még Sena Lots Of Trees LP-jén figyelhettünk fel, de azóta indított duót Sena férjével, az Irie Maffia alapítójával, Élő Mártonnal is, RedRed néven. Míg ezzel a projektjével inkább afrikai gyökerű elektronikus tánczenét játszik, énekesként közreműködött az Amoeba és a Window lemezein is.


Kiadók és szervezők köré épült beatvilág

A szegedi Sunside Records egyike a műfajban működő nem budapesti kiadóknak. Szeged napos oldalán találhatóak, és többek közt a Lustabítek, DJ Slow és Suhov kiadványait is fellelhetjük Bandcampjükön, legtöbbször becsületkasszás alapon. A Bandcampen is táborozó kiadók közül érdemes még felkeresni a Budabeats oldalát, akik gyakran porolnak le hatvanas évekbeli magyar jazzlemezeket, vagy remixelik a legendás Linda filmsorozat zenéjét. Legutóbbi a Chillum Trio kiadványát jelentették meg, ez a projekt 2014-ben megnyerte Gilles Peterson 2014-es Havana Cultura remixversenyét.

Bár csak tavaly novemberben indult, de a Blunt Shelter Records már több remek producert is bemutatott a lazulni vágyó hiphop kedvelőinek. Közülük is kiemelkedik Drumlord, aki írt alapokat Bankosnak, Norbának és Gege zseniális tavalyi Dokumentum lemezére is, Kelet címmel. Sons Of The City című idei saját albuma önmeghatározása szerint electrosynthlofijazzboombap, amit magyarra leginkább úgy lehetne fordítani, hogy „instrumentális spanglifüstjel a budapesti éjszakában.”

Az S*10 kiadót az Az Idő Urai formációban feltűnt Azur (Terék Attila) és a Fixi4 Mr. Masters-e (aka Balek MC, polgári nevén Fejes Sándor) alapították. Számtalan fontos kiadványuk mellett központi szervezőszerepet is betöltenek a budapesti éjszakai életben, a Monday Session partisorozat 2009 óta fut hétfő esténként, most éppen az Instanban, de nyaranta a Pontoonban is szoktak jazzelni a Duna-parton. A kiadó révén és az estek során szerveződtek olyan bandák, mint az Amoeba biciklivázára épülő Fixi 4 (lent) is, akiknek Jazzelünk a betonon EP-je a magyar hiphop talán legjobb feelgood-kiadványa, a Mulató Aztékok munkássága mellett. Az Amoeba/Fixi4 körül szerveződő új projektek közül két „boisbandet” is érdemes csekkolni. Amíg a hiphop-funk-hagyományokat követő Speiz Bois Sági Viktor gitáros és Boros Levente dobos projektje a soulclapes Heilig Tamás basszusgitárossal, addig a jazzbois, azaz a két új Amoeba-tag, Molnár Bencze billentyűs és Czirják Tamás dobos projektje a hatvanas-hetvenes évek improvizatív zenéire épít.

fixi_4.jpg


A Takács Zoltán promoter által vezetett NIGHTDRIVE-sorozat már lassan hat éve fut, Budapestre hozták Dam-Funkot, Lone-t, fLakót vagy Joe Kay-t. Havi egy péntek garantált a Toldi Moziban, de amint az időjárás engedi, ők is levonulnak lazulni a Pontoonhoz. A régi, G-pontos Gimmeshot-estek örökségét viszi tovább a Hip To The Game-partisorozat a SoulClap Budapest szervezésében. Szerda esténként az Instantban minden önjelölt mc vagy énekesnő kipróbálhatja magát, ráadásul teljesen ingyen. Engedve a nép követelésének, egyre több az élőzene a Duna-parton. A szezonális Pontoon Live Jam keretében szerda esténként az egyébként külön működő zenészek összejönnek egy fröccsözős örömzenélgetésre a Lánchíd pesti hídfőjénél.

Fontos kitérni a Tilos Rádióra, a hazai underground inkubátorára, hiszen az adó közvetlenül a rendszerváltás óta segíti terjeszteni az igét. A hiphop, funk, soul magyarországi elterjedésében is nagy szerepe van az olyan műsoroknak, mint a Totoya Klub, amit kezdetekben még Mango vitt, jelenleg Cadik a műsorvezető, vagy a Cratesoul / Barázdán is csomót műsor Keyserrel és Shurikennel (Mozsik Tibor és Vályi Gábor), akik a magyar jazz felkutatásában is fontos kultúrmissziót visznek. Szerencsére utánpótlás is bőven akad: az Elevated producer-dj-kollektíva kéthetente jelentkezik hazai és külföldi megjelenésekkel és interjúkkal, a Sample Temple pedig hetente nyújt betekintést a hiphop világának hangmintái mögé.

Színes, szélesvásznú, felvillanyozó az aktuális tabló? Lehet, hogy ez még csak a kezdet.

Salamon Csaba

Top 5 lemez a 2010-es évekből

# Cadik: Alma (2012)

# Amoeba: Keep The Funk Alive (2015)

# Soulclap Budapest: Mixtape #1 Abony Sessions (2016)

# Szabi: Elevate EP (2016)

# Babé Sila: August (2017)

 

https://recorder.blog.hu/2018/04/04/a_tribe_called_pest_hangszeres_hiphop-_es_souljazz-szinter_itthon_2_resz
A Tribe Called Pest – Hangszeres hiphop- és souljazz-színtér itthon (2. rész)

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr8713810352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása