Többfrontos áttörés – 2014 a magyar zenében

2014.12.20. 23:13, rerecorder

img_1280.jpg

2014-es évösszegzésünket hazai terepen folytatjuk. A nemzetközi trendekkel szemben a magyarországi zenei életben több szempontból is jellemzően pozitív fejlemények történtek. Visszatért Bérczesi Róbert, szépen kirajzolódott egy angolul éneklő új generáció képe, pezseg az underground, megszaporodtak a vinyl- és kazettakiadványok és egyre több a teltházas koncert.

Ha a 2013-as év a háttérország megerősödéséről szólt, akkor 2014 ennek a háttérországnak az áttöréséről, illetve sok más apró pozitívumról. Először is nagyon sok év tétova bolyongás után visszatért az élők közé Bérczesi Róbert, vele a hiperkarma, ami nem csak összehozta nagyon régóta várt harmadik albumát (Konyharegény), de ez egyben 2014 legjobb magyar lemeze is lett.

middlemist_1.jpgAz év amúgy a közepes zenekarok nagy(obb)ra növéséről szólt, az Ivan & The Parazol és a Mary Popkids a két fő nyertes, utóbbi konkrétan meg is nyerte az ilyen szándékkal létrehozott Nagy-szín-pad versenyt, amiből a szakmai zsűri által nevezett tizenkét előadó amúgy is bizonyára sokat profitált. Például az ott is szereplő Szabó Balázs Bandája is idén erősödött meg látványosan, jó lemez és gyorsan gyarapodó közönség jellemzi évüket. Ivánék és Mary-ék mellett a harmadik idei, angolul éneklő, nagy befutó a Middlemist Red, ők ráadásul nemzetközi versenyt is nyertek (Deezer Young Guns). E három együttes bázisa stabilnak látszik, kérdés, hogy most, erről a népszerűségi szintről hogyan lesznek képesek továbblépni – lesz-e még nagyobb áttörés, vagy valakinek (a zenekaroknak vagy a szélesebb közönségnek) meg kell tanulnia egy idegen nyelvet. (Egy másik zenés versenyben, az A Dalban győztes Kállay-Saunders András a valaha volt második legjobb magyar helyezést érte el az Eurovíziós Dalfesztiválon.)

Idén szinte minden jelentős hazai fesztivál (Sziget, VOLT, Balaton Sound, B.My.Lake, Fishing On Orfű) erősödött nézőszámban, de a kisebbek (Rakéta, Bánkitó) is sikeresek voltak, az O.Z.O.R.A.-t pedig végre az azt megillető, igen pozitív módon kezelte a média. Az egyik említett fesztiválon tért vissza a Kispál és a Borz, de Lovasinak amúgy is sűrű éve volt, önéletrajzi könyve jelent meg és a Kiscsillaggal is erős lemezt adott ki. A Tankcsapda is új albummal jelentkezett, ráadásul enélkül is egész évben uralta a MAHASZ-listát korábbi lemezeinek újrakiadásaival. A harmadik nagy, a Quimby pedig végigturnézta 2014-et, szokás szerint részben külföldön. Sokan mások mellett jubilált az Animal Cannibals, és a Csík Zenekar (mindketten 25. életévüket ünneplik idén) és akadtak még más nagy visszatérések is: a Sexepil tizenkilenc év után adott ki új nagylemezt, a Jazzékiel öt év után készült el megjelenés előtt álló anyagával, a Qualitons pedig négy csendesebb évet követően egy stílusváltó, remek pszichedelikus rockos anyagot hozott össze.


2014 NEMZETKÖZI ZENEI TRENDNÉLKÜLISÉGÉRŐL ITT ÍRTUNK.

Az év elején Boggie robbantott egy nagy nemzetközi figyelmet kiváltó – a Recorder.hu-n debütált – klippel, ősszel szép új lemezt is kihozott, bemutatkozott Németh Juci új zenekara, a Hey Honey, Odett poplemezt adott ki, Jónás Vera összehozott egy nagyszerű utcai stúdiós projektet, meg egy friss EP-t, és Hámori Gabriella is bemutatkozott énekesként (egy Poniklo Imre által írt lemezzel). A fontos magyar zenekarok közül idén a Kistehén, a 30Y, és a Kaukázus jött elő újdonsággal, a mainstream popzenei világ viszont szokás szerint hervasztó volt.


AZ ÉV FELÉNÉL IS ÉRTÉKELTÜK MÁR A 2014-ES MAGYAR LEMEZTERMÉST.

pnl_2.jpgEzzel szemben az underground és az abból kikukucskáló előadók nagyon is dicsérhetők (Pegazusok Nem Léteznek, Anton Vezuv, derTANZ, Tumo, Terrible Ted, Gustave Tiger, The Somersault Boy, Zanzinger, Upor András, Buster Keaton (UK), makrohang, cs. kalotas | K6is12, Dope Calypso, Piresian Beach, Naked Woods, Rokokó Rosé, Rosa Parks, The Hostages Went Home, Fél fény és mások). Ugyanez a helyzet a tánczenei undergrounddal is (Ste Pwri Tmod, aztán Route 8 és S. Olbricht külön is, valamint Lázár Gábor nemzetközi szinten szintén jól jegyzett, aztán a PASSED, Lazerpunk!, Modeo, Hataah, horhosStas, Anez, MYGL). Érdekes módon a hazai elektronikus/tánczenei úttörők között is sokan idén tértek vissza, többen egészen hosszú idő után (Liquid Limbs, Anima Sound System, Marcel, DJ Bootsie). A tavalyi évet jellemző hiphop-robbanás mainstrem-szinten 2014-ben már nem duzzadt tovább látványosan (esetleg youtube-os „sztárok” terén, azon a platformon ők voltak a királyok – élen Mr. Klausszal). Amúgy meg Gazsi Rap Show-t és a Sör és Fű angyalföldi rappereit illeti kiemelés. Idén a metálban is jó dolgok történtek itthon (Ghostchant, Turbo, Grand Mexican Warlock, The Southern Oracle), de ugyanez elmondható a világzene-közeli előadókról is (Palya Bea, Szalóki Ági, Pátkai Rozina, Kerekes Band, Cimbaliband – a Söndörgő pedig külföldön is kifejezetten nagy sikert aratott).


A HIPHOP ÉS AZ ELEKTRONIKUS ZENE SEM ZÁRT TÚL ERŐS ÉVET A NAGYVILÁGBAN.

És még mi minden volt 2014-ben? Például kijött elég sok vinyl- és kazettakiadvány, örömtelien sok teltházas koncert zajlott (erre korábban nem akadt ennyi példa) és látszik, hogy bőven van erős utánpótlás, még ha nem is azok között a fiatal zenekarok között, akik most a Cseh Tamás Program keretében állami támogatást nyertek.

Dömötör Endre
Bérczesi és Middlemist Red-fotók: Lékó Tamás
Pegazusok-kép: Deák Eve

https://recorder.blog.hu/2014/12/20/tobbfrontos_attores_2014_a_magyar_zeneben
Többfrontos áttörés – 2014 a magyar zenében

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr506999445

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.