A Thee Oh Sees önfeledten őrjöng garázsos pszichedéliára, az Unknown Mortal Orchestra lassan átmegy soulpopba, SOAK (fent) ígéretes lemezzel mutatkozott be, Hudson Mohawke meg taktikusan megmutatja mindegyik oldalát. Lemez Gyorstár.
THEE OH SEES: Mutilator Defeated At Last
Kiadó: Castle Face Records
Megjelenés: 2015. május 25.
Stílus: garázsrock, pszichedelikus pop
Kulcsdal: Withered Hand
A San Franciscó-i Thee Oh Sees egy igazi fasza bulizenekar. Nem abban a tinglitangli, amatőr értelemben, ahogy ezt Magyarországon szokták együttesekre mondani, hanem úgy, mint a Black Lips vagy a Japandroids. A ’60-as évek garázsrock és pszichedelikus rock hagyományait úgy hozzák közös nevezőre, hogy nem kell eldönteni, éppen a Sonics fűrészeléséhez, vagy a 13th Floor Elevators szétsavazott nyüstöléséhez van-e kedvünk, mert ezeket a tavalyi lemezük óta jó érzékkel ötvözik. A Mutilator Defeated At Last is megbízhatóan hozza ezt az önfeledt drogos őrjöngést.
8/10
Kálmán Attila
UNKNOWN MORTAL ORCHESTRA: Multi-Love
Kiadó: Jagjaguwar
Megjelenés: 2015. május 25.
Stílus: pszichedelikus fehér soulpop
Kulcsdal: Can’t Keep Checking My Phone
Az Unknown Mortal Orchestra néven alkotó Ruban Nielson albuma több értelemben is mély. Egyrészt itt van a témaválasztás, egy olyan érzelmet mutat be, amit eddig még nem sokan: a poliamoriát, vagyis a többszerelműséget. Másrészt Nielson eddig sem egyszerű zenéje soha nem volt ilyen rétegzett, ennyi extrával dúsított, mint most. Arról nem is beszélve, hogy egy pincében vette fel az egészet. A Multi-Love-on talán kevesebb az emlékezetes dal, mint az előző UMO-albumon, cserébe viszont itt nem refrénekre, hanem megbúvó, alig hallható szintifutamokra, basszusmenetekre és egyéb apróságokra emlékszel hetekkel a hallgatás után is – ezt pedig csak az igazán jók képesek elérni.
8/10
Mika László
FFS = FRANZ FERDINAND + SPARKS / LEMEZKRITIKA A DEBÜTRŐL = SZAVAK + PONTSZÁM.
SOAK: Before We Forget How To Dream
Kiadó: Rough Trade / Bertus
Megjelenés: 2015. június 1.)
Stílus: indiefolk
Kulcsdal: Sea Creatures
Az északír Bridie Monds-Watson 2013-ban tűnt fel SOAK néven (még Budapesten is koncertezett), tavaly év végén bekerült a BBC Sound Of 2015 nevű lehetséges befutókat összegző gyűjtésbe és idén első nagylemeze is megérkezett. Bár látványos befutás nem várható a 18 éves dalszerző-énekesnőtől, de tehetsége átsüt a lemezen, szinte biztos, hogy idővel csak nőni fog ázsiója. A csupasz, döntően akusztikus dalos korai kislemezek, ep-k után ez most egy szolidan felöltöztetett, ihletetten polírozott, nagyon enyhén „dreampoposított” felvételekből álló bemutatkozás lett, erős kortárs szövegekkel és még erősebb énekkel.
Dömötör Endre
8/10
HUDSON MOHAWKE: Lantern
Kiadó: Warp / Neon Music
Megjelenés: 2015. június 15.)
Stílus: hiphop, IDM, bass
Kulcsdal: Deepspace
Hat évet kellett várni HudMo új lemezére, ami idő alatt a skót producer több korszakot lezárt magában, más fejezeteket (pl. TNGHT) pedig elindított karrierjében, és vált közben a bass-színtér kulcsfigurájává. A Lantern ennek megfelelően egy amolyan mindent felölelő portfólió, aminek vannak slágeres részei, ahol tényleg másodpercre kiszámítva a helyén van minden, és van egy kalandosabb, kísérletezőbb szegmense, helyenként kifejezetten érdekes ötletekkel. Főleg a lemez második fele bír úttörő jelleggel, de a producer itt is őrzi populáris vonásait, és az a helyzet, hogy a Lanternen ez az attitűd zömmel működik – a tehetséges művész ismérve.
Velkei Zoltán
8/10