Príma donnák – Tíz díva Adele előtt (1. rész)

2016.01.07. 18:30, rerecorder

adele_general_press.jpg

Adele népszerűsége már november végén megjelent harmadik nagylemeze előtt is hihetetlen magasságokban járt, de a számneves című albumok sorában a 19 és a 21 után nemrég kijött 25 azóta minden létező csúcsot megdöntött, amit bő egy hónap alatt meg lehetett. Pillanatnyilag ő A Díva – nem kérdés. De kik voltak előtte a trónon? A Recorder magazin decemberi címlapsztoriját két részben közöljük, az elsőben Adele-ről és négy hatvanas évekbeli legendás énekesnőről lesz szó, a másodikban pedig majd díva-top 10-ünk másik hat szereplőjéről.

Adele élete

adele_25_album_cover_1.jpgAz alcím lényegében teljesen helytálló, Adele eddigi három – címében meghatározó éveire utaló – nagylemezén az életét mutatta be és ezzel azt a bravúrt hajtotta végre, hogy egy viszonylag átlagos, de azért nehézségekkel teli sors kiéneklésével az egész világot meghódította. Az angol anyától, wales-i apától származó énekesnőt kétéves korában hagyta el az apja, Adele már kiskorában énekelni kezdett, néhány költözéssel később aztán tehetségét a híres croydoni zeneiskolában bontakoztatta ki, majd szerelmi csalódásokban gazdag tini- és korai húszas évei után megállapodott, gyereket szült. Nagyjából ez hallható a 2008-as 19, a 2011-es 21 és az új 25 című lemezeken, amelyek blue-eyed soulos, r&b-s, popos, sőt itt-ott folkos dalaival eddig – valamilyen tekintetben – mindig túlszárnyalták az előző kiadvány sikereit. A 19 masszív berobbanás volt, az új Amy Winehouse-verseny győztes korongja, de azt senki sem gondolta volna, hogy a folytatás a 21. század legsikeresebb, sőt az egész poptörténet egyik legsikeresebb albuma lesz harminc millió eladott példánnyal. A középutas, de nem túlzottan lekerekített, némi élt és izgalmat is tartalmazó dalok lényegében minden generációt meg tudnak szólítani és a már masszív világsztár néhány héttel ezelőtti visszatérése Amerikában és Nagy-Britanniában is minden idők leggyorsabban fogyó lemeze lett, sőt egy hét alatt jóval több (négymillió feletti mennyiség) fogyott belőle, mint a 2015-ös év eladási listáit addig vezető Taylor Swift tavalyi – szintén számos: 1989 című – albumából. Az év végi összesítésben persze mind az Egyesült Államokban, mind Nagy-Britanniában ez lett a messze legtöbb példányban elkelt lemez, előbbiben nyolc, utóbbiban két és félmillió példánnyal (ha ehhez hozzávesszük a világ többi részét, akkor alighanem tizenöt millió is elkelt a 25-ból, és ilyen mennyiség eladására egy hónap alatt talán még senki sem volt képes). Mondani sem kell, milyen kiugró eredmények ezek a lemezpiac mai nehéz helyzetben. Sokan az egész iparág újraéledését remélik attól, hogy Adele visszacsalogatta az embereket a lemezboltokba. Ezt talán nem egyetlen előadótól kell elvárni, de hogy pillanatnyilag Adele a legnagyobb popdíva, az több mint nyilvánvaló.

A FRISS ADELE-ALBUMRÓL TÓTH VERA ÍRT KRITIKÁT ITT!


Díva top 10

shirleybassey_1.jpgHa a legnagyobb soulközeli dívákat vesszük számba (és mondjuk a jazzénekesnőket most könnyű szívvel el is engedjük, meg a Celine Dion- és Barbra Streisand-féle vonulatot sem értékeljük), akkor persze az olyan southern soul-mamákról, mint Etta James, az olyan easy listening-királynőkről, mint Shirley Bassey (jobbra), az olyan soulvezérekről, mint Gladys Knight, az olyan diszkódívákról, mint Donna Summer, Gloria Gaynor vagy Chaka Khan, az olyan 80-as évekbeli csillagokról, mint Anita Baker és Janet Jackson, az olyan 90-es évekbeli sztárokról, mint Mary J. Blige és Mariah Carey, az olyan neosoul-fenségnőkről, mint Erykah Badu vagy az olyan örökifjúkról, mint Cher, Tina Turner és Grace Jones sem szabad megfeledkezni (ráadásul a kevésbé világhíres mezőny is tele van csodákkal: Candi Staton, Doris Duke, Denise LaSalle, Millie Jackson, Betty Wright, Ann Peebles), mi azonban a tíz tényleg legnagyobbra irányítjuk most a reflektorfényt, íme. (Az első részben négy, a hamarosan érkező folytatásban a többi hat díva szerepel – nagyjából időrendben).


dionne_w.jpg# Dionne Warwick

New Jerseyben született, gospelénekes anyától és gospelmenedzser apától. Sessionénekesként kezdte, aztán 1962-ben jött a nagy lehetőség, ekkor fedezte fel a Burt Bacharach-Hal David dalszerzőpáros. Tökéletes múzsának bizonyult, szelíd és finom hangja kiválóan passzolt Bacharachék diszkréten cool melódiáihoz. Míg a hatvanas évek elején mindenki tvisztelt és kiabált, Dionne Warwick direkt visszafogta magát, szerzői meg sorra tették alá az elegánsra hangszerelt koktélbár-melodrámákat, mint az Anyone Who Had A Heart, a Walk On By, az I Say A Little Prayer vagy az I’ll Never Fall In Love Again. Dionne Warwick tíz évig megállíthatatlan volt, aztán beütött a krach. Bacharach és David halálosan összeveszett, még perre is mentek, többet nem dolgoztak sem egymással, sem Warwickkal. A nagy slágerek elmaradtak, az énekesnő pályája megtört. Nem tűnt el a süllyesztőben, voltak még sikerei (a Spinners-szel közös Then Came You kislemez 1974-ben még listavezető is lett), de már sosem volt a régi.

Dionne Warwick legnagyobb slágerei: 


Dionne Warwick élőben Párizsban, 1966-ban: 


dusty-springfield-sb-987.jpg# Dusty Springfield

Eredetileg blues-énekesnő akart lenni, egy folkbandában indult (The Springfields), aztán elkezdett rajongani az amerikai soulért és szólópályára lépett. Karrierje során énekelt mindent: Phil Spector-stílusú pop-csürdöngölőt (I Only Want To Be With You), nagyvonalúan szívfacsaró olasz balladát (You Don’t Have To Say You Love Me), nagyonkúl-sztriptíz-funkot (Spooky), Bacharach-David slágert (Wishin’ And Hopin’) – csak éppen bluest nem. A művészi csúcson 1968-ban volt, a memphisi stúdióban, helyi zenészekkel felvett Dusty In Memphis lemezzel. Ma már közmegegyezés, hogy ez minden idők legjobb blue-eyed soul albuma – kár, hogy megjelenése idején nem vette meg senki, mert éppen tombolt az ellenkultúra és a közönség csak bajuszos emberek drogos konceptalbumaira volt kíváncsi. A kudarcba kicsit Dusty is belerokkant, de 1987-ben, 48 évesen, még egyszer meg tudta újítani karrierjét, ezúttal a Pet Shop Boys segítségével.

Dusty Springfield legnagyobb slágerei: 


Dusty a Ponyvaregényből is ismerős slágerét énekli 1968-ban: 


aretha.jpg# Aretha Franklin


Kössétek fel a gatyátokat, mert ma egy olyan nő jön, aki tényleg tud énekelni” – figyelmeztették az Atlantic Records sessionzenészeit a stúdióban. Nagy ásítás volt a válasz. Aztán az énekesnő belekezdett és az állkapcsok leestek. Aretha Franklin nem volt se szép, se csinos, se érdekes, nála jobb hangja viszont senkinek nem volt. Bár remek karriert csinált – 1968-tól nyolcszor nyert egymás után Grammy-díjat mint legjobb női r&b-énekes (egy idő után már csak Aretha-díjnak hívták ezt a kategóriát) –, a potenciált, ami benne volt valahogy sosem aknázta ki teljesen. A hetvenes évek második fele már nem róla szólt, a nyolcvanas években pedig már csak akkor vették elő egy duettre, amikor egy-egy brit sztárt (George Michaelt, Annie Lennoxot) be kellett futtatni Amerikában. Leghíresebb slágere az 1968-as Respect, ami feminista himnusz is lett. Aretha annyira a maga képére formálta a dalt, hogy ma már senki nem emlékszik, a számot eredetileg egy férfi, Otis Redding írta és énekelte két évvel korábban…


ARETHA ÉNEKEL ADELE-T IS ÁM!

Aretha Franklin legnagyobb slágerei: 


Aretha élőben, 1968-ban, Respect: 


# Diana Ross

diana_ross.jpgA legnagyobb tanárnő, az eminens és karrierista szuperdíva prototípusa. Dianát úgy kábé az összes vetélytársa bármikor leénekelte, viszont neki olyanja volt, ami nekik nem – elképesztő sztárepilje. A színpadon mindenkit lecsillogott és mindig meg tudta szerezni a legjobb szerzőket. A hatvanas évek legsikeresebb lánycsapatában, a Supremes-ben vitte a prímet, a hetvenes évektől szólóban folytatta (az I’m A Winner vagy a The Boss két jellemző dalcím), miközben filmkarrierjét is építette (az 1972-es Lady Sings The Blues-ban pont egyik példaképét, Billie Hollidayt alakította). Még a diszkó sem tudta megingatni pozícióját, sőt, 1980-ban adta ki legjobb szólólemezét (Diana), amit a Chic dalszerzőpárosával, Nile Rodgers-szel és Bernard Edwards-szal íratott magának. 1985-ben pedig még azt is elérte, ami csak a legnagyobbaknak jár – Hofi Géza utánozta a szilveszteri műsorban, a We Are The World/Piál a Föld (27:40-nél) paródiában. („Ha sósborsszesz kell, a Diana se rossz, a metilalkohol is hangulatba hoz…”)

Diana Ross legnagyobb szólóslágerei: 


az Upside Down élőben Michael Jacksonnal, 1980-ban: 


(folytatjuk a Top 10-et)


Fábián Titusz

https://recorder.blog.hu/2016/01/07/prima_donnak_tiz_diva_adele_elott_1_resz
Príma donnák – Tíz díva Adele előtt (1. rész)

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr628248484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása