Határok nélkül - hazai producerek a global bass-ről

2016.04.22. 17:47, Frontrecorder

redred_photo_m3nsa_and_elo_01.jpg

A népek zenéje + táncos elektronika képlettel leírható global bass nagyjából egy évtizede virágzik fű alatt; ugyan be-beszivárog a mainstreambe (lásd M.I.A., Major Lazer vagy Elliphant), és az EDM-hullámot is elkapta, széleskörű globális áttörése azonban még várat magára. A vibrálóan izgalmas multikulti gyűjtőirányzat helyzetét néhány hazai képviselője értékelte a Recorder 41. számában – szomorú aktualitás, hogy a global bass élharcos zenekara, a portugál Buraka Som Sistema nemrég jelentette be feloszlását.

 Hová fejlődött a global bass, hol tart most és merre tovább?

dead_stare_img_8226.JPGDead Stare (a duó magyar tagja, balra): Néhányan, akik a global bass mozgalom miatt fedezték fel az elektronikus zenét, vissza fognak keresni a műfaj távolabbi történelmébe, többet és többet fognak felfedezni a tánczenéről, és ez a legnagyobb lehetőség a global bass művészei számára: hogy megragadják az ilyen érdeklődők figyelmét és megmutassák, mi minden lehetséges. A global bass mindig keres valami új és izgalmas dolgot ahelyett, hogy tisztelné a hagyományokat.

DJ SuperStereo: Véleményem szerint teljesen be tudott épülni a köztudatba, de merészebben fogalmazva még akár a popzenébe is. Ma a világban a zenék 80%-a laptopon készül, de ezekkel a népi elemekkel és kemény basszuscuccokkal valahogy „emberibb” ez a zene, és az adott kultúra is jobban belecsempészhető. Én kifejezetten örülök, hogy most topon van a téma.

ELO: Nem igazán látom. Mindenki foglalkozik a maga kis külön szubkultúrájával, illetve a trap, twerk és más amerikai basszuszenék elszívták mind a figyelmet, mind a komolyabb lehetőséget ebből a mozgalomból. Mondjuk szerintem nem is volt teljesen természetes egy kalap alá venni a balkáni és mondjuk dél-amerikai stílusokat, illetve egész Afrika zenéjét.  Ezek ma sokkal inkább külön élő szubkultúrák, mint egy közös mozgalom részei.

Hataah: Tavaly ősszel elmélkedtünk sokat Stas-szal, hogy vajon mekkora potenciál van ebben a műfajban, és arra jutottunk, hogy rendkívül nagy. Amikor 2011-ben megjelent a moombahton, nem tudtuk volna elképzelni, hogy pár év után ilyen mennyiségben jelen lesz a popzenében. Úgy érzem, hogy a kevésbé ismert, még kiforratlan trópusi műfajok egyike bármelyik pillanatban berobbanhat.


STAS NEMRÉG MEXIKÓBAN TURNÉZOTT, KÉPES ÉLMÉNYBESZÁMOLÓJA ITT.

Mi most a global bass hot spotja, és milyen új irányzatra/hangzásra érdemes figyelni?

dj_supers_img_1496.jpg
Dead Stare: Voltak pillanatok, amikor a moombahton felvehette volna az EDM lendületét, de ezt több okból sosem tette, vagy talán csak nem annyira, mint a trap. A jungle terror irányzat nagyon népszerűnek tűnik most, de csak ha az EDM-formulához tartják magukat és ezt használják fel a különböző új értelmezések, behatások helyett. Persze mindig van kivétel, de a jungle terror többnyire marad a big room birodalmában. A baile funk nagy visszatérésre készül és lehetséges, hogy hamarosan világszerte áttör. Érdekes lenne, ha a producerek a baile funk új formuláját felhasználva írnának tánczenéket, sok lehetőség van ebben, arról nem beszélve, hogy a baile funkon belül is van sok izgalmas alstílus. És persze reményeim szerint 3ballnak is szép jövője lesz a global bass-világban.

DJ SuperStereo (jobbra fent): Per pillanat nem tudnék kiemelni egy régiót, ahonnan nagyon erős mozgolódást éreznék. Nálam most inkább a house az, ami igazán jól működik, így inkább a latin house világában kutatok. Számomra az most elég nyilvánvaló következtetés, hogy a régi nagy motorosok, akik ebben a stílusban zászlóvivők voltak (Mastiksoul, Gregor Salto és társaik) visszakanyarodtak a gyökereikhez. Ők is felszálltak a big room EDM-vonatra, amit én nem is szerettem tőlük, de szerencsére ez a trend lecsengett náluk, és mára hozzák megint azt, amit megszerettem tőlük.

ELO: Én az elmúlt pár évhataah_2.jpgben már leginkább Nyugat-Afrikára koncentrálok, így nem tudom, mi megy a többi helyen, viszont ez a régió kezd elég forró lenni. Nem véletlen, hogy a legutóbbi Major Lazer-szám is egy nigériai és egy ghánai közreműködővel készült és a klipet is Ghánában forgatták.

ELO ÉS FELESÉGE, SENA ÖSSZEVÁLOGATTÁK NEKÜNK KEDVENC GHÁNAI POPDALAIKAT.

Hataah
(jobbra): Számomra egyértelműen Brazília számít most favoritnak. A global bass a világ bármely táján megtalálható, a gyűjtőnév alá vett műfajok mindegyike más-más kultúrában alakult ki, ezért lehetséges, hogy amit a nyugati világvárosokban még újdonságként kezelnek, az őshazájában már több évszázados tradíció részét képezi. Ilyen például most a rasterinha, ami a baile funk egyik változata. Rendkívül nagy örömöt váltott ki belőlem, amikor meghallottam M.I.A. új számát, amiben rasterinha alapra rappel.

 

Magyarországon hol a helye és milyenek a kilátásai a global bass-nek?

elo_marci.jpgDead Stare: Van pár hazai dj/producer, aki mindent megtesz, hogy a global bass itthon egyre elterjedtebb legyen. A kluboknak nincs elég bátorsága ahhoz, hogy kipróbálják a global bass-t, ezért sem annyira felkapott. Az úttörő Bwola partisorozat most az, ahol minőségi global bass-t hallhatsz, és remélem a jövőben találkozhatunk sok hasonló bulival. Van, aki szerint a global bass túl „alacsony szintű”, de az elmúlt két évben sokat jutott előre és szerintem van létjogosultsága nálunk is.

DJ SuperStereo: Magyarország még mindig slágerország, és ameddig nem lesz olyan felület (rádió, zenei csatorna), ahol a global bass-t jobban meg lehetne mutatni, addig ez nem is fog változni. Kiváló producereink vannak, akik szerintem külföldről sokkal nagyobb supportot kapnak, mint itthonról. Az, hogy a Major Lazer nevét sokan ismerik még nem elég átütő siker a szcénának, de azért haladás, ha esetleg egy buliban ezt kérik a dj-től és nem Avicii-t. A jövőjét tekintve szerintem létre tud jönni egy masszív underground közeg, de az már kétséges, hogy lesz itthon olyan név, aki ezzel a stílussal két-háromezres helyeket tölt meg. Bár adja az Isten!

ELO (balra): Itt semmi esélye, mert egy homogén kultúra vagyunk, igen kis érdeklődéssel a távolabbi kultúrák iránt, és nincsenek bevándorlók. Jelenleg szerintem semmi létjogosultsága nincs. Én próbálkozom a RedReddel (ELO a ghánai producer-rapper M3NSA-val közös afro-tánczenei projektje, lásd a nyitóképen – a szerk.) valami kis figyelmet felkelteni, meglátjuk.

Hataah: Kicsi, de nagyon lelkes a közönsége. Mi a Babylon kiadónál és a Bwola bulisorozattal teljes erővel azon dolgozunk, hogy ismertebb legyen a műfaj itthon is. Buliról bulira egyre több ember van, ez mindenképpen pozitív tendencia, így azt mondanám, hogy egyértelműen van jövője. Előadók terén viszont egy kezemen meg tudom számolni, hogy hányan vagyunk jelenleg. De remélem, ezt olvasva kap a Babylon egy tonna demót.

https://recorder.blog.hu/2016/04/22/hatarok_nelkul_hazai_producerek_a_global_bass-rol
Határok nélkül - hazai producerek a global bass-ről

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr448654936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.