Ugyanúgy hallasz? Három profi az élő koncertek sikertényezőiről.

2017.10.03. 17:30, Recorder.hu

rec055_sennheiser_650.jpg

Ahhoz, hogy a zenekar és a közönség is ugyanolyan elégedetten távozzon egy-egy koncertről, nemcsak a frontemberek, de a háttérben dolgozó szakemberek elképesztő háttérmunkájára is szükség van. Az élő fellépések egyik legsarkalatosabb pontja a megszólalás, ami sokkal érzékenyebb téma, mint gondolnánk. A Halott Pénz, a Punnany Massif és a Wellhello hangtechnikusaival beszélgettünk a magyarországi koncerthelyzetről, a zenekarral való kapcsolatukról és szakmájuk nehézségeiről. Plusz mutatunk hat videót is a színpadok backstage-éből.

Lugosi Dániel (a nyitóképen balra) a kezdetek kezdetétől, vagyis 2015 óta dolgozik a Wellhellóval. A zenekarra és a stábra egy nagy családként tekint, akik mind emberi, mind technikai kérdésekben kikérik a véleményét. Krokavecz Tamás (a nyitókép közepén) 2011-től a Punnany Massif hangosítója – azért hívja így magát, mert szerinte a hangmérnököknek hazánkban még nincs megfelelő felsőfokú képzése. Az elmúlt hat évben a stáb gyarapodott körülötte és történt néhány tagcsere is. Danira kacsintva azt mondja, a technikai háttér fejlődése sohavégetnemérős. A legrégebb óta Ősz Zalán (a nyitóképen jobbra) dolgozik zenekarával, sőt, ő már akkor részt vett a Halott Pénz komolyabbnak számító fellépésein, amikor az még csak dj formáció volt. Belülről élte meg, ahogyan a csapat kezdő zenekarból nagy produkcióvá nőtt, ahogyan kis klubokból a Sziget nagyszínpadára került.

Abban mindannyian egyetértettek, hogy a közös munka egyik alappillére a jó emberi kapcsolat. Mindhárman szerencsésnek vallják magukat, hiszen a zenészek a barátaik is egyben, így sokkal könnyebb közös nevezőre jutniuk. Ez azért is fontos, mert a kölcsönös tisztelet, a másik megértése, illetve a bizalom szintén nagyon fontos tényező. „Ha Diaz kész egy nótával, általában átküldi nekem, meghallgatjuk, kielemezzük, elmondja, hogy mi hangsúlyos a számban és miért, mikre kell odafigyelni nekem az élő show alatt, hogy a szám a felvetthez képest mennyiben szólhat máshogy. De nagyon egy síkon van az agyunk ezen a téren. Ha Diaz megálmodik egy hangképet, én azt megcsinálom és kiszínezem a saját ízlésem szerint, de ebből még sosem volt problémánk” – mondta el Dani. Persze egy ilyen érdekes szakmának is vannak hátulütői, abban mindannyian kiegyeztek, hogy a rengeteg utazás, a családtól, barátoktól való távollét testileg és lelkileg is megterhelő tud lenni.

„A legnagyobb kihívás talán az, hogy mindenkinek ugyanolyan jó élmény legyen a koncert. A közönség ingerküszöbe nagyon magasra került az évek során. Otthon, telefonon, autóban is egyre jobb minőségben hallgatnak zenét, olyan zenét, amit hónapokig kevertek a stúdiókban. Ezt akarják visszahallani a koncerteken, és nem érdekli őket, hogy neked nincsenek hónapjaid, hogy megkeverd a lehető legjobb hangzást. Nem érdekli őket, hogy esetleg milyen rossz a helyszínen az akusztika, sem az, hogy olyan helyre kaptak jegyet, ahol már alig szól a hangrendszer, illetve hogy mondjuk meg van fázva az énekes és a többi. Egyszerűen cd-minőségben akarnak zenét hallgatni, és kész.“ – tette hozzá Zalán.

Mindig van hová fejlődni – hiába tölti meg a Halott Pénz évek óta a Budapest Parkot, látszik, hogy Zalán és Marsalkó Dávid sem az a belekényelmesedős fajta:

A keverőpultok mágusai azt is elárulták, hogy egyre kevesebbszer fordul elő, hogy a hazai klubok hangtechnikai szempontból nem felelnek meg a zenekar elvárásainak. A mégis adódó problémák nagy részét meg lehet előzni, ha egyeztetnek a helyi kivitelezőkkel, illetve az is egyre gyakoribb, hogy az övékhez hasonló méretű produkcióknál már saját mikrofonokat, monitorokat és keverőpultot visznek magukkal. „Inkább a klubok akusztikai és méretbeli adottságai tudnak rosszak lenni. Például szólnak az emberek, hogy az első sorokban nem hallanak semmit. Persze miből hallanának, amikor „rá vannak engedve a színpadra” és nincs kitalálva, hogy hogyan is lehetne ezen segíteni.” – mondta el Kroka. Amikor a szezon legjobb koncertjéről kérdeztük őket, mégis mindhárman itthoni élményeket soroltak, de nem klubokból, hanem a legnagyobb fesztiválokról – ami persze nem meglepő, hiszen ezekre az eseményekre olyan hangtechnikai cégeket szerződtetnek, amelyek képesek bármelyik világsztár igényeit is kielégíteni.

