Beletenni is, nem csak kivenni – DJ Bodoo és BØC a pécsi elektronikáról

2017.03.22. 19:15, rerecorder

norwaydig_bodoo.jpg

A 49. Recorder magazin Pécs & pop fókuszában most Pécs elektronikus zenei életének áttekintése következik két generáció szemszögéből. DJ Bodoo (Bodó Márton) két évtizede a közeg fáradhatatlan motorja dj-ként, promóterként, zenei projektek gazdájaként, míg BØC (Iváncza Boglárka) nagyjából tíz éve kapcsolódott be az események alakításába, jelenleg az Amper Klub programszervezője-pr-osa, plusz a Betwixt dj-kollektíva „anyukája”.

Hogyan látjátok a pécsi e-zenei színtér múltját, jelenét, jövőjét?

BM: Valamennyi múltja van, de nem egy kincsesbánya. Pécs rengeteg zenei tehetséget adott az országnak, de ebből kevés a kifejezetten elektronikus. Zenei formációk tekintetében a Casio Samples mindenképpen fontos, de jellemzően inkább dj-k voltak, és vannak itt szép számmal. A jelene izgalmasabb, köszönhetően az Elektronikus zenei médiaművész tanszéknek, és alapító atyjának, XRC-nek. Punnany Máté okos elektronikus-hiphop hibridzenéket készített régebben, Stas és a barátai nagyon tehetségesek, a Daidai ugyancsak, az Olejnik-testvérek munkáját is érdemes megvizsgálni. Sirmo konkrétan nemzetközi karriert fut épp be a garage-színtéren, Oshee ugyancsak szépeket produkál a deephouse mezőnyében. Szóval lehet találni érdekes hangokat. A jövő meg kiszámíthatatlan.

_dsc1010-2.jpgIB: Azt nem tudom, összességében lehet-e azt mondani, hogy na, ez a pécsi elektronikus zenei élet, de azt gondolom, hogy ameddig lesznek emberek, akiknek fontos ebbe a városba beletenni is, nem csak kivenni belőle, addig mindig lesznek klassz bulisorozatok, szervezőgárdák és klubok, ahol az elektronikus zene otthonra lel. Szóval lehet, hogy tizenöt éve a Rák volt a legfontosabb hely, most meg az Amper, a Nappali és a Szoba, lehet, hogy 2002-ben az emberek FPT-re jártak, c0p mixét hallgatták, vagy Bergi drum&bass szettjére rúgták el a cipőjük talpát, most meg Betwixt bulira jönnek, vagy Babylonra, esetleg Tettye Open Airre. A lényeg az, hogy mindig legyenek, akik csinálni akarnak valamit, mert itt van hozzá hely és van rá igény. Remélem, hogy öt-tíz év múlva, mikor valaki megint felméri, hogy mi a helyzet Pécsen, akkor akit éppen faggatna, majd elmondja, hogy „most ez, meg ez, meg ez van, létezett egyszer valami Kino, meg valami Remeterét, de ha akarsz egy jó bulit magadnak, akkor ide gyere el, mert itt aztán megmutatjuk, hogy mitől döglik a légy.”


Mit tartotok a színtér mérföldköveinek, legfontosabb pillanatainak?

BM: Nekem az elektronikus zene húsz éve jelent meg a radaromon, emlékszem, ’97-ben az Ex-Szubjektív rádióban cOp barátom játszott Plastikmant, meg egy rakás akkor számomra ismeretlen előadót. Előtte már volt valami elektronikus zenei életkezdemény, a Casio Samples tagjainak úttörő szerepe volt, ők a rangidősek. Amikor bekapcsolódtam a dolgokba ‘98-’99 környékén, a Rákban történtek erős esték Kecske, Hangya, cOp, Mindig Más, majd Sirmo, Bergi és mások révén. Aztán jöttek a Tévétorony-bulik 2001-től, a kinós bulik 2005-től, és megannyi olyan kő a mérföldek során, amire már nem emlékszem. Voltunk Isztambulban 2010-ben, 2012-től Ozora élő zenei színpadát és környezetét is pécsiek dirigálják. Megemlíthetem az FPT-bulikat, pár Remeterétet, a Szőnyeg-bulikat, a Pécs City Karnevált, a Labor-bulikat a régi Zsolnayban, de hogy Marina Abramović-ot idézzem: „a nosztalgia időpocsékolás.”

IB: Nincs akkora rálátásom az elmúlt húsz-harminc év történéseire, de nyilván minden generációnak megvannak a maga nagy pillanatai, epikus sztorijai. Én nyolc éve vagyok nagyon aktív, ennek az időszaknak az egyik legfontosabb pillanata számomra a Space Inhalerz teltházas első szülinapja, ahová többen jöttek el, mint a Tankcsapda koncertjére. Vagy az Amper Klub nyitóbulija Caspával, az Elektronikus zenei médiaművész szak elindulása a PTE MK-n, a tavaly debütáló Bass Camp Orfű fesztivál, ezek mind fontos momentumok szerintem. Önmagában az a tény is hihetetlen, hogy jelenleg Pécsett aprópénzért lehet elcsípni olyan nemzetközi szupersztárokat, mint James Zabiela, Oliver Koletzki, LTJ Bukem, Super Flu vagy éppen Format: B. Számomra valahol ezek a történések adják meg a viszonyítási pontokat.


Hozzáad-e az elektronikus zenéhez maga a város, van-e a színtérnek pécsi jellege?

IB: Van valami tök jó kisvárosi intimitás Pécsben, ami miatt az ember védett környezetben garázdálkodhat szabadon. Azt szeretem benne, hogy engedi az embert új dolgokkal kísérletezni, hogy a közönség nagyon nyitott és vevő a jó ízű dolgokra.

BM: Azt hiszem, az itteni színtér attól az, ami, mert mi hozzáadtuk a magunkét, hiszen nem volt honnan kapni.


Feltörekvő/fiatal pécsi dj, producer, akire figyelni kell?

IB: DJ-k közül talán illbent, producerek közül a Daidai csapatból Peter Hyde-ot emelném ki, aztán ott van SixSix, aki az elektronikus zenei médiaművész szak hallgatója. Van egy remek pécsi gyökerekkel rendelkező kiadó is, a Babylon Records.

BM: És Sirmo, még azért ő is fiatal.


interjú: Forrai Krisztián
Bodoo-kép: Soltész Péter, BØC-kép: Kisfali Gergely


a Betwixt legközelebb most pénteken, március 24-én buliztat a brit Maribou State-tel, és a Passed dj-ivel az Amper klubban, Facebook-eseményoldal

https://recorder.blog.hu/2017/03/22/beletenni_is_nem_csak_kivenni_dj_bodoo_es_b_c_a_pecsi_elektronikarol
Beletenni is, nem csak kivenni – DJ Bodoo és BØC a pécsi elektronikáról

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr4312358455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.