Dalok egy bölcstől – Leonard Cohen diszkográfiája

2014.10.21. 16:12, rerecorder

Leonard_Cohen_Kezban_Ozcan_jpg.jpg

A popzene egyik legmegbecsültebb dalszerző-előadója, minden idők egyik legtöbbre tartott dalának, a Hallelujah-nak a szerzője – és a 26. Recorder magazin hátsó címlapsztárja –, Leonard Cohen most szeptemberben, 80. születésnapjára adta ki Popular Problems című tizenharmadik stúdiólemezét. Ez a megbecsültség azonban nem feltétlenül volt mindig igaz, a tisztelet mellett inkább kultikus, mintsem teljesen széleskörű, kommersz volt státusza, ám miután tíz éve kiderült, hogy a menedzsere meglopta és anyagi okokból kénytelen volt visszatérni a koncertszínpadokra is, a világ leborult nagysága előtt. Életművének ráadásul majdnem mindegyik albuma remekmű, de legalábbis jó annyira, hogy érdemes legyen visszatérni hozzájuk.

songs-of-leonard-cohen-4e43ef5d90e04.jpgSongs Of Leonard Cohen

(1967)

Kulcsdal: One Of Us Cannot Be Wrong

Ennek a hibátlan, tökéletes bemutatkozásnak helye van minden idők legjobb albumai között, de ott is az élmezőnyben. Ha Bob Dylan a popzene iránymutató költője lett 1967-re, akkor a 33 évesen debütált Cohen az olimposzi poétája, de még csak nem is ez a lényeg, hanem azok a dallamok!

Songs From A Room.jpgSongs From A Room

(1969)

Kulcsdal: Seems So Long Ago, Nancy

Érződik, hogy Cohen jóval kevesebb idő alatt írta e lemez dalait, amelyekben jóval inkább a történetmesélés uralkodik a személyesség helyett.

LEONARD COHEN KACSKARINGÓS PÁLYÁJÁT EBBEN A CIKKBEN TEKINTETTÜK ÁT.

Songs_of_love_and_hate.jpgSongs Of Love And Hate

(1971)

Kulcsdal: Famous Blue Raincoat

A mester legsötétebb lemeze, akár a Szerelem, akár a Gyűlölet oldalát hallgatjuk, mély sebeket tépkedő a dalokban rejlő kibukottság – és ez főleg Cohenre igaz, ugyanis ezek a legszemélyesebb szövegei. A csupasz akusztikus gitárt ráadásul borús vonóshangszerelés kíséri.

new skin for the old.jpgNew Skin For The Old Ceremony

(1974)

Kulcsdal: Who By Fire

Az előzővel szemben viszont, mind zeneileg, mind a szövegek terén változatosabb, színesebb anyag a ’74-es lemez, a későbbi korszakot megelőlegező dúsabb hangszerelés és száraz humor jellemzi. A Chelsea Hotel #2-ban azt is elénekli, hogyan szopta le őt Janis Joplin.

Leonard-Cohen-Death-Of-A-Ladies-543930.jpgDeath Of A Ladies’ Man

(1977)

Kulcsdal: Paper Thin Hotel

Az életmű messze legalulértékeltebb korongja. Cohen gyűlöli, mert a Phil Spectorral közös lemezfelvétel horrorisztikus volt számára (egy ponton még pisztolyt is szorított a fejéhez a producer). Valójában viszont a wall-of-sound-hangszerelés nagyon is jól áll a most is erős daloknak.

leonard_cohen_recent_songs_mov.jpgRecent Songs

(1979)

Kulcsdal: The Gypsy’s Wife

A rossz stúdióélmények miatt Cohen következőre ismét egy egyszerűbb, akusztikusabb hangszerelésű albumot adott ki, viszont ehhez nem voltak elég jó dalai, egyértelműen ez a karrierből lefelé kilógó alkotás.

Various_Positions.jpgVarious Positions

(1984)

Kulcsdal: If It Be Your Will

Az addigi leghosszabb szünet után egy öszvér-lemez született: akusztikus és szépen hangszerelt dalok vegyesen, de még az igazán zseniális és az átlagos szerzemények váltakozásának tekintetében is eklektikus. Ezen szerepel a Hallelujah.

im your man.jpgI’m Your Man

(1988)

Kulcsdal: I’m Your Man

Ismét egy egynemű album, viszont jószerével teljesen új a hangzás, olcsó szintetizátorok, dobgép, meglepően grúvi basszusok és minden korábbinál több női vokál jellemzi, ez az első olyan Cohen-album, amelyiknek nem kellene működnie, de valami titkos módon mégis nagyon megható.

LeonardCohenTheFuture.gifThe Future

(1992)

Kulcsdal: Anthem

A későbbi filmes szerepeltetések miatt több ismert szám akad ezen, viszont furamód instrumentális felvétel is és két feldolgozás, de még ezekkel együtt is ajánlott ez az előzőnél sötétebb album, aminek a megturnéztatása után Cohen kolostorba vonult.

220px-LeonardCohenTenNewSongs.jpgTen New Songs

(2001)

Kulcsdal: In My Secret Life

Ahonnan suttogós éneket tartalmazó, késő esti zenével tért vissza a világba, és már ez nagy szám, mert eddigre sokan azt gondolták, hogy olyan, hogy új Cohen-stúdiólemez, nem lesz többé.

LeonardCohenDearHeather.jpgDear Heather

(2004)

Kulcsdal: The Faith

Akkoriban búcsúlemezként jellemezte a dalszerző, ordít róla a felszabadultság. Változatos, mondhatni kísérleti anyag.

220px-LeonardCohenOldIdeas.jpegOld Ideas

(2012)

Kulcsdal: Crazy To Love You

Cohen a nagyon sikeres, koncertes visszatérése után egy cizellált, klasszikus albummal tért meg a lemezkészítéshez, a konvencionálisabb megszólalás mögött azonban végig ott van zsenije is.

cohen popular_1.jpgPopular Problems

(2014)

Kulcsdal: Born In Chains

A Dear Heatherhöz hasonlóan megint egy felszabadult, színesebb anyag az új lemez, mintha legalábbis nem egy idős alkotó, hanem egy karrierje zenitjén lévő dalszerző készítette volna. Gyanús, hogy fogunk még tőle új dalokat hallani.




(X) Az új Leonard Cohen-album, a Popular Problems már kapható:

 

https://recorder.blog.hu/2014/10/21/dalok_egy_bolcstol_leonard_cohen_diszkografiaja
Dalok egy bölcstől – Leonard Cohen diszkográfiája

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr786813641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.