50_ev_1.jpg

Ötvenedik lapszám. Újabb mérföldkőhöz érkezett kedvenc médiatermékünk és hűséges élettársunk, a már több mint öt éve rendszeresen megjelenő, ingyenes popmagazin, a Recorder. Ennek örömére végigtekintjük, hogy mik voltak a magyar poptörténet legkiemelkedőbb momentumai az elmúlt ötven évben. Visszatekertünk 1967-ig és minden évből kiválasztottuk a szerintünk legfontosabb, legjellemzőbb történést. Nem az általában legjelentősebb ötven pillanatot kerestük, hiszen évről-évre haladtunk, és nem is az ötven meghatározó popszereplőhöz kötődő eseményeket akartuk listázni, hiszen számos kulcsfigura kimaradt. A magyar popzene mozaikos történetét mutatjuk be – ötven momentumot, amely összeáll egy töredezett, de így is jól felismerhető nagyképpé. Találkozzunk a következő ötven lapszámnál! A hatvanas-hetvenes évek és a nyolcvanas évek legjelentősebb poppillanatai után íme, a kilencvenes évek!

1990

1990_garazs_af19_3_big.jpgGarázs – Zenei rádióműsor tömegeknek

Nagy Feró 1988 és 1992 között vezette a Petőfi Rádióban a Garázs című műsort, ami a korszak legnépszerűbb adása volt, részben mert széles közönséget szólított meg emberi hangon, részben mert bemutatkozási lehetőséget biztosított számos olyan együttesnek az éterben, amelynek máskülönben esélye sem lett volna (itt startolt a Kispál és a Borz is). A felhőrepesztő YEAH-ket küldő műsorvezető könyvet is kiadott a neki írt levelekből (a kiadvány szociológiai tanulmányként is forgatható), ő pedig annyira népszerű volt, hogy ekkor még politikusként is kipróbálta magát. Lehet, hogy azt nem kellett volna.

1990_nagy_fero_foto_vertes_gyorgy.jpg

fotó: Vértes György


VÉRTES GYÖRGY FOTÓIVAL ITT FOGLALKOZTUNK.


1991

1991_bahia_10814_label.jpgElindult a Bahia Music, és hamarosan a Trottel is

Pontosabban a Trottel amolyan „csináld magad!” lemezkiadóként már jóval korábban elindult, mondhatjuk, hogy az 1986-os első Pajtás daloljunk válogatással Rupaszov Tamásé volt az első magyar független kiadvány, de persze a Trottel Records-nál a cégszerű működés csak 1992-től indult meg. Egy évvel korábban kezdett a Bahia – és e két művészeti központ nagyban befolyásolta (főleg kazettakiadványaival) a kilencvenes évek alternatív zenéjét. Előbbi retrospektív kiadóként is jelentős volt, de mindkét label a legjobb, legizgalmasabb hazai előadók mentsváraként mentett kultúrát.

1991_trottel_l-81065-1482264888-9655.jpeg
1992

1992_120_minutes.jpgAz Andersen és a Sexepil az MTV-n

Két évvel a rendszerváltás után Budapest pezsgő, éledező, nyitott, kozmopolita, mi több, szexi városnak, bizonyos fénytörésben afféle kelet-közép-európai Kis-Amszterdamnak tűnt, ahol ráadásul már – részben a város legkúlabb szórakozóhelye, a Tilos az Á környékén – fel-feltűntek olyan zenekarok, amelyek magukban hordozták a nemzetközi relevancia lehetőségét. Kettő közülük az új Európa friss hangjai iránt is nyitott Music Televisionbe is bekerült: az egyik a nyolcvanas évek legvégén énekest váltó Sexepil (Hegyi Zoltán helyett a holland Mick Ness érkezett), a másik a magyar származású amerikás szülők gyermeke, David Bornstein vezette Andersen. Mindkét együttes izgalmas gitárzenében utazott, és mind a kettő feltűnt néhány klip erejéig az MTV-ben (főleg a rangos 120 Minutes alternatív rockzenei műsorban). A nagy áttörés azonban egyiknek sem sikerült.


1993

Első Sziget

Az első Szigetet elnézve talán még Gerendai Károly sem gondolta, hogy ebből lesz a rendszerváltás utáni magyar popszakma legnagyobb, a nemzetközi színtéren is jól látszódó vállalkozása. Diáksziget volt a neve, „Kell egy hét együttlét” a mottója, Müller Péter Sziámi az arca, két színpadon szólt az alternatív zene. A következő évben Eurowoodstock lett, néhány külföldi vendéggel, 1996-tól Pepsi Szigetként működött néhány évig, és mivel mindennek el kell kezdődnie valahol, ekkor lépett fel először az óbudai Hajógyári.szigeten a Prodigy.

1993_1_diaksziget.jpg


1994

Itthon is gyökeret eresztett az elektronikus zene

A hiphopppal ellentétben a hazai elektronikus zene nem volt annyira naprakész, 1987-88 körül nem kezdtek el szaporodni a house- és technólemezek, épp ezért volt fontos momentum, amikor a Liquid Limbs és az Anima (hamarosan Anima Sound System) 1993-1994 során – miközben a mainstreamben a lemezcégek nemzetközivé válása zajlott – kiadta első kazettáit és végre útjára indult a műfajok előadói szintű fejlődése itthon (a klub dj-k, élen DJ Budaival és Tommyboyjal ekkorra természetesen már terjesztették a stílust).

1994_anima_liquid_img_0836.jpg


ANIMA- ÉS LIQUID LIMBS-SZTORIK A KORSZAKBÓL.


1995

A hazudós zenekarok áttörése

A Kispál és a Borz, a Tankcsapda és a Pál Utcai Fiúk hazudós zenekarokként elhíresült országjáró turnéja a legnépszerűbb formációkká tette az előbbi két együttest (a PUF-nak már inkább a levezetést jelentette), és tulajdonképpen eldöntötte azt is, hogy kik fogják meghatározni a következő évtizedet – a Tankcsapda esetében évtizedeket.1995_hazudos_pa022006.jpg

1995-xx-xx-hazudos.jpg


A TURNÉRÓL ITT EMLÉKEZTÜNK MEG RÉSZLETESEN.


1996

Az első Fila Rap Jam

A magyar rap MIKI után bő egy évtizeddel sem indult be látványosan, az undergroundban, béna felvételeken terjedt, mindenféle gyermekbetegséggel sújtva. Ezen az állapoton fordított az első igazán népszerű formáció, az Animal Cannibals, amely azóta is a műfaj legfontosabb hazai katalizátora. Fila Rap Jam néven tehetségkutatót szerveztek, amely fórumot, továbblépési lehetőséget biztosított az előadóknak és ez a folyamat végül lassan beindította a magyar hiphopot is.

1996_fila_rap_jam_15078a.jpg


A HÚSZ LEGJOBB MAGYAR HIPHOPLEMEZ, A RECORDER SZERINT.


1997

Megjelentek Budapest jövőhangjai

Az elektronikuszenei színtér nem kis részben DJ Tommyboy Underground Records nevű lemezboltja körül csoportosult, nem csoda, hogy ő adta ki az első műfaji válogatást is Juice Recors nevű kiadójánál Future Sound Of Budapest címmel. A sokszínű kiadvány fontos origója a hazai drum’n’bass-nek is, amely a következő években nemzetközileg is érvényes szcénává fejlődött olyan zenékkel, amiket sztár dj-k pörgetnek.

1997_fsob_r-6471976-1420052936-1709.jpeg


1998

A Sziget szintet lépett

A Sziget a kezdeti évek fokozatos fejlődése után ekkoriban lépett szintet, 200 ezerről 260 ezerre nőtt látogatóinak száma és már nem is próbált ártatlan hippiparadicsomként tetszelegni, inkább lemorzsolta a multik logói miatt kesergőket, és helyükre bevonzott több tízezer szórakozni vágyót. A vállalkozás ekkor már nemzetközi siker, de hol volt még innen a mai, közel félmilliós látogatottság!1998_-08-08-pepsi-sziget-555x816.jpg


1999_ucmg_yonder_r-1680969-1236521786.jpeg1999

Elindult az UCMG

Széll László kiadója hamar az ezredforduló legfontosabb elektronikus zenei műhelye lett, egy ideig úgy tűnt, sikerülhet felhelyezni a magyar zenét a nemzetközi térképre. Persze elsősorban a 2000-es Yonderboi-lemezről beszélünk, de Marcel is sikert aratott. Az Amorf Ördögök, a Zagar és DJ Bootsie innen indult, de Deutsch Gábor- és Anima-lemezeket is kiadtak. Hogy miért lett vége idő előtt, arról eltérnek a vélemények; mindenesetre győzött a Magyar Ugar – ez volt 2001-es válogatásuk címe.

 

a Recorder-stáb


(folytatjuk)

https://recorder.blog.hu/2017/04/25/50_ev_50_magyar_momentuma_1967-2016_kulcspillanatok_a_hazai_zeneben_a_90-es_evek
50 év 50 magyar momentuma – 1967-2016: kulcspillanatok a hazai zenében (a 90-es évek)

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr2212454081

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.