Filmrecorder. Tarantinót is magával ránthatja a nők haragja – #metoo vs Hollywood

2018.03.28. 11:08, vferi

mee_too_web.jpg

Harvey Weinstein zaklatási ügyeinek felszínre kerülése után kitaszítottá vált Kevin Spacey, aligha csinálhat több filmet Woody Allen, eltűnt a nyilvánosság elől Louis C.K., és bebukta az Oscar-jelölést James Franco. És nem kell szexuális ragadozónak lenni ahhoz, hogy valakit magával rántson a #metoo-cunami. Megingott Tarantino, Ben Affleck, Michael Fassbender, sőt, még Matt Damon karrierje is, és a megtisztulásnak még koránt sincs vége. Végleg átrendeződik Hollywood? (A friss, 60. Recorder magazinban ismét van filmes melléklet, a Filmrecorder.)

Lassan fél éve bugyog fel a mocsok Hollywood múltjából, és ha büntetőjogi felelősségre vonásra a legtöbb esetben nem is számíthatunk, az biztos, hogy Brett Ratner, Charlie Sheen, Bryan Singer vagy Ed Westwick naptára üresen marad az elkövetkező évekre. A Weinstein-stúdió csődbe ment, egykori rettegett fejéből pedig valószínűleg örökre persona non grata lett Hollywoodban. Kevin Spacey-t kiírták a Kártyavárból és eltüntették A világ összes pénzéből, de az ő esetében már nem elképzelhetetlen pár éven belül egy könnyes, bűnbánó interjú Oprah kanapéján. Elvégre a szaftos botrányoknál Hollywood csak a vezeklés utáni visszatérést szereti jobban. Megbocsátottak már Mel Gibsonnak és Roman Polanskinak is.

Apropó Polanski, az utóbbi fél évben megvádolt filmesekkel ellentétben őt tényleg el is ítélték kiskorú megerőszakolásáért, 40 évvel ezelőtt meg is szökött az amerikai igazságszolgáltatás elől. Bár a francia, svájci és lengyel hatóságok elutasították a kiadatását az Egyesült Államoknak, máig körözi az Interpol, és ha amerikai földre lépne, azonnal letartóztatnák. Ezért nem vette át személyesen 2003-ban A zongoristáért nyert legjobb rendezői Oscarját sem.

Az ezredforduló utáni években minden afelé mutatott, hogy a művészvilág számára elévülnek a bűnei. 2009-ben, amikor Svájcban amerikai kérésre letartóztatták, száznál is több ismert filmes tiltakozott, hogy engedjék szabadon. Az aláírók között ott volt Pedro Almodóvar, Martin Scorsese, Tilda Swinton, Wes Anderson és Natalie Portman. 2018-ban már teljesen más szelek fújnak. Ezt jól mutatja, hogy Portman pár hete azt nyilatkozta, mélységesen megbánta a petíció aláírását.

Polanski rendezői karrierje lényegében sohasem szenvedte meg, hogy bizonyítottan megerőszakolt egy 13 éves lányt. Négy évtizeden keresztül, két-három évente tudott új filmet készíteni olyan világsztárokkal is, mint Harrison Ford, Kate Winslet vagy Johnny Depp. A francia filmes szakma végig ott állt mögötte, és saját nemzeti kincsükként tekintettek rá. „Ó, a laza erkölcsű franciák!” – legyintettek az amerikaiak, és tény, hogy két éve még a megerőszakolását élvező főhősnőről szóló fekete komédia, az Elle volt a francia filmipar legnagyobb sikere.

large_elle.jpg
Isabelle Huppert az Elle című filmben

 

De a #metoo (vagy francia vadhajtásában #BalanceTonPorc, azaz nevezd meg a disznódat) kampány Franciaországot sem kerülte el. Amikor Catherine Deneuve századmagával Le Monde-vezércikkben bírálta a mozgalmat, és a flörtölés kihalásáért aggódott, óriási össztűz zúdult rá, amiért nem érti az egész kezdeményezés lényegét. Deneuve végül visszakozott, a legutóbbi felmérések szerint pedig már a franciák háromnegyede támogatná Polanski kiadatását.

Nem Polanski az egyetlen rendezőlegenda, akit 80 éves kora után ér utol a végzete; Woody Allen vígan tartotta magát az egy év/egy film átlaghoz, és hiába jutott minden kései remekműre két csapnivaló nézhetetlenség, sorban álltak az A-listás színészek, hogy szerepelhessenek a filmjeiben. Nevelt lánya, Dylan Farrow vádjai ugyan évek óta ismertek voltak, de a #metoo mozgalom kellett ahhoz, hogy végre olyan sztárok is  elhatárolódjanak Allentől, mint Colin Firth, Greta Gerwig, Ellen Page vagy a már elkészült új filmje főszereplője, Timothée Chalamet.

A jelenlegi állás szerint Allen idei opuszát, az A Rainy Day in New Yorkot lehet, hogy be sem mutatják, hiába szerepel benne Jude Law, Elle Fanning és Selena Gomez is, főleg, hogy időközben a filmnek zöld utat adó Amazon stúdiófőnököt, Roy Price-t is maga alá temette egy zaklatási botrány.

Egyértelmű volt Woody Allen hatása Louis C.K. mozifilmes bemutatkozására, az I Love You Daddyre is, de a komikus zaklatásos botránya után még sokkal kellemetlenebb nézni ezt a beismeréssel is felérő, kínos filmet. C.K. egy időre biztos eltűnik a szemünk elől, de az ő esetében még lehet bízni abban, hogy a tettei miatti vezeklést kreatív energiákká alakítja át.

Hollywood etikai kódexekkel és nők vezetői pozíciókba juttatásával próbálja kiküszöbölni a jövőbeni hatalmi visszaéléseket, de a mozgalom most ért ahhoz a ponthoz,  hogy felmerül a hogyan tovább kérdése. Aziz Ansari rosszul elsült, nyomulós randiját – amivel a színészt egy alkalmi partnere vádolta meg – vagy az ehhez hasonló ügyeket nem szabad olyan szinten kezelni, mint Weinstein, Spacey vagy Sheen bűncselekményeit, de az áldozathibáztatásnak és az elbagatellizálásnak is véget kell vetni.

Ezt felismerte James Franco is, amikor az ellene felhozott vádakra azt reagálta, hogy ő ugyan nem így emlékszik az esetekre, de hisz abban, hogy ilyen helyzetben az áldozatokat kell meghallgatni. Az Oscar-jelölésről lecsúszott a szavazási időszakban kipattant botránnyal, de az HBO már megerősítette, hogy nem bontanak vele szerződést, és ott lesz a Fülledt utcák második évadjában.

james-franco-the-deuce.jpg
James Franco dupla szerepben a Fülledt utcák című HBO-sorozatban

 

Az Oscar-hajrában Gary Oldman esélyei is meginogtak volt felesége családon belüli erőszakról szóló vádjainak felelevenítésével, de ez ugyanúgy nem lépte át az ingerküszöböt, mint Michael Fassbender volt barátnőjének emlékei a színész részeg agresszivitásáról. Érdekes módon sokkal jobban sérült olyanok karrierje, akik rosszul reagáltak Weinstein ügyeire, vagy akikre rávetődött a gyanú, hogy tudtak róla, de nem tettek semmit.

Ben Afflecknek és Matt Damonnak például Weinstein kampányolta ki 20 évvel ezelőtt a forgatókönyvírói Oscart a Good Will Huntingért, és mindketten tudtak róla, hogy Affleck akkori barátnője, Gwyneth Paltrow egyik volt a stúdiófőnök számtalan áldozata közül. Damon arányt tévesztett nyilatkozatokkal és magyarázkodással súlyosbította a helyzetét, míg Affleckről előkerültek olyan videók, hogy élő adásban taperol tévés műsorvezetőnőket.

Lehet véletlen is, de a botrány óta bemutatott filmjeik csúnyán megbuktak, és már egyáltalán nem számítanak Hollywood tévedhetetlen aranyifjúinak, mint pár évvel ezelőtt. Ráadás, hogy Ben öccse, Casey Affleck is érintett egy zaklatási ügyben. Szerencséje, hogy az eset már a tavalyi Oscar-szezonban előkerült – idén biztos, hogy tönkretette volna a kampányát. A szokástól eltérően nem is hívták vissza tavalyi nyertesként, hogy ő adja át a legjobb színésznő szobrát az Oscar-gálán.

A Weinstein-vádak egyik kirobbantója, Rose McGowan szerint ő az 1997-es Sundance filmfesztiválon rögtön elmondta Ben Afflecknek, hogy a producer megerőszakolta, de a színész tagad. McGowan Meryl Streepnek is nekitámadt, hogy pont az ő és a hozzá hasonló hírességek struccpolitikája tette lehetővé Weinstein több évtizedes ámokfutását.

160370298_281734.jpg
Rose McGowan, Jerey Davies és Ben Affleck az 1997-es Végig az úton című filmben

 

Streep többször elmondta, hogy nem tudott a producer zaklatási ügyeiről, amit végül McGowan is elfogadott, de addigra egy jobboldali aktivista teleplakátolta Hollywoodot Streep és Weinstein közös fényképével (Weinstein állt Meryl Streep harmadik Oscarjának 2012-es kampánya mögött is) azzal a felirattal, hogy „tudott róla”. Minden idők legtöbbet méltatott színésznője így is begyűjtötte a huszonegyedik Oscar-jelölését A Pentagon titkai főszerepéért, de a filmet hiába rendezte Spielberg, és hiába volt Tom Hanks a férfi főszereplője, mégis meglepően alulteljesített a díjszezonban.

A kampánykörúton ráadásul Streepet rengeteget kérdezték arról is, hogy az 1979-es Kramer kontra Kramer szereplőválogatásán Dustin Hoffman valóban megfogta-e a mellét egy böfögés kíséretében, illetve az első forgatási napon tényleg felpofozta-e. Hoffmant időközben két nő is megvádolta szexuális zaklatással. Streep utólag elismeri, hogy Hoffman túlzásba esett a forgatáson, de ez semmi ahhoz képest, amiket Uma Thurman mesélt Tarantinóról a Kill Bill kapcsán.

i post this clip to memorialize it’s full exposure in the nyt by Maureen Dowd. the circumstances of this event were negligent to the point of criminality. i do not believe though with malicious intent. Quentin Tarantino, was deeply regretful and remains remorseful about this sorry event, and gave me the footage years later so i could expose it and let it see the light of day, regardless of it most likely being an event for which justice will never be possible. he also did so with full knowledge it could cause him personal harm, and i am proud of him for doing the right thing and for his courage. THE COVER UP after the fact is UNFORGIVABLE. for this i hold Lawrence Bender, E. Bennett Walsh, and the notorious Harvey Weinstein solely responsible. they lied, destroyed evidence, and continue to lie about the permanent harm they caused and then chose to suppress. the cover up did have malicious intent, and shame on these three for all eternity. CAA never sent anyone to Mexico. i hope they look after other clients more respectfully if they in fact want to do the job for which they take money with any decency.

Uma Thurman (@ithurman) által megosztott bejegyzés,

Tarantino helyzete a Weinstein-botrány kitörése óta rendkívül kényes. Harvey Weinstein a kezdetektől támogatta a kultrendezőt, részben neki köszönheti a Kutyaszorítóban és a Ponyvaregény is a világhódító sikerét, és a Miramax stúdióra Weinstein gyakran hivatkozott úgy, hogy „a ház, amit Quentin épített”.

A Miramax ugyan már a múlté, de most mégis ez a ház temetheti maga alá Tarantino karrierjét is, hiszen nem elég, hogy be kellett vallania, hogy tudott jó pár konkrét erőszakoskodásról, de Thurman visszaemlékezései szerint életveszélyes autóbalesetbe sodorta a színésznőt, amikor kaszkadőr nélkül filmezte. Az már csak hab a tortán, hogy egy-egy jelenetben ő köpte le és fojtogatta Thurmant, csakúgy, mint Diane Krugert a Becstelen brigantykban. Kruger azonban sietve leszögezte, hogy egyáltalán nem neheztel emiatt.

Tarantino következő filmje a Weinstein-botrány után azonnal új gazdára talált a Sonynál, de kérdés, hogy mennyire aggódnak most, Thurman sokkoló visszaemlékezései fényében. A Volt egyszer egy Hollywood férfi főszerepeire mindenesetre simán leszerződött korunk két legnagyobb férfisztárja, Brad Pitt és Leonardo DiCaprio, de a projekt továbbra is botrányszagú, hiszen a történet a Manson-gyilkosságokat is feldolgozza, azaz a karakterek között ott lesz Roman Polanski és brutálisan meggyilkolt terhes felesége, Sharon Tate is. Tarantino ráadásul korábban bajba került, amikor egy rádióműsorban mentegette Polanskit, és könnyű nőcskének nevezte 13 éves áldozatát. Vékony jégen lépked ezzel a témaválasztással, és amikor majd 2019 őszén a mozikba kerül a Volt egyszer egy Hollywood, fog csak igazán kiderülni, hogy végleg átrendeződött-e a hollywoodi status quo.

szöveg: Onozó Róbert
illusztráció: Rátkai Kornél

https://recorder.blog.hu/2018/03/28/filmrecorder_tarantinot_is_magaval_ranthatja_a_nok_haragja_metoo_vs_hollywood
Filmrecorder. Tarantinót is magával ránthatja a nők haragja – #metoo vs Hollywood

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr2613784804

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.