Heti Top 10: klasszikus hangminták a Prodigy húszéves albumán

2014.07.06. 20:37, Frontrecorder

mftjg.jpg

A héten volt húsz éve, hogy megjelent a Prodigy második, egyben legjobb albuma, a Music For The Jilted Generation (képünkön a belső borítója), amellyel a zenekar (pontosabban a zenét jegyző Liam Howlett) túllépett az euforikus rave-hangzáson és az első lemeznél eklektikusabb (hiphop, rock és downempo felé is nyitó), sötétebb, erőteljesebb megszólalású - minden tekintetben komolyabb, érettebb - anyaggal állt elő. A Prodigy lemezei hemzsegnek a hangmintáktól, így az immár két évtizedes MFTJG is bőven kínál lehetőséget a samplespottingra - mi most a tíz legfontosabbat fejtjük vissza.

No Good (Start The Dance)

Az album legnagyobb slágerének (amit Howlett állítólag a "eurodance szemét" elleni reakciónak szánt) a lelkesen skandálható énekrésze egy 1987-es garage house-számból való, a Kelly Charles által énekelt You're No Good For Me a cappella intröja a forrás.

Voodoo People

A vuduzós szövegfoszlányok ("the voodoo who do what you don't dare do people" / "magic people, voodoo people") eredetije a rap egyik ősének tartott harcos fekete polgárjogi költő- és zenészkollektíva, a Last Poets 1971-es spoken word lemezén található, onnan is a The Shalimar című felvételből lett kiollózva, az előadója Gylan Kain. 1:12-től és 3:35-tól tessék figyelni:

A szétszabdalt gitárriff pedig a Nirvana In Utero albumának Very Ape című számából került újrahasznosításra. Howlett nagy Nirvana fan volt, a grunge-ot viszont saját bevallása szerint nem szerette.

Na és a vészjóslóan repesztő fuvoladallam? Az a dzsesszzenészből a Chicago soul egyik vezéralakjává lett Johnny Pate 1970-es albumáról van, a You're Starting Too Fast című számból (0:08-tól). Ugyaninnen jött egy dobbreak is (0:20-nál). Sőt, egy másik Johnny Pate-lemezről is került bele hangminta. De a legdurvább mégis a Led Zeppelin Whola Lotta Love-jából kiemelt gitárhajlítás (3:14-nél), ami felgyorsítva lett a Voodoo People egyik hangsúlyos motívuma.

Full Throttle

Az a visszafelé játszott - amúgy egyben címadó - szövegfoszlány 0:46-nál nem más, mint egy mondat a Csillagok háborújából, abból a jelenetből a végén, amikor lázadó vadászpilóták megtámadják a Halálcsillagot. "We're going in, we're going in full throttle" - mondja Luke Skywalker az irányítóközpontnak. Igaz, Howlett másodkézből vette ezt a sample-t, az Ultramagnetic MC's Break North című számán keresztül. Füleket hegyezni 0:02-nél:

A szám egy flanger effektes cinhanggal kezdődik, amit - most kapaszkodjatok - a Boney M Sunny című dalának elejéből csent el Howlett!

Poison

Az album egyetlen saját vokálos számának (a rövid szöveget Maxim Reality jegyzi) dobalapja alapvetően egy sűrűn hangmintázott dobbreakre épül, amely a Skull Snaps amerikai funkzenekar It's a New Day című dalában hallható. Számtalan hiphopszám mellett erre a dobbreakre épül a Mátrix betétdalaként elhíresült Clubbed To Death című szám is. 

A lassú hiphop tempójú Poison egyébként az akkoriban robbanásnak indult jungle egyre nyaktörőbb sebessége ellenében született, nyilván pont ezért került bele a stílus alapját jelentő Amen break, plusz van benne még egy über funky dobkiállás Bernard Purdie 1972-es Heavy Soul Slinger című, ugyancsak előszeretettel szemplingelt számából (1:24-től).

3 Kilos

Apropó: Bernard Purdie. Az egyedi stílusú amerikai funkdobos 1972-es albumának (Soul Is... Bernard Purdie) egy másik felvételéből is dolgozott Howlett (akinél bevett gyakorlat, hogy ugyanarról a lemezről több hangmintát is használ), a Good Livin' (Good Lovin') adta a Music For The Jilted Generationt záró Narcotic Suite lazán betépett kezdő trekkjének fő motívumát.

Their Law

A rave-eket kriminalizáló Criminak Justice Act-nek fuck you-t üzenő szám alapja gyakorlatilag egy az egyben egy 1991-es electro-breakbeat trekk (Techno Grooves: Drop That Bassline), de ide is jutott egy klasszik dobbreak, mégpedig a Commodores 1974-es első albumának Assembly Line című számából (4:08-nál), amelynek társszerzője egyébként a Tainted Love eredetijét lemezre éneklő Gloria Jones volt.

One Love

A "one love" vokált Howlett a The Magi & Emanation nevű formáció egyetlen, 1993-as dalából vette (1:10-től), miután készített belőle egy remixet. Érdekesség, hogy az eredetileg egy sample cd-ről származó hangminta tulajdonképpen egy müezzin, ahogy azt énekli, allah, allah, csak pont úgy hangzik, mintha valaki azt kántálná, one love. (Ugyanebből a dalból átkerült egy sor a One Love EP-n megjelent The Rhythm Of Life című Prodigy-számba is.)

A FENTI SZÁM REMIXÉNEK IS OTT A HELYE A KORAI PRODIGY LEGJOBB PILLANATAI KÖZÖTT.

Claustrophobic String

Howlett szereti filmekből vett idézetekkel teleszórni a Prodigy-lemezeket, de ezek legtöbbször nem eredeti hangminták, mivel azok engedélyeztetése igen bonyodalmas - és költséges - lenne, hanem azok nem teljesen pontos rekonstrukciói. A Music For The Jilted Generation intrójának eredeti szövegét A fűnyíróember című cyber thriller egyik főszereplője mondja, a Their Law-ban van egy mondat ("What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"), ami a Smokey és banditában hangzik el picit másképp, a The Heat (THe Energy) "szövege" a Kopogó szellem 3.-ból való. Az album zárószámában hallható "My mind is glowing" pedig utalás a 2001 Űrodüsszeiában arra, amit a fedélzeti számítógép, HAL a kikapcsolásakor mond ("My mind is going", 0:05-nél):

https://recorder.blog.hu/2014/07/06/heti_top_10_klasszikus_hangmintak_a_prodigy_huszeves_albuman
Heti Top 10: klasszikus hangminták a Prodigy húszéves albumán

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr126476197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása