Albumpremier! The Houdinis: Ember

2016.04.21. 10:30, rerecorder

the_houdinis_band_photo2_sample_2000pxl.jpg

A paksi The Houdinis volt az első olyan magyar zenekar a nyolcvanas évek végén, amelyik teljes, saját számokból álló repertoárját angol nyelvű dalokból építette fel (nagyjából egyidőben a magyarról angolra váltó Sexepillel). A brit gitárzenei hatásokból építkező zenekar 1995-ben szűnt meg, amikor tagjaiból fővárosi erősítéssel megalakult a Heaven Street Seven. A Houdinis 2013-ban már tartott egy szűkkörű visszatérő koncertet Pakson, a HS7 tavalyi feloszlása után pedig nyilvánvaló lett, hogy ott folytatják, ahol a húsz éve abbahagyták, annyi különbséggel, hogy három régi tag mellé érkeztek újak is. A karakteres gitárpopos dalok világában még mindig nagyon menő Houdinis a Recorderen mutatja be új albumát.

the_houdinis_cd_cover_photo_sample_1500pxl.jpgA legendás földalatti együttes 1988-ban alakult Pakson, hét évvel később, 1995-ben oszlott fel, 1999-ben és 2013-ban állt színpadon egy-egy alkalmi fellépés kedvéért, de a három évvel ezelőtti összeállás és a HS7 feloszlása egyértelművé tette az alapítóknak, Balczer Gábor (Cziba) gitárosnak (aki 2004-ig volt a Heaven gitárosa), Orbán Gyula dobosnak és Gallyas Vilmos (Giles) basszusgitárosnak (ők a Túlvilág nevű még legendásabb vicczenekarnak is tagjai voltak), hogy folytatniuk kell. Három éve már csatlakozott Pintér Norbert gitáros, akkor alkalmi beugróként az Ivan and The Parazol énekese, Vitáris Iván egészítette ki az együttest, amely időközben megtalálta új frontemberét Mihola Péter személyében. Az alapvetően posztpunkos, dark wave-es gitárzenében utazó Houdinis soraiban fennállása során többek közt olyan zenészek fordultak meg hosszabb-rövidebb időre, mint a Quimby-frontpárosa Kiss Tibor és Varga Livius, Kiss Tibor bátyja, a később a HS7-ben is gitározó, Kiss Endre, vagy a későbbi Korog-énekes, Simon Gábor (a zenekar alapító frontembere, Csuprik Tamás a rendszerváltás idején Amerikába távozott, ott később tisztázatlan körülmények közt halt meg). A Houdinis fennállása során két EP-t (Reaction - 1991, The Houdinis - 1992) és egy nagylemez-anyagot (For Sale - 1994), végül egy válogatást (Simple End, 1999) jelentetett meg, érdekesség, hogy a „sorlemezek” mindegyikét a később a HS7-tel, a Kispál és a Borzzal, a Junkies-zal és a Szűcs Krisztián vezette The Twisttel dolgozó Bernhard Hahn vette fel. Ugyancsak ő rögzítette most ezt a visszatérő lemezanyagot, aminek a szintén egykori HS7-es Takács Zoltán volt a producere. De ezen a ponton át is adjuk a szót Orbán Gyulának, meséljen ő a visszatérésről. A visszatérésről már a 2013-as koncert után szó volt, mert tök jól éreztük magunkat egymás társaságában, de a végső elhatározást a HS7 befejezése hozta. Ezek után már komolyabban is nekiálltunk és 2015 tavaszán, a lemezre összpontosítva újra elkezdtük a zenekart. Pintér Norbi már a 2013-as koncertnél csatlakozott ritmusgitáros poszton, akkor Vitáris Iván segített be énekesi poszton, persze azt tudtuk, hogy ez csak egyszeri alkalom. A végleges énekest viszonylag könnyen megtaláltuk, igaz először még az erdőtől nem láttuk a fát hiszen Mihola Péter a nagyobb HS7-koncerteken vokálozott nekünk, ő volt az a bizonyos piros szemüveges srác. Hálisten a nemes cél érdekében sikerült becserkésznünk. Ő előtte még Kőváry Zolival, a Trousers énekesével is megpróbáltuk megvalósítani a dolgokat, de a kémia másképp működött, azonban hálásak vagyunk neki is, hogy megpróbáltuk. A lemezt a régi Houdinis-kapcsolat mentén Boni Hahn stúdiójában, Stuttgartban rögzítettük, mindezért nagyon hálásak vagyunk neki! És hálásak vagyunk a Houdinis láthatatlan hatodik tagjának, Faragó LASS Lászlónak is a lemez finanszírozásáért! Anno gyakorlatilag ő volt a Houdinis első menedzsere. Producernek pedig sikerült megnyernünk Takács Jappán Zolit. Hogy hol szeretnénk lenni egy év múlva? Majd meglátjuk! Annyi biztos, hogy április 30-án lemezbemutató a Barba Negrában, június 2-án pedig az A 38 Tetőteraszon játszunk,  meg ami még majd közben beesik.”


EGY BUSZBAN A HEAVEN STREET SEVENNEL - A BÚCSÚTURNÉ UTOLSÓ VIDÉKI ÁLLOMÁSAIN EGYÜTT VOLTUNK A ZENEKARRAL.


Houdinis április 30-án a Barba Negra Trackben mutatja be (a Paddy And The Rats társaságában) az új albumot, ez lesz az együttes két évtized után első hivatalos koncertje (Facebook-eseményoldal), majd június 2-án önálló budapesti klubkoncertet ad az A38 Hajó Tetőteraszán.

az Ember című friss és nagyszerű Houdinis-album (amely mától csak a Deezeren hallható, a többi digitális platformon pedig április 25-én jelenik meg), a lejátszó alatt az összes dalt kommentelik a szabadulóművészek: 

 

  1. Watch The Lights

Mihola Péter: Ez a szám 1989 óta jelen van a zenekar életében. Most kapott egy 2016-os köntöst, a mondanivaló azonban még mindig ugyanaz: akár össze is omolhat a világ körülöttünk, mi csak suhanunk az éjszakában.

Pintér Norbert: A Watch The Lights (leánykori nevén Kill This City) egyike annak a két Houdinis-dalnak, amik még a nyolcvanas években születtek és most újrahasználódtak. A két szám közül ebben van a nagyobb változás, a refrén kivételével gyakorlatilag egy új dalról beszélhetünk mind a zene, mind a szövegek terén.

  1. The Cut

Mihola Péter: Mindenki egyenlő. Mindenkinek megszületik, lebeg, választ, kapaszkodik. Aztán jön a vágás. The Cut.

Pintér Norbert: A Cutot a 2013-as, akkor még egyszerinek gondolt reunionra rakta össze Cziba, Giles és GyB. A koncerten Vitáris Iván az Ivan And The Parazol énekese adta elő, akinek a zenekar ezúton is köszöni a segítségét. Peti a refrénindító sort kivéve új szöveget és énekdallamot írt és persze a zenei rész is sokat változott az eltelt három év alatt.

  1. This Is Goodbye

Mihola Péter: Van, amikor az ember olyan döntést hoz, amely bár egyszerűnek tűnhet, mégis döntően befolyásolja további életét. El tudja valóban engedni azt, ami el kell, vagy egész életében hordozza a bélyeget?

Pintér Norbert: A This Is Goodbye az utolsónak írt szám a lemezre. Kicsit túlsúlyban voltak a lassabb tételek és felmerült, hogy kellene még egy gyorsabb tétel. Cziba a következő próbára már hozta is a kész dalt.

  1. Come Back

Mihola Péter: Egy végtelenül egyszerű és pozitív üzenetet közvetít: ha annyira sötét a világ, hogy nem találjuk a kiutat, néha egyszerűbb megállni és magunkba tekinteni. És ahhoz, hogy felálljunk, először le kell ülnünk.

Pintér Norbert: A Come Back egy klasszikus próbatermben íródott szám. Cziba éppen próbálgatta a Whammy pedálját pár véletlenszerűen lefogott hanggal. GyB egyszer csak felnézett, hogy "Mi volt ez, ezt azonnal játszd újra!" Giles is kísérletező kedvében volt és a lehangolt basszusgitárján kezdte kísérni Czibát. Én előjöttem egy nagypályás riffel és pár perc alatt összeállt a szinte kész dal. 

  1. Follow Me

Mihola Péter: A Houdinis Angelo Badalamenti világába érkezett. Ott, ahol kihunynak a fények, a piros függöny mögül kilép egy törpe és int, hogy menj vele.

Pintér Norbert: A Follow Me egy annyira súlyos szám, hogy próba közben pár perces különbséggel Cziba és az én erősítőm is leégett a próbateremben. Eredetileg egyébként egy sokkal Faith No More-osabb dalnak indult, de valami egészen más és izgalmas lett a végeredmény. Cziba nagyívű elszállós szólója a hab a tortán.

  1. History

Mihola Péter: Amikor valaki mögött ülsz a motoron és száguld veletek a táj, akkor nincs időd a felesleges dolgokon gondolkozni. Könnyebben lerepül rólad a gond, ha átadod magad a sebességnek.

Pintér Norbert: A History egy punkosabb, gyorsabb témámra épülő dal Cziba kifacsart Whammy pedálos díszítéseivel. Míg a refrén a posztrock irányába indul el, addig a verze leginkább a Body Countra emlékeztet, és erre jön még a Dead Kennedys-es ének. Érdekes egyveleg.

  1. Never Met

Mihola Péter: Ez azon dalok kevese, amely konkrét képpel íródott: egy ember lassan besétál a tengerbe és a víz felszínére fekszik. Mint egy rég várt barát vagy szerető karjaiba.

Pintér Norbert: A lemez legnyugodtabb dala. Cziba hozta a kész dalt az egyik próbára és a szöveg ötlete is tőle jött.

  1. Running

Mihola Péter: Van felelősség, ami elől nem bújhat el az ember. Az embert előbb vagy utóbb utoléri a nyomás, bármilyen mélyre is rejtőzik. Ismét a választás: marad vagy vállalja a következményeket.

Pintér Norbert: Újabb, teljes egészében Balczer-mű. A Cut után ez volt az első dal, amit elkezdett összerakni a zenekar, de furcsa módon mégis még a stúdióban komoly változásokon esett át, de végül elég jól sikerült! 

  1. When Tomorrow Comes

Mihola Péter: A tükör nem hazudik. A When Tomorrow Comes pontosan ezt hivatott bemutatni: te mit látsz, ha a tükörben magadba tekintesz? Mit változtatnál, ha lehetőséged nyílna rá?

Pintér Norbert: A When Tomorrow Comes-nak sok-sok éves bontásos gitártémám adja az alapot, amire GyB és Giles egy egyáltalán nem várt témával érkezik meg. Itt kell megemlíteni Takács "Jappán" Zoltán közreműködését, aki producerként nagyon sokat segített és formált a számokon, az itt hallható billentyűtémái egy egészen más dimenzióba emelik a dalt.

  1. The Stormbringing

Mihola Péter: Az album záró dala ismét egy 1989-es szerzemény, amelyben a Houdinis egy régebbi kor lázadását vezeti át napjainkba. Egy olyan vihart kavar, amely visz mindent.

Pintér Norbert: Ahogy Peti is mondja, a másik régi dal. Itt zeneileg és szövegileg is csak minimális változások vannak. Emblematikus dal, nem volt miért hozzányúlni.


a Houdinis Facebook-oldala

https://recorder.blog.hu/2016/04/21/albumpremier_the_houdinis_ember
Albumpremier! The Houdinis: Ember

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr818649196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.