A legforróbb rumbák Szekeres Géza (Chillum Trio) szerint

2016.03.13. 19:35, Frontrecorder

chillumtriokuba.jpg

Március 11-én jelent meg a Gilles Peterson által felügyelt, Kuba zenei kultúráját népszerűsítő Havana Cultura-sorozat legfrissebb darabja, amely a rumba-hagyományokat aktualizálja. A hetedik éve futó nemzetközi projekt eddigi egyetlen magyar résztvevője, a Chillum Trio néven zenélő Szekeres Géza maga is az afro-kubai ritmusok nagy szerelmese, hát megkértük, szedje csokorba a kedvenc rumbáit. 

szekerespeterson.jpg"A spanyol telepesek mikor rabszolgaként behurcolták az afrikaiakat a Karib-térségbe, velük együtt jött át a joruba kultúra. A mai napig élő szokásokról-hagyományokról, vallásról, zenéről és táncról beszélünk, melynek része a rumba is. Havannában tavaly és tavalyelőtt alkalmam nyílt belepillantani az afro-kubai rumbába, amely nagyjából három fő csapásra bontható: ezek a lassabb yambú, a középtempós guaguancó illetve a pörgős columbia és bata. Mindre jellemző egy közös szerkezet, van egy hosszú felépítő, majd egy kiteljesedő szakasz, mely során olyan jouruba isteneket (orishákat) éltetnek mint Oshun, Yemaya, Changó, Elegguá és társaik. Engem a rumbában leginkább ez a mély hömpölygő ritmusú felvezetés fogott meg, az ehhez tartozó kvázi vokális előszó, majd az észbontó kórusok és a repetitív kiteljesedés... Számomra ez a rumba esszenciája. Fertőzzön meg jazzfunkot, salsát, cumbiát, house-t, a gyökerei jelen vannak, óriási lendületet kölcsönözve minden zenének. Éppen ezért, mivel nagyon sokrétű műfajról van szó igyekeztem nem csak a tradicionális vonalat érinteni, hanem a különféle régebbi és újabb hibrideket."  - vezeti fel összeállítását a producer. Alább tehát Szekeres Géza/Chillum Trio rumba-kalauza.


Carlos "Patato" Valdes: Rumba Pa´paris

Valdes tán az egyik legszignifikánsabb kubai conguero (kongás - a szerk.) volt. Az ötvenes évek közepén emigrált az USA-ba, ahol olyan zenészekkel dolgozhatott, mint Mongo Santamaria, José Mangal vagy a Puerto Ricó-i Tito Puente.


Tito Puente: Para Los Rumberos

Ha már Tito Puente, akkor mindenképp meg kell említeni az egyik leggyilkosabb darabját, a gyorsabb salsa/mambo és rumba melanzs jegyeit viselő Para Los Rumberos-t. A nyitányát millióan mintázták, de az eredeti verzió is klasszik bomba.


Oscar D´León: Rumba Rumbero

Rumba-salsa kitérőként íme egy hipnotikus darab. Alapvetően ez egy tömegsalsa, viszont 0:33-nál kezdődő mély rumbatéma már-már Fela Kuti szintjére emeli a repetitív szuggesztiót. Nem beszélve emberünk joviális mimikájáról, valamint a farkasszeméről, amivel - ennyi kokain után - alig tud pislogni.

 

La Lupe: Elube Chango

Vissza a gyökerekhez: joruba témájú, Changót dicsőítő tradicionális yambú rumba (a legrégebbi eredetűnek tartott, leglassabb tempójú rumbastílus  a szerk.). La Lupe óriási zenei spektrumon dolgozott, kvázi Kuba Miriam Makebája.

 

Sexto Sentido: Canto Elegguá

Majd jöjjön egy kortárs darab a Sexto Sentidótól. Ezekkel a lányokkal a kubai projekt kapcsán volt szerencsénk dolgozni. Itt egy Elegguá-dalt hallunk - libabőröztető harmóniák!!!

 

Mongo Santamaria: Afro Blue

Az egyik legkedvesebb rumba jazz sztenderdem az Afro Blue. A kubai Mongo Santamaria darabját John Coltrane-től Erykah Baduig sokan feldolgozták, jók is, de a '72-es második kiadás lenyomhatatlan.

 

Rumba Club: Delta

Szintén kedvenc latin jazz ez az amerikai kortárs(abb) mű a kilencvenes évek végéről. Ékes példája annak, milyen jól összefér a hömpölygő guaguancó (ütősgangszerekre épülő rumbastílus - a szerk.) és a modern jazz

 

Ray Baretto: Acid

Gyorsabb ritmusokra váltva íme egy újabb epikus darab. A Puerto Ricó-i Ray Baretto ezzel a descarga (kubai zenei témákra improvizáló jam session - a szerk.) felvétellel elszállós koktélt kever a salsa, a bogaloo és a rumba mentén.

 

Juan Pablo Torres y Algo Nuevo: Son a Propulsion

Még egy példa a jazzfunk és rumba szimbiózisára. Ezt a lemezt is Kubában sikerült megszereznem egy öreg bácsitól. Torres szintén nagy alkimista volt, zseniálisan ötvözte a térség zenéit az akkori trendekkel, minden albumán újabb és újabb hangszerelési megoldásokkal rukkolt elő.

 

Irakere: Juana 1600

A Chucho Valdés-féle Irakere nagyjából Kuba legismertebb latin jazzfunk orkesztere volt. Ez az agyletépős rumba jazz-break egyből a kedvencem lett, és szerencsére ezt a lemezt is sikerült kint beszerezni. A Youtube-ra csak élő verziók vannak feltöltve, remélem, egyszer lesz időm digitalizálni a stúdióváltozatát.

 

+1 Chillum Trio feat. Kogi & Yeni: Yemaya

Végül egy saját elektrorumba, amit 2014-ben vettünk fel Havannában Gilles Petersonnal. Egy itthon készült alapot dolgoztunk tovább helyi sessionzenészekkel és yoruba vokalistákkal az utcáról.



ez pedig a napokban megjelent Havana Cultura Rumba Sessions remixlemez:

https://recorder.blog.hu/2016/03/13/a_legforrobb_rumbak_szekeres_geza_chillum_trio_szerint
A legforróbb rumbák Szekeres Géza (Chillum Trio) szerint

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr958470110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.