A magyar drum'n'bass 20 évének 20 meghatározó momentuma

2016.02.17. 15:30, Frontrecorder

goldiecorvin.jpg

Húsz éve, 1996. február 16-án rendezték azt a partit, amelyet a drum'n'bass magyarországi meghonosodásának kiindulópontjaként tartanak számon a stílus hazai történetének ismerői. Közéjük tartozik Valdinger Gábor, a Bladerunnaz szervezője, aki az elmúlt két évtizedben végigkövette az itthoni dobbasszus-színtér alakulását, és most szubjektív szemszögből összeszedte a húsz év húsz legfontosabb momentumát, a pénteki 20 éves a magyar drum & bass óriásparti elé.

A drum'b'bass húsz éve vert gyökeret Magyarországon, és nem túlzás, hogy generációk nevelkedtek a budapesti dnb partikon. Szinte minden elektronikus zenei rendezvényekre valaha járt partiarcról vagy mostanában már house-t, technót vagy más egyebet játszó DJ-ről találni olyan képet, ahol épp önfeledten ropja egy Bladerunnaz bulin vagy a Jailhouse-ban, esetleg egy Rewindon a Kopaszin. Remélem, ettől a kis múltidézéstől sokakban feltörnek a régi szép emlékek.

(A nyitóképen Goldie közönségszörfözik 2013-as fellépése alatt a Corvintetőn.)


1. Farsangi Jungle Party, Fővárosi Nagycirkusz,  1996. február 16.

jungle96.jpgA magyar drum'n'bass színtér létrejöttét egészen pontos dátumhoz lehet kötni, ez 1996. február 16. Ezen a napon rendezték azt a partit a Fővárosi Nagycirkuszban, ahol Palotai Zsolt egész este jungle- és drum'n'bass-lemezeket játszott. Az este ráadásul Zsolt számára egy másik különleges pillanatot is tartogatott. “A lányom születése óta játszom egy-egy bulin csak drum and bass-t. Addigra lett annyi lemezem, hogy képes voltam egész este jungle-t nyomni. Előtte is raktam fel ilyen számokat, de az első kifejezetten drum 'n' bass buli pont arra a napra esett, amikor a kislányom született. A Nagycirkuszban került rá sor, este tízkor kezdtem, reggel hétig tartott volna. Aztán ötkor jött a cirkuszigazgató, és mondta, hogy mindenképpen abba kellene hagyni, mert a kacsák nem aludtak, tízkor viszont lesz egy fellépésük, regenerálódniuk kell. Nem tudok mit csinálni, itt egy csomó ember - válaszoltam neki. Visszajött egy perc múlva, nem szólt semmit, egyszerűen kihúzta az elektromos kábelt, kész... Ez öt óra egy perckor történt, és a kislányom hivatalos születési időpontja is öt óra egy perc!” - emlékezett vissza a Freee magazinnak 2002-ben.


2. Tilos Party - Ed Rush, PeCsa, 1998. november 20.

Jött ez a citromsárga pulcsis, sápadt, kopasz ufó, felrakta a Brand New Funkot Adam F-től és olyat zenélt, hogy máig emlegetik, akik ott voltak. Ez a fellépés katalizátorként indította be itthon a drum'n'bass színtér alakulását; az akkori meghatározó Tilos rádiós bulik mellett több kisebb-nagyobb szervezőcsapat alakult, és egyre több DJ játszott drum'n''bass-t.


3. Fresh & Vegas, The Club, 1999. február 19.

35839_415830367000_1578214_n.jpgA drum'n'bass népszerűsödésével itthon is szaporodni kezdtek a bulik. E-Play, Underground Café, Fáklya Klub, Jungle War és persze a Tilos partyk, csak a legfontosabbak, ahol annak idején szólt a dnb. A bakelitőrültek és a DJ-k mind az Underground lemezboltba jártak; itt találkozott először egymással az akkor még Sundance Kid néven futó Bal, Athoz és a többiek, akik úgy érezték, lenne igény arra, hogy drum'n'bass bulikat szervezzenek. A stílusra világszerte nagy inspirációként ható Ridley Scott-film után felvették a Bladerunnaz nevet. Néhány kisebb buli után összehozták 1999. február 19-én az első komolyabbat a Bad Company két tagjával. Az akkoriban még csak dnb körökben ismert DJ Fresh és Vegas életében is nagy pillanat volt ez - ekkor léptek fel Anglián kívül életükben először. Fresh a mai napig emlegeti ezt a fellépését (fotók a partiról itt), londoni házában még mindig kint a buli plakátja. A party euforikus hangulata és egyértelmű sikere után nem volt megállás, a Bladerunnaz azóta is töretlenül szervezi a bulikat, lefedve a drum'n'bass teljes spektrumát a lágyabb dolgoktól a matematikus hangzásokon át az egészen extrém kemény zenékig.


4. Palotai & Cadik - Rewind

A korai időszak kétségkívül legikonikusabb két szereplője Palotai Zsolt és Cadik. Közös fellépéseikre Cadik így emlékezett vissza: “A back to back-szerű fellépések '97-ben kezdődtek, bár Zsolttal korábban is játszottunk együtt. Már hajdanán az Underground kávézóban a DJ-k beosztása szerint egymás után következtünk, mindig én voltam az utolsó. Később jött a Garage, majd megint az Underground, aztán a Zsolt egyik szettje közben egyszer csak odaszólt, hogy rakjam én a következő lemezt. Az akkori tanár-diák kapcsolat megváltozott, Zsolt szavaival élve 'összecsúsztunk'.” (Az idézet a Freee magazin már említett 2002-es cikkéből való.)

A páros nem csak a különböző bulikon játszott együtt, de közös sorozatba is kezdett, ez kezdetben Dobszerda néven futott, majd ebből nőtte ki magát Budapest legrégebbi hétköznapi klubestje, amely eleinte kedden, majd ismét szerdánként jelentkezett Rewind néven. Szerintem nem létezik olyan budapesti fiatal, aki ne fordult volna meg legalább egyszer a Rewindon, túlzás nélkül állíthatjuk, hogy generációk mentek egy-egy jobban sikerült buli után másnaposan munkába vagy suliba. A sorozat több helyszínváltást megélt, és már rég nem a drum'n'bass a meghatározó zenei irányvonala, de a mai napig működik. Legsikeresebb korszaka a Kopaszi-gáton levő West Balkán megnyitásával fonódik össze, több ezren látogattak ki a Lágymányosi hídhoz egy szép nyári estén.


5. Első magyar dnb zenék

A bulik és a DJ-k mellett feltűntek az első drum'n'bass zenékkel foglalkozó hazai producerek is. Az első próbálkozások között volt DJ Schulz Jungle Café albuma, valamint a Future Sound Of Budapest és a Budapest 2000 válogatások, amelyeken többek között Anorganik, a Random Soundz, Miraque, DJ Cadik, Solid vagy Palotai és Garam Péter szerzeményei kaptak helyet. Rajtuk kívül egy szombathelyi zenekar, az Anima Sound System kacérkodott még a stílussal. A nemzetközi áttörésre azonban még várni kellett.


6. 
Chris.SU & SKC

Az eszméletlen hangulatú magyar partiknak hamar híre ment a drum & bass fellegvárának számító Angliában, így ennek és az internet elterjedésének köszönhetően figyelemmel kísérhették, mi történik nálunk. Végül nem a DJ-knek adott CD-k értek célba, hanem a drumandbass.hu zenemutogatós rovatában figyelt fel SKC és Chris.SU zenéire néhány nemzetközi szereplő, akik aztán eljuttatták zenéiket DJ Trace-hez és Kemalhoz (Konflict). Előbbinek DSCI4 nevű kiadója nagyban hozzájárult, hogy az első magyar zenéket megismerje a nemzetközi drum'n'bass világ. Az első komoly siker az volt, mikor jöttek a hírek, hogy Ed Rush és Kemal pörgeti Chris.SU Astro-sine trekkjét.
Mondhatjuk, hogy Chris és SKC nyitották ki a kaput a magyar drum'n'bass producerek előtt a neves brit kiadóknál. SKC nevét - bár már nem aktív - a mai napig emlegetik, legutóbb épp Tony Colman (London Elektricity) áradozott róla zenésztársainak az egyik londoni Hospitality buli öltözőjében. A Hospital, az idén 20 év után búcsúzó Renegade Hardware, a DSCI4, a Commercial Suicide a Soul:R, a Subtitles vagy a Critical lemezkiadók diszkográfiájában is található tőlük közösen vagy szólóban megjelenés.


7. 
Média

A drum'n'bass terjedésében fontos szerepe volt a 2000-es évek környékén néhány budapesti lemezboltnak is. Az Underground Records volt a bölcső, olyan dj-kkel a dnb részlegen, mint Palotai Zsolt, Solid vagy Cadik. Később megnyitott az I&I a TranceWave, a Groove és a Deep (a felsoroltak közül már csak ez utóbbi működik).
Újságfronton a Freee magazin foglalkozott komolyabban a drum'n'bass-szel, első főszerkesztője Pánczél Gábor és Kömlődi Ferenc a Mennyek kapui című elektronikus zenékről szóló könyvükben külön fejezetet szántak a stílusnak. Mellettük a Wanted magazin és Uj Péter is szentelt néhány írást a jungle-nek a ‘90-es évek végén. Szintén ekkor alakult az interneten az ImpulseCreator vagy drumandbass.hu, amely mai napig élő egyedüli magyar nyelvű magazinja az irányzatnak.
A rádiókban is lehetett találkozni a dnb-vel, a Tiloson a Future Funk Party vagy a Jövőzene (mindkettő Palotaival), illetve a Dzsungel Könyve  (Cadikkal, manapság DJ Rennel), a már megszűnt Est FM-en a kissé kaotikus, de legendás 60Hz, a későbbi, de már szintén megszűnt Radio Cafén a Szolfézs, és a jelenlegi Petőfi rádión Jade és Chris.SU havi egyórás mixe képviseli a drum'n'bass-t.


8. Royal, Vigadó, Citadella

A Royal és a Vigadó ma két igen előkelő helyszín Budapesten, természetesen 1990-2001 között mindkét épület inkább a “jobb napokat látott” kategóriába tartozott. Az egykori Royal szálló (ma Corinthia Hotel) kissé lepukkant épületét találta meg magának a Bladerunnaz, hogy ‘99-ben itt játsszon maratoni szetteket Loxy vagy Ink, de itt mutatkozott be itthon Kemal a Konflictból, és ide hívták vissza DJ Fresht (Bad Company). A Vigadó oldalában nyílt meg a Pacha klub, ahol az első születésnapot Matrix igen emlékezetes szettjével ünnepelte a Bladerunnaz.

A születésnapi bulik azóta minden év februárjában különleges alkalmak csúcsfellépőkkel. A 2002-esen például Goldie vendégeskedett, és az eseménynek a Vigadó bálterme adott helyt. Megnézve mindkét épületet jelenlegi állapotában nehéz elképzelni, hogy egykor drum'n'bass-re pattogó fiatalok koptatták a padlóikat.  
Később ismét exkluzív helyszínre költöztek a dnb partik: a Citadella Panoráma bárja a városra néző ablakaival és a Körterem olyan emlékezetes buliknak adtak otthont, mint a Total Science és DJ Lee látogatása, Calibre debütálása, Loxy & Ink dzsungelháborúja, az amerikai Hive iskolaszettje vagy Ed Rush classic mixe.


9. A Complex-korszak

A belvárosból Szentendrére. Manapság nehéz elképzelni, hogy volt idő, amikor ezrek ültek HÉV-re, hogy a Pannóniatelep megállónál leszállva megkapják hétvégi dobbasszus-adagjukat. Megfordult itt a Usual Suspect, Fierce, Klute, Marcus Intalex, Optical, DJ Die és Baron. Itt debütált Andy C vagy az egyik legjobb szettet játszó Doc Scott. A legnagyobb parti Ed Rush & Matrix nevéhez fűzödik, szintén egy Bladerunnaz születésnap keretein belül.


