„Pénz és kapcsolatok nélkül is lehet sikert elérni” – Brunettes Shoot Blondes-interjú

2017.07.25. 15:20, corecorder

brunettes_shoot_blondes.jpg

Az ukrán Brunettes Shoot Blondes 2014-es Knock Knock című dalához készült klipjével megnyerte a legjobb koncepció díját a Berlin Music Video Award 2015-ön, a videó nagyon gyorsan bejárta az internetet, írt róluk többek között a Rolling Stone, a The Daily Mirror és a Billboard is. Erről és más videókról, valamint a politika ukrán zenei színtérre mért hatásáról beszélgettünk a csütörtökön az A38 Hajón fellépő zenekarral.

brunettes_shoot_blondes_1.jpg- Annak ellenére, hogy a szövegeitek angolul vannak, meglehetősen kevés angol cikk jelent meg a zenekarról. Milyen irányba akartok terjeszkedni, kik a célcsoport? Hogy írnátok le a zenéteket egy olyan embernek, aki most találkozik vele először?

Andrew Kovalov: - Már a zenekar megalapítása előtt, egészen gyerekkoromtól kezdve írok dalokat. Sosem merült fel a kérdés, hogy milyen nyelvűek legyenek a dalszövegek, az angol egészen kézenfekvő volt számomra. Talán ez a Beatles, a Rolling Stones és a többi angol zenekar hatása volt, akiket éveken keresztül hallgattam. Aztán rájöttem, hogy lényegében az egész világon az angolt érti a közönség. De annak ellenére, hogy a szövegek fontosak, szerintem a legfontosabb a dallam. A zene szeretetéhez nem szükséges megérteni a nyelvet, amin íródott, a dallam miatt szeretjük a francia rapet, az ukrán népzenét vagy a brit indie-t. Szóval ha le kéne írnom a zenénket, azt mondanám, hogy a Brunettes Shoot Blondes lényegében fülbemászó dallamokat játszik groove-os hangszereléssel.

- Mennyire lehet érvényesülni angol szövegekkel Ukrajnában, az ukrán-orosz piacon?

Roman Sobol: - Az angol nyelv helyzete nemrég egészen megváltozott, most már sokkal több ember beszéli a nyelvet. Számunkra ez kedvező, rólunk tartják úgy, hogy kitörhetünk és nemzetközi sikerünk lehet. Például mi képviseltük Ukrajnát a Szigeten és a Colours Of Ostraván, játszottunk a Hurts és a The Neighbourhood előtt az ő ukrán koncertjeik előtt és bejutottunk az Eurovízió nemzeti válogatójának a döntőjébe. Hála istennek Jamala nyert abban az évben (nevet). De minden megváltozott a Knock Knock videó megjelenése után, rengeteg ember megismerte a zenénket, magazinok írtak rólunk és tévéműsorokba hívtak meg. Oroszországba is kaptunk meghívásokat, de nem megyünk olyan országba, ami nem tiszteli Ukrajna területét.


UKRÁN ZENEI GYORSTALPALÓ.


- Milyen különbségeket vettetek észre Európa keleti és nyugati részei között zeneileg? Miben más a közönség, mint Ukrajnában?

Ievgen Kobzaruk: - Az elmúlt pár évben egyre nehezebbé vált megmondani, hogy a zene, amivel találkozol Kelet- vagy Nyugat-Európában készült. A felvétel minősége mindenütt ugyanolyan jó már. A különbség leginkább a népi elemekben hallható, nagy trenddé vált Kelet-Európában, hogy a dalokban megmutassák és hirdessék az emberek az országuk hagyományait. A közönséget illetően pedig a zenén múlik, de nem mondanám, hogy a földrajzi távolság igazán számítana. Ha az emberek ismerik és szeretik a zenédet, mindig nagylelkűen reagálnak és élvezik a koncerteket, nem számít, hogy honnan származnak.

brunettes_shoot_blondes_2.jpg- A BSB 2010-ben alakult Kijevben, azóta forradalom volt Ukrajnában és még mindig háború van Donyeckben. Hogy befolyásolták ezek az események a zenekart és a koncerteket? Hogyan változott az ukrán zenei színtér a háború által?

Andrew: - Krím megszállása után a legtöbb ukrán művész elutasított minden orosz koncertmeghívást, illetve sok megszállást támogató orosz előadót kitiltottak az országból. Annak ellenére, hogy ez a közönség egy nagy részének az elvesztésével jár, ezek a korlátozások az ukrán független színtér megújulásához vezettek. Szintén fontos változás zeneileg, hogy létrehozták a rádiókvótákat, ennek megfelelően a sugárzott zenék 70%-ának ukrán nyelvűnek kell lennie. Valószínűleg nehéz a műsorszerkesztőknek a váltás, de remélem jót tesz az országnak, hogy a most feltörekvő előadók inkább ukránul fognak énekelni. Krím megszállása előtt felléptünk párszor Oroszországban, de most már nem vagyunk hajlandóak rá.

- Egészen hamar kialakítottátok a saját stílusotokat a klipekben és úgy vettem észre, hogy a videókban gyakran szerepelnek különféle kijelzők, legyen az telefon, tévé, laptop vagy épp tablet. Mit szimbolizál ez számotokra, mi a jelentésük és szerepük azon felül, hogy jól néznek ki?

Roman: - A Knock Knock videóban valami szokatlant akartunk létrehozni mindennapi tárgyakkal. Életre akartuk kelteni, lelket, kreativitást akartunk vinni olyan lelketlen dolgokba, mint például az elektromos eszközök. Szóval létrehoztunk egy szerelmi történetet tizennégy kijelzőn és lefilmeztük mindenfajta utómunka nélkül. Nagyon alacsony költségvetéssel dolgoztunk, ez is bizonyítja, hogy igazából csak a képzeletre van szükség, pénz és kapcsolatok nélkül is lehet sikert elérni. Jelenleg két másik videón dolgozunk, melyekben nem lesznek kijelzők és elektromos eszközök, de remélem azokat is kreatívan sikerül megoldanunk.

brunettes_shoot_blondes_3.jpg- A Knock Knock videótok bejárta az internetet, mostanra majdnem negyvenmillió ember tekintette meg. Hogy kezelitek egy dal ennyire kiugró sikerét?

Andrew: - Sosem hittük volna, hogy egy videónk ennyire népszerű lesz. Természetesen tudtuk, hogy van benne potenciál, de nem gondoltuk, hogy ekkora sikere lesz. A megjelenés utáni első pár napban sok nemzetközi portál a világ különféle pontjairól elkezdte megosztani és interjút kérni tőlünk. A legjobb rész viszont az volt, mikor láttuk, hogy sok különféle országból származó rajongó elkezdte énekelni és videókat töltöttek fel róla az internetre. Minden zenész erről álmodik. Őszintén szólva kissé nehéz volt kezelni a nagy figyelmet, nem voltunk felkészülve rá, de azt hiszem végül jól csináltuk. Természetesen jó lenne több ehhez hasonlóan sikeres klip, remélhetőleg a későbbiekben még jobb videókat is tudunk csinálni.

- Milyen szerepet töltötök be az ukrán zenei színtéren belül? Tudnátok ajánlani néhány izgalmas ukrán előadót?

Ievgen: - A helyi média a Brunettes Shoot Blondes-t az úgynevezett új ukrán független színtérbe sorolja. Magunkon kívül tudom ajánlani még az electrofolk Onukát (ő jövő hétfőn, július 31-én lép fel Budapesten, az A38 Hajón – a szerk.), aki tradicionális ukrán hangszereket használ modern hangszereléssel; az egyik legnépszerűbb ukrán producer The Maneken nevű funkprojektjét; az experimentális folkot játszó és élőben is remek DakhaBrakhát, és persze ott van Jamala, aki kivételes hangjával megnyerte az Eurovíziót.

interjú: Varga Zsófia


AZ UNDERGROUND UKRÁN ELEKTRONIKUS ZENÉRŐL ITT ÍRTUNK.


a Brunettes Shoot Blondes a Ten Years Before szervezőcég nemzetközi koncertsorozatának, a TYB Ahoy!-nak a keretében lép fel most csütörtökön, július 27-én az A38 Hajón, Facebook-eseményoldala


a Knock Knock díjnyertes videóklipje:

 

és egy frissebb daluk, a You've Got To Move

https://recorder.blog.hu/2017/07/25/_penz_es_kapcsolatok_nelkul_is_lehet_sikert_elerni_brunettes_shoot_blondes-interju
„Pénz és kapcsolatok nélkül is lehet sikert elérni” – Brunettes Shoot Blondes-interjú

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr912689505

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.