A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 40. rész: NarRator Records

2016.12.07. 09:51, rerecorder

narlogo.jpg

A zeneipar 21. századi válságát elnézve könnyű kimondani, hogy „manapság már nincs szükség lemezcégekre.” Ugyanakkor a valódi és folyamatos átalakulások közepette most még az albumkiadás terén új utakat törő Radiohead is szorosabbra fűzte viszonyát terjesztőjével, az XL Recordings-zal, a tavalyi évben pedig hosszú idő után először nőtt a lemezkiadók bevétele. És ez igaz a hazai viszonyokra is, arra a közegre, amelyben az elmúlt években egyre több kis label jött létre. 2016-os lemezkiadó-körképben most a NarRator Records mutatja be magát. Reisz Gábor terjesztési és szervezési vezető válaszolt kérdéseinkre.

2016-os lemezkiadó-körkép - nagyjából - a cégek megalakulási időrendjében: HungarotonMagneotonTrottelUniversal Music1G RecordsGold RecordFonóKO RecordsBloose BroavazBMC RecordsTom-Tom RecordsChi RecordingsMistral MusicMegadó KiadóMamazone RecordsEgység MédiaPanel Trax RecordsHungaroSoundAM:PM Music8ounce RecordsFarbwechsel RecordsMana Mana RecordsDrum & Monkey RecordsGrundRecordsBabylon RecordsHear Hungary / KeytracksASANNormafa RecordsLaunching Gagarin Records, Pongo Pongo CollectiveLone Waltz RecordsKlinikPLUTO Sound, Dalmata Daniel, Selected Sounds Label,Tapes Sublimating, Go Away Records, KiloconFloppy Kick Records

Magyarországon – ahol a cd-vásárlási kedv a nemzetközi trendekkel nagyjából egy időben lohadt, a digitális zeneeladás viszont soha nem kapott szárnyra – a lemezipar addigi legnehezebb időszakában, a 2000-es évek első évtizedének végén, a 10-es évek elején valóban kezdett teljesen értelmetlennek látszani a lemezkiadói tevékenység. A piac nagyjából összes szereplője összébb is húzta magát, sok cég pedig egyszerűen megszűnt. Viszont – ahogyan azt az elmúlt két-három évben, a magyar zenéről szóló összefoglalóinkban rendre megírjuk – a külföldi trendekkel ellentétben itthon szinte soha nem látott pezsgés tapasztalható az alulról építkező szcénákban: gombamód szaporodnak az előadók, amelyek átlagminősége jóval közelebb van a nemzetközi színvonalhoz, mint akár csak tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Ráadásul nagyon is színes a paletta, számtalan, eddig pangó műfajban folyamatos az utánpótlás. Erre született nyilvánvaló reakció, hogy a hasonszőrű előadók egy brancsba rendeződnek, és ezekből egyre több, egyre látványosabban jelen lévő (a klasszikus tevékenységi kört menedzsmenttel, bookinggal, publishinggel kiegészítő) kiadó születik meg, sőt a korábban redőnyt lehúzók között is akad, amelyik újra aktivizálta magát, de persze olyan is, amely már hosszú évek óta kitart. Emellett az is látszik, hogy az előadók is újra egyre szívesebben csatlakoznak egy-egy labelhez. Többrészes sorozatban mutatjuk be a hazai lemezcégeket, „a dolgok állását”, a kiadói oldal felől. 

Minden megkérdezett lemezcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:

1. A kiadó neve.
2. Alapítás éve.
3. Alapító, cégvezető.
4. A kiadó aktuális előadói.
5. Kiadványtípusok.
6. Hitvallás.
7. Célok.
8. Miért érdemes ideszerződnie egy eladónak?
9. Miért éri meg lemezkiadót működtetni?


1. NarRator Records Kulturális Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.

2. 1997.

3. Az én munkám a cégnél 2009 májusában kezdődött. Ez előtt néhány hónappal vette meg a céget a jelenlegi tulajdonos attól a tulajdonostól, aki az egész céget kitalálta, megalapította és elindította. A korábbi és jelenlegi tulajdonosok között szoros munkakapcsolat állt fent és ennek volt köszönhető, hogy az új tulajdonos töretlenül vitte tovább a vállalkozást, a cég arculatán és ars poeticáján nem változtatott. Jelenlegi ügyvezető: Marosfalvi Emese.

4. Meszecsinka, Mokoomba, David Yengibarjan & Boris Kovac, Szimpla Garden, Tamás Éva Játéktára, Butterfly Effect, Úzgin Űver, Jász András Kultúrfunk, Lackfi János és az Aphonia zenekar, Cabaret Medrano, Rutkai Bori és a Specko Jedno, Santa Diver, Pluto, Claudia, Burkus König, Vasárnapi gyerekek,  Borra-Való, Naked, Golestan, Oi Dipnoi, Ethnómada, Vicky Sunday, Cirkusz-KA, Budapest SKA Nu-Jazz Orchestra, Pandamood Sequence.

5. Cd és néhány esetben dvd is.

6. A NarRator Records Hangfelvétel készítő Kft-t 1997-ben alapították a következő céllal, mely a cég azóta is fennálló „ars poetica”-ja: Honnan s milyen ötlettől vezérelve kapta az 1997. októberében alakult hangfelvétel-kiadó a NarRatornevet? Nos, a választás azért esett a narrátor szóra, mert a kiadó elsődleges feladatának a Művész gondolatainak közvetítését tartja. A kiadó nem akarja a saját ötletei alapján egy, a nagyközönség által jól (jobban) fogyasztható produkcióvá formálni a mindenkori alkotásokat, hanem segíteni szeretne abban, hogy minél többen ismerhessék meg változatlan, eredeti formában azokat. Egyre kevesebb szerep jut az értékeknek és egyre kevesebben értenek egyet az értékek megítélésének tekintetében. Megváltoztak a közélet főszereplői és megváltoztak az elképzeléseink a jóról és a rosszról. Ebben a világban indult útjára a NarRator Records...

7. A cég konkurenciája mára már nem olyan jelentős, mint volt korábban. 8-10 évvel ezelőtt, a zeneiparban nem tolongtak a résztvevők. Ez egy speciális terület, kevesen vágnak bele. Noha Magyarországon több mint 10 ezer zenei formáció létezik, a zenéiket kiadni annál bizonytalanabb. Fel kell építeni, hosszú időszakot igényel, hogy valamely zenekarból, előadóból olyan váljon, aki vállalható a lemezkiadás területén is. Nem véletlenül lepték el a világot az elmúlt 8-10 évben a zenei tehetségkutatók. Az emberek ízlése változott ennek megfelelően a zenei oldal is. Az instant fogyasztható mai tehetségeket el lehet adni cd formájában 1-2 évig. Utána kidurrannak, ha nem tesznek semmit, csak várják a csodát… A mi zenekaraink már sok éve bizonyítják a tehetségüket, de sosem lesznek annyira ismertek, mint a már fent említett tehetségkutatókból kikerülők. Szerintem nem is vágynak annyira a „15 perc” hírnévre, hanem inkább a hosszabb távú minőségi munkára alapozva zenélik végig az életüket. A cég a jövőben is szeretne cd-ket megjelentetni, de már nincsenek vérmes reményeink abban a tekintetben, hogy komoly eladásokat tudunk produkálni. Mostanra beállt a piac úgy, hogy az adott zenekar a bulikon, koncerteken ad el cd-ket. A cd, mint a promóciót szolgáló eszközzé vált. Az elmúlt 1-2 évben bevált módszereink szándékozunk a jövőben alkalmazni. Amennyiben találunk olyan új zenekart, akit érdemesnek ítélünk a kiadásra, akkor segítjük őket a cd-hez jutáshoz, vagy a már korábban kiadott zenekarok újabb albumait jelentetjük meg. Egyelőre újabb lehetőségeink nincsenek, mivel a piac kezd beállni egy lassan csökkenő fizikai és egy közepesen gyorsan növő digitális értékesítésre. Természetesen keressük és kutatjuk azokat a lehetőségeket, ahol jelen lehetünk az albumainkkal. Ilyenek pl., az adományként felajánlott cd-k. Minden évben néhány civil szervezetnek és iskoláknak térítésmentesen, kulturális célból adunk az albumainkból. Ez lehet egy iskolai könyvtárban való elhelyezés, vagy egy rendezvényen, bálon való tombolai sorsolás, mely után valami kis bevételhez juthat az adott intézmény. Ezt a szolgálatot szívesen tesszük minden évben, ezzel is segítve az albumaink által közvetített zenei kultúra terjesztését.

8. Mert az országos terjesztés megoldott az Alexandra országos hálózaton keresztül, aki eljuttatja a kiadványokat a saját boltjain túl az összes nagyobb könyvkereskedésbe és hipermarketbe. Ezen kívül a budapesti cd boltok is a partnereink, ezért, ha valaki egy cd-t szeretne megvenni, amit a NarRator Records adott ki, akkor azt megkaphatja a mai Magyarországon működő bármelyik boltban, amelyik cd-k eladásával foglalkozik. Ezen túl a WMMusic Distribution Kft.-n keresztül digitálisan is letölthetők az albumaink a világon bárhonnan, az összes digitális áruházon keresztül.

9. Alapvetően nagyon nem éri meg lemezkiadót működtetni, de a zenei szakmába vetett hit és szándék az, ami miatt ma valaki lemezkiadót még üzemeltet. Még mindig van súlya a fizikai cd korongnak, a borítónak, a benne található bookletnek, amiből kiderül minden az adott albumról. Még mindig jó kézbe venni a cd-t és nézegetni, közben pedig hallgatni a rajta található zenét. Ezen kívül a bulikon, koncerteken még vesznek az odalátogatók cd-ket és amennyiben egy zenekarnak sok bulija van, akkor azért el tud adni cd-t a bolti eladásokon felül is és akkor kicsit megéri lemezkiadót működtetni. A NarRator Records azzal a céllal alakult, hogy segítse a korábban már általam említett zenészeket. Segítsen nekik abban, hogy minél szélesebb körben ismertek legyenek. Cél az alternatívabb, nem a „main stream” stílusok preferálása. Nyilvánvaló, hogy a költségeinket meg kell termelni, de ez egy szerény vállalkozás, amelyik inkább a segítésre és kevésbé a nagy profit termelésére született. A NarRator Records egy nagyobb cég tulajdonában van. Ezért van lehetősége a tevékenységét szerényebb bevételek mellett is folytatni, segítve a mindenkori művészeket, hogy nagyobb ismertséget, népszerűséget érjenek el. Remélem, hogy a NarRator Records minden évben ki tud adni olyan zenei albumokat, amelyek érdemesek lesznek arra, hogy a korábban kivívott és remélem kiérdemelt jó helyét, méltón képviseljék itthon és bárhol a világon.


NarRator Records

NarRator-Facebook

https://recorder.blog.hu/2016/12/07/a_dolgok_allasa_magyar_lemezkiadok_2016-ban_40_resz_narrator_records
A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 40. rész: NarRator Records

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr7512029943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.