Heti Top 10: John Carpenter-feldolgozások

2015.02.01. 22:25, Frontrecorder

carpenter.jpg

Február 2-án jelenik meg a kultikus amerikai zsánerfilmes, a horror és a sci-fi műfajában is maradandót alkotó John Carpenter első stúdiólemeze. Ennek örömére mi most a kivételes és nagy hatású filmzeneszerzői munkássága előtt tisztelgünk - az általa komponált aláfestő zenék válogatott feldolgozásaival.

A 13-as rendőrőrs ostroma

Carpenter számára második játékfilmje, ez a nagyvárosi környezetbe helyezett western-parafrázis hozta meg az áttörést 1976-ban. A low-budget thrillernek az emlékezetes főtémája saját jogán is kultikus lett, miután egy német producer italo-disco feldolgozását a nyolcvanas évek elején felkapták az akkori dj-k, hangmintázta Afrika Bambaatataa és aztán még sokan mások. 1990-ben a legendás manchesteri klub,a  Hacienda három törzsvendége összerakott egy számot ennek a Carpenter-főtémának, pontosabban egy holland remixének a motívumaira építve; az eredetileg csak a dj-knek szánt white label hatalmas siker lett, a hivatalos kiadása bejutott a brit slágerlista top 20-ába.

Közel egy évtizeddel később, 1999-ben a német Terranova szintén A 13-as rendőrőrs ostroma főcímzenéjéből húzta fel a Trickyvel közös Bombing Bastards alapját.


Halloween

Carpenter nevét a mai napig a legtöbben az 1978-as Halloweenhez kötik. A rendező első kasszasikere a modernkori horror egyik alapműve, amely megteremtette a kaszabolós, avagy slasher zsánert. A filmklasszikus jól ismert, paráztató főcímzenéjét előszeretettel dolgozzák fel dark ambientesek és extrém metálosok, illetve hangmintázzák a hiphopban (gyakran stílszerűen Halloween-, vagy horror-témájú dalokhoz) - így tett Ice-T is még 1991-ben, az O.G. Original Gangster albumán a The Tower című számban, mely akár egy rap covernek is felfogható.

 
A köd

A sűrű köd leple alatt egy kaliforniai tengerparti kisvárost terrorizálnak bosszúálló szellemtengerészek Carpenter 1980-as filmjében, melynek főtémáját 32 évvel később a Videogame Orchestra abúzálta egy chiptune-feldolgozással, amely letölthető innen. Ez egyébként azon az albumon szerepel, melyen videojáték-zeneszerzők 8 bitesítik Carpenter filmzenéit.


Menekülés New Yorkból

Az 1997-ben játszódó, 1981-ben bemutatott disztópikus akció sci-finek a főtémájáról könnyen beugorhat Kavinsky, vagy akár a Daft Punk és a Justice is. Sajnos egyikük sem dolgozta fel vagy hangmintázta, úgyhogy be kell érnünk az Orgasmo Sonore néven régi filmzenéket újrajátszó montreali Frank Rideau verziójával a 2011-es Revisiting Obscure Film Music Vol. 1 albumáról.

A Menekülés New Yorkból Carpenter egyik fő kollaborátorával, Alan Howarth hollywoodi zeneszerzővel és sound designerrel közösen jegyzett zenéjének egy másik tételét (Arrival At The Library) a retrós hangzású technóban utazó holland Legowelt ültette át a saját, nem túl távoli világába a 2003-as European Tribute To John Carpenter válogatás kedvéért.


Christine

A Stepehn King regénye alapján készült 1983-as filmben egy old timer autó kel életre és gyilkol féltékenységből. A főcímzenét a következő évben Ralf Hennings revitalizálta, táncolhatóvá alakítva az eredetit.


Nagy zűr kis Kínában

Hennings egyébként Splash Band néven a nyolcvanas években szisztematikusan italodiszkósította Carpenter filmzenéit (ő az a bizonyos német producer, akit A 13-as rendőrőrs ostrománál említettünk), így a '86-os "harcművészeti filmjére" is sort kerített.


Menekülés Los Angelesből

A Menekülés New Yorkból 1996-os folytatása Carpenter eddigi legkomolyabb buktája, a főtémáját - amely megtartja az eredetinek a fülben ragadó dallammotívumát - mindenesetre feldolgozásra érdemesnek ítélte a francia retró szinti-elektronika duó Zombie Zombie, amely egy egész albumot adott ki 2010-ben a Mester zenéinek átértelmezéseiből.

és hogy oldjuk a feszültséget, a végére íme a Halloween főtémája ukulelére és Stylophone-ra: 

https://recorder.blog.hu/2015/02/01/heti_top_10_john_carpenter-feldolgozasok
Heti Top 10: John Carpenter-feldolgozások
süti beállítások módosítása