Kendrick Lamar: DAMN. (lemezkritika)

2017.05.11. 11:03, rerecorder

kendrick-damn-promo.jpg

A tízes évek legjobb, legünnepeltebb rappere, Kendrick Lamar a 2015-ös csúcslemeze és a tavalyi, remek reszliválogatása után kiadta - a HUMBLE. és a DNA. klipjeivel beharangozva - negyedik stúdióalbumát. Tartja-e a színvonalat?

kendrick-lamar-damn.jpgKiadó: Top Dawg/Aftermath/Interscope/Universal

Megjelenés: 2017. április

Stílus: hiphop

Kulcsdal: FEAR.

Miután szülei kisbuszával kivezette népét Comptonból, az őrült városból, hogy pillangóvá transzformálódva eljuttassa őket egy igazságosabb és jobb Amerikába, Kendrick Lamar végignézett a tüntető tömeg apátiáján, és látta, hogy minden, amit teremtett, nem elég jó. A változásokat nem közösségen belülről, hanem önmagából kell megindítania. A hiphop jelenlegi koronázatlan királya az albumnyitó BLOOD.-ban sétára indul, segítő kezet nyújt, amiért az életével fizet. DAMN.. Damnation. Kárhozat. Kendrick vallásossága eddigi lemezein is szembetűnő volt, istene és üzenete ezúttal viszont ószövetségi, a dalcímek mindegyike nagybetűvel szedett és ponttal lezárt, főbűnök és erények, mint ellentmondást nem tűrő kinyilatkoztatások váltják egymást dalonként és azokon belül a negyedik stúdió LP-n.

POLITIKUS HIPHOP: RÉGEN ÉS MA.


A dühös DNA.-ben egy percre visszatér a Backstreet Freestyle-ban megismert, a világot magának vindikáló Kendrick, hogy leszámoljon az őt kritizáló, kormányközeli Fox News riportereivel. Tüdejét kiürítve befelé fordítja a fókuszt, szerénységet prédikál. Zenei gyökereivel már csak részben kapaszkodik a hetvenes évek fekete protestmozgalmához, bátran hangmintáz slágeres Bruno Mars-t és bolhapiacok mélyéről túrt, jugoszláv fúziós jazzrockot is, basszusvezérelt ütemeivel meg visszaül a gyorsulási versenyek Cadillac-jeinek vezetőüléseire. A Rihannával közös LOYALTY. és a U2-val kísért XXX. nem terheli, hanem kamatoztatja az összképet, az internetes Steve Lacyvel jegyzett idealista PRIDE. pedig a DAMN. egyik legőszintébb pillanata. A FEAR. gyerekkori verések, felnőttkori kétségek és szorongások monológja, Kendrick nagybátyjának bibliai üzenetei foglalják keretbe. A refrént visszapörgetve próbálja megtörni lemez és az élet determinizmusát, aztán félelmeit cigibe tekeri és két slukk közt ütközteti az alázatot gyarlóságával. Az albumzáró DUCKWORTH. Lamar KFC-ben dolgozó apjának, “Ducky”-nak, és kiadója alapítójának, “TopDawg”-nak a története, amelyben két életút végül szerencsésen keresztezte egymást. Ducky ugyanis annak köszönheti életét, hogy mindig ajándéksütit csempészett az akkor még bűnöző TopDawg rendeléseibe, aki korábban már kifosztott egy KFC-t (úgy, hogy egy vendéget is lelőtt), de a sütikért cserébe megkímélte Ducky életét. A DAMN. ezen önzetlenségek és az önvizsgálat parabolája. A végkövetkeztetés ugyan kiszámíthatatlan, de az ember sajátja. A lemez visszapörög és Kendrick ismét sétálni indul.

9.5/10

Salamon Csaba


a friss lemez: 

https://recorder.blog.hu/2017/05/11/kendrick_lamar_damn_lemezkritika
Kendrick Lamar: DAMN. (lemezkritika)

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr9512497859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása