Jövő héttől itt az iTunes Radio

2013.09.12. 12:53, BizRecorder

itunesindex.jpg

Kedden az Apple megtartotta hagyományosnak mondható szeptember eleji sajtóeseményét, amelyen az olcsó és színes iPhone 5C és a drágább iPhone 5S mellett, a terveknek megfelelően bemutatta új operációs rendszerét, az iOS 7-et is. Az iOS részeként pedig - további közel 200 alkalmazással együtt - bejelentette az iTunes Radio indulását. A zenei streamingszolgáltatás szeptember 18-tól lesz elérhető az összes Apple-eszközön (iPhone-on, iPod Touch-on, iPad-en, Mac-en és AppleTV-n) ingyen, de reklámokkal megszakítva.

itunesradiologo.jpgAz on-demand rádiószolgáltatás az iTunes zene szekciójából lesz elérhető, a Radio gomb lenyomásával, amely után egy adott előadón, dalon, vagy zenei stíluson alapuló zenefolyamot hallgathat majd a telefontulajdonos. A hallgatott zenéket a plusz gombbal lehet kedvelni, a mínusz gombbal pedig az adott rádióból kitiltani. Azok, akik szeretik, ha vezetik a kezüket zenehallgatáskor, több mint 300, zenei szakemberek által összeállított rádióból választhatnak.

Az iTunes Radio alapvetően ennyi és nem több, amivel leginkább egy alap online rádióhoz hasonlít. Azok a funkciók, amelyek az Apple és a kiadók közötti, nagy nehézségek árán létrejött licenszek függvényei és igazán megkülönböztetnék az iTunes Radiót a versenytársaktól, úgy tűnik váratnak magukra. Ilyen funkció (lehetne) a MOG esetében már megismert csúszka, amellyel változtatható, hogy mennyire a már megismert és kedvelt zenéken vagy mennyire új zenéken alapuljon az éppen hallgatott rádió. A kiadói szerződések ugyancsak lehetővé tennék, hogy a létrehozott rádiók offline tárolódjanak, azaz akkor is hallgathatóak legyenek kedvenc, létrehozott rádióadóink, amennyiben éppen nem rendelkezünk internetkapcsolattal.

Az iTunes Radio - sok már értékes és érdekes zenei szolgáltatáshoz hasonlóan - egyelőre csak az Egyesült Államokban lesz elérhető. A tengerentúli zenekedvelők számára ingyenes lesz, ami  a piacon már megszokott módon nem jelenten mást, mint hogy a zenéket időről időre egy-egy reklám szakítja meg. Lesznek audiohirdetések negyedórás időközönként, videohirdetések, melyek elsősorban akkor jelennek meg, amikor feltételezhető, hogy a telefontulajdonos megnézi őket, illetve teljes képernyős display hirdetések. A hírek szerint az Apple tizenkét kiemelt partnerrel - köztük olyanokkal, mint a McDonald's, a Nissan, a Pepsi vagy a Procter & Gamble - kötött vagy tervez megállapodást a szolgáltatásban való megjelenésekre. Valamennyi partner a saját szegmensében az idei évre kizárólagosságot élvezhet majd, ennek fejében vállalták, hogy éves szinten legalább egymillió dollár értékben vásárolnak hirdetéseket az Apple-től.

itunesradioscreen.jpg

A szeptember 18-án induló iTunes Radióval kapcsolatban a fő kérdés, hogy sikeres lesz-e az Apple újfajta szolgáltatása. Stratégiai értelemben akkor váltja be a hozzá fűzött reményeket, ha a zenekedvelők jelentős tábora választja majd a szolgáltatást. Erre az elvi esély megvan, hiszen az NPD idei felmérése alapján az iTunesról zenét letöltő felhasználók közel fele (48%-a) más on-demand streamingszolgáltatásokat is igénybe vesz, melyek közül a legnépszerűbb messze a Pandora (a zenét iTuneson keresztül vásárlók 42%-a használja). Ahhoz viszont, hogy az elvi esélyből gyakorlati siker legyen, az Apple-nek meglehetősen magas hegyeket kell majd megmásznia. A Pandora ugyanis abszolút piacvezető, közel 100 millió aktív felhasználóval, akik ha váltanának, elvesztenék az adott esetben hosszú évek alatt létrehozott testre szabott rádióikat, és kezdhetnék újra az egész folyamatot az iTunes Radióban. Ez pedig nem a legvonzóbb marketing üzenet…

Üzleti szempontból az iTunes Radio sikerének kulcsa, hogy a hirdetési megoldásai működjenek. Az Apple érezhetően prémium termékként kívánja pozicionálni a szolgáltatást, ami kis számú, de nagy potenciállal rendelkező hirdetőt és drágább hirdetési árakat feltételez - és ez ma egyértelműen kockázatos. A hirdetőkért folyó verseny ugyanis minden eddiginél erőteljesebb, és a nem elég hatékonyan teljesítő hirdetési megoldások végtelenül gyorsan kerülnek ki a médiamixből.

Pléh Dániel

https://recorder.blog.hu/2013/09/12/jovo_hettol_itt_az_itunes_radio
Jövő héttől itt az iTunes Radio

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr865507749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása