A zeneipar 21. századi válságát elnézve könnyű kimondani, hogy „manapság már nincs szükség lemezcégekre.” Ugyanakkor a valódi és folyamatos átalakulások közepette most még az albumkiadás terén új utakat törő Radiohead is szorosabbra fűzte viszonyát terjesztőjével, az XL Recordings-zal, a tavalyi évben pedig hosszú idő után először nőtt a lemezkiadók bevétele. És ez igaz a hazai viszonyokra is, arra a közegre, amelyben az elmúlt években egyre több kis label jött létre. 2016-os lemezkiadó-körkép a cégek megalakulási időrendjében: a Hungaroton, a Magneoton, a Trottel, a Universal Music, az 1G Records, a Gold Record, a Fonó, a KO Records, a Bloose Broavaz, a BMC Records, a Tom-Tom Records, a Chi Recordings, a Mistral Music, a Megadó Kiadó, a Mamazone Records és az Egység Média után a Panel Trax Records mutatja be magát.
Magyarországon – ahol a cd-vásárlási kedv a nemzetközi trendekkel nagyjából egy időben lohadt, a digitális zeneeladás viszont soha nem kapott szárnyra – a lemezipar addigi legnehezebb időszakában, a 2000-es évek első évtizedének végén, a 10-es évek elején valóban kezdett teljesen értelmetlennek látszani a lemezkiadói tevékenység. A piac nagyjából összes szereplője összébb is húzta magát, sok cég pedig egyszerűen megszűnt. Viszont – ahogyan azt az elmúlt két-három évben, a magyar zenéről szóló összefoglalóinkban rendre megírjuk – a külföldi trendekkel ellentétben itthon szinte soha nem látott pezsgés tapasztalható az alulról építkező szcénákban: gombamód szaporodnak az előadók, amelyek átlagminősége jóval közelebb van a nemzetközi színvonalhoz, mint akár csak tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Ráadásul nagyon is színes a paletta, számtalan, eddig pangó műfajban folyamatos az utánpótlás. Erre született nyilvánvaló reakció, hogy a hasonszőrű előadók egy brancsba rendeződnek, és ezekből egyre több, egyre látványosabban jelen lévő (a klasszikus tevékenységi kört menedzsmenttel, bookinggal, publishinggel kiegészítő) kiadó születik meg, sőt a korábban redőnyt lehúzók között is akad, amelyik újra aktivizálta magát, de persze olyan is, amely már hosszú évek óta kitart. Emellett az is látszik, hogy az előadók is újra egyre szívesebben csatlakoznak egy-egy labelhez. Többrészes sorozatban mutatjuk be a hazai lemezcégeket, „a dolgok állását”, a kiadói oldal felől.
Minden megkérdezett lemezcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:
1. A kiadó neve.
2. Alapítás éve.
3. Alapító, cégvezető.
4. A kiadó aktuális előadói.
5. Kiadványtípusok.
6. Hitvallás.
7. Célok.
8. Miért érdemes ideszerződnie egy eladónak?
9. Miért éri meg lemezkiadót működtetni?
1. Panel Trax Records.
2. 2009.
3. Synus0006 (Bényei László), Maks (Czene Dániel), masztermunkák: Cema (Kővári László), fotók: Liszkai Gábor.
4. Stanislav Tolkachev, The Machinists, Endlec, Orbital Mechanics, Alessio Pili, Chance McDermott, Maks, Synus0006, Allan Nonamaka, Energun és még sokan mások.
5. Digitális, vinyl.
6. és 7. A Panel Trax Records egy olyan kiadó, mely arra törekszik, hogy népszerűsítse a – sallangtól és divathullámoktól mentes, ugyanakkor karakteres és atmoszferikus, olykor nyers – techno zenét. Nem célunk a túlzott népszerűség és nem támogatjuk a hype-olást. A Panel Trax mély, monoton, komplex, sötét, tiszta, koszos, minimalista, maximalista... techno.
8. A kiadó szívesen támogatja az új, lelkes és lojális művészeket, ugyanakkor több "régi motoros" is megtalálható művészei között (pl. Chance McDermott, Stanislav Tolkachev, Plural, Alex Falk vagy Synus0006). Több producernek is kiváló ugródeszkát jelentett a kiadó, például Endlec-nek, aki jelenleg a Bas Mooy nevéhez fűződő MORD kiadó egyik oszlopos tagja. Mi nem vagyunk jó menedzserek, de mindent megteszünk annak érdekében, hogy a kiadványok eljussanak a megfelelő helyre, ennek eredményeként a zenéinket olyan nevek játsszák, mint Etapp Kyle, Jonas Kopp, Richie Hawtin, Ben Klock, DJ T1000, stb.
9. Amennyiben nincs a kiadó mögött egy jó menedzser, úgy anyagilag nem éri meg kiadót működtetni. Rengeteg munkát kell belefektetni és nem lehet hanyagolni hónapokig. A kiadó remek lehetőségre kínál a kapcsolatok kiépítésre.
https://www.facebook.com/paneltrax/