A zeneipar 21. századi válságát elnézve könnyű kimondani, hogy „manapság már nincs szükség lemezcégekre.” Ugyanakkor a valódi és folyamatos átalakulások közepette most még az albumkiadás terén új utakat törő Radiohead is szorosabbra fűzte viszonyát terjesztőjével, az XL Recordings-zal, a tavalyi évben pedig hosszú idő után először nőtt a lemezkiadók bevétele. És ez igaz a hazai viszonyokra is, arra a közegre, amelyben az elmúlt években egyre több kis label jött létre. 2016-os lemezkiadó-körkép a cégek megalakulási időrendjében: a Hungaroton, a Magneoton, a Trottel, a Universal Music, az 1G Records, a Gold Record, a Fonó, a KO Records, a Bloose Broavaz, a BMC Records, a Tom-Tom Records, a Chi Recordings, a Mistral Music, a Megadó Kiadó, a Mamazone Records, az Egység Média, a Panel Trax Records, a HungaroSound, az AM:PM Music, a 8ounce Records, a Farbwechsel Records, a Mana Mana Records, a Drum & Monkey Records, a GrundRecords, a Babylon Records, a Hear Hungary / Keytracks, az ASAN és a Normafa Records után a Launching Gagarin Records & Management mutatja be magát.
Magyarországon – ahol a cd-vásárlási kedv a nemzetközi trendekkel nagyjából egy időben lohadt, a digitális zeneeladás viszont soha nem kapott szárnyra – a lemezipar addigi legnehezebb időszakában, a 2000-es évek első évtizedének végén, a 10-es évek elején valóban kezdett teljesen értelmetlennek látszani a lemezkiadói tevékenység. A piac nagyjából összes szereplője összébb is húzta magát, sok cég pedig egyszerűen megszűnt. Viszont – ahogyan azt az elmúlt két-három évben, a magyar zenéről szóló összefoglalóinkban rendre megírjuk – a külföldi trendekkel ellentétben itthon szinte soha nem látott pezsgés tapasztalható az alulról építkező szcénákban: gombamód szaporodnak az előadók, amelyek átlagminősége jóval közelebb van a nemzetközi színvonalhoz, mint akár csak tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Ráadásul nagyon is színes a paletta, számtalan, eddig pangó műfajban folyamatos az utánpótlás. Erre született nyilvánvaló reakció, hogy a hasonszőrű előadók egy brancsba rendeződnek, és ezekből egyre több, egyre látványosabban jelen lévő (a klasszikus tevékenységi kört menedzsmenttel, bookinggal, publishinggel kiegészítő) kiadó születik meg, sőt a korábban redőnyt lehúzók között is akad, amelyik újra aktivizálta magát, de persze olyan is, amely már hosszú évek óta kitart. Emellett az is látszik, hogy az előadók is újra egyre szívesebben csatlakoznak egy-egy labelhez. Többrészes sorozatban mutatjuk be a hazai lemezcégeket, „a dolgok állását”, a kiadói oldal felől.
Minden megkérdezett lemezcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:
1. A kiadó neve.
2. Alapítás éve.
3. Alapító, cégvezető.
4. A kiadó aktuális előadói.
5. Kiadványtípusok.
6. Hitvallás.
7. Célok.
8. Miért érdemes ideszerződnie egy eladónak?
9. Miért éri meg lemezkiadót működtetni?
1. Launching Gagarin Records & Management.
2. 2014.
3. Chikán Eszter és Sándor Dániel.
4. Jónás Vera Experiment, Elefánt, colorStar, Jurij, Minimyst, Dope Calypso, Antekirtt, Stukker, Monyo Project, Budapest Aires.
5. Digitális, cd.
6. Minden zenének megvan a közönsége, csak meg kell találni. Szeretnénk bebizonyítani, hogy úgy is lehet sikeresen zenekarokat támogatni, hogy nem a bevált sémákban gondolkozunk és nem a biztos utat választjuk.
7. Olyan zenekarokkal dolgozni együtt, akik komolyan gondolják, amit csinálnak és vannak terveik. Szeretnénk teljes körű szolgáltatást nyújtani a lemezkiadástól kezdve, a koncertszervezésen át, a merchandise gyártásáig és klipforgatások szervezéséig bezárólag. Idén több nemzetközi zenei vásáron is részt veszünk, szeretnénk zenekarainkat megmutatni a világnak. Rengeteg tervünk van még és mindennek eljön az ideje.
8. Legfőbb erősségünk a lelkesedésünk és elhivatottságunk. Nem kényszerítünk semmit az előadókra, inkább segítjük őket a kibontakozásban. Minden zenekarral egyénre szabott megállapodást kötünk, az igényeiknek megfelelően.
9. Nekünk ez szerelem és rengeteget ad már eleve az, hogy szeretjük, amit csinálunk. Aztán: hozzásegíthetjük ezeket a zenészeket ahhoz, hogy megtalálják a maguk közönségét, ez önmagában egy elég jó fizetség a kemény munkáért. Tényleg. A szó szorosabb értelmében vett fizetségünket meg leginkább úgy tudjuk megteremteni és folyamatossá tenni, ha azért a kiadványok mellett jócskán beleássuk magunkat a koncertbizniszbe is.
Launching Gagarin Facebook-oldal