45 év késéssel kapta meg "jogdíját" a legtöbbször hangmintázott dal szerzője

2015.11.12. 09:45, subrecorder

maxresdefault_3.jpg

Ha a The Winstons nevű soulfunk zenekarról nem is hallottál volna és nem is tudnád, hogy mi az az Amen break, akkor is egészen biztosan ismerős az a hat másodperces dobkiállás, amit 1969 óta minimum 1862-szer használtak fel más dalokban. A dob break eredeti megalkotói azonban egyetlen fityinget sem láttak belőle. Egészen mostanáig, hiszen mint arról idén év elején beszámoltunk, Martyn Webster brit dj gyűjtést szervezett a zeneszerző-hangszerelő, Richard L. Spencer számára és az eredetileg kitűzött 1000 fontost adománynak a huszonnégyszerese jött össze.

A Winstons egy Washingtonban alapított, kérészéletű bárzenekar volt a 60-as évek végén és leginkább a déli államokban léptek fel, kevert fajú csapatként. Egy 1969-es stúdiózás során Atlantában éppen le voltak ragadva egy B-oldalnál, amelyet friss kislemezükhöz kellett felvenniük, de igazából senkinek nem jutott eszébe semmi. Végül egy régi gospel-dalt, az Amen, Brothert dolgozták fel, de mivel az ötletek még így sem adtak ki egy teljes számot, megpróbálták így-úgy meghosszabbítani a szerzeményt. Például egy hat másodperces dobszólóval, egészen pontosan azzal, ami kis túlzással a hiphopot és jungle/drum'n'bass-t is életre keltette:


Megjelenésekor a kislemez A-oldala (Color Him Father) nagy siker lett (a kiadványból egymillió fölött fogyott), viszont az Amen, Brother teljesen elkerülte a közönség figyelmét. Egészen a 80-as évek közepéig, de a dal - pontosabban tényleg csak az a hat másodperces dobkiállás - későbbi, egészen elképesztő történetét már átvettük a bevezetőben is linkelt cikkünkben. A gyakorlatilag hiphopban, jungle-ben (drum'n'bass-ben) is megkerülhetetlen, sok más breakbeat alapú alstílusban, meg úgy általában is óriási hatású zenerészlet a WhoSampled hangminta-adatbázisban 1862-szer szerepel, de ennél egészen biztos, hogy lényegesen több felvételnek is ez képezi az alapját. Szóval sok ezer előadó keresett pénzt az Amen breakből, az eredeti feljátszó, Gregory C. Coleman dobos viszont semmit, mivel a dal írásakor még nem volt jogdíjtörvény hangmintázásra,. Ő hajléktalanként hunyt el 2006-ban Atlanta utcáin.

AZ AMEN BREAK A HANGMINTÁZÁS TÖRTÉNETÉT HÁROM PERCBEN BEMUTATÓ VIDEÓBÓL SEM HIÁNYOZHAT.

A Winstons feje, Richard L. Spencer énekes-szaxofonos pedig visszavonult tanárként élt, teljesen lemondva arról, hogy valaha is viszontlát bármiféle pénzt abból, hogy mások meggazdagodtak az ő és Coleman munkájából. A GoFundMe internetes projektfinanszírozó oldalon azonban két brit dj, Martyn Webster és Steve Theobald megadták Spencernek a minimumot, egy gesztust, ami nagyon kijárt neki. Először mindössze 1000 fontot kívántak gyűjteni, a kampány lejártakor azonban egy 24.000 fontos (ez több mint 10 millió forint) csekket sikerült Spencernek átadniuk. Az eredeti szerző így nyilatkozott a kampányról: "igazából már rég megbékéltem a dologgal. Történhettek volna sokkal rosszabb dolgok is. Egy fekete férfi vagyok Amerikában és a tudat, hogy valami, amit én alkottam, mások számára hasznos volt, nagyszerű érzés. A briteknek nem kellett volna ezt tenniük. Ötven évvel a dal írása után két fehér srác a világ másik feléről, akikkel soha nem is találkoztam eldönti, hogy ad nekem egy ajándékot. Valószínűleg ez a legszebb dolog, ami valaha is történt velem."

EZ AZ ÖREGÚR NEM PERESKEDETT, DE VANNAK, AKIK NAGYON DURVÁN MENTEK A PÉNZRE.

Az eredeti dal teljes egészében:


 

https://recorder.blog.hu/2015/11/12/45_ev_kesessel_kapta_meg_jogdijat_a_legtobbszor_hangmintazott_dal_szerzoje
45 év késéssel kapta meg "jogdíját" a legtöbbször hangmintázott dal szerzője

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr688072270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.