A saját hangtechnika kiválasztásánál legfontosabb szempont a minőség: az, hogy minden egyes cucc 100%-ban alkalmas legyen a tőle elvárt feladatra. Dani – aki számára az elmúlt két évben a legnagyobb változást a lábmonitorok lecserélése, illetve a saját keverőpult, mikrofonszett és színpadi kiegészítők beszerzése jelentette – tapasztalata például az, hogy egy készülék akkor jó igazán, ha egy dolgot tud csak, de azt mindennél jobban.

„A mai világban annyi gyártó és cég van, ki-ki a maga kis megfejtéseivel, hogy mindenki ízlés szerint a kedvére kiválaszthatja, mi a számára a megfelelő. Már ha van ízlése. Nálunk a produkcióban például ezeket az eszközöket, mikrofonokat és DI-boxokat javarészt én válogattam össze, de például a füleseket a zenekar minden tagja saját magának választotta ki, és emiatt több modell is dolgozik nálunk. De ez nem gond, és nem is akartam rájuk erőltetni a magam ízlését, hiszen ez az ő fülük, ők jobban hallják, jobban érzik, mi a legjobb nekik.”

Hangmérnöknek lenni művészet és szakma (is) – a Wellhello Dani és Diaz miatt szól úgy, ahogyan:

De a legjobb eszközök is meghibásodhatnak, így előny, ha komoly hazai cég által forgalmazott gyártótól vásárolnak, hogy probléma esetén lehessen hová fordulni. És persze nem elhanyagolható tényező a praktikum sem: fontos például az eszközök súlya, fogása és logikája, illetve nyilván muszáj szem előtt tartani az árat is.

„Természetesen, mint olyan sok egyéb más szakmában, itt is nagyon sok gyártó sokféle terméke van jelen a piacon, és sok esetben igaz az is, hogy ha valami drágább, az meghallatszik a végeredményen is. Így a rendelkezésre álló anyagi háttér is meghatározza, hogy végül milyen eszközök kerülnek be a rendszerbe. A drágábbak önmagukban amúgy nem feltétlenül hoznak magukkal óriási előrelépést a soundban, de ha egyszerre sok eszközt cserélünk komolyabb termékekre, akkor a „mágikus” 1-2%-nyi javulás már érezhető minőségi ugrást tesz lehetővé. Mert természetesen ez a cél!” – vallja Kroka.

Wolfie és Máté mikrofonjaival kezdődött az egész – Kroka és társa, Farkas Balázs monitoros, a Punnany Massif-koncertek kulisszatitkairól:

Álmairól, céljairól is mesélt a Recordernek a három interjúalany. Zalán, aki a Halott Pénz élő megszólalásáért felel, úgy gondolja, hogy az ő legnagyobb álmai már valóra váltak, hiszen amellett, hogy van egy gyönyörű felesége és egy szupercuki kislánya, elmondhatja magáról, hogy a munkája egyúttal a hobbija is (bár azért ha lehetősége adódna, persze szívesen kipróbálná magát egy nagy nemzetközi produkció mellett is). A Punnany Massif hangosítója, Kroka annak örülne a legjobban, ha Magyarországon meg lehetne élni abból, amit ő is ilyen szenvedélyesen szeret csinálni, és amit annyi éven keresztül tanulnak az emberek. De Dani válasza volt a leginkább meglepő: a Wellhello mellett dolgozó szakembert az tenné még boldogabbá, ha ő is zenélne, és kipróbálhatná milyen az, ha valaki őt hangosítja.

És hogy mi kell ahhoz, hogy valaki jó hangmérnök legyen? Rengeteg minden. A szakma szeretete. Alázat. Rengeteg tanulás – mert ebben a folyamatosan változó szakmában mindig van felfedezésre váró újdonság. Fantázia ahhoz, hogy melyik eszközhöz miért nyúl, és mit akar vele csinálni. És persze idő és türelem. Végezetül Zalán szerint: „A jó hangtechnikus kicsit pszichológus is, idézőjelesen persze. A színpadon kiderül, hogy a sztárok, akiket istennek láttam, azok is csak emberek. Ők is tudnak izgulni, nekik is lehet rossz napjuk. Meg kell tanulni kezelni ezeket a helyzeteket is. És lehet bárki jó szakember, ha nem tudunk egy rendezvényen az adott helyzethez idomulni, a megrendelővel, a fellépőkkel és a kollégákkal emberként bánni, akkor nem lesz munkánk, mert nem fognak velünk dolgozni.” Szóval szívbajosok kerüljék ezt a szakmát!

Találkozz a három riportalannyal a Budapest Music Expo vasárnapi napján, az Audio Partner standján. Az október 8-án délelőtt 11-kor kezdődő beszélgetés Facebook-eventje ITT.

Sennheiser Insider: íme még három videó a színfalak mögül.

A testem a hangszerem – női éneket hangosítani különleges feladat, hogyan oldja meg Lábas Viki és Farkas István, a Margaret Island hangzásfelelőse?

Jobban, élvezhetőbben, tisztábban szólni – Puskás Peti és Rajkányi Norbert hangmérnök a Biebers motivációiról:

Megsüketülő zenészek vagy fülmonitor – Papp Szabi és Madránszky Krisztián hangtechnikus elmeséli, hogyan találta meg a megoldást a Supernem:

A cikk a Sennheiser támogatásával készült.

https://recorder.blog.hu/2017/10/03/ugyanugy_hallasz_harom_profi_az_elo_koncertek_sikertenyezoirol
Ugyanúgy hallasz? Három profi az élő koncertek sikertényezőiről.

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr1112924563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.