2014 legkelendőbb albumai Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban

2015.01.05. 16:27, rerecorder

144207758.jpg

2014-es zenei évösszegzésünkből nem hiányozhatnak azok a zeneipari számok sem, amelyek a legkelendőbb lemezek mennyiségét mutatják - na meg persze a mainstream albumfogyasztás milyenségét. Tavaly a vinyleladás és a zenestreamelés meredeken nőtt, minden más - beleértve a digitális eladásokat is! - csökkent.

A zeneipari trendek természetesen a két legnagyobb popzenei előállító és fogyasztó ország az USA és az Egyesült Királyság adatai alapján elemezhetők - legyenek bármennyire is hasonlók egy chile-i vagy egy magyar keményvonalas zenerajongó fogyasztási szokásai egy New York-iéval, ha ismernénk a teljes dél-amerikai, afrikai, indiai, kínai vagy mondjuk japán adatsort, bizonyára más lenne az összkép. A trenddiktáló országokat figyelembe véve azonban kijelenthető, hogy 2014-ben nem csak a zenei trendek voltak érdektelenek, de - ezekkel nyilván összefüggésben - az eladások is csökkentek 2013-hoz képest. A trend az ezredforduló csúcsa (1999-2000) óta nem csak visszafordíthatatlannak, de megállíthatatlannak is tűnik. 2001 óta folyamatosan csökken a rögzített zene eladása, ezen belül a fizikai hanghordozók eladása évről-évre hatványozottan esik, míg a digitális hanghordozók eladása fokozatosan - ugyan egyre kisebb ütemben - nőtt 2013-ig. 2014-ben azonban már nemcsak a fizikai hanghordozók, de a digitális eladások is csökkentek az előző évhez képest: az USA-ban 11%-kal (32 millióval) kevesebb fizikai kiadványt adtak el, mint 2013-ban (összesen 257 milliót). A digitális eladások 9%-kal csökkentek a 2013-as adatokhoz képest, összesen 106 millió album fogyott el ilyen formátumban (a fizikai eladások tehát még mindig úgy 50 millióval megelőzik a digitális eladásokat). 


A DIGITÁLIS ZENEIPAR 2014-ES TÖRTÉNÉSEIT ITT FOGLALTUK ÖSSZE RÉSZLETESEN.

Az eladások terén az egyetlen kivétel a vinylformátum, amely 2005 óta folyamatos emelkedésben van, és szinte évről-évre megmásfélszereződik az ilyen formátumban elkelt lemezek száma. A trend 2014-ben sem állt el, az USA-ban a több mint 50%-kal több vinylt adtek el tavaly, mint 2013-ban (összesen 9,2 milliót). A másik zeneipari siker egyértelműen a streaming szolgáltatások gyors előretörése, a folyamat 2014-ben is megállíthatatlan volt, 2013-hoz képest 54%-kal nőtt a streamelt (digitálisan meghallgatott) zeneszámok aránya (ez 164 milliárd lejátszást jelent - és persze szignifikánsabb kevesebb bevételt az előadóknak, lemezcégeknek, mint a fizikai és digitális eladások). Ugyanakkor nem kérdés, a növekvő streamelési adatok szoros összefüggésben vannak a digitális eladások csökkenésével. 

A legérdekesebb kérdés a tavalyi év legtöbb példányban elkelt lemezében, Taylor Swift 1989 című albumában csúcsosodik ki, az énekesnő levetette a streamingoldalakról korábbi dalait és új lemezét sem tette ily módon elérhetővé, így akit érdekelt, az meg is vette a lemezt és ez bőven elég volt a legkelendőbb album címéhez. (Más kérdés, hogy Swift korábbi nagylemezei is a legnépszerűbbek közé tartoznak, mind a négyből 5 millió felett fogyott.) Swiften kívül amúgy a karácsonyi hajrával jutott egymilliós eladás fölé Sam Smith és a Pentatonix acapellaegyüttes (valamint a Frozen filmzenelemez), és ez az első év, amikor a Top 10 legkelendőbb lemez az USA-ban tartalmaz olyan albumokat is, amelyek nem érték el az egymilliós eladást - a tízből hat ilyen! A Top 10-ben van még két 2013-es poplemez (Beyoncé, Lorde), egy másik filmzenelemez (Guardians Of The Galaxy), egy boygrup (One Direction), egy veterán popénekes (Barbara Straisand) és egy countrysztár (Eric Church) kiadványa.

íme a 10 legkelendőbb album az USA-ban, 2014-ben (az évekre lebontott Top 10-ek eladási mutatókkal itt böngészhetők):

1. Taylor Swift: 1989 ~ 3,660,000
2. Frozen: Original Motion Picture Soundtrack (filmzene) ~ 3,530,000

3. Sam Smith: In the Lonely Hour  ~ 1,210,000
4. Pentatonix: That's Christmas to Me ~ 1,140,000
5. Guardians of the Galaxy: Awesome Mix Vol. 1 (filmzene) ~ 898,000
6. Beyoncé: Beyoncé ~ 878,000            
7. Barbra Streisand: Partners ~ 856,000
8. Lorde: Pure Heroine ~ 841,000
9. One Direction: Four  ~ 814,000
10. Eric Church: The Outsiders ~ 811,000


Nagy-Britanniában is nagyon hasonló az általános zeneipari trend (a fizikai kiadványok eladása tavaly 6,9%-kal, a digitális eladások 9%-kal csökkentek 2013-hoz képest, a streamelés 97,6%-kal nőtt), ami viszont érdekesség, hogy a zeneipari összbevétel nem csökkent jelentősen a 2013-as adatokhoz képest és, hogy először fordult elő, hogy az év tíz legkelendőbb albumát mind brit előadók jegyzik. Ed Sheeran és Sam Smith lemeze fogyott egymillió példány felett, előbbi 1,7 millióban, utóbbi 1,25 millióban - a harmadik helyezett George Ezra albumából 678 ezer kelt el.

íme a 10 legkelendőbb album az Egyesült Királyságban, 2014-ben (a további harminc itt böngészhető):

1. Ed Sheeran – 'x' (1,689,000)
2. Sam Smith – 'In The Lonely Hour' (1,248,000)
3. George Ezra – 'Wanted On Voyage' (678,000)
4. Paolo Nutini – 'Caustic Love' (545,000)
5. Coldplay – 'Ghost Stories' (544,000)
6. Paloma Faith – 'A Perfect Contradiction'
7. One Direction – 'Four'
8. Olly Murs – 'Never Been Better'
9. Pink Floyd – 'The Endless River'
10. Take That – 'III'

https://recorder.blog.hu/2015/01/05/2014_legkelendobb_albumai_nagy-britanniaban_es_az_egyesult_allamokban
2014 legkelendőbb albumai Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr297044459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.