Top 50 album, 21. század – A legjobb magyar lemezek 2000-től a Recorder szerint

2015.11.27. 13:00, rerecorder

50hun.jpg

A 37. Recorder magazin fókusztéméjában, a Magyar zene 2000-2014-ben a másfél évtized zenéinek, trendjeinek áttekintése, összefoglalása után jöjjön a korszak albumtermésének legjava – ahogyan mi hallottuk. A lista az időszak bőséges mennyiségű és remek EP-it nem veszi figyelembe. Egy kivétellel minden előadótól csak egyetlen lemezt választottunk. Az összegzéssel megálltunk 2013-nál, mert a tavalyi és idei év kiadványainak értékeléséhez még nincs meg a megfelelő történelmi rálátás. A lemezeket is rangsorba állítás nélkül, időrendben tárgyaljuk. Ez az ötven album kiemelkedő, megérdemli a figyelmet, az újrahallgatást, mindegyik máig izgalmas és maradandó a maga műfajában. (A hazai folk és világzene erre az időszakra eső korszakát hamarosan külön is tárgyaljuk.)

Összeállította a Recorder munkatársainak segítségével: Csada Gergely-Dömötör Endre-Forrai Krisztián-Rónai András.

A lemezek - már amelyik online elérhető - a címekre kattintva hallgathatók (vagy streaming hiányában vásárolhatók meg).


1_hiperkarma.jpgHiperkarma

Hiperkarma

(2000, 1g Records)

A kilencvenes évek alternatív dalszerző vonulatát egyedi módon továbbgondoló és új magasságokba emelő korszakos lemez, amelyen Bérczesi szívbemarkolóan szól generációjához. CsG


02_amorf.jpgAmorf Ördögök

Betyár a holdon

(2000, Ugar /UCMG)

Ez bizony messze nem a későbbi „kacatpop”, hanem míves és végtelenül szórakoztató dzsesszes-latinos-folkos-sanzonos easy listening pop, modern hangzással és békebeli hangulattal. FK


03_anima.jpgAnima Sound System

Gypsy Sound Clash

(2000, Hungaroton)

Az Anima zenei olvasztótégelyébe itt került egy adag roma folk is, meg jó zsíros ütemek, a hangzás pedig nagyon egyben van – a zenekar első korszakának legösszeérettebb lemeze. FK


04_yonder.jpgYonderboi

Shallow And Profound

(2000, Ugar / UCMG)

A „,mernyei csodagyerek” filmzeneszerű bemutatkozó albumával az ezredfordulós magyar downtempo-hullám csúcsművét alkotta meg, mely ugyan nem hajt direkt a káeurópaiságra, de nagyon eltalálja. FK


05_emil.jpgEmil.Rulez!

Zazie az ágyban

(2001, Twelvetones /MCD)

A szórakoztatóan laza, semmiből jött jazzpopos, bossa novás kvázi konceptlemez Hajós és Hegyi vicces karaktereivel, önironikus szövegeivel egyedi jelenség volt a magyar popban. CsG


06_lovasi.jpgLovasi András

Bandi a hegyről

(2001, 3T / Universal)

Egy ajándékba kapott akusztikus gitárból kinőtt, bátran és lazán hangszerelt lemez, amin ösztönösen mindig a legjobb valósul meg – Lovasi szerzőként és előadóként is telibe talált. DE


07_vig.jpgVíg Mihály

Filmzenék Tarr Béla filmjeihez

(2001, szerzői / Bahia)

Itt van minden, ami miatt Víg kivételesen nagy zeneszerző: már-már kísérleti hangképek, azonnal ható vonósnégyesek, előkelőségüktől megfosztott, apatikus keringők és a rock and roll. CsG


08_lajko.jpgLajkó Félix

Lajkó Félix és bandája játszik

(2001, Tilos az Á Records)

Lajkó és társai ereje, szenvedélyessége szétfeszíti a műfaji kereteket, a palicsi erdőben készített felvétel pedig a lehető leghitelesebben rögzíti az örömzenélés pillanatait. CsG


09_belgajpg.jpgBëlga

Majd megszokod

(2002, CrossRoads)

A Bëlga bemutatkozása maximumig csavarta a novelty- és a sokk-faktort és persze úgy ahogy van, zseniális – egy kultikus slágerekkel teli nem hiphop hiphop-lemez, ami alaposan túlnőtt önmagán. FK


10_karabely_taltos_utca1.jpgKarabély

Táltos utca

(2002, Bahia)

A nyolcvanas évek kilencvenesekben továbbélő szelleme a kétezresekben is megtalálja a helyét ezen az ellenállhatatlan, umcaccás, virgonc dalokkal és briliáns szövegekkel teli egy órán. DE


11_hiperkarma2.jpgHiperkarma

Amondó

(2003, 1g Records)

Ha lehetett fokozni, akkor Bérczesi Róbert fokozta: a már rendes zenekari felállásban rögzített albumon rendetlen – így is ellenállhatatlan – zenei struktúrákban kapunk egy félelmetes és példaértékű önfeltárást. DE


12_sena.jpgSena

First One

(2003, Gimmeshot Rekordz)

Sena nem árult zsákbamacskát lehengerlően magabiztos, minden erőlködés nélküli első szólólemezével, egyből megmutatta, mit tud – énekelni-rappelni-spoken wordözni, mint egy királynő. FK


13_ludditak_ludditak1.jpgLudditák

Ludditák

(2003, Pseudo Rekordz)

A két bátaszéki sziszta olyan hangot ütött meg a magyar hiphopban, amit előttük és utánuk senki; ők voltak a legpengébben rappelő értelmiségi csajok, és első lemezükön a legimádnivalóbbak. FK


14_neo.jpgNeo

Kontroll – a filmzene

(2003, Magneoton / Warner)

A filmzene-feldolgozások és filmzenés hangulatok után a neo végre egy teljes saját soundtracket készíthetett, és olyan emlékezeteset, mintha nekik találták volna ki ezt a szerepet. FK


15_paso_demo_200.jpgPannonia Allstars Ska Orchestra

PASO

(2003, szerzői)

Szinte példátlan, hogy egy zenekar már első felvételein is ennyire kiforrott, nem csoda, hogy a kortárs modern ska egyik élvonalbeli zenekara lettek – világviszonylatban is. DE


16_kispal.jpgKispál és a Borz

Én, szeretlek, téged

(2004, Universal)

Itt az ideje legjobb kései lemezükként kanonizálni: Lovasi legerősebb személyes szövegei és énekteljesítménye egy tökéletes folyású albumon. Mintha a szokatlan bátorság épp elindítana és nem lezárna valamit. DE


17_bobakrome.jpgBobakrome

Direkt torz

(2004, WacuumAirs)

Na, ennél nem igen volt egyedibb undergound hiphoplemez az elmúlt tizenöt évben! Emlékezetes rappelési stílus, gyomorba vágó szövegek, bizsergető, figyelmet végig fenntartó zenék. DE


18_dresch.jpgDresch Mihály Quartet

Egyenes zene

(2004, BMC)

A jellegzetes Dresch-hangzás legtisztább párlata, azaz a magyar jazz nagy lemeze. Élő népzene, ami magába olvasztja a kortárs jazzt egy ősinek ható, meditatív zenei utazásban. CsG


19_senki-nem-ert-semmit.jpgCsík Zenekar

Senki nem ért semmit

(2005, Fonó Records)

A Csík már előző lemezén szakított a pusztán tradicionális zenékkel, és ezzel az – itt már popot is beemelő – attitűdjével mindenkinél sikeresebben tartja életben a megújítva megőrzött hagyományt. DE


20_ihm.jpgIsten Háta Mögött

A szokásos hátborzongató kora reggeli ordítás

(2005, szerzői)

Pálinkás Tamás szürrealista szövegeit tíz év után sem fejti meg senki –egymásra pakolt szavainak dinamikája verhetetlen. A zenét pedig a fénykorában lévő Tool is megirigyelné. ML


21_hs7.jpgHeaven Street Seven

Tudom, hogy szeretsz titokban

(2006, Magneoton)

A stilárisan mindig is változatos HS7-albumok közül ez a legösszefogottabb jobbnál-jobb dalokkal, vibráló felépítéssel, a végén csúcsponttal és egy perfekt lezárással. DE


22_nks-5_csillag.jpgNKS

*****

(2006, Kriminal Beats)

Ezen az albumon olyan a flow, hogy az lenyűgöző, ráadásul nincs az az érzésünk, mint sok másik kortárs lemezét hallva, hogy a rímek öncélúak és magamutogató a keménység. DE


23_bankos.jpgBankos

B-oldal

(2006, Kriminal Beats)

2003-ban a rapfilozófus Bankos készítette el az első teljesen jó magyar hiphoplemezt, a Rapmotelt, aminek eredményeit ezen a második albumon még továbbfejleszteni is képes volt. DE


24_eszter.jpgEszter

Rövidtáv

(2006, szerzői)

A fájóan kevés kortárs dalszerző-énekesnő közül Takáts Eszter mutatkozott be a legemlékezetesebben: egy színesen hangszerelt önreflektív, életszagú szövegekkel teli lemezen. DE


25_pluto.jpgPluto

Klub Vittula

(2006, Bioton Beat Produkció)

A végig egyenletesen jó színvonalú Pluto-albumtermésből nem is olyan egyszerű az egyik lemezt a másik elé helyezni, a pöpec és dögös Klub Vittula slágerességével nyert. DE


26_kistehen.jpgKistehén Tánczenekar

Szerelmes vagyok minden nőbe

(2006, Myfilm / EMI)

Manu Chao legjobb magyar tanítványai a romazene, a sramli és a barkácspop hatásos elegyével nemzetközi sikereket értek, a dalok tág érzelmi spektruma még ma is megragadó. DE


27_30y.jpg30Y

Semmi szédítő magasság

(2007, CLS)

A 30Y számára sorsdöntő volt a 3. lemez: ekkor dőlt el, hogy az évtized második felének meghatározói lesznek. Az első négy számnál perfektebb popdalokat máig nem nagyon írt itthon senki. ML


28_realistic.jpgRealistic Crew

Overcome

(2007, szerzői)

Az indokolatlanul bőséges nyomasztó-absztrakt hiphop / triphop mezőny kimagasló lemeze. Tele van máig izgalmas ötletekkel; úgy szabdalják szét, hogy nem tévesztik szem elől az egészet. RA


29_amber.jpgAmber Smith

Introspective

(2008, M.P.3 International / Twelvetones)

Az Amber Smith egyre magabiztosabb lépésekkel vált a hazai indie-gitárzene legmarkánsabb képviselőjévé, a shoegaze-esebb előzmény után itt realizálták végleg művészi igényű popzenéjüket. DE


30_orias.jpgÓriás

Jön.

(2008, szerzői)

Az, hogy az Annabarbi-utód Óriás örömprojektként indult, tökéletesen érződik az ekkor még triófelállású zenekar felszabadult, gyönyörűen levegőző bemutatkozó albumán. ML


31_jazzekiel.jpgJazzékiel

Holy Shit

(2009, Hunnia Records)

Kezdeti eklektikus, vidám korszaka utána a Jazzékiel rácsúszott a bohémlétre, aminek ez a borongós, sokszínű, mégis egységes, mély, precízen kidolgozott lemez lett az eredménye. DE


32_lovasz.jpgHortobágyi László – Lovász Irén

Világfa

(2009, Siren Voices)

Mi lett volna, ha a magyarok másfelé indulnak az őshazából? Nem is lehetséges, mégis létező zene, a tradíció ősi rétege és a teremtő fantázia ritka találkozása. (1995-ös lemez jelentősen remixelve.) RA


33_szaloki.jpgSzalóki Ági

Gingalló

(2009, FolkEurópa)

A felnőtteknek is ajánlott „gyereklemez” a népzenétől a kuplén és jazzen át a reggae-ig mindent magába olvaszt. A hívogató, meleg hangzás és Szalóki Ági kedvessége fogja össze. RA


34_ez_basic.jpgEZ Basic

Hello Heavy

(2010, Twelvetones Records)

Az indie-hullám lassan beérő, sokszínű képviselője ezzel a lemezzel eljutott arra a szintre, hogy mainstream rádiókig juttatta a Broadcast ihlette, a hazai mezőnyből kiemelkedő slágereit.  DE


35_bobafett.jpgBobafett & Bobakrome

Bagolyköpet!!!

(2010, WaacumAirs / DDK)

Amikor találkozik a kevés eredeti és zsigeri hazai hiphoptehetség közül kettő (Bobakrome itt főleg producerként bizonyít). Keményebb, mint bármelyik tetszőleges rock/metál lemez. CsG



MIKITŐL FUNKTASZTIKUSIG - A RECORDER KEDVENC 20 MAGYAR HIPHOPLEMEZE (2013-AS LISTA).


36_palya.jpgPalya Bea

Én leszek a játékszered

(2010, Sony)

Táncdalok, örökzöldek sokféle világzenei felfogásban a táncháztól Bollywoodon át a kamarazenéig. Úgy szórakoztat, hogy közben páratlan koncepcionális alkotás, zenei múltfeldolgozás. RA


37_irie.jpgIrie Maffia

What’s My Name?!

(2010, Shiftin’ Gears)

Második albumán az Irie Maffia tökéletesre csiszolta a fesztiválos élőhangszeres örömreggae-jét, egyben egy kis soul, rock és global bass beemelésével lazán ki is lépett a komfortzónájából. FK


38_bajdazo.jpgBajdázó

Lekapcsolom a villanyt a fejemben

(2011, szerzői)

Magyar zene, amerikai pszichedelikus folk és ambient találkozása, mintha mi sem volna természetesebb, avagy börzsönyizene. Hipnotikus hatású: ráállít a maga nyugodt ritmusára. RA


39_ho.jpgHó Márton és a Jégkorszak

Dalok a fürdőszobából

(2011, szerzői)

Egyszerre személyes és önironikus, de közben szépen szól a rendszerváltás körül születettek nagy részét érintő kérdésekről is – ihletetten hangszerelt, szokatlan tónusú dalszerző-előadó album. CsG


40_erik_s.jpgErik Sumo Band feat Kiss Erzsi

The Ice Tower

(2011, szerzői)

Tövisházi Ambrus itt jutott a legközelebb a hideg északi elektropophoz, de persze nem tudott kibújni a bőréből – amennyire sötét és depis, annyira játékos és hősszerelmes lemez ez. FK


41_thy.jpgThy Catafalque

Rengeteg

(2011, Season Of Mist)

A melodikus, folkos elemekkel is spékelt avantgárd metál nemcsak legjobb magyar képviselője a Thy Catafalque, de a világ élvonalában is bérelt helye van, főleg ezzel az LP-vel. DE


42_peterfy_bori.jpgPéterfy Bori & Love Band

Fehér éjszakák

(2012, Megadó Kiadó)

A maga nemében mind a négy eddigi Love Band-lemez erős, de a Fehér éjszakák innovatív, sokrétegű, eredetien slágeres, avantgárddal is flörtölő modern poplemezként kiemelkedik küzülük. DE


43_broken.jpgBroken Cups

Slaves Of The Grave

(2012, szerzői)

Elsöprő energiájú rohanás 11 számon át, gótikus énekkel, minimálriffekkel, szirénázó szintivel és kalapáló dobgéppel. A nem létező magyar szintipunk-mozgalom csúcslemeze. RA


44_eril_f.jpgEril Fjord

Mondoka

(2012, Chi)

A gyermekkor hangjait, zörejeit, zenei emlékeit az elektronikus zenén edzett felnőtt szűrőjén át felidéző, újrarendező lemez. Úgy okos, hogy közben nagyon érzelmes marad. RA


45_pseudo.jpgMayberian Sanskülotts

PseudoDeath

(2012, szerzői)

A 2010-12-es lo-fi fellángolás egyik csúcsa, remek, álomszerű dalokkal és az egész lemezre rátelepedő szívfájdalom roppant erős atmoszférájával. CsG


46_cadikalma.jpgCadik

Alma

(2012, Chi)

Latinelectronichiphopbass, vagyis flamenco és más latin hangminták, hiphop- és bass music-alapok darabokra szedve és összerakva. Lenyűgöző produceri ötletparádé, de joggal az a címe: Lélek. RA


47_szabo_b.jpgSzabó Benedek

Kapuzárási Piknik

(2013, szerzői)

Nincs új Cseh Tamás, de van a helyzetképeknek egy új, ihletett megéneklője, akinek történetein, évődésein és megbánásain keresztül egy generáció ismer magára. CsG


48_imre_kiss.jpgImre Kiss

Midnight Wave

(2013, Farbwechsel)

Készülhetett volna akár húsz évvel ezelőtt és valószínűleg húsz év múlva sem hat idejétmúltnak Imre Kiss debütálása, ami bátran odatehető a legjobb klasszikus ambient elektronika albumok mellé. FK


49_olbricht-tape.jpgS. Olbricht

Deutsch Amerikanische Tragödie

(2013, Opal Tapes)

Roncsolt techno, zaj, melankólia és a hőskort idéző buggyogások: e rétegek változó viszonyai, küzdelmei teszik jó zajtechnónál jóval többé a Farbwechsel egyik vezetőjének lemezét. RA


50_dertanz.jpgderTanz

Kaktusz

(2013, szerzői)

Csodásan torz, ám nem egyszer szexin groove-os minimalista posztpunk, a mániákusságot a paródiánál is tovább fokozó, sokszínű énekkel, dobbal-basszussal. RA


NEM VOLT ELÉG? A RECORDER KEDVENC MAGYAR KIADVÁNYAI 2012-BEN. ÉS 2013-BAN. ÉS 2014-BEN.


a fenti ötven album egy-egy dala két playlistben  - az elsőben a hiperkarmától a Hó Márton és Jégkorszakig: 


a másodikban az Erik Sumo Bandtől a der Tanz-ig: 

https://recorder.blog.hu/2015/11/27/top_50_album_21_szazad_a_legjobb_magyar_lemezek_2000-tol_a_recorder_szerint
Top 50 album, 21. század – A legjobb magyar lemezek 2000-től a Recorder szerint
süti beállítások módosítása