Hagyd kívül az értelmet – elhunyt Jonathan Demme film- és kliprendező

2017.04.30. 11:22, rerecorder

jonathan_demme.jpg

Ezen a héten, április 26-án elhunyt Jonathan Demme Oscar-díjas filmrendező, aki meghatározó egész estés filmjei – mint a neki és az alkotásnak is Oscart hozó A bárányok hallgatnak, aztán a Philadelphia vagy a Rachel esküvője – mellett mindig is közel állt a zenéhez. Hogy mást ne mondjunk, ő rendezte minden idők egyik (vagy talán a?) legjobb koncertfilmjét, a Talking Heads együttest bemutató Stop Making Sense-t.

stop_making_sense_poster_original.jpgJonathan Demme annyira zeneközeli rendező volt, hogy utolsó játékfilmje és utolsó önálló alkotása is ide kötődik, előbbi (Ricki And The Flesh, 2015) Meryl Streep főszereplésével egy családját a rocksztárság reményéért elhagyó anyukáról szól, utóbbi (Justin Timberlake + Tennessee Kids) Justin Timberlake 20/20 turnéjának utolsó állomására koncentrál. De Demme ez és az említett Talking Heads-doksi mellett forgatott négy zenés dokumentumfilmet Neil Younggal is (az 1994-es The Complex Sessions a Sleeps With Angels című Young-album négy dalát mutatja be, a trilógiaként emlegetett három alkotás pedig a: 2006-os Heart Of Gold portré- és koncertfilm, a 2009-es Neil Young Trunk Show ugyanez csak hangosabban, a 2012-es Neil Young Journeys ugyanez csak múltba révedőbben), egy koncertfilmet Robyn Hitchcock dalszerző-előadóval (Storefront Hitchcock, 1998) és egy portréfilmet egy nápolyi folkzenészről (Enzo Avitabile Music Life, 2012). 

Demme ezeken kívül forgatott videóklipeket is (New Order, The Feelies, Bruce Spreingsteen) és filmjeiben is hangsúlyos szerepet kapott a zene, és a betétdalokkal játszó jelenetek, mint például a kultikus Valami vadság (1986) című talán legjobb játékfilmjében amikor a Feelies játssza Bowie Fame című slágerét egy bálon, amikor A bárányok hallgatnakban egy sorozatgyilkos az obskúrus Q Lazzarus Goodbye Horses című dalára készülődik, amikor a Philadelphia nyitójelenetében az Oscar-díjas Bruce Sprigsteen-dalra ismerjük meg a várost vagy amikor a Rachel esküvőjében a vőlegény (aki mellesleg Tunde Adebimpe a TV On The Radióból) egy Neil Young-számmal kedveskedik az esküvőn. Demme mindig teret hagyott a zenének és amikor zenészeket mutatott be, akkor azokat mindig karakterükben ragadta meg, ezt a technikát a Talking Heads 1984-es koncertfilmjében alkalmazta tökéllyel, ezért is a műfaj egyik abszolút csúcsa az amúgy is csúcson levő zenekar portréja.

HIHETETLEN, DE A TALKING HEADS EKKORIBAN JÁRT BUDAPESTEN IS, ILYEN VOLT A KONCERTPLAKÁT.


A nyelőcsőrák szövődményeiben elhunyt Demme-ről természetesen sokan mások mellett a Talking Heads-főnök, David Byrne, Bruce Springsteen és Justin Timberlake is megemlékezett és mindenki kiemelte, hogy mennyire nagy szíve volt a rendezőnek. "Bárki érezhette az átlagemberek iránti szeretetét. Ez a szeretet újra és újra felbukkant és megjelent életművében" – mondta róla Byrne.


kezdjük a fő művel, a tényleg csodálatra méltó Stop Making Sense koncertfilmmel: 


Demme videóklipjei közül kezdjük a New Order-féle The Perfect Kiss-szel, amiben szintén szinte portrékat közöl a zenészekről: 


a Feelies és az Away


a Feelies Bowie-t játszik a Valami vadságban: 


Springsteen és a Murder Incorporated


a Heart Of Gold előzetese: 


a Ricki And The Flash trailere: 


a Timberlake-koncertfilm előzetese: 

https://recorder.blog.hu/2017/04/30/hagyd_kivul_az_ertelmet_elhunyt_jonathan_demme_film-_es_kliprendezo
Hagyd kívül az értelmet – elhunyt Jonathan Demme film- és kliprendező

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr6912468645

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása