A brit garázs-kraut-posztpunk-szintipop-shoegaze Horrors nemrég adta ki V című ötödik albumát (Profül-kritika Henri Gonzótól erre), amelynek turnéjával a kvintett Magyarországra is visszatér (ha jól számoljuk ötödször). A november 30-i koncert elé inspirációiról, kedvenc zenéiről faggattuk Tom Cowan billentyűst. Egyik kérdésünket gyűlölte.
Első zenei emlék
Ó, egek! Nem hinném, hogy zeneileg túl felvilágosult gyermek lettem volna. Volt egy kazettám kilencvenes évekbeli popslágerekkel, amit egy kólás akcióban nyertem. Szerettem a Love Is The Drugot a Roxy Musictól, amit a Super Mario Brothers filmben hallottam. Volt viszont a házunkban egy jukebox, minden reggel elindítottam a Pulp Fiction filmzenéből a Miserlou című számot, az elején a filmből vett szöveggel: „if anybody in this mother fucking place moves...” (nem pont így van, de sebaj - a szerk.)
Első lemez, amit saját pénzből vettél
Egy Schulmädchen-Report című lemez, ami egy német szoftpornó film zenéje volt, és egy barátom javaslatára vettem meg.
Zene, ami zenélésre inspirált
Nem bizonyos személyek inspiráltak, inkább egy kollektív hatás volt, aminek következtében rájöttem, hogy nagyon fontos számomra a zene és nem is zenélek rosszul. A Horrors is csak így indult, egyáltalán nem gondolkodtunk karrierben. Egyszer beindult és már aktív zenészek voltunk, mielőtt észrevettük volna.
Meghatározó koncertélmény
Életem első koncertje egy Új-Zélandi punkzenekar, a D4 fellépése volt tizennégy éves koromban. Rendes koncertre a korom miatt még nem juthattam volna be, de őket egy lemezbolt előtt elsétálva meghallottuk és bementünk. Vad és őrült fellépés volt, különösen egy lemezbolti koncert mércéjéhez viszonyítva. Alighanem meghatározta a legkorábbi saját fellépéseim stílusát is. Meglepő, de a gitárosuk sok évvel később megjelent az öltözőnkben, bezárult néhány fura kör.
Hatások a Horrors indulásakor
Főleg számos obskúrus garázsrockzenekar. Olyasmik, amik a Pebbles és a Nuggets válogatásokon is szerepeltek. Eléggé sznobok voltunk és rengeteg időt és pénzt költöttünk arra, hogy felkutassuk az eredeti 7” kislemezverziókat. De hatott még ránk a PiL, a Cabaret Voltaire, a The Cramps és mások is.
Hatások a friss lemez előtt
Ma már kevésbé tudatosan működnek a hatások. A Hologram című nyitódalt én kezdtem el írni, mindenki azt mondta, hogy olyan, mintha Gary Numan lenne. Gary Numant már évek óta nem hallgattam. Én azt gondoltam, hogy inkább amolyan bowie-s a dal. Szóval megpróbáltam egy kicsit bowie-s lenni, de helyette numanos lett a dalom, aki meg maga is erősen bowie-s volt. Nehéz ezeket pontosan visszafejteni. Most, hogy válaszolok ezekre a kérdésekre (emailinterjút készítettünk Tommal – a szerk.) Miles Davis Big Fun című albumát hallgatom.
Kedvenc garázsrocklemez
The Groupies: Primitive.
Kedvenc krautrockdal
Kraftwerk: Ruckzuck.
Kedvenc punkdal
The Buzzcocks: Orgasm Addict.
Kedvenc posztpunklemez
A Certain Ratio: Shack Up.
Kedvenc szintipopdal
OMD: Dream Of Me.
Kedvenc shoegaze-lemez
Loveless, mert a többi szar.
Legjobb nem túl ismert zenekar Southend-on-Seaből (itt alakult a Horrors)
Én nem onnan származom, szóval nem tudom. A Dr. Feelgood a nagy együttes a Temze torkolatából.
Minden idők három legjobb lemeze
Ez nehéz, időről időre változik. Ok, most ez a három nem fontossági sorrendben: J Dilla: Donuts. Frank Ocean: Blond. Brian Eno: Another Green World.
Zene, amitől boldog leszel
A Donuts. Mindig működik, minden idők egyik legjobb albuma.
Kedvenc heartbreak lemez
Ó, Istenem! Öö... valószínűleg valami John Lennontól.
Kedvenc szombat esti bulizene
Saturday Night, Whigfieldtől.
Kedvenc vasárnap reggeli pihenős zene
Sunday Morning, a Velvet Undergroundtól.
Kedvenc zene utazáshoz
Valami új és izgalmas zene, amit még nem hallottam korábban.
Bűnös zenei örömöd, vagy olyan zene, ami nagyon elüt a stílusodtól, mégis nagyon szereted
Szerintem nincs ilyen kategória. Annyiféle zenét szeretek, a legtöbb egyáltalán nem hasonlít a Horrors-hoz. Legyen valami megapop, mint az Umbrella. Nem tudom, gyűlölöm az ilyenfajta kérdéseket.
Lemezgyűjteményed legkülönlegesebb/legértékesebb darabja
Volt egy példányom a The Starfires I Never Loved Her című kislemezéből, ez az egyik legritkább garázsrock-kislemez (olyan 800 dollár körül cserélnek gazdát ennek példányai – a szerk.). Most talán Gloria Ann Taylor soulos kislemezei a legértékesebbek a gyűjteményemben.
Kedvenc friss, idei lemezek
Még semmi sem tudta felülmúlni Frank Ocean Blondját.
interjú: Dömötör Endre
a november 30-i Dürer Kert-es koncert Facebook-eseményoldala
a friss Horrors-lemez: