A tavaly új lemezzel jelentkező IAMX jelenleg Európában turnézik, hamarosan Budapestre is ellátogat (március 13-án, az A38-on lép fel), hogy élőben is bemutassa látványelemeiről is elhíresült produkcióját. Chris Corner frontember telefonon adott interjút a Recordernek, és éles memóriáról tett tanúbizonyságot, mert az A38 hallatán a Duna és a hajó szavak ugrottak be neki, ráadásul azt is elárulta, hogy újra összeáll kilencvenes évekbeli triphopzenekara, a Sneaker Pimps!
- Tíz éve költöztél Londonból Berlinbe, de ha jól tudom, nemrég onnan is elköltöztél és már Los Angeles-ben élsz és a Metanoia című új IAMX-album már ott készült. Mi indokolta ezt a nagy váltást?
- Mindig is jellemző volt rám a mozgásban levés, túl sokáig sehol nem bírok megmaradni. A berlini évek alatt is voltak kisebb váltások. Valahogy nagy igényem van a változásra és az új helyek megismerésére, amelyek nyilván inspirációs források is egyben a kreativitásom számára. Los Angeles egyébként úgy jött, hogy nagyon sok barátom él ott, így elég sokat járok az Egyesült Államokban. Persze koncertek miatt is. Idővel pedig beleszerettem Kaliforniába. Berlin nagyon szép város, izgalmas és mozgalmas, de ezt az időszakot lezártam magamban, vége van. Sokat változott mostanában a város. Egyre több pénz áramlik oda, túl sok ember választja új otthonául és nekem így már nem olyan, mint 7-8 évvel ezelőtt. Ez már nem az a Berlin, amelyiket megszerettem. A németországi időszakom utolsó fázisában depressziós lettem és krónikus alvászavarban is szenvedtem. Egy olyan helyre volt szükségem, ami nem negatív, napfényes és jobb az időjárás. Los Angeles pont ilyen. A döntésben segített, hogy alapból bírom az amerikai attitűdöt és a pozitív embereket. Most minden sokkal jobb.
- A Metanoia című új lemezed tavaly ősszel jelent meg. Hogy látod az albumot az eddigi munkáid tükrében?
- Ez az első albumom, amelynek igazán élveztem az elkészítését. Talán azért, mert az előbb említett nehézségek után készült. A megírása nagyon sokat segített a teljes felépülésemben. Nagy lépés volt számomra ennyire őszintének lenni, de mindenképp megérte. Egyértelműen erre a lemezemre vagyok a legbüszkébb. Nem csak koncepcionális szempontból, hanem például hangzás tekintetében is.
- Az album beharangozása és árusítása is a PledgeMusic platformon keresztül történt. Miért választottad ezt az utat?
- Nagyszerű választás volt. Úgy érzem, hogy ez az új út. A lemezipar teljes káoszba fulladt, de szerencsére sok jó alternatív módszer létezik manapság. A PledgeMusic egy nagyon kényelmes és praktikus eszköz számunkra, hiszen már van rajongóbázisunk, van kihez szólnunk és annak módja is sokkal személyesebb. Ezáltal túl tudunk élni mindenféle zeneipari szarakodást és persze a kiadókat. Ez egy nagyon közösségi módja a lemezkészítésnek. Emellett sok magabiztosságot is adott, hogy látjuk, mennyi szeretet és bizalom áramlik felénk, amikor a rajongók elkezdték anyagilag is támogatni a lemezfelvételi munkákat. Teljesen biztos vagyok benne, hogy ezt meg fogjuk ismételni.
- A Metanoia felvezető dala a Happiness volt. A kislemezre készült a dalhoz egy Gary Numan-remix is. Milyen kapcsolatban álltok egymással?
- Ismerjük egymást, ráadásul ő is Los Angeles-ben él. Ő volt a hősöm gyerekkoromban. Egy nagy álmom vált valóra, amikor együtt ültünk a stúdióban. Valójában nagyon sok hasonlóság van köztünk, például, hogy mindketten függetlenek vagyunk, nagyjából egyezik a zenei ízlésünk és ő is eléggé antiszociális. Ezek mentén nagyon jól megértjük egymást, elképesztően büszke vagyok arra, hogy van egy közös munkánk.
- Beszéljünk kicsit a koncertekről is. Elég színes a mostani európai turnéd a különböző országok számát tekintve. Általában Bécsig vagy jobb esetben Budapestig jut el egy EU-turné, de te elmész Ukrajnába, Romániába, Bulgáriába, Fehéroroszországba is és még sorolhatnám. Te ragaszkodtál ahhoz, hogy ilyen sok országot érintsen a turné?
- Abszolút, ez nagyon fontos. Igazi élő kapcsolatot akarunk adni az embereknek. Nem feltétlenül azt, hogy beszélgessünk a koncertek előtt vagy után, de azt mindenképp, hogy élőben is megtapasztalják az IAMX-élményt. Mint minden zene esetében, nem elég a hanghordozó vagy a stream. Erre az emberek irányából is megnőtt az igény. Ez az egyetlen dolog, amit nem tudnak letölteni. Ott kell lenniük és ott is akarnak lenni. Ezt igyekszünk maximálisan kiszolgálni. Egyébként a nehéz időszakom közben és közvetlenül utána azt éreztem, hogy nem tudnék többet koncertezni, sőt, a zene az ellenségem. Rosszul voltam a gondolattól, hogy újra színpadra álljak. Aztán lassan helyreálltam és újra láttam a lényeget: ez az én dolgom. Ráadásul kifejezetten élvezek ismeretlen helyeken játszani és más kultúrákat látni. Nagyon szerencsés vagyok, hogy most épp erről szól az életem.
- Nálunk, Magyarországon legutóbb 2011-ben léptél fel, akkor is az A38-on. Rémlik a hely, esetleg?
- (hosszú hallgatás után) Az a hajó a Dunán? Hogyne emlékeznék! Nagyon különleges helyszín.
- Most, hogy már nem Berlinben élsz, mi lett a Turmwerkkel? Ki vezeti a helyet? (A Turmwerk egy Berlintől nem messze található régi gyárépület, amely kreatív műhelyként szolgál zenészek, fotósok, videósok számára és Corneré – a szerk.)
- A mostani európai turnéra visszatértünk a Turmwerkbe, amelyet most próbateremként használtunk, Jó érzés volt megint itt lenni, jött is egyből a nosztalgia. Mindezek ellenére azt hiszem, hogy el fogom adni. Ez még Berlinhez köt és ezt a szálat is el kell vágnom. Szóval most üzenem minden olvasónak: eladó!
- Pár éve volt egy remek filmzenéd, amelyet a Vadászpilóták című francia akciófilmhez készítettél. Várható tőled újabb filmzenei projekt?
- Szeretnék újra foglalkozni filmzenével, szóval a válaszom igen. A gond inkább csak azzal van, hogy teljesen más jellegű munka, ugyanis óriási koncentrációt igényel. Leköt, nem lehet közben utazni és turnézni. Szóval filmhez zenét komponálni az főállású munka véleményem szerint, így a második projekt még várat magára. Pontosítok: volt egy orosz film, amin elkezdtem dolgozni, de végül nem jelent meg a film. Ezek után jól meg fogom gondolni, hogy mikor vágok bele legközelebb. Most nagyon jó energiák mozognak az IAMX körül, így nem fogom erőltetni. Akkor jön majd, amikor természetes lesz, nem akarom erőltetni.
- Láttad David Fincher legutóbbi három filmjét, amelyhez Trent Reznor és Atticus Ross szereztek zenét?
- Nem, sajnos még egyiket sem. Sajnos őket sem ismerem személyesen, bár Atticus baráti körében van egy ismerősöm. Tudod, Los Angeles egy hatalmas város, de valahol mégis kicsi: ilyen szakmában hamar megismerkednek az emberek, csak idő kérdése, hogy valahol összefussak velük. Legalábbis remélem. Visszatérve Fincher-filmekre: jók lettek?
- Szerintem kifejezetten.
- Rendben, akkor szánok rá időt.
- Az utolsó kérdésem a Sneaker Pimps-szel kapcsolatos. Elképzelhető, hogy valaha folytatjátok azt a produkciót?
- Épp mostanában kezdtünk el erről beszélgetni a többiekkel. Valahol ott lett vége, hogy szerintem én sokkal több energiát tettem bele, mint a többiek, így kiszálltam és jött az IAMX. De nemrég az egyikőjük megkeresett azzal, hogy ő szívesen folytatná és most sokkal többet tudna vele foglalkozni, mint korábban. Most nagyon úgy néz ki, hogy megtörténik és ennek nyilván örülök.
interjú: Reszegi László
a jövő vasárnapi, március 13-i koncert Facebook-eseményoldala
a North Star klipje:
az Oh Cruel Darkness Embrace Me videója:
a tavalyi nagylemez: