A riot grrrl-mozgalmat inspiráló csajzenekarok mindenütt - visszatért az L7 és a Babes In Toyland is!

2015.01.28. 14:45, rerecorder

l7--large-msg-134578494419.jpg

Ugyan már tavaly decemberben nyilvánvaló volt, hogy a Sleater-Kinney után visszatér a feminista punkrock-színtérre nagy hatást gyakorló L7 is (miután Facebookjukra kiposztolták az új zenekari oldalt), de most már részletek is kiderültek az újjáalakulásról. Eredeti felállásban lesz európai turné, és készül egy dokumentumfilm is, amibe a Kickstarteren keresztül lehet beszállni. Sőt, épp ma jelentette be visszatérő koncertjeit az újraindulást már 2014 nyarán konfirmáló Babes In Toyland is, a korszak másik fontos nagykiadós feminista csajbandája.

l7_2.jpgA Los Angeles-i L7 persze nem volt szorosan részese a Seattle-környéki Olympiából indult underground feminista punkrock riot grrrl-mozgalomnak (Bikini Kill, Bratmobile, Heavens To Betsy, vagy épp az utóbbiból kinövő Sleater-Kinney), sokkal inkább inspirálta azt. A négytagú lányzenekar még a nyolcvanas évek közepén alakult, első, punkosabb albumuk (L7, 1988) az Epitaph-nál jelent meg a kiadóvezető, Bad Religion-alapító Brett Gurewitz produceri segédletével. A Sub Popnál kijött másodikon (Smell The Magic, 1990) már kidomborodott a keményebb, metálosabb oldaluk és mire az utánuk érkező rokonzenekarokkal (Babes In Toyland, Hole) szépen meghódították az MTV-t és inspiráltak sok más csupacsaj-zenekart, 1992-es albumukkal (Bricks Are Heavy) és a Pretend We're Dead rockslágerrel a grunge-éra egyik vezető együttese lettek. Legalább ilyen fontos húzásuk volt, hogy 1991-ben megalapították a Rock For Choice-mozgalmat, és ennek keretében segélykoncertekkel támogatták azokat az alapítványokat, amelyek a nők abortuszhoz való jogáért kampányolnak. Határozott kiállásuk minden téren megmutatkozott, de még botrányaik is szórakoztatóak voltak: Donita Sparks gitáros-énekes egyszer például élő adásban - a brit The Word című varietéműsorban - a slágerszám előadása közben tolta le a bugyiját, az adásszerkesztő nem tudta nem mutatni az akciót (videofelvétel alább). Szintén 1992-ben, a Reading fesztiválos fellépésük közben egy technikai hiba miatt voltak kénytelenek szünetet tartani, a nyughatatlan közönség pedig egy idő után sárral kezdte dobálni a színpadot, mire Sparks benyúlt a bugyijába és előkapta használt tamponját, majd a közönség közé hajította egy "eat my used tampon, fuckers!" felkiáltással.

Az L7 még három lemezt adott ki a kilencvenes években, majd 2001-ben megszűnt, most azonban a legfontosabb felállásban alakult újjá. Egyelőre néhány európai koncertet jelentettek be a nyárra, de a lista folyamatosan bővülni fog, valamint érkezik egy dokumentumfilm is a zenekarról (igazából az ennek 2014-es összerakosgatása alatt indított Facebook-oldalra érkező rajongói reakciók hatására döntöttek a visszatérés mellett). A doksit - L7: Pretend We're Dead - Sarah Price rendezi (az ő nevéhez már fűződik egy jó film, a nyári zenés táborokról szóló 2006-os Summercamp!), több száz órányi házifelvételekből, koncertanyagokból, interjúkból áll össze és van hozzá egy Kickstarter-oldal, ahol a támogatásért cserébe természetesen menő dolgokat kapunk (produceri kreditet, kézzel írt dalszövegeket, zenekari találkozást stb.).

babes-in-toyland.jpgA Babes In Toyland 1987-ben alakult Kat Bjelland vezetésével Minneapolisban, egy nagyon rövid ideig még Courtney Love is tagja volt az együttesnek, de gyorsan kirúgták (hogy ő meg a Babes-hangzás lenyúlásával indítsa a Hole első inkarnációját), majd a korai kiadványok után a második, már nagykiadónál kijött 1992-es Fontanelle albummal találták meg igazi hangjukat és lettek a színtér fontos feminista zenekara és szintén inspiráló erő a riot grrrl-mozgalomhoz, amelyhez ők magukat ugyan soha nem sorolták. Az 1995-ben megjelent harmadik és utolsó lemez (Nemesisters) után még néhány évig koncerteztek, majd az L7-hez hasonlóan 2001-ben bejelentették a feloszlást. Tavaly nyáron viszont a visszatérés mellett döntöttek, és a koncertezésen túl új dalokat is ígértek (Bjelland azt nyilatkozta, hogy a keményvonalas rajongók mellett egy új generáció is érdeklődik a zenéjük iránt, közte Henry nevű saját fia is nagyon szeretné élőben látni a zenekart). A Babes In Toyland ma jelentette be a májusi visszatérő turné európai állomásait, a brit koncertek mellett fellépnek a Primaverán és egy olasz fesztiválon is, új dalokról egyelőre nincs hír.

az L7-reunió felvezető videója: 

a legnagyobb L7-sláger, a Pretend We're Dead a híres meztelenkedős tévészerepléssel (vetkőzés 2:45-től 3:17-ig): 

ITT MEG EGY MÁSIK MEZTELEN ÉNEKESNŐ - AKI RÁADÁSUL SOKKAL HÍRESEBB!


a Babes In Toyland és az 1992-es Bruise Violet, amelynek klipjét Cindy Sherman műtermében vették fel és a híres képzőművész is szerepel benne, sőt alkotásai a Babes-lemezek borítóján is: 

https://recorder.blog.hu/2015/01/28/a_riot_grrrl-mozgalmat_inspiralo_csajzenekarok_mindenutt_visszatert_az_l7_es_a_babes_in_toyland_is
A riot grrrl-mozgalmat inspiráló csajzenekarok mindenütt - visszatért az L7 és a Babes In Toyland is!
süti beállítások módosítása