10. Jailhouse & Nowsound

A budapesti törtütem-élet egyetlen stabil pontja a rockklubból a tulajdonos Reketye-fivérek ízlésével együtt zenei profilt váltó Tűzoltó utcai Jailhouse volt. Erká a breakbeatben találta meg kedvenc zenéit, testvére Midlow pedig a drum'n'bass elkötelezett híve lett. A Jailben mindenki megfordult, akinek akkoriban köze volt a tört ütemekhez, több kiváló drum'n'bass DJ-t nevelt ki az alagsori klub.
Egy idő után a Jailt vezető tesók úgy döntöttek, ők is megpróbálnak nagyobb volumenű bulikat összehozni, amelyekhez már szűk lett volna a kis klub. Megtalálták maguknak a Daróczi utcai ipartelep közepén a Partytúra klubot, ahol Substance (később a Kosheen egyik tagja) iderepítésével beindították a Nowsound! partisorozatot. A Nowsound aztán kinőtte Daróczi utcai otthonát, új helyszínül Budapest full extrás szuperklubja a Home szolgált, amelyet később egy lakótelep kedvéért porig romboltak. A legsikeresebb Nowsoundok a két triplázó, Teebee és a Cause 4 Concern, valamint Zinc és Ed Rush nevéhez fűződtek. A Home után a sorozat az Olof Palme házba költözött, majd egy idő után megszűnt. A Home-os buliknak azonban mindenképp a magyar dnb legszebb pillanatai között a helyük.


11. 
Sziget és fesztiválok

A Szigeten elsőként a Lovebarikád helyszínen, majd a Tilos Sátorban volt hallható drum'n'bass. A Nagyszínpadon 1998-ban Goldie élőben lépett fel zenekarral és a tavaly elhunyt nagyszerű Diane Charlemagne-nel. Azóta a stílus számtalan nagy neve megfordult az elektronikus zenék első helyszínén, az Arénában, majd a Mokka Cuka/Medúza/Colosseum színpadokon és az A38 sátorban. A legemlékezetesebb talán a 2003-as Goldie, Dillinja parti, amikor is a teltház miatt le kellett zárni az arénát, ez kb. 8000 bulizót jelenthetett a helyszínen.
A Sziget és a társfesztiválok mindegyikén hullámzó mennyiségben, de mindig van drum'n'bass fellépő, az utóbbi néhány évben a Bladerunnaz szervezésében.


12. Fields Of Joy

fieldsofjoy_garancsito_matrix.jpgA szabadtéri drum'n'bass-bulik sorát a Bladerunnaz által 2000-ben életre keltett Fields Of Joy sorozat nyitotta. A Garancsi-tó partján megrendezett első felvonás örök emlék marad. A nyári rekord hideg ellen tábortüzekkel védekező partyzók vacogva várták a hajnali első meleg napsugarakat, miközben Matrix, Fierce és DJ Lee húzta a talpalávalót.
A balul sikerült második után a Citadella udvarán otthonra lelt harmadik, a rengeteg külföldi vendéggel (Bad Company, Universal Project, London Elektricity, DJ Lee, A Sides, D Kay, 2Shy MC, MC A.D.), és a frenetikus hangulattal minden bizonnyal az egyik legjobb budapesti parti volt. A Fields Of Joy néhány esős buli után a Hajógyári-szigeten lelt új otthonra, a Mokka Cukában, ahol több ezres tömeg verte fel a port.


13. 
Mokka Cuka és Studio

A Hajógyári-szigeten, a Sziget fesztivál főbejárat K-hídhoz közel állt a kopaszis WB mellett Budapest másik legendás szabadtéri underground szórakozóhelye, a Mokka Cuka. A Bladerunnaz és ezzel együtt a drum'n'bass 2005-ben érkezett meg a helyre, amelynek különlegessége a jellegzetes sokszögletű sátortető mellett az ingyenesség volt. Így nem meglepő, hogy minden nyári hétvégén hatalmas tömegek látogattak ki az aktuális bulira - és sokan a mai napig visszasírják a mokkás időket. Emlékezetes pillanat itt Sub Focus és Spor debütálása, a Chase & Status vagy a Noisia több ezres tömeget vonzó fellépése. Az ínyencek elcsíphették itt Calibre-t, D-Bridge-et, Shy FX-et, a kanadai Gremlinzt, Frictiont, Kasrát, a Ratpack-et vagy UK Apache-t is.
A Hajógyári-sziget másik hídjánál a Studio hatalmas tánctere adott otthon 2007-től a Bladerunnaz-rendezvényeknek.A klub nyújtott helyszínt az eddigi legnagyobb méretű drum'n'bass-buliknak (Pendulum, Bad Company, Ed Rush & Optical, DJ Marky & Stamina MC és még sorolhatnánk), valamint itt élte fénykorát az extrém kemény zenékre épülő Therapy Sessions sorozat is.


14. 
Jungle Jazz - DJ Marky, Patife, Stamina MC, Citadella, 2002. 08. 24.

A Bomb The Jazz-sorozat Suhaidja és a Deep lemezbolt vezetője, Negro közös találmánya volt a Citadellán rendezett Jungle Jazz buli. Itt debütált a drum'n'bass-be új színt hozó DJ Marky, aki a szintén brazil Patife és az angol éneklő MC, Stamina társaságában érkezett, hogy egy igazán önfeledt, a dnb minden irányzata felé elkalandozó örömzenélésbe torkolló szettel örvendeztessen meg mindenkit, aki aznap este megmászta a Gellért-hegyet. Ennek a bulinak mindenképp ott a helye a legemlékezetesebb pillanatok között.


15, Magyar producerek

Chris.SU és SKC mellett, és velük együtt többen is elkezdtek komolyabban foglalkozni a zenéléssel. Számos közösködés után megalakult a Tactile, amely kettejük mellett három dj-ből (Bratwa, Longman és Safair) állt. A Tactile egy nagylemezt is kiadott ezen a néven, de mindemellett az ötös különböző kombinációkban is készített zenéket, amelyek neves dnb kiadóknál landoltak.

Safair később a Spinline tagjaként folytatta, Snatch-csel, és a manapság szólóban zenélő Gammával, valamint bakelitre váltotta kezdeti sikereit a mostanság inkább house-ban utazó Bal. A manapság Ghost Warriorként ismert Pete is egyre több figyelmet kap ismét.
Az egykori Random Soundz-tag Mindscape és Jade a neurofunk világában jól csengő nevek, számos megjelenéssel, és egy saját kiadóval.
A dubstepből visszakanyarodó DJ Madd nemrégiben az okos drum'n'bass húzónevének számító Om Unit kiadójánál jelentetett meg egy EP-t. Raise Spirit a könnyed, rádióbarát hangzást képviselő Liquicity kiadónál ér el egyre nagyobb sikereket.

Producereink a stúdión kívül keresett DJ-k Európa-szerte, és érdekes módon nagyon szeretik a magyarokat Új-Zélandon és Ausztráliában.


16. Debütálások

A magyar drum'n'bass-élet büszkélkedhet néhány igen komoly debütálással, és akad itt számos fellépő, akiket még karrierjük kezdetén, sztárrá válásuk előtt sikerült elhozni a szervezőknek. Ebben főleg a Bladerunnaz jeleskedett, de azért akadtak mások is.
A már említett első Bladerunnaz-bulin ilyen volt DJ Fresh, akinek az volt első nemzetközi fellépése. Magyarországon, egészen pontosan először Debrecenben, majd másnap Budapesten lépett fel a Noisia, életükben először nagyközönség előtt. Budapesten lépett fel először a világon az extrém zene csodagyerekének elkönyvelt Limewax, a 17 éves, kiskorú DJ-t úgy kellett becsempészni a klubba. Maroknyi közönségnek, egy kb. 3 hónapot megélt Közraktár utcai helyen mutatkozott be az akkoriban szárnyait bontogató Chase & Status. Mokka Cukás debütálásakor talán a szervezőkön kívül senki nem hitt abban, hogy Sub Focus vagy a manapság Feed Me-ként ismert Spor világsztárok lesznek, és a legnagyobb fesztiválok licitálnak értük. Budapest szemtanúja volt annak, amikor a Pendulum kezdte karrierjét, és a Vasúttörténeti Parkban annak is, amikor először álltak zenekarként a színpadra.


17. Az 
Outlook fesztivál magyar hajója Goldie-val

Az Outlook egy angol szervezők által az Adriai-tenger partjára álmodott basszuszenei fesztivál, ahol a drum'n'bass és a dubstep mellett a garage, bass music, reggae, dub, hiphop és grime irányzatok rengeteg képviselője szórakoztatja a közönséget egy erőd udvarán és a tengerparton, Pula mellett. A helyszínek között igazi csemegének számítanak a hajós bulik, amikor is a tengeren folytatódik a buli. A Bladerunnaz 2013-ban hajót indíthatott a fesztiválon, amelyen DJ Madd, Matt-U és Statik képviselték a hazai színeket, valamint fellépett a brit Ant TC1 és a holland Lenzman. Az igazi megtiszteltetés azonban az volt, amikor indulás előtt megjelent a sorban Goldie és közölte, hogy ő is a magyar hajóra száll fel. Majd a hazaúton, a kikötést levezényelve a pultba is állt, hogy néhány exkluzív Metalheadz-bombával tegye végképp emlékezetessé az amúgy is fantasztikus bulit.


18. Eatbrain

Bár voltak korábbi próbálkozások is, amelyek közül talán a Subscope az egyetlen említésre méltó, mégis csak későn, 2011-ben indult az első "rendes" magyar drum'n'bass label, amikor Jade megalapította Eatbrain nevet viselő kiadóját. Az Eatbrain, ahogyan Jade is, a kemény, technós hatásokat mutató, sötét neurofunk irányzatra szakosodott, és ezen a vonalon igen hamar nemzetközi népszerűségre tett szert. A kiadó a magyar producerek mellett külföldi tehetségeket is felkarol: innen indult a ma már elképesztően népszerű osztrák Mefjus, akit a Noisia menedzsmentje segít vagy az orosz Teddy Killerz, akiket Andy C szerződtetett le Ram nevű kiadójához, és Skrillex is támogat. Az Eatbrain klubestjei világszerte népszerűek, Jade, Mindscape és az Eatbrain-csapat megfordult már Európa számos országa mellett Kolumbiában és Ausztráliában, Jade jelenleg egy USA-turnéra készül áprilisban.


19. 
Noisia

A holland Noisia trió és a magyarok viszonya egészen különleges. Első fellépéseik nálunk voltak, szoros a kapcsolatuk a magyar producerekkel, remixelték is egymást, miegymás. A csapatnak komoly rajongótábora van itthon, akiket a Noisia még szorult helyzetben sem hagy cserben.
A Bladerunnaz 2010. április 17-én nagy bulira készült a Studióban, a két vendég a holland Black Sun Empire és a Noisia volt, a jegyek rohamtempóban fogytak. Április elején kitört egy izlandi vulkán, a szép nevű Eyjafjallajökull, amely olyan sűrű hamuval szórta tele Európa légterét, hogy teljesen megbénult a légiközlekedés. Sorra mondták le a fellépéseket a zenészek Európában, így ez a buli is veszélybe került. Azonban a Noisiát nem ilyen fából faragtál, autóba vágták magukat és meg sem álltak Budapestig, hogy azon a hétvégén talán egyedüliként itt ne maradjon el a nemzetközi vendég DJ-fellépése.
Azóta is töretlen a jó viszony, amelyet a fellépések mellett kedves emberi gesztusok is jellemeznek, tavaly például a fiúktól - mivel a hazai dnb élet bővelkedik a Gáborokban - március 24-én névnapi torta érkezett Budapestre.
Idén, majdnem napra pontosan hat évvel az emlékezetes vulkános buli után a Noisia a Bladerunnaz Welcomes rendezvényen lép fel a Camo & Krooked, Mefjus, The Upbeats, Annix és Xtrah társaságában a SYMA csarnokban. Ez lesz az eddigi legnagyobb budapesti drum & bass buli.


20. XX17

A visszaemlékezést nem is zárhatnám mással, mint egy kis előremutatással. Február 19-én, pénteken az Akvárium 3 termében igyekszünk felidézni a múltat és ízelítőt adni a jelenből, jövőből, hiszen hatalmas bulival ünnepeljük meg a hazai dnb színtér első 20 évét, egyben a Bladerunnaz 17. születésnapját. A külföldi vendégek (Wilkinson, Break, Pythius, Billain és Zero T) mellett szinte minden olyan DJ fellép az estén, akinek szerepe volt abban, hogy az elmúlt 20 évben így alakult a hazai drum'n'bass-élet. Remélem, minél több régi arccal találkozunk ezen az estén, hogy felidézzük a hőskort, és nosztalgiázzunk kicsit. Új rajongókban nincs hiány, így jósolnék még legalább ugyanennyi szép emlékekkel teli évet a jövőre nézve is.

További infók a Facebook-eseményben.



összeállította: Valdinger Gábor

https://recorder.blog.hu/2016/02/17/a_magyar_drum_n_bass_20_evenek_20_meghatarozo_momentuma
A magyar drum'n'bass 20 évének 20 meghatározó momentuma

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr418398136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.