A 37. Recorder magazin fókusztéméjában, a Magyar zene 2000-2014-ben a másfél évtized zenéinek, trendjeinek áttekintése, összefoglalása után jöjjön a korszak albumtermésének legjava – ahogyan mi hallottuk. A lista az időszak bőséges mennyiségű és remek EP-it nem veszi figyelembe. Egy kivétellel minden előadótól csak egyetlen lemezt választottunk. Az összegzéssel megálltunk 2013-nál, mert a tavalyi és idei év kiadványainak értékeléséhez még nincs meg a megfelelő történelmi rálátás. A lemezeket is rangsorba állítás nélkül, időrendben tárgyaljuk. Ez az ötven album kiemelkedő, megérdemli a figyelmet, az újrahallgatást, mindegyik máig izgalmas és maradandó a maga műfajában. (A hazai folk és világzene erre az időszakra eső korszakát hamarosan külön is tárgyaljuk.)
Összeállította a Recorder munkatársainak segítségével: Csada Gergely-Dömötör Endre-Forrai Krisztián-Rónai András.
A lemezek - már amelyik online elérhető - a címekre kattintva hallgathatók (vagy streaming hiányában vásárolhatók meg).
Hiperkarma
(2000, 1g Records)
A kilencvenes évek alternatív dalszerző vonulatát egyedi módon továbbgondoló és új magasságokba emelő korszakos lemez, amelyen Bérczesi szívbemarkolóan szól generációjához. CsG
Amorf Ördögök
(2000, Ugar /UCMG)
Ez bizony messze nem a későbbi „kacatpop”, hanem míves és végtelenül szórakoztató dzsesszes-latinos-folkos-sanzonos easy listening pop, modern hangzással és békebeli hangulattal. FK
Anima Sound System
(2000, Hungaroton)
Az Anima zenei olvasztótégelyébe itt került egy adag roma folk is, meg jó zsíros ütemek, a hangzás pedig nagyon egyben van – a zenekar első korszakának legösszeérettebb lemeze. FK
Yonderboi
(2000, Ugar / UCMG)
A „,mernyei csodagyerek” filmzeneszerű bemutatkozó albumával az ezredfordulós magyar downtempo-hullám csúcsművét alkotta meg, mely ugyan nem hajt direkt a káeurópaiságra, de nagyon eltalálja. FK
Emil.Rulez!
(2001, Twelvetones /MCD)
A szórakoztatóan laza, semmiből jött jazzpopos, bossa novás kvázi konceptlemez Hajós és Hegyi vicces karaktereivel, önironikus szövegeivel egyedi jelenség volt a magyar popban. CsG
Lovasi András
(2001, 3T / Universal)
Egy ajándékba kapott akusztikus gitárból kinőtt, bátran és lazán hangszerelt lemez, amin ösztönösen mindig a legjobb valósul meg – Lovasi szerzőként és előadóként is telibe talált. DE
Víg Mihály
Filmzenék Tarr Béla filmjeihez
(2001, szerzői / Bahia)
Itt van minden, ami miatt Víg kivételesen nagy zeneszerző: már-már kísérleti hangképek, azonnal ható vonósnégyesek, előkelőségüktől megfosztott, apatikus keringők és a rock and roll. CsG
Lajkó Félix
Lajkó Félix és bandája játszik
(2001, Tilos az Á Records)
Lajkó és társai ereje, szenvedélyessége szétfeszíti a műfaji kereteket, a palicsi erdőben készített felvétel pedig a lehető leghitelesebben rögzíti az örömzenélés pillanatait. CsG
Bëlga
(2002, CrossRoads)
A Bëlga bemutatkozása maximumig csavarta a novelty- és a sokk-faktort és persze úgy ahogy van, zseniális – egy kultikus slágerekkel teli nem hiphop hiphop-lemez, ami alaposan túlnőtt önmagán. FK
Karabély
Táltos utca
(2002, Bahia)
A nyolcvanas évek kilencvenesekben továbbélő szelleme a kétezresekben is megtalálja a helyét ezen az ellenállhatatlan, umcaccás, virgonc dalokkal és briliáns szövegekkel teli egy órán. DE
Hiperkarma
(2003, 1g Records)
Ha lehetett fokozni, akkor Bérczesi Róbert fokozta: a már rendes zenekari felállásban rögzített albumon rendetlen – így is ellenállhatatlan – zenei struktúrákban kapunk egy félelmetes és példaértékű önfeltárást. DE
Sena
(2003, Gimmeshot Rekordz)
Sena nem árult zsákbamacskát lehengerlően magabiztos, minden erőlködés nélküli első szólólemezével, egyből megmutatta, mit tud – énekelni-rappelni-spoken wordözni, mint egy királynő. FK
Ludditák
Ludditák
(2003, Pseudo Rekordz)
A két bátaszéki sziszta olyan hangot ütött meg a magyar hiphopban, amit előttük és utánuk senki; ők voltak a legpengébben rappelő értelmiségi csajok, és első lemezükön a legimádnivalóbbak. FK
Neo
(2003, Magneoton / Warner)
A filmzene-feldolgozások és filmzenés hangulatok után a neo végre egy teljes saját soundtracket készíthetett, és olyan emlékezeteset, mintha nekik találták volna ki ezt a szerepet. FK
Pannonia Allstars Ska Orchestra
PASO
(2003, szerzői)
Szinte példátlan, hogy egy zenekar már első felvételein is ennyire kiforrott, nem csoda, hogy a kortárs modern ska egyik élvonalbeli zenekara lettek – világviszonylatban is. DE
Kispál és a Borz
(2004, Universal)
Itt az ideje legjobb kései lemezükként kanonizálni: Lovasi legerősebb személyes szövegei és énekteljesítménye egy tökéletes folyású albumon. Mintha a szokatlan bátorság épp elindítana és nem lezárna valamit. DE
Bobakrome
(2004, WacuumAirs)
Na, ennél nem igen volt egyedibb undergound hiphoplemez az elmúlt tizenöt évben! Emlékezetes rappelési stílus, gyomorba vágó szövegek, bizsergető, figyelmet végig fenntartó zenék. DE
Dresch Mihály Quartet
Egyenes zene
(2004, BMC)
A jellegzetes Dresch-hangzás legtisztább párlata, azaz a magyar jazz nagy lemeze. Élő népzene, ami magába olvasztja a kortárs jazzt egy ősinek ható, meditatív zenei utazásban. CsG
Csík Zenekar
(2005, Fonó Records)
A Csík már előző lemezén szakított a pusztán tradicionális zenékkel, és ezzel az – itt már popot is beemelő – attitűdjével mindenkinél sikeresebben tartja életben a megújítva megőrzött hagyományt. DE
Isten Háta Mögött
A szokásos hátborzongató kora reggeli ordítás
(2005, szerzői)
Pálinkás Tamás szürrealista szövegeit tíz év után sem fejti meg senki –egymásra pakolt szavainak dinamikája verhetetlen. A zenét pedig a fénykorában lévő Tool is megirigyelné. ML
Heaven Street Seven
(2006, Magneoton)
A stilárisan mindig is változatos HS7-albumok közül ez a legösszefogottabb jobbnál-jobb dalokkal, vibráló felépítéssel, a végén csúcsponttal és egy perfekt lezárással. DE
NKS
(2006, Kriminal Beats)
Ezen az albumon olyan a flow, hogy az lenyűgöző, ráadásul nincs az az érzésünk, mint sok másik kortárs lemezét hallva, hogy a rímek öncélúak és magamutogató a keménység. DE
Bankos
(2006, Kriminal Beats)
2003-ban a rapfilozófus Bankos készítette el az első teljesen jó magyar hiphoplemezt, a Rapmotelt, aminek eredményeit ezen a második albumon még továbbfejleszteni is képes volt. DE
Eszter
(2006, szerzői)
A fájóan kevés kortárs dalszerző-énekesnő közül Takáts Eszter mutatkozott be a legemlékezetesebben: egy színesen hangszerelt önreflektív, életszagú szövegekkel teli lemezen. DE
Pluto
(2006, Bioton Beat Produkció)
A végig egyenletesen jó színvonalú Pluto-albumtermésből nem is olyan egyszerű az egyik lemezt a másik elé helyezni, a pöpec és dögös Klub Vittula slágerességével nyert. DE
Kistehén Tánczenekar
Szerelmes vagyok minden nőbe
(2006, Myfilm / EMI)
Manu Chao legjobb magyar tanítványai a romazene, a sramli és a barkácspop hatásos elegyével nemzetközi sikereket értek, a dalok tág érzelmi spektruma még ma is megragadó. DE
30Y
(2007, CLS)
A 30Y számára sorsdöntő volt a 3. lemez: ekkor dőlt el, hogy az évtized második felének meghatározói lesznek. Az első négy számnál perfektebb popdalokat máig nem nagyon írt itthon senki. ML
Realistic Crew
(2007, szerzői)
Az indokolatlanul bőséges nyomasztó-absztrakt hiphop / triphop mezőny kimagasló lemeze. Tele van máig izgalmas ötletekkel; úgy szabdalják szét, hogy nem tévesztik szem elől az egészet. RA
Amber Smith
(2008, M.P.3 International / Twelvetones)
Az Amber Smith egyre magabiztosabb lépésekkel vált a hazai indie-gitárzene legmarkánsabb képviselőjévé, a shoegaze-esebb előzmény után itt realizálták végleg művészi igényű popzenéjüket. DE
Óriás
(2008, szerzői)
Az, hogy az Annabarbi-utód Óriás örömprojektként indult, tökéletesen érződik az ekkor még triófelállású zenekar felszabadult, gyönyörűen levegőző bemutatkozó albumán. ML
Jazzékiel
(2009, Hunnia Records)
Kezdeti eklektikus, vidám korszaka utána a Jazzékiel rácsúszott a bohémlétre, aminek ez a borongós, sokszínű, mégis egységes, mély, precízen kidolgozott lemez lett az eredménye. DE
Hortobágyi László – Lovász Irén
(2009, Siren Voices)
Mi lett volna, ha a magyarok másfelé indulnak az őshazából? Nem is lehetséges, mégis létező zene, a tradíció ősi rétege és a teremtő fantázia ritka találkozása. (1995-ös lemez jelentősen remixelve.) RA
Szalóki Ági
(2009, FolkEurópa)
A felnőtteknek is ajánlott „gyereklemez” a népzenétől a kuplén és jazzen át a reggae-ig mindent magába olvaszt. A hívogató, meleg hangzás és Szalóki Ági kedvessége fogja össze. RA
EZ Basic
(2010, Twelvetones Records)
Az indie-hullám lassan beérő, sokszínű képviselője ezzel a lemezzel eljutott arra a szintre, hogy mainstream rádiókig juttatta a Broadcast ihlette, a hazai mezőnyből kiemelkedő slágereit. DE
Bobafett & Bobakrome
(2010, WaacumAirs / DDK)
Amikor találkozik a kevés eredeti és zsigeri hazai hiphoptehetség közül kettő (Bobakrome itt főleg producerként bizonyít). Keményebb, mint bármelyik tetszőleges rock/metál lemez. CsG
MIKITŐL FUNKTASZTIKUSIG - A RECORDER KEDVENC 20 MAGYAR HIPHOPLEMEZE (2013-AS LISTA).
Palya Bea
(2010, Sony)
Táncdalok, örökzöldek sokféle világzenei felfogásban a táncháztól Bollywoodon át a kamarazenéig. Úgy szórakoztat, hogy közben páratlan koncepcionális alkotás, zenei múltfeldolgozás. RA
Irie Maffia
(2010, Shiftin’ Gears)
Második albumán az Irie Maffia tökéletesre csiszolta a fesztiválos élőhangszeres örömreggae-jét, egyben egy kis soul, rock és global bass beemelésével lazán ki is lépett a komfortzónájából. FK
Bajdázó
Lekapcsolom a villanyt a fejemben
(2011, szerzői)
Magyar zene, amerikai pszichedelikus folk és ambient találkozása, mintha mi sem volna természetesebb, avagy börzsönyizene. Hipnotikus hatású: ráállít a maga nyugodt ritmusára. RA
Hó Márton és a Jégkorszak
(2011, szerzői)
Egyszerre személyes és önironikus, de közben szépen szól a rendszerváltás körül születettek nagy részét érintő kérdésekről is – ihletetten hangszerelt, szokatlan tónusú dalszerző-előadó album. CsG
Erik Sumo Band feat Kiss Erzsi
(2011, szerzői)
Tövisházi Ambrus itt jutott a legközelebb a hideg északi elektropophoz, de persze nem tudott kibújni a bőréből – amennyire sötét és depis, annyira játékos és hősszerelmes lemez ez. FK
Thy Catafalque
(2011, Season Of Mist)
A melodikus, folkos elemekkel is spékelt avantgárd metál nemcsak legjobb magyar képviselője a Thy Catafalque, de a világ élvonalában is bérelt helye van, főleg ezzel az LP-vel. DE
Péterfy Bori & Love Band
(2012, Megadó Kiadó)
A maga nemében mind a négy eddigi Love Band-lemez erős, de a Fehér éjszakák innovatív, sokrétegű, eredetien slágeres, avantgárddal is flörtölő modern poplemezként kiemelkedik küzülük. DE
Broken Cups
(2012, szerzői)
Elsöprő energiájú rohanás 11 számon át, gótikus énekkel, minimálriffekkel, szirénázó szintivel és kalapáló dobgéppel. A nem létező magyar szintipunk-mozgalom csúcslemeze. RA
Eril Fjord
(2012, Chi)
A gyermekkor hangjait, zörejeit, zenei emlékeit az elektronikus zenén edzett felnőtt szűrőjén át felidéző, újrarendező lemez. Úgy okos, hogy közben nagyon érzelmes marad. RA
Mayberian Sanskülotts
(2012, szerzői)
A 2010-12-es lo-fi fellángolás egyik csúcsa, remek, álomszerű dalokkal és az egész lemezre rátelepedő szívfájdalom roppant erős atmoszférájával. CsG
Cadik
(2012, Chi)
Latinelectronichiphopbass, vagyis flamenco és más latin hangminták, hiphop- és bass music-alapok darabokra szedve és összerakva. Lenyűgöző produceri ötletparádé, de joggal az a címe: Lélek. RA
Szabó Benedek
(2013, szerzői)
Nincs új Cseh Tamás, de van a helyzetképeknek egy új, ihletett megéneklője, akinek történetein, évődésein és megbánásain keresztül egy generáció ismer magára. CsG
Imre Kiss
(2013, Farbwechsel)
Készülhetett volna akár húsz évvel ezelőtt és valószínűleg húsz év múlva sem hat idejétmúltnak Imre Kiss debütálása, ami bátran odatehető a legjobb klasszikus ambient elektronika albumok mellé. FK
S. Olbricht
Deutsch Amerikanische Tragödie
(2013, Opal Tapes)
Roncsolt techno, zaj, melankólia és a hőskort idéző buggyogások: e rétegek változó viszonyai, küzdelmei teszik jó zajtechnónál jóval többé a Farbwechsel egyik vezetőjének lemezét. RA
derTanz
(2013, szerzői)
Csodásan torz, ám nem egyszer szexin groove-os minimalista posztpunk, a mániákusságot a paródiánál is tovább fokozó, sokszínű énekkel, dobbal-basszussal. RA
NEM VOLT ELÉG? A RECORDER KEDVENC MAGYAR KIADVÁNYAI 2012-BEN. ÉS 2013-BAN. ÉS 2014-BEN.
a fenti ötven album egy-egy dala két playlistben - az elsőben a hiperkarmától a Hó Márton és Jégkorszakig:
a másodikban az Erik Sumo Bandtől a der Tanz-ig: