A hazudós zenekarok éve – Magyar popzene 1995-ben

2015.11.10. 10:17, rerecorder

pa022007.jpg

Húsz éve a popzene. A poptörténeti körforgás húszéves periodicitását követő megemlékezéseinkben négy éve 1991-re, három éve 1992-re, két 1993-ra , tavaly 1994-re csévéltünk vissza, a Recorder harminchatodik számának fókusztémájával pedig 1995-re. Megrajzoltuk a legfontosabb történések kronologikus idővonalát, összefoglaltuk, mik történtek húsz éve a pop- és rockzenében, a hiphopban és elektronikában, elmondtuk továbbá, hogy a Recorder szerint mi volt 1995 húsz (plusz tíz) legjobb albuma. Aztán kedvenc 1995-ös dalaink, valamint szerzőink, munkatársaink 1995-ös személyes albumlistái után visszahallgattuk az év legmenőbb és legcikisebb slágereit és sorozatunk zárásaként áttekintjük 1995 magyar zenéit is. Az előző évek káosza és átrendeződései után 1995 stabilitást hozott a hazai zenei életben, kiszámítható növekedés, egészségesebbé vált verseny zajlott, új stílusok vetették meg a lábukat és kialakult a következő időszakot meghatározó új élmezőny is.

1995-xx-xx-hazudos_1.jpgAz öt nagy multi (EMI Quint, Magneoton-Warner, BMG Ariola Hungary, Sony Music Hungary, PolyGram-Zebra és -3T) 1995-ben már magabiztosan, a helyi viszonyokat kiismerve uralta és osztotta meg precízen a piacot. A kicsiknek (Record Express, Hungaroton és a független Trottel, Bahia) valóban kicsi jutott az amúgy évről-évre stabil növekedésből: 1995-ben az előző évhez képest jó egymillióval több, közel hétmillió kiadvány kelt el. De ezen túl is volt minek örülni: először Magyarországon a Rolling Stones egy gigakoncerten és egyre több a jó külföldi fellépő (Björk és Goldie 1995-ben Budapesten, egyszerre?!), viszont bezárt a fővárosi klubélet egyik központja, az FMK. A fesztiválok (VOLT, Mezőtúr) magabiztosabban üzemelnek, a Sziget pedig meghatározó éven van túl, ugyan kisebb költségvetéssel működik, de először nyereséggel zár, megindulhat az emelkedés. Bár megszűnt a VOLT magazin, de lehet művelődni, az erős rockzenei lapválaszték (Metal Hammer, Rockinform, Zenész magazin) mellé végre becsatlakoznak más műfajok is, elindul a Wanted, a Z Magazin és a Freee.

embertervez.jpgÉs hogy végre a zenére is rátérjünk, 1995 a „hazudós zenekarok” turnéjaként lett emlékezetes (nyitóképen a szereplők), a már kiöregedő Pál Utcai Fiúk kezéből dicsőségesen átveszi a stafétát a következő évtizedet meghatározó Kispál és a Borz és a Tankcsapda, de a velük negyedikként vendégeskedő Nyers is profitál az országos turnéból, ami a vidéki koncertéletbe is vért pumpál. Sőt, a háttérben, még inkább a föld alatt, de határozottan bejelentkezik a következő éveket szintén egyre jobban meghatározó főáram: a Quimby, a Heaven Street Seven és az Anima Sound System (a Sexepil pedig fut az MTV Europe-on, de végül se kint, se itthon nem fut be nyersen groove-os zajrockjával). És miközben egyre kétségbeesettebben kapaszkodnak az öregek, a mainstream is átalakul, az Indiántánccal végleg sztár lesz Ákosból, a Szállj el kismadárral az év slágerét jegyző Republic-ból meg stadionzenekar (Cipőnek még egy duettlemezre is jut ideje A Lánnyal), a Kimnowak bizonyítja, hogy rádióba való a nívós rock (Gyémánt) is, az eurodance pedig minden gátat áttör. Felsorolni is sok, kinek volt lemeze, slágere az évben: Ámokfutók, Alvajárók, Happy Gang, Emergency House, Erica C, Hip Hop Boyz, El Charro, Szandi, Sipos F. Tamás, Digital Scream, FLM, Kozmix, Soho Party, Náksi szólóban is, Erik a Viking, Judy, Carpe Diem.

quimby_jerry_r-1891748-1250524883.jpegMetálban a régi (Akela) és az új hullám (Necropsia, Sear Bliss) csap össze, de új utakat tapos a FreshFabrik és a Junkies is. Új a hullám szintipopban is: ex-Bonanzás (Le Prelude) és pre-neós (Populär) próbálkozások. Nagyon megy a röhögés is, az Irigy Hónaljmirigy élőben, a L’art pour l’art lemezen (Vastyúk is talál szeget) arat. Lábra áll a hazai techno-house táncszíntér is, dj-ként Sterbinszky, Budai, Tommyboy uralja a klubokat (utóbbi megnyitja Underground nevű legendás és nagyhatású lemezboltját), de a többiek (Schulz, Jutasi, Boolek, Junior, Kühl) is keményen népszerűsítik az aktuális műfajokat. Arról nem is szólva, hogy a tilosos underground is bebólint: Palotai, Naga, Titusz, Mango, Cadik oktat. A honi rap még mindig gyerekcipőben, de már van hiphoptalálkozó, freestyle-rapverseny, lemezzel és gigaslágerekkel (Takarítónő, Ülünk a vonaton) jelentkezik a színtérboronáló Animal Cannibals, fejbeboommal berobbant Ganxsta Zolee és az undergound is összefog (a príma Rap 1 válogatáson).

A sokszínűséghez járul hozzá múlttörlesztésképp egy 1990-es URH-koncert kiadása (de a Satöbbi is nagyon megérdemelt már egy kiadványt), a metállal és technóval is flörtölő artrockos Trottel, a hasonlóan folyamatzenével kísérletező Úzgin Űver és Korai Öröm, a kíméletlenül erős poszthardcore Leukémia, az őrült dada Tudósok és Ápolók, a bájos-naiv lofipop Tereskova, a viccesen laza sanzonrockos Marlboro Man, a funkpopos Kinopuskin, a jazzrockos Faxni, a bluesos Dr. Valter And The Lawbreakers, a progrockos After Crying, a kortárszenész-ambientes Szemző Tibor és Hortobágyi László (utóbbi Lovász Irénnel világzenében is gyönyörűt alkot), a piszokerős romafolkos Ando Drom – simán az övék az egyik legjobb anyag 1995-ben, a másik pedig Kamondy Ágnesé.

Az év magyar albumai

kamondy_59656843.jpg#Kamondy Ágnes: Dalok Közép-Nirvániából (Bahia)

Az Orkesztra Luna érzékeny kamarazenéje után Kamondy a 80-as évek undergoundját (konkrétan feldolgozásokkal) emelte kicsivel a föld fölé.


#Tankcsapda: Az ember tervez
(Magneoton / Warner)

Lukácsék nemcsak saját hangzásukat vitték csúcsra, de egyben az agyarock egyik legjobb albumát is megalkották (a vinylkiadás ma aranyat ér).


anima_shalom_1280x1280.jpg#Anima Sound System: Shalom
(szerzői kiadás)

A hazai elektronikus tánczene – Liquid Limbs melletti másik – alapzenekara folkot, dubot, dance-t kevert itthon úttörő módon.


AZ ANIMA VEZETŐ PRIGER ZSOLT ÉS A LIQUID LIMBS-FŐNÖK BATTA RÓBERT BESZÉLGETNEK 1995 HAZAI ELEKTRONIKUSZENEI SZÍNTERÉRŐL.


#Quimby: Jerrycan Dance
(szerzői kiadás)

Nick Cave és Tom Waits, naná, de az umcaccás Quimby is volt olyan hatásos, hogy második albuma máig élvezetes legyen.


hs7_2.jpg#Heaven Street Seven: Tick Tock No Fear
(szerzői kiadás)

A kortárs brit gitárzene (mit kortárs, a 80-as évek lemaradását is pótolni kellett!) ezen a debütkazettán nézett be Magyarországra.


Dömötör Endre

További 15 jó album

album_medium_26717_5468fb1bce794.jpgAndo Drom: Kaj Phirel o Del
Animal Cannibals: Fehéren fekete, feketén fehér
Ápolók: Szarvasgyár
Ganxsta Zolee és a Kartel: Egyenesen a gettóból
Hortobágyi László: 6th All-India Music Conference
Kimnowak: Fekete zaj
Kinopuskin: Cinema vendetta
Korai Öröm: 1995
Leukémia: Üzenetek a törésvonalról
Lovász Irén-Hortobágyi László: Világfa
Satöbbi: Live
Sexepil: Sugar For The Soul
Tereskova: UFO
Tudósok: Repülő tudomány
Úzgin Űver: Úzgin Űver

Címkék: magazin 1995 rec036
https://recorder.blog.hu/2015/11/10/a_hazudos_zenekarok_eve_magyar_popzene_1995-ben
A hazudós zenekarok éve – Magyar popzene 1995-ben

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr318067012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.