"Sok verejtéket és könyvet" - Morcz Fruzsina (Zeneipari Hivatal)

2013.09.24. 11:12, Frontrecorder

Eger_konferenci_Bodrogi_Javorszky_hallgatok_KIS_ZH_STAB.jpg

(X) Ugyan csak idén tavasszal indult, de október elején már második évfolyamát indítja a Zeneipari Hivatal, Magyarország legfiatalabb és egyszerre legtöbb és legkülönfélébb zeneipari képzést kínáló zeneipari iskolája. Egyedülálló tematikák, csak a Zeneipari Hivatalban elérhető szakirodalmak, zeneiparról szóló filmek, külföldi zeneipari előadók – ígéri a honlap és a letölthető kurzuskatalógus. A Facebook-oldaluk szerint náluk végzett a Kerekes Band, a Quimby és a Kistehén menedzsmentjének tagja is. Interjú Morcz Fruzsinával, a Zeneipari Hivatal vezetőjével.

fruzs_sotet_verzio.jpg- Mi volt az elsődleges cél, amikor a Magyarországon még nem nagyon létező zeneipari képzéseket kínáló Zeneipari Hivatalt elindítottátok?

- Egy olyan zeneipari iskola elindítása volt a cél, ahonnan elméleti tudással és gyakorlati tapasztalattal rendelkező szakemberek kerülnek ki, akik olyan minőségben képesek a munkájukat végezni, hogy azzal a hazai iparág fejlődését is segítik. Olyan képzéseket akarunk szervezni, amelyek segítik a már a hazai zeneiparban dolgozó szakembereket is: az eddig információhiány miatt nehezen elvégezhető feladatok egyszeriben megoldható kihívások lesznek. Ilyen képzésünk a Digitális Zene Üzlet A-Z-ig!, az Access All Areas és a Zenei szerzői jog is: ilyet felnőttoktatásban más képzési helyen és ebben a formában sehol nem oktatnak Magyarországon.

- A Zeneipari Hivatal miben más, mint a többi, szintén zeneipari képzést kínáló iskola?

- A négy, idén októberben induló kurzus közül három témáját tekintve teljesen egyedülálló idehaza. A másik különlegességünk az elmélet és a gyakorlat aránya: a Digitális Zene Üzlet A-Z-ig! kurzus például egy számítógépteremben zajlik és az elméleti órákat követően egyből lehetősége van a diákoknak a frissen hallottak kipróbálására és alkalmazására.

Ami szintén egyedi idehaza: minden zeneipari képzésünket és azok előadásait magyar és angol nyelvű és csak nálunk elérhető, magyarra fordított külföldi szakirodalmakkal, kötelező és ajánlott olvasmányokkal támasztjuk alá, segítve ezzel a hallgatók alaposabb, teljes körű tájékozódását. Ezt azért tartjuk fontosnak, mert az elméleti tudás segíti a gyakorlatot és sokszor karrierek sokéves tapasztalata sűrűsödik össze egy zeneipari cikkben, aminek tanulságait megértve számtalan felesleges szakmai hiba elkövetését kerülheti el a figyelmes diák.

A Zeneipari Hivatal strukturális felépítése is különbözik a hasonló intézményektől: havonta tartunk kötelező tanárképzés-tréninget, amin az összes kurzusvezetőnk és vendégelőadónk is részt vesz. Ezeken az intenzív, egy vagy két napos képzéseken egy-egy, egyetemi tanárképzésen tanító oktató pedagógus mutatja meg a legfrissebb tanítási gyakorlatokat, trükköket és feladatmintákat az oktatóinknak, amiket aztán mi be is építünk a képzésekbe, a modern oktatás elvei szerint. A Budapesti Corvinus Egyetemen tartott kurzusomon már minden órán alkalmazok ilyen interaktív, készségfejlesztő, helyenként játékos oktatási formákat és jelentem, bevált, működik, népszerű.

Ezen kívül a kurzusainkon olyan zeneiparról szóló filmeket is megnézünk, elemzünk, amiket sokszor a hazai szakemberek sem ismernek, mert nem jut el a magyar mozikba, dokumentumfilm-fesztiválokra, azaz idehaza megszerezhetetlen anyagok. Azonban ezeknek a filmeknek az ismerete alapvető fontosságú abban az esetben, ha egy zeneipari szakember vagy zenész, producer a modern trendeknek megfelelően, magas szinvonalon szeretne a zeneiparban dolgozni. Ehhez érteni kell az aktuális trendeket, szakmai elvárásokat, platformokat – ebben hihetelen segítséget jelentenek ezek a nálunk tananyagként használt zeneipari dokumentumfilmek.

A fentiek idehaza csak a Zeneipari Hivatal jellemzői, azonban azt gondolom, igen meghatározzák – és emelik – a képzésünk szinvonalát.

- Mi különbözteti meg a négy Zeneipari Hivatal-kurzust és melyiket kinek javasoljátok?

A Digitális Zene Üzlet A-Z-ig! kurzus olyan zeneipari szereplők, könnyű- és komolyzenészek, alkotók számára fontos, akik online szeretnék az elkészült dalaikat értékesíteni a különböző digitális áruházakban (iTunes, amazon.com stb.) és egyéb online platformokon, mint a YouTube, azokból pénzt keresni.

Az Access All Areas, azaz zeneipari angol képzés olyan nemzetközi karrierre vágyó zenészeknek, külfölre szervező zeneipari szakembereknek szól, akiknek angolul kell a zeneiparban boldogulni, de a szakkifejezéseket még nem ismerik.

A Zenei szerzői jog-kurzus célja, hogy közérthetően, a zeneipar gyakorlati problémáira koncentrálva mutassa be a szerzői jogi környezetet és annak alkalmazási lehetőségeit. A kurzus célja az, hogy a hallgatók a képzés után értség a szerzői jogot és képesek legyenek munkájuk során alkalmazni és betartva annak elveit, a kapcsolódó törvényeket.

A Zeneipari menedzsment képzésünk célja, hogy naprakész elméleti és gyakorlati tudást adjon a hazai és a nemzetközi zeneipar működéséről. A Zeneipari menedzsment-kurzus tantárgyai közt találunk vezetés- és szervezéselméletet, vállalkozásvezetést; beszélünk a kreatív iparágakról; kulturális és kreatív menedzsmentről; a leendő zenei menedzserek munkatervezése érdekében megismerkedünk a művészetszociológiával, a popular music studies elméleteivel; a diákok tanulnak marketinget, üzleti tervezést, könyvelést és gazdaságtant. Vendégelőadóként egyetemi oktatók, zeneipari szakemberek, zenészek és egyéb, kapcsolódó kulturális iparágban dolgozó szakemberek jönnek majd. Én már nagyon izgulok.

- A négy kurzuson túl terveztek még további képzéseket?

Igen, még két olyan kis képzés terve van meg papíron, amire azt hiszem, szintén igen nagy szükség lenne idehaza. Illetve volt egy régesrégi kis képzésünk is, ezt is szeretném feltámasztani – de csak tavasszal, mikor már a mostani négy képzés biztosan, önállóan megáll a lábán.

- Bővült a tanár kar. Kik ők és miért éppen ők tanítanak a Zeneipari Hivatalban?

A Zeneipari Hivatal egyik legfontosabb alapelve, hogy olyan tanárok vezessenek kurzust és oktassanak nálunk, magasan és speciálisan képzettek; idehaza vagy külföldön szereztek doktori fokozatot; saját területük kiemelkedő szaktekintélyei, az adott szakterületen zajló szakmai párbeszéd alapos ismerői.  Ennek megfelelően a stáb tagja a Digitális Zene Üzlet A-Z-ig! kurzus vezetője, Bodrogi András, a magyar zenei new media-szakértő, a digitális zenekultúra idehaza egyedülálló oktatója. Amikor azt láttam, nagyon nagy szükség van egy ilyen oktatásra idehaza, nem volt kérdés, hogy András tartja: magam is rengeteget tanulok tőle folyamatosan.

Az Access All Areast, azaz a zeneipari angolt a manchesteri zeneipari szakember, a Joy Division zenekar kiadójának, Tony Wilsonnak volt munkatársa, az angol-magyar anyanyelvű Ördög Ottília tartja. Nekem ő régi barátnőm, segítőm és egy olyan angliai szakember, akire felnézek lelkesedése, tapasztalata, szerénysége miatt. Boldog vagyok, hogy személyében végre megtaláltuk az Access-kurzus anyját.

A Zenei szerzői jog oktatói egyetemi oktatók, szerzői joggal foglalkozó elismert szakemberek: Grad-Gyenge Anikó és Polyák Gábor. Őket körülbelül egy éve kértem fel a kurzusra és borzasztó büszke vagyok, hogy elvállalták. Tudom, hogy az ő tudásuk kivételes és kurzusuk hiánypótló, ezért is nagy boldogság nekünk meghirdetni.

A Zeneipari menedzsment az én gyerekem, de nem az iskolából származó helyzeti előnyöm, hanem az öt éve üldözött délibábom miatt: nagyon szeretnék sok-sok vendégoktató és előadó bevonásával megvalósítani egy olyan zeneipari képzést, ami az elméletet és gyakorlatot megfelelő arányban vegyíti, angol, amerikai, német és francia és magyar szakirodalmakat használ, ügyel az egyéni igényekre, tréningeket és coach-alkalmakat biztosít a hallgatóknak, hogy jobban megismerjék önmaguk és a szakmai lehetőségeiket és nem mellesleg gyakorlati feladatokon, szituációs gyakorlatokon és egyéb oktatási formákon keresztül készségfejlesztő. Lassan egy éve tervezgetem ezt a kurzust: minden olyat belepaszírozom, ami a Budapesti Corvinus Egyetemen és az International Business Schoolban nem fért bele a tematikába.

- Tudsz mondani konkrét példákat a ZH-ban végzettekről? Ki hol helyezkedett el, milyen eredményeket ért el?

Abban a kiváltságos helyzetben vagyunk, hogy a nálunk tanuló diákok nagy része már a zeneiparból érkezik. A Digitális Zene Üzlet A-Z-ig! kurzus végzett hallgatói már a beiratkozáskor a Kistehén, a Quimby, a Kerekes Band vagy Petruska András menedzsmentjét erősítették, de az Access All Areas-kurzuson is voltak olyan hallgatók, akik a ColorStarban vagy Szalóki Ágival dolgoztak. Most ősszel derül ki, hogyan változik ez a tendencia, mikor beindul az általános zeneipari ismereteket nagyobb óraszámban tanító Zeneipari menedzsment kurzusunk.

- Államilag támogatott képzést terveztek-e indítani?

Ami az államilag finanszírozott helyeket illeti, nekem ez hosszú ideje fixa ideám, már a pályázati rendszert is megtaláltam hozzá, tehát várhatóan jövő ősszel ilyen helyeink is lesznek már. Ösztöndíjas hallgatóink már idén tavasszal is voltak, összesen négyen, az ő oktatásuk a Zeneipari Hivatal állta.

- Készítetek felméréseket a végzett diákokkal, hogy mennyire elégedettek az oktatással? Ha igen, milyen visszajelzéseket adtak eddig a tanulók?

A kurzusaink végén névtelen kérdőívben kérjük ki a hallgatók visszajelzéseit. Ezek alapján változtatunk, alakítunk a képzéseinken és hibáinkon. A Digitális és az Access kurzuson tavasszal végzett hallgatóink véleményei például már olvashatók a Zeneipari Hivatal honlapján.

- Az All Access Area kurzusra idén egy különleges vendéget sikerült megnyerni: Ördög Ottília zeneipari szakembert, aki gyerekkora óta Manchesterben él, és évekig dolgozott Tony Wilsonnal, a legendás Factory Records vezetőjével. Tervezitek a jövőben, hogy több külföldi menedzsert, zeneiparban dolgozó nagy nevet hívtok meg előadónak?

Két féléve levelezem David Tolannel, aki olyan előadókkal dolgozott együtt producerként, mint a Charlatans, Johnny Marr, Tori Amos, a Primal Scream vagy a Ladyhawke. Igent mondott már, nekünk már csak azokat a pályázati forrásokat kell megtalálnunk, aminek köszönhetően az utazását és itt létét biztosítjuk, így a vele tervezett kurzus költségei jelentősen csökkennek.

Az Access All Areas kurzuson tavasszal is terveztünk skype-interjúkat nemzetközi zeneipari szakemberekkel, azonban ez őszre tolódott, akkor azonban végre lesz beszélgetés az Atlantic Records digitális kommunikációért felelős alkalmazottjával, a világhírű Decca Records "product manager”-ével, illetve Rihanna ex- és Frank Ocean jelenlegi turnémenedzserével, aki ugyanott diplomázott, mint én, a University of Westminster Music Business Management szakán. Igyekszem ezeket a kinti tanulmányaim és az eddigi munkám során szerzett kontaktokat mind beforgatni a Zeneipari Hivatalba, a diákok hasznára. Az Access-kurzusra Ottília maga is hozza a kapcsolatait, így terveink szerint a megszólaló Access All Areas-nyelvgyakorlat interjúalanyai közt lesz többek közt a manchesteri zeneipari konferencia főszervezője is.

És ez még csak a kezdet. Három és fél éve sikerült elhívnom Andrew Dubbert a budapesti Zipkomm konferencia export-szekciójába – jövőre, ha a támogatásaink is megvannak, hasonló szakemberekre lehet számítani a Zeneipari Hivatalban.

- Miért éri meg a Zeneipari Hivatalba jelentkezni egy olyan 19-20 éves fiatalnak, aki a zeneiparban szeretne dolgozni?

Mindenképpen nálunk kezdje a zeneipari tanulmányait, ha szeretne gyorsan sokat tudni, gyakorlatot szerezni és nemzetközi kitekintést kapni. Maximalizmusunk miatt alapos képzéseket és felkészült tanárokat tudunk csak ígérni – meg sok verejtéket és könyvet.

A KÉPZÉSEK RÉSZLETEI ÉS JELENTKEZÉSI INFORMÁCIÓK A ZENEIPARIHIVATAL.HU-N!

https://recorder.blog.hu/2013/09/24/_sok_verejteket_es_konyvet_morcz_fruzsina_zeneipari_hivatal
"Sok verejtéket és könyvet" - Morcz Fruzsina (Zeneipari Hivatal)
süti beállítások módosítása