Albumpremier! A Recorder bemutatja: Jó lesz...'14 - Európa Kiadó-feldolgozáslemez

2014.12.17. 11:30, rerecorder

ek_logonelkul.jpg

És íme, a Recorder ezennel megjelenteti az Európa Kiadó Jó lesz... '84 című, idén harmincéves lemeze előtt tisztelgő Jó lesz... '14 dalról-dalra feldolgozásalbumot - amelyen aktuális magyar előadók játsszák a nyolcvanas évek eleji-közepi underground klasszikusokat. A Pegazusok Nem Léteznek-féle Így vonulunk be és a Hangmás-féle Ujjlenyomatok című átdolgozásokkal beharangozott projekt célba ért. Hallgasd!

ek_jo_lesz_84.jpgMenyhárt Jenő által igazgatott Európa Kiadó vitán felül a magyar zenei élet egyik (és itt az egyik mondjuk úgy ötöt jelent) legjobb és legfontosabb zenekara. A nyolcvanas években két hivatalosan megjelent stúdiólemezt vettek fel (Popzene - 1987, Szavazz Rám - 1989), de még azok előtt, a zenekar első nagy korszakában készült két lemezanyag (plusz az 1981-es A pusztulás piszkozatai demó), ami akkoriban csak másolt kazettákon terjedhetett, de amiket 1997-ben a Bahia kiadott hivatalosan is: a Love '82 és a Jó lesz... '84. Utóbbi lemez - aminek szintén vitán felül helye van a legjobb magyar albumok között, és ami idén pont harmincéves - kerül most egy-az-egyben feldolgozásra, azaz dalról-dalra, az eredetivel megegyező sorrendben játsszák fiatal, aktuális magyar előadók az azon szereplő szerzeményeket. 


AZ MEGVAN, HOGY AZ EURÓPA KIADÓ EGYETEMI TANANYAG LETT? DECEMBER 31-IG LEHET BEKÜLDENI A ZENEKARHOZ KAPCSOLÓDÓ ARCHÍV ANYAGOKAT.

A feldolgozáslemez nem előzmények nélküli, két éve, 2012-ben Szabó Benedek (Zombie GirlfriendGalaxisok és recorderes kollégánk - a szerk.) fejéből pattant ki egy Kispál és a Borz tribute-album ötlete, az akkor meg is valósuló Holnaphoz Holddal. Most Sallai Lászlóval (The Somersault Boy) közösen találták ki a folytatást, ezt az mostani Jó lesz... '14 projektet. Benedek így mesél az ötletről: „Lacival a tavalyi Szigetes Blur-koncert előtt beültünk a csónakházba, ahol annyira lelkesek lettünk, hogy sörözés közben kitaláltuk ezt a lemezt. Az apropó adott és (majdnem) soha vissza nem térő, harminc év az harminc év, az eredeti album hibátlan, az Európa Kiadónál érdekesebb és általánosabban elismert zenekart pedig nem nagyon találni itthon. Eredetileg nem is akartam folytatni a Holnaphoz Holddallal indított sorozatot, úgy voltam vele, hogy csinálja más, ha nagyon akarja, de elkapott minket a hév.”

ek_pacser_europa_kiado002.jpg


A két ötletgazda-lemezszerkesztő így foglalja össze az anyag elkészültét. 

Szabó Benedek: „Még mindig nehezen tudom elhinni, hogy kész a lemez. Tudom, hogy borzasztóan gejl dolog ilyesmit mondani, de nekem tényleg az egyik legszebb karácsonyi ajándék a Jó lesz... ’14, mert bár régóta dolgoztunk rajta – az ötlet a tavalyi Szigeten merült fel –, nagyon meg kellett húzni a hajrát, hogy beleférjünk ebbe az évbe. Szerencsére a Kispálos projekt szervezési gyerekbetegségeiből sikerült kigyógyulni, Menyhárt Jenő végig nagyon kedves és együttműködő volt, a közreműködő előadóknak pedig nagy-nagy köszönet jár, mert ezt a dolgot mindenki lelkesedésből csinálta. Az eredeti felvétel minden idők egyik legerősebb magyar lemezanyaga, a legtöbb szám elsőre feldolgozhatatlannak tűnik, ezért is örülök, hogy ennyire erős lett a végeredmény. De nagyon várom azokat a kommentelőket is, akik szerint régen minden jobb volt.”

Sallai László: „Valóban nagy megkönnyebbülés, hogy kész lett az anyag, időnként úgy éreztük, hogy sosem érünk a végére. Amikor 17 éves voltam, a nyaram abból állt, hogy mindennap meghallgattam legalább egyszer a Jó lesz… '84 Bahiás újrakiadását, így aligha van magyar lemez, amit ennél többször hallottam volna, de akkoriban ezt az élményt zenebuzi haverok híján nem tudtam még kivel megosztani. Most viszont szerencsére nagyon sokan osztoztak a lelkesedésünkben: tényleg nagyon köszönjük a közreműködőknek és mindenkinek, aki segített nekünk tető alá hozni ezt a lemezt.”

és akkor íme a lemez dallistája, majd a teljes Jó lesz... '14 hanganyaga és alatta a közreműködő előadók kommentárjai (Menyhárt Jenővel készült nagyinterjúnk a lemez születéséről holnap lesz olvasható!).

Jó lesz...'14:

01a. Alley Catss: Unidentified Singing Objects (Menyhárt)
01b. Gustave Tiger: Lehet, hogy megölnek minket édes (Menyhárt)
02. Mayberian Sanskülotts: Várna (Európa Kiadó-Menyhárt)
03. Ricsárdgír: Megalázó, durva szerelem (Menyhárt)
04. Fluor: A kazamata zamata (Másik-Menyhárt)
05. Oktogon: Massala (Európa Kiadó-Dyssou)
06. Hangmás: Ujjlenyomatok (Menyhárt)
07. The Somersault Boy: Elrontottuk ezt az évezredet (Menyhárt-Kiss)
08. Tumo feat. Csank Laci: Igazi hős (Európa Kiadó-Menyhárt)
09: Pegazusok Nem Léteznek: Így vonulunk be (Európa Kiadó-Menyhárt)
10. Hippikiller: Ez a város (Menyhárt, Dénes-Menyhárt)
11. Jazzékiel: Jó lesz (Menyhárt-Kiss)

Összeállította: Szabó Benedek, Sallai László és Dömötör Endre
Az eredeti borítót újraértelmezte: Moroncsik Ádám

A Jó lesz...'14 feldolgozáslemez teljes egészében:


01a. Alley Catss
Janky Máté

„Nagyon érdekes volt számomra a dal remixelése: még soha nem csináltam hasonlót ilyesmi zenével. Igazából a feldolgozás alapját csupán az eredeti számban lévő ritmus adta, a dallamokat én találtam ki hozzá. Törekedtem a dal teljesen más kontextusba helyezésére úgy, hogy valamilyen szinten az eredeti hangulat is megmaradjon: a mélyebb padekből álló basszust főleg az eredeti drone imitálása miatt raktam bele. Egyébként az Európa Kiadótól talán a Tengerpart a kedvenc számom, sokatmondó dalszövege és maga a dal szépsége miatt is szívesen hallgatom.


01b. Gustave Tiger
, Szabó Sz. Csaba:

„A Lehet, hogy megölnek minket édes egészen biztosan nem az Európa Kiadó legjobb száma, legfőképp ugye azért, mert hát ez végső soron nem is egy szám, hanem gyakorlatilag az intro vége. Szóval – ellentétben Menyhárt Jenő életművének meghökkentően nagy részével – mondjuk így fütyörészni vagy dúdolgatni csak valami speciális technikával lehetne, ugyanakkor van egy hűvös, nyomott, rendkívül baljós-hidegháborús hangulata, amit mi is próbáltunk megtartani, remélhetőleg sikerrel, és eköré kerekíteni valami dalszerszerűséget, ami jó zajos meg gyors, illetve nem várt módon egészen metálos lett néhol - még breakdown is van benne, vagy valami olyasmi. Létezik olyan szempontrendszer, amely szerint az Európa Kiadó minden idők legjobb magyar rockzenekara, úgyhogy nagy megtiszteltetés volt ezzel eltölteni azt a pár órát, köszönjük szépen.”


02. Mayberian Sanskülotts
, Csordás Zita:

„Nem mondhatjuk magunkat műveltnek Európa Kiadó téren, de a tinédzserkori Mocskos Idők és Nincs sok időd már szerelem című dalok fanatikus imádata a mi életünkből sem maradhatott ki. A Várnával való kapcsolatunk is hasonlóvá vált. Rengetegszer hallgattuk meg és kicsit tehetetlennek éreztük magunkat a feldolgozást illetően. Egyszerűségében tökéletes, monoton és én nem vagyok Menyhárt Jenő. Végül ezer tíz perces verziót követően, ami a következő alkalommal már csak darabjaiban élt az emlékezetünkben, sikerült lenyűgöző monotonságát megtartva véglegesíteni, majd Nagy Bence (Belle Belle) produceri munkája által tökéletesíteni a dalt és így lett a chocapic.”


03. Ricsárdgír
, Márton Dániel:

„Óriási megtiszteltetés volt, mikor felhívtak a Recordertől azzal kapcsolatban, hogy mire készülnek és minket is szívesen hallanának a lemezen. A Megalázó, durva szerelem az egyik kedvenc számom, szóval amikor megtudtam hogy ezt a dalt kell feldolgozni, befulladtam nagyon. Rengeteget hallgattam Európa Kiadót, ráadásul kiskoromban azt hittem a Menyhárt Jenő az apám, mert Anyukám viccelődött ezzel én meg nem röhögtem. Milyen volt elkészíteni a feldolgozást? Nehezen ment, de minden percét imádtuk, sajnos ez nem jelentett olyan sok percet. Az interneten sehol sem találtuk azt a három akkordot, szóval nagyon féltünk attól hogy egy teljesen más dal fog születni. Szerencsére szintisünknek, Lacinak van hallása, szóval egy nap után sikerült leszednie a hangokat. Én nagyon stresszeltem, mert mindig is imádtam ezt a dalt és a felelősség súlya alatt pánikba estem és olyan ötletek jöttek hogy a pannon gsm szignált játsszuk bele, Laci pedig valami tökéleteset szeretett volna kiadni a keze közül, ezért a stúdiózás napján elhívott egy idegen lányt a Krimó nevű kocsmából. A lány soha életében nem hallott még az Európa Kiadóról, de rendes volt, mert énekelt a felvétel alatt. Sajnos a stúdióban elszakadt a húrom, de még ez sem tudta elrontani Andris (basszerosunk) és Bali (dobosunk) kedvét. A stúdiómunka nem sikerült úgy, ahogy terveztük. Ekkor támadt az a zseniális ötlete Lacinak, hogy a mostani divatnak megfelelően csináljunk belőle diszkót. Sok munka után megszületett a diszkó-verzió amire már állandó énekesünket hívtuk, Almát. Gyönyörűen énekel, de aznap nem volt hangja. Végül én énekeltem Lacival, de Almából is bevágtunk egy sort. A végeredménnyel elégedettek vagyunk, a jövőben is ezen a diszkó-vonalon szeretnénk érvényesülni.”


04. Fluor
:

„Nagyon megtisztelő volt feldolgozni egy Európa Kiadó-számot, hogy mást ne mondjak, olyan dologról beszélünk, ami akkor született, amikor én még nem is éltem. Igazából meglepetésként ért a felkérés, mert a többi előadó más vizeken evez, de nagyon örülök a nyitottságnak. A feldolgozáshoz Diaz készítette a zeni alapot, én A kazamata zamatához chillwave-es hangulatot képzeltem el, sok ilyen zenét is hallgatok, főleg Washed Outot. Mutattam Diaznak pár ilyen zenét és szerintem nagyon jól ráérzett a stílusra.”


05. Oktogon
, Szabó Benedek:

„Az improvizációra épülő Massala elég tág teret hagyott a kísérletezésnek, nekem pedig az Oktogon a bűnös projektem; eddig egy számot jelentettem meg ezen a néven, most elsőre egyértelmű választásnak tűnt. Nagyon szeretem a vokódert és az analóg szintiket, a Black Moth Super Rainbow az egyik kedvenc zenekarom, bár ezt sokan nem hiszik el, amikor Galaxisok- vagy Zombie Girlfriend-számokat hallanak. Viszont úgy gondoltam, hogy az eredeti nyolc perc helyett elég lesz ennyi is.”


06. Hangmás, Minda Endre:

„Kamaszkorunkban a zenekar fele átesett a 80’-as évek magyar undergroundján, az én kedvencem  ezek közül az Európa Kiadó volt, főleg a szövegei miatt, amelyek hatással voltak később a Hangmásra is. Ezért volt nagy megtiszteltetés feldolgozni az Ujjlenyomatokat, ami amúgy egy elég nehéz dal, mert legalább négy különböző téma van benne. Pár hétig biztos szenvedtünk vele, fogalmunk sem volt milyen irányba vigyük. Egy az egyben eljátszani – mondjuk modernebb szintihangzással – unalmas lett volna. Aztán az egyik próba szünetében Kata elkezdte játszani a témákat, én meg ráénekeltem, és végül így lettünk meg vele."


07. The Somersault Boy
, Sallai László:

„Nagyon szeretem Kis Llászló dalait, egyszer még egy válogatásban össze is szedtem az ő Európa Kiadós számait, így külön öröm számomra, hogy az Elrontottuk ezt az évezredet hozzám került. Igyekeztem a Somersault Boy lendületességet és gitárhangzását minél jobban a dalhoz igazítani, ennek aztán az a vidám baleset lett a vége, hogy a gitártéma érzet szintjén emlékeztet a Visszajár című számra a Vidámparktól. Klisésen hangzik, de ezt a számot még felvenni is élmény volt, remélem hallgatni sem nagyon rossz.”


08. Tumo
, Kele Gábor:

Minél jobban szeretek valamit, annál kevesebbet gondolkozom azon, hogy miért szeretem. Úgyhogy a dalról csak ennyit. A felvételről: azért kértük fel Csank Lacit, mert ő már korábban énekelte ezt a számot a Románia zenekarral, és igazán jól állt neki. Kétszer próbáltunk négyesben, aztán elmentünk egy stúdióba. A felvétel maga olyan rövid, zökkenőmentes  és álomszerű volt, hogy alig emlékszem rá.


09. Pegazusok Nem Léteznek, Lázár Domokos:

„Nagyon szeretjük az Európa Kiadót és azt a világot, amit a zenéjükkel, szövegeikkel megalkottak. Nem tudom, hogy melyik a könnyebb feladat: egy általad amúgy is nagyon szeretett zenekar dalát feldolgozni, vagy egy kevésbé kedvenc, akár addig sosem hallgatott előadó számából kihozni valamit. Abban viszont biztos vagyok, hogy érzelmileg könnyebb volt így, hogy a magyar könnyűzene nekünk legkedvesebb korszakából kaptunk egy fontos dalt. Talán emiatt is éreztük, hogy ennek a feladatnak igazán komoly tétje van és nagyon oda kell magunkat tenni, sokat kell vele foglalkozni. Az eredeti dal feszült, hideg monotonitását nem akartuk megbontani, a repetitív basszusszólamot a Robi (Németh Róbert basszusgitáros, recorderes újságíró kollégánk - a szerk.) éppen emiatt már a próbákon is basszusszintivel játszotta és a felvételen is meghagytuk ezt a nyers-elektronikus lüktetést. A basszusgitár mellett az élő dobot is kihagytuk a hangszerelésből, az Ágoston samplerekkel dolgozott, számítógépen rakta össze a dobokat. A gitársávokat és az énekeket ismét Kirschner Péternél (aki történetesen amellett, hogy stúdiójában többek között a PNL is dolgozik, az Európa Kiadó gitárosa is - a szerk.) rögzítettük, a különböző atmoszférákat, zajokat pedig már utólag, keverés közben találtuk ki.Több időt töltöttünk a számítógép előtt és a stúdióban, mint a próbateremben, de ez a fajta attitűd eddig sem állt tőlünk távol. Így is szeretünk dolgozni, az adott daltól függ, mi a metódus” - mondja még a feldolgozás elkészítésének munkafolyamatáról Dodi, Ács Eszter a zenekar énekesnője pedig arról vall, milyen volt azonosulnia a dallal: „megdöbbentően aktuálisnak éreztem ezt a számot a mostani énemmel kapcsolatban. Nem szembesültem semmilyen problémával amiatt, hogy nő vagyok. Szerintem ezzel a dallal komolyan lehet azonosulni, mindegy hogy férfi vagy nő az illető, mert egy erős gondolatiságot közvetít és én ennek átadására próbáltam koncentrálni.


10. Hippikiller
, Bihari Balázs:

„Sok szempontból az én gimis és baráti környezetem zenei és szellemi fejlődésének alappillére az Európa Kiadó. Mi voltunk azok a kiscsávók, akik magnóval mentünk a Nemzeti Sportcsarnokba, a Rádayba, az Almássy térre, a Bercsényibe és vettük fel a koncerteket, néha bekéredzkedtünk a pultba a kazijainkkal, hogy Győző, vedd fel nekünk a koncertet. Kazettákat másoltunk, amiket mások továbbmásoltak, zenekarokat alapítottunk, kiállításokat rendeztünk, koncerteket szerveztünk, Király Tamás-butikba jártunk, házibulikon partyztunk, belefolytunk az avantgárdnak nevezett akkori színes-izgalmas undergroundba. Az Európa Kiadó úgy volt profi ebben a meglehetősen heterogén környezetben, hogy hiteles tudott maradni akkor is, amikor kijött első albuma. És most is az.

Az Ez a város esetében nem a kiadott felvételeket, hanem az én vagy mások által felvett kazettákat vettem alapul, amelyeken a dal sokkal erősebb - a Popzene szerintem elég szerencsétlenül szól, egyáltalán nem adja vissza a zenekar korabeli erejét. A Hellóbébin kívül talán ez volt az egyik legtáncosabb rockandroll-számuk: végül is ez az igazi Budapest Rockandroll. Gyakorlatilag minden szólamot megtanultam és végignéztem, melyek a fő motívumok, amelyek elindíthatnak egy irányba, máshogyan, de visszaadják az EK és a Hippikiller közös metszetét. Annyira gyorsan haladtam a felvételekkel, hogy másokat már be sem vontam, mert mire ráértek volna, felvettem mindent. Több sávnyi saját koncertfelvétel-felkonfot is beemeltem a felvételbe, ahol Jenő és Kozma Gyuri beszél, hogy összekössem a saját múltammal a jelent. Részemről valószínűleg akkor lenne teljes performansz, ha az egészet kimásolnám kazira és kétkazettás magnóval addig kopiznám ide-oda, amíg nem lenne meg az a jó kis szétcseszett, szalagnyúlós, sercegős hang, ahogy akkor szólt és ahogyan most is hallom a fülemben az EK-t. Készült MC Fedora énekével is egy verzió, de az később hallható single-ként a Deezer-Spotify-iTunes háromszögben.”


11. Jazzékiel
, Jakab Péter:

„Az Európa Kiadóhoz köthető az egyik legszürreálisabb élményem: évekkel ezelőtt volt a Gödörben egy két napos Víg Végnapjaink fesztivál. Az egyik nap játszott az EK, a másik nap - többek között - mi is. A színpad elején megállt egy idősebb férfi, láthatóan hullakészen üvöltött bele az arcomba: "Jenőőőőő legyél olyan mocskos mint nyolcvanhatban a várban!" Akkor körülbelül 25 éves lehettem. Most 32 évesen, ha kérné, elnyomnám neki a Jó lesz-t. A dalt a Citysound stúdióban rögzítettük a harmadik lemez munkálatai közben. Kicsit felborult a zenekari felállás: Áron játszotta a basszust egy orgonán és ütötte fel a számot a dobokon. Szabó egy picit beletamozott a végébe, Hajba hawaii gitáron slide-olt én meg vezényeltem a folyamatot. A vocoder Korompai Bencének (a dal hangmérnökének) volt a találmánya, ezzel mentette meg az énekem.”


Köszönjük minden résztvevő lelkes munkáját!

régi EK-fotó: Pácser Attila

https://recorder.blog.hu/2014/12/17/albumpremier_a_recorder_bemutatja_jo_lesz_14_europa_kiado-feldolgozaslemez
Albumpremier! A Recorder bemutatja: Jó lesz...'14 - Európa Kiadó-feldolgozáslemez
süti beállítások módosítása