Így hallgattok ti – Magyar írók a zenéről: Kun Árpád

2015.06.14. 15:34, rerecorder

kun_001.jpg

A 22. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál után vagyunk és éppen véget ért az 5. Margó Irodalmi Fesztivál és a 86. Ünnepi Könyvhét is, a legjobb alkalom, hogy megkérdezzünk közel harmincat kedvenc íróink, költőink közül életük meghatározó zenei élményéről és arról, hogy tudnak-e írás közben zenét hallgatni. A 32. Recorder magazin monumentális Irodalom és zene összeállításából Esterházy PéterBarnás FerencGyőrffy ÁkosMán-Várhegyi RékaKiss Tibor NoéKemény ZsófiSirokai MátyásTóth KingaKemény LiliTotth BenedekKiss NoémiBabiczky TiborPéterfy GergelyDragomán GyörgySzvoren EdinaTóth KrisztinaTérey JánosDarvasi LászlóGrecsó Krisztián,Hartay Csaba és Poós Zoltán után Kun Árpád válasza olvasható.

Ezekre a kérdésekre vártunk választ összeállításunkban:


1. 
Mi a meghatározó vagy kedvenc popzenei lemeze, zenei élménye, jelentős, netán sorsfordító koncertélménye?
2. Szokott-e írás közben zenét hallgatni, segíti-e a zene az írásra való koncentrálást, és ha igen, milyen zene?

Kun Árpád

kun_cesaria_cabo.jpg1. Rengeteg meghatározó zenei élményem volt. Például az egyik soproni barátomnak otthon megvolt nagyjából minden The Doors-lemeze, sok Pink Floyd és Dire Straits, de például agyonhallgattuk a Jó estét nyár, jó estét szerelem musical változatát és a Muzsikás Nem arról hajnallik, amerről hajnallott… albumát is. Ez valamikor az 1980-as évek közepén volt, aztán mindebből életre szólóan a The Doors és a Muzsikás maradt meg. A The Doorsnak épp ősszel vettem meg az összes lemezét cd-n, és mostanában is dúdolom néha, hogy: „She lives on love street…” De talán az egyik legszívbemarkolóbb és „legveszélyesebb” zenei élményem Párizsban ért 1997 nyarán. Jártam le a Louvre alatti bevásárlóközpont Virgin Megastore-jába, ahol felfedeztem Cesaria Evorát, akinek akkor jött ki a Cabo Verde című albuma, azt hallgattam elejétől a végéig ingyen a fejhallgatón újra és újra, és zokogtam, merthogy szerelmi bánatom volt. Aztán a lábam alatt egyik nap kinyílt az a kis tartó, amiben maga a cd forgott. Bébiszittelésből éltem egy padlásszobában, sose telt volna cd-re, és most csak le kellett hajolnom érte. Összegyűjtve minden bátorságom, elaltatva a lelkiismeretemet, reszkető kézzel zsebre tettem a cd-t, és remegő gyomorral kisétáltam a szekrénynagy, színes bőrű biztonsági őrök között. De abban a Virgin Megastore-ban hallgattam először például Buena Vista Social Clubot vagy Manu Chaót is.

2. Gyerekoromban sok háttérzenét hallgattam, aztán erről inkább leszoktam, mert valahogy szeretek ott lenni abban, amit éppen csinálok. Ha a családban ma felhangzik háttérzene, akkor a kocsiban a gyerekek miatt: gyereklemezek, Kolompos, Gryllus Vilmos, Halász Judit például. Azt hiszem, képtelen lennék írni, ha írás közben zene szólna. Elvonná a befelé, a mondatokra irányuló figyelmemet.


Kun Árpád legutóbbi regénye 2013-ban jelent meg Boldog Észak címmel, ami 2014-ben elnyerte a rangos Aegon-díjat.

Cesaria Evora említett nagylemeze: 

 


nyitókép:
Székelyhidi Balázs

https://recorder.blog.hu/2015/06/14/igy_hallgattok_ti_magyar_irok_a_zenerol_kun_arpad
Így hallgattok ti – Magyar írók a zenéről: Kun Árpád

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr837538808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.