A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 39. rész: Floppy Kick Records

2016.12.06. 10:00, rerecorder

floppy_kick.jpg

A zeneipar 21. századi válságát elnézve könnyű kimondani, hogy „manapság már nincs szükség lemezcégekre.” Ugyanakkor a valódi és folyamatos átalakulások közepette most még az albumkiadás terén új utakat törő Radiohead is szorosabbra fűzte viszonyát terjesztőjével, az XL Recordings-zal, a tavalyi évben pedig hosszú idő után először nőtt a lemezkiadók bevétele. És ez igaz a hazai viszonyokra is, arra a közegre, amelyben az elmúlt években egyre több kis label jött létre. 2016-os lemezkiadó-körképben most a Floppy Kick Records mutatja be magát.

2016-os lemezkiadó-körkép a cégek megalakulási időrendjében: HungarotonMagneotonTrottelUniversal Music1G RecordsGold RecordFonóKO RecordsBloose BroavazBMC RecordsTom-Tom RecordsChi RecordingsMistral MusicMegadó KiadóMamazone RecordsEgység MédiaPanel Trax RecordsHungaroSoundAM:PM Music8ounce RecordsFarbwechsel RecordsMana Mana RecordsDrum & Monkey RecordsGrundRecordsBabylon RecordsHear Hungary / KeytracksASANNormafa RecordsLaunching Gagarin Records, Pongo Pongo CollectiveLone Waltz RecordsKlinikPLUTO Sound, Dalmata Daniel, Selected Sounds Label,Tapes Sublimating, Go Away Records, Kilocon

Magyarországon – ahol a cd-vásárlási kedv a nemzetközi trendekkel nagyjából egy időben lohadt, a digitális zeneeladás viszont soha nem kapott szárnyra – a lemezipar addigi legnehezebb időszakában, a 2000-es évek első évtizedének végén, a 10-es évek elején valóban kezdett teljesen értelmetlennek látszani a lemezkiadói tevékenység. A piac nagyjából összes szereplője összébb is húzta magát, sok cég pedig egyszerűen megszűnt. Viszont – ahogyan azt az elmúlt két-három évben, a magyar zenéről szóló összefoglalóinkban rendre megírjuk – a külföldi trendekkel ellentétben itthon szinte soha nem látott pezsgés tapasztalható az alulról építkező szcénákban: gombamód szaporodnak az előadók, amelyek átlagminősége jóval közelebb van a nemzetközi színvonalhoz, mint akár csak tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Ráadásul nagyon is színes a paletta, számtalan, eddig pangó műfajban folyamatos az utánpótlás. Erre született nyilvánvaló reakció, hogy a hasonszőrű előadók egy brancsba rendeződnek, és ezekből egyre több, egyre látványosabban jelen lévő (a klasszikus tevékenységi kört menedzsmenttel, bookinggal, publishinggel kiegészítő) kiadó születik meg, sőt a korábban redőnyt lehúzók között is akad, amelyik újra aktivizálta magát, de persze olyan is, amely már hosszú évek óta kitart. Emellett az is látszik, hogy az előadók is újra egyre szívesebben csatlakoznak egy-egy labelhez. Többrészes sorozatban mutatjuk be a hazai lemezcégeket, „a dolgok állását”, a kiadói oldal felől.

Minden megkérdezett lemezcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:

1. A kiadó neve.
2. Alapítás éve.
3. Alapító, cégvezető.
4. A kiadó aktuális előadói.
5. Kiadványtípusok.
6. Hitvallás.
7. Célok.
8. Miért érdemes ideszerződnie egy eladónak?
9. Miért éri meg lemezkiadót működtetni?


1. Floppy Kick.

2. 2013.

3. Windisch Márk.

4. Sokan, így csak példákat említek. Külföldiek közül: Starlite Coffins (US), Ogun Oru (PE), Torturing Nurse (CHN), Kylie Minoise (UK), Trou (FR), Mhzesent (PL). Magyarok közül: Kisszántó, BOM, Expanded Ears, Eoforwine.

5. Single, split, box-set, válogatás, eco széria (újrahasznosított lemezek, ingyenes kiadványok). Természetesen mindenhez jár a ma már elvárásnak számító letöltőkód is.

6. Főleg kísérleti zenékkel foglalkozik a label, ami elég nagy területet fed le, a HNW-től a különböző zajokon keresztül a free jazzig, de jelent már meg maláj grindcore is. 99%-ban direkt a label részére készült felvételek jelennek meg, rendkívül ritka az újrakiadás, valamint ezek kizárólag floppyn érhetőek el.

7. Az eddig kizárólag ingyenes letöltést biztosító netlabeleken megjelentetett előadóknak nehéz kiugrania ebből a körből, ugyanis aki fizikai hanghordozón jelentetne meg, annak rendkívül különleges hangzással kell bírnia vagy pedig referenciát felmutatni fizikai hanghordozón. A tyúk és a tojás esete, a "nagyobb" kiadók többsége sajnos elvárja (saját tapasztalat). Nekik jelenthet egy tücsöknyi ugrást a dolog, megpróbálok segíteni nekik.

8. Nem éri meg ide szerződnie, azon kívül, hogy elmondhatja, megjelent floppy lemezen is. :)

9. Anyagi haszon miatt semmiképp, a legtöbb lemez ugyanis mindössze 18 példányban készül. Ezen kívül az őskorban kipusztult floppyk négyszer annyiba kerülnek manapság, mint egy nyomtatható felületű, jó minőségű CD. Kapcsolatépítéshez és hobbiként kiváló, de rengeteg időt felemészt, mivel minden kiadvány kézzel készül, és ez magában foglalja például a számozást is.


a Floppy Kick Records Facebook-oldala

https://recorder.blog.hu/2016/12/06/a_dolgok_allasa_magyar_lemezkiadok_2016-ban_39_resz_floppy_kick_records
A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 39. rész: Floppy Kick Records

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr2412027129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.