Hányszor elmúlt már – Balaton Method

2015.03.23. 13:01, rerecorder

balatonmethod_subscribe_1.jpg

Szimler Bálint Filmszemle-nyertes rendező (Itt vagyok, 2010) és gyakori alkotótársa, Rév Marcell operatőr (ő volt a kamera mögött a cannes-i díjnyertes Mundruczó-filmnél, a Fehér Istennél is) 2011-ben találta ki a Kodály Method nevű zenés videosorozatot, amely 11 kisfilmig jutott. Most készítettek egy egész estés alkotást, amiben 17 hazai előadó különleges klipjeit fűzték össze – ráadásul mindet a Balaton körül forgatták. A héten mozikba kerülő alkotás recenziója a 30. Recorder magazinból.

balatonmethod_bin-jip_1.jpgAki látta Tímár Péter Moziklip című 1987-es alkotását, annak egyszerűen – az előbbi filmcímet említve – össze lehet foglalni, hogy nagyjából mégis mi az a Balaton Method. Aki nem látta, annak a szimpla megközelítésben azt kell mondani, hogy egy magyar film, amiben tulajdonképpen magyar előadók videoklipjei következnek egymás után és lényegében ennyi. Hogy ezek a videók nem annyira hagyományosak, az persze már más kérdés, de ehhez elég az az információ, hogy „tudod, a Kodály Method-osok klipjei, amikben sok minden történik, de nem igen van vágás”. Na, a Kodály Methodot talán már nem kell bemutatni, 2011 óta készítettek elég emlékezetes videót a magyar (és néhány esetben a nemzetközi) zenei élet széles palettájáról válogatott előadókkal, akik a dalaikat extrákkal megtoldva, extrán adták elő. Ja, többnyire tök élőben, tehát nagyon sok mozgás finomhangolásának eredményei ezek a kisfilmek. Ja, és még egy ja: az alkotópáros és jelentős stábja többnyire nagyon kevés pénzből, annál nagyobb lelkesedéssel dolgozott.

balaton_napra.jpgA Balaton Method tehát ennek a sornak egyfajta betetőzése, ha lúd, legyen kövér alapon egy egész estés film, amit részben crowdfunding forrással finanszíroztak (az Indiegogón 2014 tavaszán futott projektre 10 ezer eurót tudtak összeszedni, ez a legnagyobb összeg eddig, amit magyar alkotók közösségi finanszírozással elértek). A koncepció egyszerű: egy-egy dallal elhelyezni különböző énekeseket, zenekarokat Balaton környéki helyszíneken, tipikus, vagy nem tipikus „balatoni szituációkban”, úgy hogy a páros védjegyes módszerével az egyes előadásokat extra zenészekkel, énekesekkel, kórusokkal megtoldva, élőben (hangban is élőben), vágás nélkül vegyék fel. Az aktuális magyar zenei élet színes tablójaként akad a szereplők között mainstream előadó (Quimby, Punnany Massif), underground (Kamikaze Scotsmen), gitárpop (Fran Palermo), pszich-rock (Middlemist Red), folkrock (Napra), poprock (Elefánt), rock (Grand Mexican Warlock, Dirty Flow Club), metál (Subscribe), underground hiphop (Akkezdet Phiai & Amoeba), dalszerző-előadó (Hó Márton és a Jégkorszak, Egyedi Péter), soulpop (Sena és a W.H.), kísérleti pop (Jónás Vera, Bin-Jip) és zárásként felemelő, gospeles pop (Soerii & Poolek feat Papp Szabolcs) is. Akad jól ismert dal nagyon kifordítva, akad egészen friss szerzemény, az előadók sorrendje, a hangulatok tagolása pedig eltalált, a meglepetések és az ötletes vendégfelhozatal tulajdonképpen végig fenntartja a figyelmet.

balaton_egyedi.jpg


A 80 perces film alapkérdése nyilván az, hogy „elég-e egy mozizáshoz, ha klipeket dobálnak egymás után?” Szimlerék a 17 video nagy részében megoldják annyira a feszültségteremtést, hogy türelmesen kivárjuk a végeiket, sőt, hogy várjuk a következőt. Ha egy ötlet úgy kívánja, akkor akár azt is megteszik, hogy félbevágják a dalt, az egyes klipek belső ritmusa pedig a nagy egészben is jó áramlást alakít ki, és ebben szinte láthatatlan, de fontos szerepe van a dalok közti átkötők milyenségének, hosszának. A klipek már ismert ötletei (kisvenkelések, ügyes látószög-választások, egyre több szereplő belépése) helyett az érdekesebb az, hogy mit kezdenek az alkotók a helyszínnel. Nos, emblematikus képekből nincs hiány (naplemente a kompon, vitorlás árbocnézetből, megbabonázó erkélyek) és a balatoni kötelezők (tó, strand, hotel, étterem, kemping, házibuli, éjszakai élet stb.) szinte kivétel nélkül ügyesen kerülgetik a kliséket, igaz ezzel együtt a legnagyobb is kimarad: nincs a filmben klasszikus nyárfeeling – és ez azért hiányérzetet kelthet.


INTERJÚ AZ ALKOTÓKKAL A FILM ELKÉSZÍTÉSÉRŐL.

Az említett 1987-es Moziklip az akkori társadalom korképe szeretett volna lenni, de ha ma megnézzük, inkább egy korszak vizuális lenyomatát láthatjuk benne, a társadalmi szál inkább megmosolyogtató. A Balaton Method sok év múlva talán még kevesebbet fog készültének idejéről mesélni, de nem is ez volt a célja. A Szimler-Rév páros egy időszak zenei keresztmetszetét mozgóképesítette ötletesen, filmjük leginkább ennek a mementója és vannak benne percek, amikor simán azt gondolhatjuk: „hm, ez a zenekar így egészen rendben van!”

Dömötör Endre


ITT VANNAK A LEGISMERTEBB, BALATONT MEGIDÉZŐ MAGYAR DALOK - ROCK AROUND THE BALATON.


a Balaton Method Facebook-oldala, ahol a sok más mellett a vetítések időpontjairól lehet majd tájékozódni
ez pedig a ma, március 23-i esti, Toldi Moziban tartandó szakmai vetítés utáni Balaton Method-esemény Fran Palermo-koncerttel, 22:00 órától - Facebook-eseményoldal


a Balaton Method trailere: 


a Balaton Methodban szereplő dalok: 

egy Így készült-videó a filmről: 

https://recorder.blog.hu/2015/03/23/hanyszor_elmult_mar_balaton_method
Hányszor elmúlt már – Balaton Method

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr157294209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.