„Mindannyian kiábrándítóak, hibásak és gyönyörűek vagyunk” – Bat For Lashes-interjú

2016.11.22. 19:11, rerecorder

img_1767.jpg

Natasha Khan, vagy ahogyan a világ jobban ismeri, Bat For Lashes volt az idei budapesti Telekom Electronic Beats Festival legnagyobb dobása, aki ráadásul beváltotta a hozzá fűzött reményeket és varázslatos színpadi jelenlétével remek koncertet adott az Akváriumban. A karrierje csúcsán lévő, negyedik The Bride című lemezét épp pár hónapja megjelentető Khan zenéje albumról albumra válik egyre mélyebbé és ambiciózusabbá. Az alapvetően artpopos dalok mellé egy-egy slágert is rendszeresen szállító énekesnő új lemezén egy, a vőlegényét az esküvő napján autóbalesetben elveszítő menyasszony karakterét öltötte magára, hogy egy egész kiadványon átívelve beszéljen szerelemről, házasságról és a lelki béke megtalálásáról. Budapesti koncertje előtt ezekről beszélgettünk a dalszerző-előadóval. Íme, a 47. Recorder magazinban megjelent interjú.

- Új lemezednek nagyon erős a narratívája: önmagunk megtalálása a szeretett fél elvesztése után. Miért pont egy menyasszony karakterét választottad ehhez a történethez?

- Részben azért, mert vizuálisan nagyon erős. Egészen filmes hatást kelt bennem, a menyasszonyi ruhát mint viseletet is kifejezetten érdekesnek találom, hiszen annak ellenére, hogy egyetemes szimbólum, mindenkinek megvan a maga értelmezése róla. Szeretem azt a mitológiát, ami felépült köré. Az általános vélekedés szerint a menyasszony szerepe az, hogy megnősüljön, de ha ezt az utat megváltoztatjuk, akkor érdekessé válik a dolog. Ha nem menyasszonyként történne vele mindez, nem hiszem, hogy ugyanilyen tragikus és hatásos lenne.


GYÁSZOLÓ MENYASSZONY-KLIP. A FRISS ÖZVEGY VÁRATLAN FORDULATTAL FOLYTATÓDÓ DRÁMÁJA.


- Eddigi albumaidon visszatérő tematika a szerelem különböző aspektusainak megéneklése. Mit gondolsz, napjainkban a fiatalabb generációk számára a szerelem alapvetően más értelemmel bír? Vagy csupán annak kifejeződései, mint például a házasság szerepe változott meg?

- A szerelem számomra egyetemes erő, ami mindig ugyanaz, folyton jelen van. (az angol love szó erre utaló, a szeretethez közelítő többletjelentéseit nehéz érzékeltetni – a szerk.) Ez a leghatalmasabb erő a világban, bármit is teszünk, arra törekszünk, hogy érezzük a szeretetet, hogy kapcsolódjunk másokhoz. A házasság mint intézmény mindenképpen megváltozott, hiszen eredetileg annak céljai is mások voltak, sokszor gyakorlati okokból jött létre. Úgy érzem, hogy a románc nagyobb szerepet játszik manapság a házasságok létrejöttében, és nem vagyok benne biztos, hogy olyan jól passzolnak egymáshoz (nevet). Úgy gondolom, hogy a romantikus érzelmek nagyon jól jönnek egy kapcsolat elején, de egy sikeres, jól működő házasságnak sokkal inkább realistának, gyakorlatiasnak kell lennie, hiszen a mindennapokról szól. A menyasszony utazása az albumon részben ettől az emelkedett romantikus eszmétől, idealista fantáziától való távolodást jelenti. Ha eszerint éled az életed, előbb-utóbb arcul csap a valóság. A vőlegény halálának metaforája fontos, ez mozgatja előre a történetet, hogy a menyasszony kilépjen az álomból a való életbe, ahol elkerülhetetlenül felmerül a kérdés: mit is kezdek ezzel? Hogyan találok rá a szerelemre és valami igazán mélyre saját magamban, hogy aztán megleljem azt valaki másban is?

img_1827.jpg


- Tehát szerinted egy kapcsolatnak mindenképpen túl kell lennie a kezdeti hónapokon, éveken ahhoz, hogy igazán elmélyüljön?

- Igen, szerintem egy igazi házasság csak ekkor kezdődhet. Ha csak a felszínen maradsz, az nem olyan érdekes. Ez a tipikus hollywoodi gondolat a házasságról, és szerintem épp emiatt találják manapság olyan sokan nehéznek, mert mindenhonnan ezeket a pillanatnyi, izgató, izgalmas filmeket és online tartalmakat kapjuk. Pedig szerintem igazi gyönyör van abban, ha kitartunk valaki mellett a különböző időszakokban, és elfogadjuk, hogy kicsit mindannyian kiábrándítóak, hibásak, de egyben gyönyörűek is vagyunk.


- A menyasszony karakterével elkerülhetetlenül érinted az egyházat és a vallást is. A dalokban angyalokról, Isten házáról is énekelsz. Hogy viszonyulsz a házasságnak ehhez az oldalához?

- Nem vagyok vallásos, de mindenképpen spirituális beállítottságú vagyok. Hiszek Istenben, de nem vagyok egyetlen vallás híve sem. De már csak azért is, mert Angliából jövök, olyan közegből, ahol az iskolában a Bibliát olvastuk és zsolozsmáztunk, számomra adott volt ez a kulturális referencia, ami más formában, de ugyanúgy adott a muszlimok vagy a hinduk számára is. Mindannyiunknak megvan a magunk házassági rituáléja és valami halálon túlig tartónak az ideája. Az angyalok képzete számomra univerzális, de ezeket a képeket inkább irodalmi, poétikai értékük miatt használom, mert ez az, amit jól ismerek.

img_1848.jpg


- Talán nem túlzás azt mondani, hogy ez az eddigi legmélyebb lemezed. Milyen érzés ezeket a dalokat estéről estére előadni és magadévá tenni?

- Minden este különböző, tekintet nélkül a dalokra, de jóleső érzés, hogy megvan egy sztori, aminek a szereplőjévé válhatok, ez segít nekem abban, hogy elég mélyre menjek magamban. Amikor eléneklem ezeket a dalokat, akkor minden porcikámmal érzem is azokat, és a történet életre kel. Tudatosan nem mentünk sokállomásos, hosszú turnéra, mert úgy érzem, hogy ez most különleges. Nem akartam, hogy a közönség azt érezze, hogy egy idő után kiüresedett vagy elhasználódott lesz a műsor. Az volt a célom, hogy az egész produkció friss maradjon és katartikus. Számomra ez a lemez a gyógyulásról szól, egy ponton a vége felé eljön a feloldozás, ezért is fejezzük be a koncerteket az I Will Love Againnel, ami kvázi himnusz. Befoltozza a szívemet, és biztosít arról, hogy rendben leszek.


VAN KHANNAL EGY KORÁBBI INTERJÚNK IS, FINOMAN SZÓLVA IS VILLÁMINTERJÚ.


- Ez már-már színházias. Annyi mindent csináltál már a filmezéstől kezdve a ruhatervezésig, a színészkedésen még nem gondolkodtál?

- Dolgoztam már színészekkel és egy ideje gondolkozom rajta, hogy a Bride-ból játékfilmet is készítsek. Ez a lemez nagyon fontos nekem, mert alapvetően történetmesélőnek tartom magam, amit szerintem édesapámtól örököltem a pakisztáni hagyományok továbbéléseként. Nagyon sokféleképp lehet elmondani egy történetet, különböző formákban, de talán azért is szeretném ezt filmmé formálni, mert szép kronologikus fejezetekből áll. Adja magát.

interjú: Csada Gergely
fotó: Lékó Tamás


BAT FOR LASHES SZEXBOSZORKÁVÁ VÁLTOZOTT.


a friss Bat For Lashes-album:


és egy galéria az Electronic Beats-es fellépésről: 

img_1896.jpg

img_1909.jpg

img_1914.jpg

img_1916.jpg

img_1923.jpg

img_1929.jpg

img_1945.jpg

img_1771.jpg

img_1813.jpg

img_1841.jpg

img_1856.jpg

img_1859.jpg

img_1873.jpg

img_1744.jpg

https://recorder.blog.hu/2016/11/22/_mindannyian_kiabranditoak_hibasak_es_gyonyoruek_vagyunk_bat_for_lashes-interju
„Mindannyian kiábrándítóak, hibásak és gyönyörűek vagyunk” – Bat For Lashes-interjú

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr1411989246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.