Hogy melyik popsztár nem fest? Ilyenről nem tudunk. Nyilván túlzás, viszont az is kétségtelen, hogy döbbenetesen sok zenész van, aki ecsettel is alkot. Igaz, olyan már jóval kevesebb, aki a galériák világában is a kritikusok kedvence. A 17. Recorder magazin art és pop fókusztémájában a Kis pop-művtöri és a Vampról szóló cikkek után sorra vettük a festő zenészek nemzetközi felhozatalát, a több mint 40 festménnyel illusztrált cikk után most, még mindig náluk maradva, olyan lemezborítókat mutatunk, amelyeket az előadók készítettek maguknak - vagy másoknak.
Hol máshol kapcsolódhatna össze legjobban a zenélés és a festészet, mint a kettős művészek saját lemezborítóin? Bob Dylan századannyira sem jelentős festő, mint dalszerző (bár szívesen és bizonyos periódusokban viszonylag gyakran fest), de azért 1970-es Self Portrait című lemezének maga festette borítója eléggé emblematikus (ő ráadásul festett kísérőzenekarának is szintén ikonikus címlapot – The Band: Music From Big Pink, 1968). Joni Mitchell nyilvánvaló példa itt is, egyik maga alkotta borítója jobb, mint a másik (két példa: Clouds, 1969; Mingus, 1979). És nyilvánvaló példa Captain Beefheart, azaz a drMáriás által is kedvenc zenész-festőjeként méltatott Don Van Vliet is, például az 1978-as Shiny Beast (Bat Chain Puller)-rel. Nem esett szó a festős cikkben Cat Stevens-ről, aki szintén képzőművésznek indult, zenészkarrierje elején is még illusztrált gyerekkönyvet, de végül hosszú évekre győzött a zene, viszont legalább sok lemezborítóját maga alkothatta (például Teaser And The Firecat, 1971). John Entwhistle, a Who basszusgitárosa szintén zenész a képzőművészek között. Erről árulkodik az 1975-es Who-lemez címlapja (Who By Numbers). John Lennon szkeccsei ékesítik a Walls And Bridges (1974) borítóját, a Bauhaus gitárosa, Daniel Ash figyelemfelkeltő rajza látható a zenekar 1981-es Mask albumán, de a talán leginkább emblematikus, zenész által készített saját borító díját John Squire érdemli az első Stone Roses-albumért, az bizony felejthetetlen.
A lista persze korántsem teljes, íme a fent említettek és még néhány további példa.
Bob Dylan szerepel a nyitóképen az 1970-es Self Portrait-val és a Bootleg Series keretében idén kiadott Another Self Portrait (1969-1971)-nal, de ő festette kísérőzenekarának első lemezborítóját is, a Band-féle Music From Big Pink, 1968:
Joni Mitchell sok borítóját maga jegyzi, íme két remek példa, Clouds, 1969...:
...és Wild Things Run Fast, 1982:
Captain Beefheart és az 1978-as Shiny Beast (Bat Chain Puller):
Tony Bennett ugye meglepően menő festő, így nem annyira meglepő, hogy lemezborítót is készített:
John Lennon is megengedhette magának, hogy az 1974-es Walls And Bridges borítóját elkészítse:
Paul McCartney ne engedhette volna? Az 1971-es Ram első és hátsó borítóját illusztrálta:
rajzos a borítója az 1975-ös The Who-albumnak - The Who By Numers, a basszgitáros alkotása:
Ronnie Wood a Rolling Stones házifestője készített Eric Clapton borítót is, Crossroads:
egy másik Wood, Roy a birminghami The Move-ból szintén festett saját lemezborítót, Message From The Country, 1971:
Cat Stevens is több saját lemezének címlapját festette, az első az 1970-es Mona Bone Jakon (a lemezcím amúgy megegyezik azzal, ahogyan saját hímtagját nevezte, szóval a köpködő kuka egy...):
...és a legjobb lemezeinek sorát lezáró 1971-es Teaser And The Firecat címlapja:
a Bauhaus gitárosa, Daniel Ash, primitíveket idéző rajza a Mask (1981) címlapján:
Daniel Johnson 1983-as, hatodik magánkiadású kazettája, a Hi How Are You? 1988-ban vinylen is megjelent, ez tette először szélesebb körben is ismertté, majd az, hogy az általa rajzolt borítódizájnt Kurt Cobain népszerűsítette pólón:
ez itt a Meat Puppets 1987-es remek stúdiólemez a Huevos, a munka pedig a zenekar énekes-gitárosáé, Curt Kirkwood-é:
ez itt pedig bizonyos Kurdt Kobain munkája a Nirvana 1992-es válogatáslemezén:
John Squire leghíresebb saját borítója, The Stone Roses:
ez meg itt a Blur-féle 13, a gitáros Graham Coxon munkájával:
Wayne Coyne festette a 2002-es Yoshimi Battles The Pink Robots címlapját:
a Marilyn Manson-válogatáslemez (Lest We Forget) a főhős kézművével:
a 2009-es ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead-lemezborítót (The Century Of Self) Conrad Keely énekes rajzolta:
Sam Beam nemcsak remek zenét készít az Iron & Wine-nal, de a lemezborítókat is szuperül készíti: