A magyar house új iskolája egy mixben

2016.09.01. 19:19, Frontrecorder

house_hu.jpg

A house műfaja aranykorát éli hazánkban, kitűnő - új belépő fiatal és megújuló régi motoros - producerek garmadájával, elhivatott kiadókkal, egymást érő bulikkal, nemzetközi sikersztorikkal, friss szemlélettel, egyszóval életerőtől duzzadó színtérrel. Ezt az aktuális pezsgést ragadjuk meg a magyar house új iskoláját reprezentáló, közel másfél órás mixben, melynek a szcénát behatóan ismerő Szekrényes Viktor - dj-nevén Vikipop - volt a kurátora; készítője. The New School Of Hungarian House -  stílszerűen az új tanév első napján.

Óriási megtiszteltetés, hogy a Recorder épp engem kért fel a mix összeállítására. Hazudnék, ha azt állítanám, hogy egyszerű dolgom volt, hiszen számtalan tehetséges producer él jelenleg is Magyarországon,viszont valahol meg kellett húznom a vonalat. Így tehát a lehető leghouse-osabbra vettem a figurát, és csak akkor kalandoztam el a techno irányába, ha úgy éreztem, feltétlenül indokolt. Szem előtt tartottam továbbá, hogy a mix ne legyen unalmas, sőt, kifejezetten törekedtem az eklektikusságra. Lehet, hogy így nem lett kerek, de én mégis teljesnek érzem, mert sikerült kedvenc hazai producereim számait összegyúrnom. Természetesen sokan kimaradtak, olyanok is, akiktől kértem számokat, de azt hiszem, értelmetlen lett volna hosszabb mixet csinálni, keveseknek van ideje és türelme két-három órán keresztül zenét hallgatni.

Elképesztően jó érzés, hogy össze lehetett hozni egy ilyen szelekciót 2016-ban. Korábban is voltak jó magyar producerek, de úgy érzem, a farbwechseles srácok felemelkedésével, Gnork diadalmenetével, a nemrég indult This Is Our Time labellel, Jaffa Surfa minőségi house EP-ivel, a tech house-os srácok 8bit-es kiadványaival, Forteba kompaktos megjelenésével, vagy épp a vinyl only Lärm-válogatással következő szintre léptünk.

Végül az alábbi 18 számot válogattam össze az újsulis magyar house-színteret bemutató mixhez, többségében 2016-ban megjelent/megjelenő felvételekből, megspékelve néhány régebbi, de ma is friss és a szelekció szempontjából releváns darabbal. A számokhoz a saját kommentárjaim mellé a készítők is - kevés kivétellel - hozzáfűzték a magukét.

house_hu_3.jpg



1. Kornel Kovacs: Szikra Intro
(2016)

Rögtön egy kis csalással kezdünk, hiszen Kornél svéd, de úgy gondoltam, ennyi belefér, hiszen szépen beszéli az anyanyelvünket, ide kötik a szülői gyökerek és gyakran jár Budapestre akár zenélni, akár csak a rokonokhoz, szóval nekünk ő mindig is magyar lesz. Sokat gondolkodtam rajta, hogyan kellene belecsempészni a mixbe az egyik számát, de miután megkaptam The Bells című debütabumának promóját, gyorsan megszületett a megoldás: a lemeze intrójával fog indulni a mix.


2. Krisztian Dobrocsi: Light Of Zartha
(2016)

A Forteba néven ismert producer hosszú utat járt be az elektronikus zenében, talán felesleges is felsorolni, hány kiváló művésznek készített remixet, vagy hogy Terry Lee Brown Jr. Plastic City kiadójánál több albuma is megjelent. Vadiúj, Playback Philosophy című nagylemeze zeneileg teljesen másfelé kalandozik, mint korábbi munkái; a Border Community kiadó által képviselt elektronikával, esetenként pedig The Fieldre hajazó technóval kacérkodik. Ez a száma szeptemberben jön ki a Kompakt KX .KX sublabeljénél.

"Ez lesz az új albumom zárótrekkje. Több verzió is készült belőle, de úgy tűnt, ez a legjobb választás a lemez hangulatához. A számot Jesse Somfay meglehetősen melankolikus, elszállt hangulatú zenéi inspirálták, illetve Vangelis korai műveinek hatása is felfedezhető benne."


3. Bal 5000: Farewell My Lovely
(2016)

Bálint
a magyar drum'n'bass-szcénában vált ismert dj-producerré, ám mindig is szerette a különös francia house muzsikákat. Elsősorban Gilb'r Versatile kiadójának megjelenései inspirálták, leginkább ezek hatására kezdett el négynegyedeket írni. Első megjelenése rögtön parádésra sikeredett: a For Kid Caprice EP-t, - amely műfaját tekintve cosmic house - a nagynevű Dirt Crew sublabelje, a Spiel adta ki idén júniusban.

"A trekk egy Raymond Chandler-könyvről, illetve az abból készült filmről kapta a címét. Imádom az amerikai krimiket, és az ezekből készül film noirok fanatikusa vagyok. A Farewell My Lovely-val a nyolcvanas évek francia filmjeinek kísérőzenéit próbáltam megidézni. Illett rá a cím. Ahogy egy nagyon jó barátom mondta a számról: 'a főhős elhagyja a várost' "


4. San Laurentino: Space Tourism
(2012)

A Vajdaságban élő Talpai Lóránt lassan fél évtizede nyűgöz le minket légies, atmoszferikus house- és techno-opuszaival. Négy éve már, hogy a Space Tourism megjelent Jacques Renault Let's Play House kiadójánál, de semmit nem veszített a varázsából.

"Aki belemélyed a számba és valóban átadja magát a hanghullámok varázslatának, az könnyedén rájöhet arra, hogy a valóság csupán látszat, a világűr a képzeletvilágunk káprázatos leképeződése, az élet pedig egy hosszú utazás az elképzelt univerzum peremére. Hogy milyenek egy elképzelt univerzum hangjai? Talán olyanok, mint a Space Tourism dallamvilága."


5. Stamusic: My Saturday
(2016)

A Stámusz-fivérek Magyarország legfoglalkoztatottabb zenészei között vannak, hiszen amellett, hogy kiváló dalokat írnak, hangstúdiót is üzemeltetnek. Legfrissebb, Weekend című kétszámos EP-jük augusztus végén jelent meg a Play & Tonic kiadónál, és komoly potenciál van benne. A My Saturday hangzásában abszolút megfelel a ma uralkodó trendeknek, és bitangul szól, úgyhogy akár a legnagyobb dj-k lemezes táskájában is kiköthet, feltéve, hogy eljut hozzájuk.


6. Jaffa Surfa: Souled Out
(2016)

Zee, azaz Pál Zoli nem ma kezdte az ipart, ezt láthatjuk is, ha rápillantunk a Discogs-oldalára. Jellemzően a house groove-osabb oldalát fogja meg, és amit különösen szeretek a zenéiben, hogy mindig ott van bennük a funk. A Souled Out egy diszkóelemekkel tarkított, '90-es évekre emlékeztető filter-house, mely a brit Banoffee Pies kiadónál látott napvilágot idén februárban.

"A Souled Out még 2012-ben készült, aztán három évet töltött a fiókban, mert a Rekids (Radio Slave kiadója) befoglalta. Aztán egyszer csak leállt a label, mire odaadtam a számot a Banoffee Piesnak, erre újraindult a Rekids. Ennek ellenére úgy érzem, jó helyre került."


7. Collective Machine, Miguel Lobo: Move Your Body
(2016)

Domján Márió
nyert már hazai Burn Residency-t, és amellett, hogy ontja magából a jobbnál jobb tech house muzsikákat, valamint a legnagyobb dj-k (úgy mint Marco Carola vagy Carl Cox) játsszák a számait, dj-szettjeivel folyamatosan feszegeti a saját határait. A spanyol Miguel Lobóval közösen jegyzett Move Your Body talán az eddigi legkomolyabb sikere (de nekem biztosan a legnagyobb kedvencem tőle), Nick Curly 8bit labelén jelent meg tavasszal.

"Mindig is szerettem az orgonás house-okat, sőt, régebben már készítettem egyet, ami hasonló sikereket ért el, innen jött az ötlet. Hál' Istennek sikerült egy jó témát leütni, ami meghatározza a zenét. Miguellel nagyon elkaptuk ezt a house-életérzést, és szerencsére a szám egy nagy álom beteljesülése lett, hiszen az 8bitnél jelent meg."


8. Snilloc: Tripless
(2015)

A CrossNine Troll és Snilloc néven alkotó Némethy Gábor talán a másik legfelkapottabb tech house producerünk, nem véletlen, hogy a már fent említett Nick Curly rá is kivetette a hálóját tavaly. Az ugyancsak az 8bitnél kijött Tripless egyszerre vészjósló, pattogós és vidám, és nagyon működik a táncparketten.


9. Mate Tollner: Good To Be Here
(unreleased)

Itt az ideje, hogy most már felfigyeljen valaki a LavaLava brigádot vezető Tolóra producerként is. Mindig kedvelem a dubos dolgokat, ennek a számnak pedig kifejezetten jól áll; iszonyatos húzása van, egyben ez a mix egyik legtechnoidabb pontja. És ami meglepő: a kiállásban nem Arnold Schwarzenegger hangját hallhatjuk, hanem Mátéét.

"Szerettem volna egy olyan trekket csinálni, amit jó meghallgatni a táncparketten, mondjuk a warm-up szett vége felé, ami valamennyire visszafogott, de azért húz. A rövid és egyszerű szövegminta szándékosan hatásvadász, amit az eddigi tesztjátszások (fesztiválok, berlini klubok) alapján sikerrel abszolvál. Bár promó kiküldésben nem vagyok jó, de mégis egy olyan döntést hoztam a trekkel kapcsolatban, hogy ennek fizikai formátumban is meg kell jelennie, szóval digital only kiadóknak nem fogom odaadni, inkább kivárom az én időmet - vagy megmarad a fióknak, cimboráknak és az ilyen mixeknek."


10. Marcello Baptiste: VIII
(2015)

Itt kezdődik a mix igazán stílusok közt csapongó része. Király Marci le sem tagadhatná, hogy Nicolas Jaar az egyik kedvenc producere, ugyanaz a kifinomultság és letisztultság jellemzi. Briliáns.

"Az alap zongorafutam egész hamar megvolt, de utána nagyon sokat állt ezt szám. Aztán találtam egy nagyon fura gospelválogatást, ahonnan az ének-hangminta lett hozzá. Szerelmes dalokat énekelnek, már ha kiszeded a vallásos utalásokat."


11. Muzikfabrik: Slepp
(2016)

A C.Molle néven is dj-ző Sövegjártó László a 2014-es A Dal elődöntőit is megjárt producer, akinek idén ősszel megjelenő debütalbuma ízlésesen eklektikus lett. A francia ihletésű Sleppet leginkább egy régi Kitsuné-válogatáson, vagy Justice-albumon tudtam volna elképzelni, de remélhetőleg ezen a mixen is üt majd.

"A Slepp a debütáló nagylemezem záró zenéje lesz, amit a zenekari formációban velem játszó Kurti Fender Jazz basszusgitáron tolt slap-bemelegítése ihletett. A számot a saját hangzásunkra jellemző elemekkel és analóg szintikkel vegyítve készítettük. Megkérdőjelezhetetlen a Daft Punk hatása, illetve érdekes, hogy új single-jén a Justice is hasonló slap bass-alapú dallal állt elő - nyilván megkapjuk majd az összehasonlítást."


12. Grema: Sabada
(2013)

Olyan márpedig nem fordulhat elő, hogy egy house mixben egy "savas" pillanat sincs - gondoltam magamban. Úgyhogy elkezdtem kutatni a Soundcloudon, és felfedeztem Gregus Marci keleties hangulatú számátt, amely ráadásul remekül illett a Muzikfabrik-trekkre. Ha ezen a vonalon folytatná Marci, még a végén nekünk is lenne egy Acid Arabunk.

"A szán a Freakyhouse netlabel kilencedik válogatására készült 2013-ban, Vinyluser, Gnork, Route 8, valamint a SILF remekbe szabott muzsikái mellé. A képlet már-már szemtelenül egyszerű: néhány klasszikus funk- és diszkólemez dobsamplingje, némi analóg szintiszőnyeg és basszus, mindez leöntve egy kis 303-as savval. "


13. Nermo: Back & Forth
(unreleased)

Felszeghy Attila, a Lärm krú oszlopos tagja elsősorban mocskos house-ban és lo-fi technóban jeléeskedik, viszont néha elkapja a sampling-láz, és ilyenkor képes aranyos, '90-es évekre hajazó house toolokat gyártani. A Back & Forth is ilyen, és pont ezért nagyon bírom.

"A cím az oda-vissza tánclépegetést próbálja tükrözni, amit az ember egy ilyesfajta house hallatán kezd ropni. Piszkos, groovy, oldschool sample-house (bár arra már nem emlékszem, hogy pontosan miből is lett mintázva), mindenkinek, aki szereti."


14. ??: ??
(2016)

A This Is Our Time kiadónál a lelkemre kötötték, hogy nem árulhatom el az előadót és a számcímet, úgyhogy megpróbálok titokzatos maradni. A nemrégiben alapított magyar label ősszel érkező második kiadványáról van szó, amit egy ismert hazai underground producer jegyez, természetesen egy másik alterego alatt. "A váltást imádom benne a felénél" - ezt az egyik kiadófőnök írta, de akár én is mondhattam volna.


15. Gnork: You Are Totally (2013)

Sosem fordult még elő, hogy egy számot két mixemben is felhasználtam volna, de egyszer minden sorozat megszakad. Endrődy Szabi az utóbbi évek egyik legsikeresebb magyar house-producere. Nem tehetek róla, három éve függője vagyok a You Are Totally-nak; csodálatos, ahogy a harmóniákkal játszik, annyira mély és érzelmes - ehhez hasonló témákat utoljára a 2000-es évek elején hallottam Tom Middleton deep house mixeiben.

"Az első válogatásos megjelenésem után elkezdtek megkeresni kiadók, hogy küldjek demókat. Ez elég sokkoló volt, mert előtte kizárólag én küldtem a zipjeimet mindenfelé, totál sikertelenül, most meg hirtelen jöttek a felkérések, és velük a nagyon konkrét elvárások. Szerencsére volt ez a Bokhari Records nevű kiadó, akik nyitottak voltak az új zenéimre, még akkor is, ha nem nagyon hasonlítottak a Blorp93-ra. Pár hónap múlva meg is jelentették az első EP-met, rajta a You Are Totally-val."


16. Route 8: Sunrise In Her Eyes
(2015)

És ha már most felkapott magyar producerek, Szilvió lassan igazán szupersztár lesz; körbeturnézza a világot, egykori példaképeivel egy színpadon lép fel, és ugyanezek játsszák a zenéit. Egyik legnagyobb "slágere" a Sunrise In Her Eyes a Lobster Thereminnél látott napvilágot tavaly, és a címéből ítélve van némi elképzelésem, hogy milyen pillanat inspirálta. Lebilincselő.

"Kicsit magányos időszakomban írtam ezt a számot, ahogy a címéből és az egész hangulatából lehet következtetni. Magányos romantika egy lánynak címezve, akit akkor még nem ismertem."


17. Imre Kiss: Too Young To Love (unreleased)

Nem tudom, az-e a legemlékezetesebb Imre Kiss-pillanatom, amikor ráírtam Facebookon, hogy Erol Alkan játssza a zenéjét a BBC-n, vagy az, amikor meghallottam, ahogyan George Fitzgerald a FACT podcastjében rámixeli Björk Violently Happy-jét a Non című számára, de valószínűleg egyiket sem felejtem el soha. Ezt a számot Imre egyelőre csak élőben játssza, és még abban sem biztos, hogy ki szeretné adni - szerintünk megérne egy próbát.


18. Mr Fiel: Jupiter Mood  (2016)

Fiel Tomi régóta a deep house egyik elhivatott hazai nagykövete, például a Freakyhouse projektjével, vagy az In:fomrmal közösen vitt műsorával a Tilos Rádióban. A Jupiter Mood a tavasszal megjelent Lärm-válogatás egyik alapköve, egyúttal tökéletes mixzáró.

 

 


a számokat összeválogatta, a mixet készítette, a kísérőszöveget írt és begyűjtötte:
Szekrényes Viktor / Vikipop

nyitókép és cover: José Simon

Címkék: house mix vikipop
https://recorder.blog.hu/2016/09/01/a_magyar_house_uj_iskolaja_egy_mixben
A magyar house új iskolája egy mixben
süti beállítások módosítása