A magyar Alföld sosem volt ennyire földöntúli, mint a Flying Saucer Attack klipjében

2015.06.04. 14:33, Frontrecorder

fsa.jpg

Tizenöt év szünet után, júliusban landol a kultikus bristoli lo-fi space-psych-noise-drone rock zenekar, a Flying Saucer Attack új albuma, melyről az első beharangozó tételhez Peter Strickland filmrendező készített videoklipet a mi Alföldünket megörökítő, földöntúli hatású fotókból.

A Flying Saucer Attack a nyolcvanas évek óta zenélő Dave Pearce projektje, melyet 1992-ben indított akkori barátnőjével, Rachel Brookkal, akivel két albumot jelentetett meg (érdekesség: az 1993-as elsőn szerepelt a Suede The Drowners című bemutatkozó dalának feedback zajba fullasztott feldolgozása is), majd 1995-től szólóban folytatta. Ez a második szakasz 2000-ig tartott, ez alatt felvett további két albumot, melyek közül az utóbbit már saját kiadójánál jelentette meg, miután 1997-ben otthagyta a Domino Records-ot. 2003-ban még volt egy lemeze az amerikai slowcore dalszerző-énekesnő Jessica Bailiff-el közösen Clear Horizon néven, aztán viszont mintha elnyelte volna a Föld. A Flying Saucer Attack otthon, házilagos módszerekkel felvett cipőbámulós-experimentális rockzenéje, melyben ugyanúgy helyet kapnak lágy pasztorális folkos-pszichedelikus dallamok, rideg földönkívüli drone-hangtájak és katartikus zajgerjedelmek az elmúlt másfél évtizedben kultikus rajongás tárgya lett, Pearce pedig most előkerült, hogy folytassa ufószerű zenei pályáját, Visszatért a Domino Records-hoz is, ott jön ki július 17-én az új albuma. A nemes egyszerűséggel Intrumentals 2015 című anyagon tizenöt instrumentális tétel kapott helyet, melyeket otthon vett fel kizárólag gitárokkal, kazettára és írható CD-re. A hivatalos leírás szerint "impresszionista narratívára" felfűzött album egy "teljes érzelmi görbét ír le", így egyben lesz érdemes hallgatni. A lemezről viszont pillanatnyilag még csak egy tétel, a hetes számú került megosztásra, viszont rögtön készült hozzá egy különleges klip is szemcsés, félre fényelt fekete-fehér fotókból, melyek nem máshol, hanem itt  Magyarországon, az Alföldön készültek.

A montázsvideó alkotója Peter Strickland brit filmrendező, akinek ez az első zenés videoklipje, viszont nem az első magyar vonatkozású munkája: játékfilmes belépője, az Erdélyben forgatott Varga Katalin balladája magyarul beszél, de az ezt követő 2012-es Berberian Sound Studio című horrorban és a legutóbbi, idén mozikba került leszbikus szerelmi drámában, a The Duke Of Burgundy-ban is szerepeltek magyarok a színészek és a stábtagok között egyaránt. Dave Pearce-szel pedig onnan a rendező kapcsolata, hogy egy Flying Saucer Attack-számot felhasznált a The Duke Of Burgundy soundtrackjéhez. "A magyar Alföldön szinte hallani ezt a zenét, ahogy a végtelen messzeségből szól" - mondja Strickland az Instrumental No 7 című szerzeményről, a klipforgatást pedig így összegzi: "hárman a síkságon három napon át, a fülesben szól a Flying Saucer Attack, próbálunk visszaemlékezni, hogyan kell használni a fénymérőt, miközben egy olyan világ tárul a szemünk elé, melyet az emberiség szép lassan hátrahagy." Mi ehhez még annyit tennénk hozzá, hogy az Alföld talán még sosem tűnt ilyen misztikusan idegen tájnak.

https://recorder.blog.hu/2015/06/04/a_magyar_alfold_sosem_volt_ennyire_foldontuli_mint_a_flying_saucer_attack_klipjeben
A magyar Alföld sosem volt ennyire földöntúli, mint a Flying Saucer Attack klipjében
süti beállítások módosítása