Albumpremier! Gridscape: Jacked-In

2017.04.03. 11:00, rerecorder

gridscape_city_650px.png

A Hungarian Synthwave Allstars első és második részén is szereplő Gridscape elkészítette bemutatkozó albumát, a Jacked-In a Recorderen debütál.

gridscape_pixelartcover_digipack_038_large.gif

Csengő László, azaz Gridscape mesélt a Recordernek a kezdetekről és a bemutatkozó lemezéről is. "Ahogy sokakat, engem is a Hotline Miami húzott bele az egész synthwave/retrowave szcénába még 2012-ben. A zene és a játékfejlesztés már régóta foglalkoztatott, így ebből inspirációt merítve nem sokkal utána bele is kezdtem egy saját fejlesztésbe, ami Neon Grey néven futott és egyfajta retro 2D akciójáték volt. Elég sokáig eljutottam, de ahogy haladtam, egyre jobban szerettem volna inkább a zenélésre figyelni inkább, így 2014 végén megjelent az első számom egy válogatáson Gridscape néven, és a sok pozitív visszajelzés hatására ez egy még erősebb löketet adott, hogy inkább erre fókuszáljak. Elkezdtem írni egy EP-t, ami végül albummá bővült, és mostanra jutott el oda, hogy végre meg is merem majd mutatni szélesebb körben. Az albumon alapvetően különböző cyberpunk/sci-fi témák körül kering, de időnként elkalandozik, és stílusban sem mindig tartja magát szigorúan a 80-as évekhez. Szeretek kicsit kísérletezni, és nem túlzottan behatárolni magam, de a sokszínűség annak is betudható, hogy a valamivel több, mint két év alatt rengeteg különböző hatás ért, és sokat változott a saját hangzásom is. A zenéket FL Studióban írom, és használok ugyanúgy szoftver-szintetizátorokat is, ahogy “rendes vasakat” is. Megmondom őszintén, én nem osztom azt a nézetet, hogy szoftverekkel nem lehet jó zenét írni, tudni kell, hogy melyik plug-in milyen esetben szól jól és mire való, de még nem találkoztam olyan zenével, ami azon hasalt volna el, hogy nem voltak a százezer pénzek megfelelően kiadva hardverre. Tíz éve is voltak már igen jó hangszer plug-inok, ma meg már ott tart a dolog, hogy sokszor tényleg csak tippelni lehet rá, hogy az adott hangszín számítógépből, vagy analóg szintetizátorból jön. Ettől függetlenül általában még mindig könnyebb analóg vasakból jó hangszínt kicsavarni, és jobb érzés is valami olyanon dolgozni, ami fizikailag létezik, és meg tudod fogni. Valószínű ezért is kezdett el megint visszajönni a vinyl és a kazetta a divatba. Több más zenész is közreműködött a Jacked-Inen, remixerként, és gitárosként is. Alapvetően pozitív másokkal együtt dolgozni, mert az ember mindig tanul belőle valami újat, de mindig lassabb és körülményesebb is az egész a kommunikáció miatt, mintha az ember egyedül csinálná. Ha határidő van, ez bizony feszültséghez tud vezetni. Az albumborítót pixelartként készítettem el, ami annyit jelent, hogy alacsony felbontásban pixelről-pixelre rajzoltam meg, még a betűket is, ahogy a 90-es évek közepéig az összes videojáték grafikáját is. Ezzel egyben annak a kornak is állítok emléket."

Gridscape a terveiről is beszélt: "Szeretnék minél többet fellépni live actként, és új helyekre eljutni.  A megjelenés utáni legnagyobb terv egy albumbemutató a májusi Neonhullám bulin, ahol a keménymag mellett (Lazerpunk!, Envo, Terminal Danger, Quixotic és jómagam) a Nightcrawler is meglátogat minket Spanyolországból!" (Facebook-eseményoldal) Természetesen új számok és remixek is születőben vannak, de hogy EP, vagy album lesz belőlük, azt még nem tudom. Az biztos, hogy egy kicsit electrosabb, keményebb irány lesz, de persze állandóan csapongok a stílusok között és úgysem fogom tudni tartani magam ehhez."


A Jack-In album dalkommentárjai Gridscape-től:

Connexion

Több iteráción is keresztül ment az album introja, és ez talán a harmadik szám amit erre a célra szántam, és végül ennél horgonyoztam le, mert szerintem megadja az alap retrofuturisztikus hangulatot és a kezdőlöketet a végighallgatáshoz.

Turbocharger

Ahogy a cím is utal rá, kibertérben virtuális autókkal száguldozás volt a fejemben, miközben ezt a számot írtam. Illetve kivehetően visszaköszön az is, hogy még úgy nyolc éve psytrance számokat írtam.

Cybergrid Rocker

Elég sok műfaj volt a 80-as években, amihez tudok kötődni, az egyik ilyen a klasszikus breakbeat electro, amit erősen modernizálva próbáltam felidézni ebben a számban. A hangulathoz illően a vocoderes dalszövegben nem próbáltam semmilyen komoly mondandót becsempészni, valahol a “dumb party lyrics” keveréke techno-halandzsával. Viszont szerintem működik.

20XX

Ezzel a számmal egy fajta alap futurisztikus metropolisz hangulatot próbálok megidézni, neonfényben úszó egysínű vasúttal, és replikánsokkal. Bár mostanában elég keveset játszom, azért rendesen benne vagyok a videojáték-kultúrában, és a szám címe egyben tiszteletadás a Mega Man játékok előtt is..

Fitness Force Omega (feat. Frank B)

Volt már aki próbálta megfejteni a cím jelentését, ami egyébként semmi más, mint amit látványilag el tudok képzelni egy ilyen zenére: Fejpántos, lábmelegítős robotok aerobic edzést tartanak egy neonfénnyel kivilágított edzőteremben. A gitárokért egy barátom, Bartus Ferenc felelt.

Runaway (feat. G.N.)

Sok szám van az albumomon, amikben kicsit elkalandozok a synthwave-től más irányba is. Nos, ez pont az ellenkezője, egy tipikus miami naplementében sportkocsival száguldozás a tengerpart melletti autópályán. Eredetileg a The Neon Droid által szervezett második Hungarian Synthwave Allstars válogatáson jelent, a gitárokért pedig a TEHER zenekar Gémes Norbija felelt, akit szerintem jó döntés volt "márhívni" a feladatra.

Megavolt

Ez egy sötét, gépiesített, anti-utópisztikus számnak indult… Azért mondom, hogy csak indult, mert mire a végére, értem már eléggé máshol kötöttem ki vele. A szám elején a dobolós részt pl. a Terminator 2 intro zenéje inspirálta, illetve itt történt az is, hogy rákaptam a Carpenter Brut/GosT féle zenékre, ami azért ha enyhén is, de áthallatszik.

Acid Blast

Zenészeknél tipikus dolog, hogy ha vesznek valami új kütyüt, akkor az azt követő időszakban mindenbe, amit csinálnak bele kell hogy tegyék a hangjukat. Amikor ezt a számot elkövettem, pont az MB33 nevű TB-303-klón dobozka, és a Serum plugin került be a repertoáromba, és ezek erősen meg is határozták, hogy mi lett a végeredmény. Még azért egy Ali G interjús hangminta elfért mellettük...

Urban Savages

Perturbator... Őt szerintem nem kell bemutatni, rengeteg ember ismerte meg a synthwave stílust az ő zenéin keresztül, és én sem voltam kivétel. Nagyon szerettem volna egy számot az albumra, ami az övéhez hasonló hangulattal és stílusjegyekkel operál. Ez lett belőle, várom a kritikákat, hogy mekkora rip-off vagyok! :)

Hush

Több szám is van itt, ami már korábban megjelent válogatáson, ilyen például a Hush is, ami egy Batman-témájú albumon szerepelt, és a címmel azonos nevű karakter inspirálta. És gyakorlatilag ez a legelső kiadott Gridscape szám is. Anélkül, hogy túlzottan a részletekbe mennénk, inkább ajánlom elolvasásra a szintén Hush című storyt, már amennyiben fogékonyak vagytok az ilyesmire.

Black ICE

A cyberpunk irodalomban az “ICE” egy olyan program a kibertérben, ami a hackerek bejutását próbálja megakadályozni egy számítógépes rendszerbe, a “Black” pedig az a fajta, ami behatolót képes ténylegesen is megölni. Ez a szám is egy ilyen hacker-támadást követ nyomon, és gondolom nem nagy spoiler, ha azt mondom, hogy nem boldog a befejezés. Magát a zenét a Gesaffelstein hangzása inspirálta, de azért csak moderáltan tartottam magam hozzá.

Babylon Virtual

Gondoltam kipróbálom, mi történik, ha dub/moombahton elemeket teszek egy ilyen zenébe. A vocoderes dalszöveg a karrierista rabságról szól. Szerintem sokunk beleesik az ájulásig tartó munkával töltött életstílusba, mindenféle hiánypótló cél elérésének érdekében, és mire feleszmélünk elment tíz évünk (vagy több), és ez alatt semmit sem húztunk ki a bakancslistánkról. Nyilván ez nem egészen az, amit a rasztafárik értenek Babylon alatt, hiszen nekünk van választásunk, de ettől még ez is egy fajta elnyomott állapot, és bátorság kell hozzá, hogy az ember ki tudjon mászni belőle.

Mallscape デラックス

A synthwave mellett egy másik 80-as éveket megidéző zenei irányzat a vaporwave, ami mindenféle aláfestő zenéből összeollózott és lelassított -és sokszor ironikusnak mondott- kollázs. Természetesen én is megpróbálkoztam vele, aztán addig csavartam a dolgot, amíg már se az eredeti zenéből, se annak dallamából nem maradt semmi. Plázákban vásárolgatáshoz ajánlott zene. Ne hagyjátok otthon a római szobrokat, és a Windows ‘95-ös pólóitokat sem!

Zenkai (with Zyrit)

Nem éppen synthwave műfajilag, de úgy gondoltam még befér az albumra egy erős lezáráshoz. Oláh Dávid gyerekkori barátom, és Zyrit néven tevékenykedik chiptune/punk/metal stílusban. Egyszer mutattam neki egy számkezdeményt, ami pont ez az irány volt, nem sokkal később pedig visszaküldte a verziót, amiben már ő gitározik. Utána azért még egy hosszabb időszak lement, de végül ez lett belőle.

Hush (Zyrit Remix)

Tulajdonképpen nem is remix, hanem inkább feldolozás. Zyrit kolléga nulláról felépítette újra a számomat a saját stílusában, ütős gitárokkal, nintendo-prüntyögéssel, punk tempóval, mindennel ami csak rá jellemző, és amiért érdemes a zenéjét hallgatni!

Babylon Virtual (BPStudio Remix)

BPStudio neve ismerős lehet a korábbi Hungarian Synthwave Allstars válogatásokról, itt viszont kicsit szakítva az eddigiekkel egy trance-es remixszel rukkolt elő, az album lezárásaként.

Cybergrid Rocker (DJ FACT.50 Remix)

DJ FACT.50-vel már dolgoztam egyszer együtt korábban egy Depeche Mode-feldolgozáson, amiben ő énekelt. Ő egy amerikai srác, aki a Vernian Process nevű sokszor steam-punknak titulált bandáért is felel, illetve a Profondo Delle Tenebre-ért, ami synthwave és death rock fúzió. Ebben a remixben nagyjából tartotta az eredeti szám struktúráját, de erősen áthangszerelte és egy abszolút más hangulatú végeredmény született.

és akkor a debütalbum: 


a lemezt beharangozó preview-videó: 


Gridscape Facebook-oldala

https://recorder.blog.hu/2017/04/03/albumpremier_gridscape_jacked-in
Albumpremier! Gridscape: Jacked-In
süti beállítások módosítása