Filmrecorder. „Szívesen vonulnék én is a cannes-i vörös szőnyegen” – Herendi Gábor-interjú

2018.02.21. 11:00, vferi

recorder_herendi_gabor_2018.jpg

A rendszerváltás óta bemutatott tíz legnézettebb magyar film közül négyet Herendi Gábor rendezett. A Valami Amerika 3-mal ez a szám könnyen felmehet ötre. Herendi Gábor rendezőt kérdeztük ambícióiról és a nehéz élethelyzetekről. (A friss, 59. Recorder magazinban újdonságként egy filmmelléklet, a Filmrecorder is szerepel.)

Kinek az ötlete volt, hogy meg kell csinálni a Valami Amerika harmadik részét?

Rengeteg levelet és Facebook-üzenetet kaptam, hogy legyen Valami Amerika 3. A színészek is nagyon szerették volna. Aztán támadt egy ötletem, amivel megkerestem Divinyi Rékát. Dolgoztunk a forgatókönyvön egy-másfél évet, és amikor elkészült, csak akkor mentem körbe, hogy lesz harmadik rész.


Mi volt ez az alapötlet?

Az jutott eszembe, hogy milyen jó közeg a börtön, kössenek ki a fiúk ott. És mindenképpen szerettem volna új karaktereket, mert a második rész sikerét annak is tulajdonítottam, hogy új figurákat hoztunk be. Baláékat imádták a kettesben, jó ötletnek tűnt behozni melléjük egy rivális bandát, és eköré építeni egy krimisebb sztorit. Eredetileg Vivi (Tompos Kátya) egy Megasztár-szerű versenyen indult volna, az apja pedig erőnek erejével szerzi neki a szavazatokat. Szeretem, ha van görbe tükör a filmben. De annyira dús volt már a sztori, hogy Vivit inkább kiküldtük Amerikába. Így is nagyon sok, tizenhét karakter van a filmben. Elnagyoltak, de vígjátéknál ez belefér.


Elgondolkodtál rajta, mitől működhet egy harmadik rész? Kevés jó született a filmtörténetben.

Tartottam a harmadik résztől, de már a másodiktól is. Branddé vált a Valami Amerika, és nem akartam ezt lerombolni. Ha nem érzem azt, hogy olyan a forgatókönyv, amivel hozni lehet az első és a második színvonalát, nem vágok bele. Nehezen viselem a kudarcot.

valami_ameika_3_03.jpg


Mikor találkoztál te kudarccal?

A kritikák régen megfeküdték a gyomromat. A Magyar vándort nagyon lehúzták, nekem az volt az első nagy pofon.


Mire számítasz, milyen lesz a Valami Amerika 3 kritikai fogadtatása?

Ezt most egy kicsit elengedem. Feltettem magam valahova a Kincsemmel, és onnan nézve én is egy kicsit visszalépésnek érzem a Valami Amerika 3-at, pedig ez hülyeség. Minden kockáját vállalom. De azzal most kicsit nem foglalkozom, hogy mit szólnak hozzá a kritikusok.


Ha valaki azt mondaná, hogy az első részben háromdimenziósak voltak a főhősök, a másodikban kettő, ebben pedig már csak egy, akkor azt sértőnek találnád?

Az első részben még nem volt annyi szereplő, emiatt talán összetettebbek voltak a figurák. Most erre nem volt idő, és különben is már ismertek a szereplők, lehet alapozni az első két részre, de valóban a finom árnyalatok kiszorultak. A film műfaja is változott: akció-vígjáték lett.

valami_ameika_3_02.jpg


Szerinted melyik a legjobb a három rész közül?

Az egyesben van egy nagy adag amatőrség – különösen a dramaturgiájában –, de báj és frissesség is. Sok szakmai kifogásom van vele, de értem, miért szerették az emberek. Én talán a másodikat szeretem a legjobban, profibb a forgatókönyv. A hármasban pedig az látszik, hogy a Kincsemben élveztem az akciórészeket, és kicsit magabiztosabbá váltam. De még nem tudok ítéletet mondani róla. Azt tudom, hogy a Filmalap annyira elégedett volt vele, hogy tesztvetítésre sem küldte.

DANIEL DAY-LEWIS 20 FILMJE A LEGROSSZABBTÓL A LEGJOBBIG A FILMRECORDERBEN.


A második rész úgy ért véget, hogy Alex felhívja Tamást, hogy egy amerikai producer érdeklődik iránta, és aztán a fiúk beugranak a kukába előhalászni a csörgő telefont. Nem merült fel, hogy innen folytatódjon a harmadik rész?

Nem azt éreztük a cliffhangernek, hanem azt, hogy Alex eltűnik a húszmillió forinttal.


Pedig Tamás karaktere valahol te vagy, és neked is volt egy amerikai kalandod.

Igaz, és azt hiszem, már nem ugranék bele a szemetesbe egy amerikai producer hívásáért. Próbálkoztam Amerikában 2010-ben, a Valami Amerika 2 után, de semmi nem jött össze, nem jó úton indultam el. A jó az, amit Antal Nimród csinált, és Nemes Jeles: kell egy olyan művészfilmet csinálni, amelyik valamelyik A kategóriás fesztiválon indul, mert ott állnak az ügynökök, és le akarnak csapni az izgalmas európai rendezőkre. Én meg közönségfilmmel nem tudok labdába rúgni, Amerikában nem értik, hogy miért vagyok oda, hogy van ötszázezer nézőm. Az ügynökségek azt mondták, ha japán horrorfilm-rendező lennék, most aláírnák velem a szerződést. De vígjátékrendezőjük van, aki jobban érti és érzi az ottani kultúrát, mint egy európai rendező. Aztán az HBO hazahívott a Társas játékra, boldogan jöttem.

149253_456359090948_5252544_n.jpg
Herendi Gábor, Pados Gyula és Kamarás Iván 2010-ben Los Angelesben

 

42 évesen kezdted a rendezést, hat év alatt csináltál négy filmet, majd utána jött majdnem kilenc év, amikor egyet sem. Hogy élted meg azt az időszakot?

Nem jól. Minden alkotónak van ilyen az életében, hogy partvonalra kerül. Abban az időszakban volt az HBO-sorozat, azt nagyon szerettem.


Beszélgettem ismerőseiddel, ők azt mondták, komoly krízis volt számodra az az időszak. A Magyar Mozgókép Közalapítvány megszűnése miatt eladósodtál, a feleségedtől elváltál.

Sokakat elbocsátottak akkoriban a válság miatt, emiatt házasságok is tönkrementek. Valószínűleg nálam is hasonló zajlott. Simán aláírtam a készfizető kezességet a banknál, ami megelőlegezte a pénzt a Valami Amerika 2-re, és fel sem merült bennem, hogy az MMK bedől, nem fizet, és én a saját vagyonommal fogok felelni a tartozásért. Nem én voltam a legnagyobb bajban, de nekem is volt jó pár milliós hitelem. Az egy rossz időszak volt.


A Kincsem sikere korábban nem látott mértékben hozta vissza az önbizalmadat?

Igen. Nagy vállalás volt csinálni egy olyan filmet, ami nem a poros elődöket követi, hanem újszerű és friss próbál lenni. És a visszajelzések azt mutatják, hogy sikerült. Pedig végig ez ment, hogy kit érdekel egy döglött ló története, meg egyáltalán a kosztümös történelmi film nem trendi most. Én ilyen szeretetet, amit ez a film kapott, még nem tapasztaltam. Ez jólesik a lelkemnek.

275022_1478701366_8178.jpg


A Kincsem forgatása idején kiderült, hogy Andy Vajna nem akarta Nagy Ervint a főszerepre. Rosszul jött, hogy ez a belső infó kikerült?

Azért sajnáltam, hogy így alakult, mert ebben nem volt semmi politika vagy botrány, ez tényleg egy szakmai vita volt. Andy nem tartotta Ervint a legjobb választásnak, én meg ragaszkodtam hozzá, és az volt a szerencsém, hogy a bizottsági tagok meggyőzték Andyt, hogy ez az én döntésem kell hogy legyen. Ennyi volt, csak aztán valahogy visszajutott Ervin fülébe, és azt hiszem, őt bántotta ez a dolog, és kikotyogta. Viszont tök jól össze is kapta magát emiatt, mert érezte, hogy nagyon jónak kell lenni.


Vajnától később megkaptad az elégtételt Ervin ügyében?

Azt hiszem, most is úgy gondolja, hogy lett volna Ervinnél alkalmasabb. Nem fogom tudni meggyőzni.

WHAT THE FAQ?! INTERJÚ ANDY VAJNÁVAL.


Az, hogy a Valami Amerikában az a karakter csinálta meg a Bűnös várost, akit magadról mintáztál, azt jelenti, hogy benned is van egy elfojtott késztetés, hogy csinálj egy szerzői filmet?

Igen, azt gondolom, tudnék csinálni. De ha én csinálnék egy szerzői filmet, az emberek eleve azzal az attitűddel ülnének be rá, hogy mit erőlködik itt a Herendi. Tehát, ha én valaha ilyet csinálok, azt álnéven teszem.

img_8500-768x512.jpg


Szerintem te eddig is szerzői filmeket csináltál. Például a Kincsem millió irányba mehetett volna, de ilyenre, amilyen lett, csak te tudtad megcsinálni.

Én is azt gondolom, hogy a Kincsem nagyon is herendis lett. De van bennem egy védekező mechanizmus: ha az ismerőseim jönnek a premierre, rögtön mindenkinek mondom, hogy tudjátok, ez egy közönségfilm, a helyén kell kezelni. Ezt utálom magamban.


A Kincsem után gyorsan belevágtál a Valami Amerika 3-ba. Nehezen viseled az üres időszakokat?

Igen. Majd megvesztem, amikor a komplett Kincsem-stáb ment Viszkist csinálni, egyedül én nem csináltam semmit. Nem tesz jót a rendezőknek, ha parlagon hevernek. Akkor lennék boldog, ha kétévente tudnék játékfilmet csinálni. Ami amúgy nem abszurdum. Nézz meg egy Sándor Palit, hogy hány filmje van, vagy egy Makk Károlyt, Bacsót! Én 57 éves vagyok, és van hat filmem. Lehetne több. Későn kezdtem, és azt érzem, hogy le vagyok maradva. Annyi minden szorult belém, öt forgatókönyv van, amire ráugranék, és megcsinálnám.


Furcsa érzésem volt a Valami Amerika 3-mal kapcsolatban, azt éreztem, mintha most beintenél mindenkinek, hogy így kell ezt a műfajt a csúcsra járatni.

Értem, hogy mit mondasz, de esküszöm, nem volt tudatos. Minden bele van pakolva, csak hogy jól elsüljön. Nem titkolom, nagyon szeretném, hogy sokan megnézzék.


Olyan volt benned, hogy a Kincsem sikere után ezzel szeretnéd még jobban bebiztosítani magad anyagilag-szakmailag?

Inkább túl akartam lenni a Valami Amerika 3-on. Tudtam, hogy ezt még meg kell csinálni. Ónodi Eszter is sürgetett, nevetve mondta, hogy két jó éve van még. A Valami Amerika egy kicsit skatulyába zárt engem. A Kincsem kihozott ebből, és azt gondoltam, most belefér a harmadik rész. Ezzel lezártam, lehet tiszta lappal indulni. Nagyon szeretnék már egy komoly filmet csinálni, és egy Valami Amerika után sokkal jobban esik egy komoly film. Úgy érzem, most jó is a pozícióm a filmszakmában.


Fogsz még valaha csinálni vígjátékot?

Az a bajom, hogy a vígjátékműfaj nézhetetlen szintre süllyedt, még Amerikában is. Ami tartalmas, arra már nem is szokták azt mondani, hogy vígjáték. Például a Három óriásplakát Ebbing határábanra nem mondom, hogy vígjáték, pedig nagyon jó humora van. Ha egy olyan forgatókönyv a kezeim közé kerülne, iszonyú boldog lennék.

recorder_herendi_gabor.jpg


Mire vágysz a karrieredben?

A szakmai elismerésre. Én is nagyon szívesen felvonulnék a vörös szőnyegen Cannes-ban, irigykedve nézem azokat, akiknek ez sikerül. Tudom, hogy nem olyan filmeket csinálok, de lehet, hogy egyszer még csinálok olyat is.


interjú:
Varga Ferenc
fotó: Valami Hektor

https://recorder.blog.hu/2018/02/21/filmrecorder_szivesen_vonulnek_en_is_a_cannes-i_voros_szonyegen_herendi_gabor-interju
Filmrecorder. „Szívesen vonulnék én is a cannes-i vörös szőnyegen” – Herendi Gábor-interjú
süti beállítások módosítása